Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.415.2023.1.PSZ
Obowiązki płatnika związane z wypłatą diet radnym Rady Miejskiej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Urząd Miejski w (...) (dalej: Urząd lub Wnioskodawca), jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.: dalej: ustawa o samorządzie gminnym), może tworzyć jednostki pomocnicze, m.in. sołectwa, którego podmiotem wykonawczym jest sołtys. Organem uchwałodawczym w gminie jest rada gminy. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy. Zarówno sołtysowi jak i radnemu przysługuje dieta z tytułu pełnienia obowiązków społecznych.
Zgodnie z uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2021 r. w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Miejskiej w (...) oraz zgodnie z uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2021 r. w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów gminy (...), diety wypłacane są po zakończeniu miesiąca, do dnia 10 następnego miesiąca kalendarzowego na osobiste konto podane przez uprawnionych do diety.
Wnioskodawca wypłaca diety w kwotach miesięcznych ustalonych w ww. Uchwałach. Wysokość diety miesięcznej jest zróżnicowana ze względu na sprawowaną funkcję oraz ze względu na członkostwo w komisjach.
Urząd Miejski w (...), jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w Informacji PIT-R o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, w kolumnie b w części D formularza „Miesiąc, za który dokonano wypłaty” w pozycjach dotyczących poszczególnych miesięcy 2023 r. wykaże kwoty świadczeń za każdy miesiąc, za który dokonano wypłaty, a nie kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu. Jednocześnie wypłacone w 2023 r. diety należne za rok 2022 stanowią przychód roku 2023. Diety należne za grudzień 2022 r., a wypłacone w styczniu 2023 r., będą wykazane w PIT-R w styczniu 2023 r. razem z dietą za styczeń 2023 r. wypłaconą w lutym 2023 r. W przypadku diet wypłaconych w lutym 2023 r. za styczeń 2023 r. został pobrany podatek od nadwyżki kwoty 3.000 zł pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.: dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Pytanie
1.Czy Urząd Miejski w (...) dietę za grudzień 2022 r. powinien wykazać w PIT-R w styczniu 2023 r. razem z dietą za styczeń 2023 r. wypłaconą w lutym 2023 r.?
2.Czy od sumy diety wypłaconej w styczniu 2023 r. za grudzień 2022 r. i lutym 2023 r. za styczeń 2023 r. należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od nadwyżki kwoty wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 3.000 zł, pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednym ze źródeł przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, jest działalność wykonywana osobiście.
Stosownie do art. 13 pkt 5 wskazanej ustawy za przychody z takiej działalności uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, czyli przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. parlamentarzystów, sołtysów, radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa), ławników, arbitrów sądów polubownych czy też mediatorów. Pojęcie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej.
Przychody za czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich należy zaliczyć do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, czyli do działalności wykonywanej osobiście.
Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze, m.in. sołectwa, którego podmiotem wykonawczym jest sołtys. Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy. Zarówno sołtysowi jak i radnemu przysługuje dieta z tytułu pełnienia obowiązków społecznych.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, ustalona przez radę gminy dieta, zarówno radnego jak i sołtysa, stanowi rekompensatę za zarobki utracone w wyniku działalności społecznej. Dieta nie jest świadczeniem pracowniczym wynikającym z faktu bycia radnym lub sołtysem. Jej zadaniem jest wyrównanie wydatków oraz strat spowodowanych wypełnianiem obowiązków wynikających z określonej funkcji w samorządzie.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.
W wyniku zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ww. ustawy, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika - na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie przepisu art. 41 ust. 1 przywołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W świetle art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Należy zauważyć, że płatnik w informacji PIT-R w kolumnie b w części D formularza PIT-R za 2022 r. „miesiąc, za który dokonano wypłaty” w pozycjach dotyczących poszczególnych miesięcy wykazuje kwoty świadczeń za każdy miesiąc, za który dokonano wypłaty, a nie kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu. Jednocześnie wypłacone w 2023 r. diety należne za rok 2022 stanowią przychód roku 2023. Nie jest więc możliwe przyporządkowanie takich diet do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanego zdarzenia należy podkreślić, że wypłacone w grudniu 2022 r. diety należne za listopad i grudzień 2022 r. stanowią przychód roku 2022, w sytuacji natomiast wypłaty w styczniu 2023 r. diety należnej za grudzień 2022 r. stanowić będzie ona przychód roku 2023.
Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód radnego lub sołtysa z tytułu diet powstaje w momencie ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji.
W kwestii natomiast zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji wypłaty jednorazowo, w jednym miesiącu, świadczeń z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należnych za kilka miesięcy, należy rozróżnić dwie sytuacje:
–pierwszą, gdy diety zostaną wypłacone w tym samym roku podatkowym, za który są należne, oraz
–drugą, gdy diety zostaną wypłacane dopiero po upływie roku, za który są należne.
W pierwszym przypadku, gdy w jednym miesiącu przekazywane są podatnikowi świadczenia z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za kilka miesięcy tego samego roku podatkowego i łączna kwota wypłaty jest wyższa od 3.000 zł, wówczas dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotna jest kwota świadczenia przypadającego za jeden miesiąc. Jeżeli nie przekracza ona kwoty określonej w zwolnieniu, płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Z inną sytuacją mamy do czynienia, gdy diety wypłacano po zakończeniu roku podatkowego, w którym należności z tytułu tych diet powstały. Zakończenie roku podatkowego powoduje, że nie jest możliwe przyporządkowanie wypłaconych w następnym roku podatkowym diet do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego i ustalenie kwoty zwolnienia na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim.
