Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 20 września 2023 r., sygn. II SA/Bd 452/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Korycka Sędziowie sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek asesor WSA Mariusz Pawełczak (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 września 2023 r. sprawy ze skargi E. C. i G. C. na decyzję Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Decyzją z dnia 15 grudnia 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Tucholi nakazał E. C. i G. C. (dalej: skarżący) dokonać rozbiórki wolno stojącego parterowego budynku rekreacji indywidualnej, o wymiarach ok. 2,30 x 5,60 m, znajdującego się na terenie działki o nr ewid.[...] w L. , gm. Ś..

Uzasadniając swoją decyzję organ wyjaśnił, że w dniu 29 marca 2022 r. przeprowadził kontrolę obiektów budowlanych znajdujących się na terenie działki o nr [...] w m. L. . Podczas kontroli ustalono m.in., iż na terenie ww. nieruchomości znajduje się obiekt budowlany tzw. "przyczepa kempingowa" na kołach, o wymiarach 2,30 x 5,60 m, podparta na drewnianych podkładach za pośrednictwem rozkładanych podpór (elementy konstrukcyjne przyczepy). Przedmiotowy obiekt budowlany znajduje się w odległości ok. 25,40 m od linii brzegowej jeziora oraz w odległości ok. 1,40 m od granicy z działką sąsiednią o nr [...]. Przedmiotowy obiekt według oświadczenia właściciela został wyrejestrowany i posadowiony na działce nr [...] w 2016 r. Właścicielami i zarazem inwestorami przedmiotowej nieruchomości są skarżący. Zgodnie z ich oświadczeniem nieruchomość ta stanowi działkę rekreacyjną, a wszystkie znajdujące się na niej obiekty służą i są wykorzystywane jedynie do rekreacji indywidualnej.

W związku z powyższym organ I instancji wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie samowoli budowlanej dotyczącej przedmiotowej stacjonarnej przyczepy kempingowej, a następnie postanowieniem z dnia 19 maja 2022 r. powołując w podstawie prawnej przepis art. 48 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm. – dalej "p.b.") nakazał skarżącym wstrzymać prowadzenie robót budowlanych, polegających na budowie bez wymaganego pozwolenia na budowę spornego obiektu budowlanego. W treści powyższego postanowienia organ I instancji zawarł informację o możliwości złożenia przez inwestorów wniosku o legalizację obiektu budowlanego, a także o sposobie wyliczenia opłaty legalizacyjnej. Żadna ze stron postępowania nie wniosła na powyższe postanowienie zażalenia do organu odwoławczego. Organ I instancji podkreślił, że skarżący nie złożyli wniosku o legalizację przedmiotowego obiektu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00