Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.400.2024.1.DJ
Prezentacja zwróconych przez radnych lub potrąconych z bieżących diet kwot w informacji PIT-R.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Urząd Miasta wypłaca diety radnym w kwotach miesięcznych ustalonych w Uchwale Rady Miasta w sprawie ustalenia wysokości diet dla Radnych Rady Miejskiej X. Wysokość diety miesięcznej jest zróżnicowana ze względu na funkcję sprawowaną przez radnego oraz ze względu na członkostwo w komisjach.
Najwyższa kwota miesięcznych diet w żadnym przypadku nie przekracza jednak 3000,00 zł. Z tego względu, przychody te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 Ustawy o PIT, zgodnie z którym wolne od podatku są diety, oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.
W wyniku kontroli okazało się, że diety za poszczególne miesiące 2023 r. i 2024 r. wypłacane były radnym w zawyżonych kwotach. Radni zostali zobowiązani do zwrotu diet w kwocie stanowiącej równowartość nienależnego zawyżenia wypłaconych im diet. Część radnych wyraziła natomiast zgodę na potrącenie kwoty nienależnego zawyżenia diet od wartości diet wypłacanych im za kolejne miesiące 2024 r.
W związku z zaistniałą sytuacją Urząd Miasta powziął wątpliwość w zakresie prezentacji zwróconych przez radnych lub potrąconych z bieżących diet kwot w informacji PIT-R wystawianej każdemu radnemu za 2023 r. (co wiązałoby się z koniecznością korekty tej informacji) oraz w informacji PIT-R, która sporządzana będzie przez Urząd za 2024 r.
Pytania
1) Czy kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w 2023 r., zwrócone przez radnych w 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za 2023 r. lub 2024 r.?
2) Czy kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w 2023 r., potrącane z kwot wypłacanych diet za poszczególne miesiące 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące potrącenia?
3) Czy kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w poszczególnych miesiącach 2024 r., zwrócone przez radnych w kolejnych miesiącach 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące wypłaty zawyżonych diet, czy zwrotu zawyżenia?
4) Czy kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w 2024 r., potrącane z kwot wypłacanych diet za kolejne miesiące 2024 r. powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące wypłaty zawyżonych diet, czy za miesiące potrącenia zawyżenia?
Państwa stanowisko w sprawie
1) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w 2023 r., zwrócone przez radnych w 2024 r., nie powinny pomniejszać wartości diet wykazywanych ani w informacji PIT-R za 2023 r. (tj. nie ma konieczności korekty informacji PIT-R za 2023 r.), ani w informacji PIT-R za 2024 r.
2) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w 2023 r., potrącane z kwot wypłacanych radnym diet za poszczególne miesiące 2024 r., nie powinny pomniejszać wartości diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące potrącenia w 2024 r.
3) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w poszczególnych miesiącach 2024 r., zwrócone przez radnych w kolejnych miesiącach 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące, których zwrócone diety dotyczą, tj. za miesiące wypłaty zawyżonych diet.
4) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w 2024 r., potrącane z kwot wypłacanych diet za kolejne miesiące 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące, których zwrócone diety dotyczą, tj. za miesiące wypłaty zawyżonych diet.
Z art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT wynika, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.
Imienna informacja, o której mowa w tej regulacji to „Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich” - PIT-R.
Według objaśnień zawartych na druku PIT-R odnoszących się do części D tego druku:
1) w kolumnie b - płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat należności dokonanych w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy,
2) w kolumnie c - płatnik wykazuje kwoty diet i innych należności, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy,
3) w kolumnie d - płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy,
4) w kolumnie e - płatnik wykazuje nadwyżkę między kwotą wypłaconych należności a sumą kwot wolnych od podatku dochodowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Co do zasady zatem, w informacji PIT-R diety zalicza się do przychodów tego miesiąca, za który są należne, co oznacza, że przykładowo dietę za styczeń 2023 r. wypłaconą radnemu w lutym 2023 r. należy przyporządkować do przychodów radnego za styczeń 2023 r.
Jednakże, zgodnie ze stanowiskiem wyrażanym w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w sytuacji, gdy dieta zostanie wypłacona po zakończeniu roku podatkowego, którego dotyczyła, to staje się niemożliwym przyporządkowanie tej diety w nowym roku podatkowym do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego.