Z tego względu diety za grudzień 2022 r. wypłacone w styczniu 2023 r. należało wykazać w informacji PIT-R sporządzanej za rok 2023 w wierszu dotyczącym stycznia. Jeżeli skumulowana wypłata diet za styczeń 2023 r. spowoduje przekroczenie limitu zwolnienia przysługującego za styczeń 2023 r., od nadwyżki ponad limit zwolnienia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 powoływanej ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 wskazanej ustawy.
Powyższe stanowisko potwierdza pismo z dnia 7 grudnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT2.4011.635.2021.1.MD oraz pismo z dnia 3 stycznia 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT2.4011.11.2019.1.MD.
Urząd Miejski w (...) zgodnie z zapisami Uchwały nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2021 r. w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Miejskiej w (...) oraz zgodnie z uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2021 r. w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów gminy (...), diety Radnych i sołtysów wypłaca do 10 dnia następnego miesiąca. Dieta za listopad 2022 r. zostanie wypłacona w grudniu 2022 r. Dieta za grudzień 2022 r. zostanie wypłacona do dnia 10 stycznia 2023 r.
Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w Informacji PIT-R o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, w kolumnie b w części D formularza „Miesiąc, za który dokonano wypłaty”, w pozycjach dotyczących poszczególnych miesięcy 2023 r. wykazuje kwoty świadczeń za każdy miesiąc, za który dokonano wypłaty, a nie kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu. Jednocześnie wypłacone w 2023 r. diety należne za rok 2022 stanowią przychód roku 2023. Diety należne za grudzień 2022 r. a wypłacone w styczniu 2023 r. będą wykazane w PIT-R w styczniu 2023 r. razem z dietą za styczeń 2023 r. wypłaconą w lutym 2023 r. W przypadku diet wypłaconych w lutym 2023 r. za styczeń 2023 r. została pobrana zaliczka na podatek dochodowy od nadwyżki kwoty 3.000 zł pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając zatem na uwadze obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że dieta za grudzień 2022 r. wypłacona w styczniu 2023 r. powinna być ujęta w PIT-R za 2023 r. w miesiącu styczniu 2023 r. razem z dietą za styczeń 2023 r. wypłaconą w lutym 2023 r. Natomiast od sumy diety wypłaconej w styczniu 2023 r. za grudzień 2022 r. i lutym 2023 r. za styczeń 2023 r. należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od nadwyżki kwoty 3000 zł pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł regułę, zgodnie z którą przychodami – co do zasady – są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Z art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. parlamentarzystów, radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa), ławników, arbitrów sądów polubownych czy też mediatorów. Pojęcie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej i sądowniczej, jak i ustawodawczej.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.
Na podstawie przepisu art. 41 ust. 1 powołanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W świetle art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania niektórych przychodów – z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 – określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Na mocy art. 42 ust. 1 tej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Jednocześnie wskazać należy, że z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.
Stosownie do art. 45b ust. 1 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory:
1)deklaracji, o których mowa w art. 30da ust. 14, art. 30h ust. 4, art. 38 ust. 1a, art. 42 ust. 1a, art. 42e ust. 5 oraz art. 43 ust. 1;
2)informacji, o których mowa w art. 21 ust. 46, art. 26ha ust. 10, art. 30dg ust. 1, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 41 ust. 4i, art. 42 ust. 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 6 oraz art. 52jb ust. 7;
3)oświadczeń i wniosków, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 31b ust. 1, art. 32 ust. 3 i 6-8, art. 41 ust. 11 oraz art. 45c ust. 3a;
4)rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w art. 34 ust. 7 i 8;
5)zeznań podatkowych, o których mowa w art. 45 ust. 1-1aa.
Według objaśnień zawartych na druku PIT-R „Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich” odnoszących się do części D tego druku:
1)w kolumnie b – płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat należności dokonanych w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy,
2)w kolumnie c – płatnik wykazuje kwoty diet i innych należności, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy,
3)w kolumnie d – płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłaconych osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy,
4)w kolumnie e – płatnik wykazuje nadwyżkę między kwotą wypłaconych należności a sumą kwot wolnych od podatku dochodowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Wobec powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady w informacji PIT-R diety zalicza się do przychodów tego miesiąca, za który są należne. Zatem dietę za styczeń 2023 r. wypłaconą radnemu w lutym 2023 r. należy przyporządkować do przychodów radnego za styczeń 2023 r. Natomiast na skutek wypłacenia diet po zakończeniu roku, w którym należności z tytułu tych diet powstały, nie jest możliwe ich przyporządkowanie do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego i ustalenie kwoty zwolnienia na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim. Dlatego też diety wypłacone za rok poprzedni należy przypisać do miesiąca, w którym zostały one wypłacone. Skoro zatem – w opisanym zdarzeniu – dietę za grudzień 2022 r. wypłacono radnym w styczniu 2023 r., to również należy ją zakwalifikować do przychodów radnego za styczeń.
Zatem w informacji PIT-R w miesiącu styczniu powinni Państwo wpisać sumę diet radnego za grudzień 2022 r. (wypłaconą w styczniu 2023 r.) i należną za styczeń 2023 r.
Jednak z uwagi na fakt, że diety zostały wypłacone w dwóch różnych miesiącach, od każdej wypłaty należy osobno obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy.
Jeżeli skumulowana wypłata diet (które w deklaracji PIT-R powinny zostać przyporządkowane do przychodów ze stycznia 2023 r.) spowodowała przekroczenie limitu zwolnienia przysługującego za styczeń, od nadwyżki ponad limit zwolnienia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 powoływanej ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 wskazanej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Powołane przez Państwa interpretacje indywidualne dotyczą indywidualnych spraw innych podmiotów i tylko w tych sprawach są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).