Takie stanowisko potwierdza, np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.185.2024.1.KF oraz interpretacja z 21 lipca 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.415.2023.1.PSZ, w której czytamy, że:
„Natomiast na skutek wypłacenia diet po zakończeniu roku, w którym należności z tytułu tych diet powstały, nie jest możliwe ich przyporządkowanie do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego i ustalenie kwoty zwolnienia na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim. Dlatego też diety wypłacone za rok poprzedni należy przypisać do miesiąca, w którym zostały one wypłacone. Skoro zatem - w opisanym zdarzeniu - dietę za grudzień 2022 r. wypłacono radnym w styczniu 2023 r., to również należy ją zakwalifikować do przychodów radnego za styczeń.
Zatem w informacji PIT-R w miesiącu styczniu powinni Państwo wpisać sumę diet radnego za grudzień 2022 r. (wypłaconą w styczniu 2023 r.) i należną za styczeń 2023 r.”
Zdaniem Wnioskodawcy, analogiczne stanowisko winno dotyczyć sytuacji zwrotów diet dokonywanych przez radnych oraz potrąceń zawyżonych diet z bieżących wypłat diet.
Jeżeli zwrot lub potrącenie zawyżonej diety następuje, po zakończeniu roku, w którym zawyżoną dietę wypłacono (czyli np. w 2024 r., podczas gdy wypłata diet miała miejsce w 2023 r.), Urząd Miasta nie ma możliwości wykazania zwrotu, ani potrącenia w informacji PIT-R za rok, w którym wypłacono zawyżoną dietę (czyli za rok 2023).
W ocenie Wnioskodawcy, Urząd Miasta nie ma również możliwości rozliczenia zwrotów, czy potrąceń w informacji PIT-R składanej za rok dokonania zwrotu czy potrącenia (czyli za rok 2024), co wynika z regulacji Ustawy o PIT dotyczących zwrotów nienależnie pobranych świadczeń.
Zgodnie z Ustawą o PIT, w sytuacji dokonania w roku podatkowym zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rozliczenie tego zwrotu następuje poprzez zastosowanie jednego z dwóch rozwiązań - albo przez płatnika na podstawie art. 41b Ustawy o PIT albo przez podatnika na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 tej ustawy.
Zgodnie z art. 41b Ustawy o PIT, jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 32, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).
Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 pkt 5 Ustawy o PIT, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1,2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.
W sytuacji zatem, gdy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia podatnik dokonuje po upływie roku podatkowego, w którym nienależne świadczenie otrzymał, płatnik nie ma prawa rozliczyć podatnikowi tego zwrotu. W tym wypadku uprawnienie do rozliczenia zwrotu przysługuje samemu podatnikowi, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 Ustawy o PIT, który dokona tego poprzez odliczenie świadczenia od dochodu w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym dokonał zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższy mechanizm rozliczania zwrotów nienależnych świadczeń powinien znaleźć zastosowanie także w przypadku zwrotów diet dokonywanych przez radnych, czy też potrąceń zawyżonych diet z bieżących wypłat dokonywanych na rzecz radnych.
Zwroty, czy potrącenia diet winny być zatem wykazywane w sporządzanej przez Urząd Miasta informacji PIT-R wyłącznie w przypadku, gdy zwroty te i potrącenia dotyczą nadwyżek diet wypłaconych w roku, w którym zwrot, czy potrącenie jest dokonywane. W takim przypadku, zwroty i potrącenia winny być przyporządkowane w informacji PIT-R do miesięcy, których te zwroty, czy potrącenia dotyczą, tj. miesięcy wypłaty zawyżonych diet.
Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy:
1) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych w 2023 r., zwrócone przez radnych w 2024 r., nie powinny pomniejszać wartości diet wykazywanych ani w informacji PIT-R za 2023 r. (tj. nie ma konieczności korekty informacji PIT-R za 2023 r.), ani w informacji PIT-R za 2024 r.
2) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w 2023 r., potrącane z kwot wypłacanych radnym diet za poszczególne miesiące 2024 r., nie powinny pomniejszać wartości diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące potrącenia w 2024 r.
3) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w poszczególnych miesiącach 2024 r., zwrócone przez radnych w kolejnych miesiącach 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące, których zwrócone diety dotyczą, tj. za miesiące wypłaty zawyżonych diet przez Urząd Miasta.
4) Kwoty stanowiące równowartość zawyżonych diet wypłaconych przez Urząd Miasta w 2024 r., potrącane z kwot wypłacanych diet za kolejne miesiące 2024 r., powinny pomniejszać wartość diet wykazywanych w informacji PIT-R za miesiące, których zwrócone diety dotyczą, tj. za miesiące wypłaty zawyżonych diet przez Urząd Miasta.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Końcowo zaznaczam, że ocena Państwa stanowiska została dokonana wyłącznie w kontekście okoliczności faktycznych przedstawionych przez Państwa, tj. wobec faktu wypłaty diet wyłącznie w kwotach wolnych od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.