Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.228.2024.3.AP
Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 16 maja 2024 r. (wpływ 16 maja 2024 r.) oraz 17 czerwca 2024 r. (wpływ 17 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan od 11 grudnia 2018 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą … oraz jest Pan polskim (nieograniczonym) rezydentem podatkowym w zakresie całości osiąganych dochodów. Pana działalność została zidentyfikowana dla celów podatkowych pod numerem NIP …, a dla celów statystycznych pod numerem REGON ... Pozostaje Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z datą rejestracji jako podatnik, tj. od 1 lutego 2019 r.
Jako działalność przeważającą wskazał Pan kod PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.
Wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w formie oświadczenia poprzez zmianę wpisu do CEiDG, gdzie zaznaczył opcję: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych” (zmiana złożona elektronicznie 21 stycznia 2022 r.) i prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 16 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej jako: „Ustawa”).
W każdym roku prowadzonej działalności gospodarczej spełniał Pan warunek, w myśl którego, Pana przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły w przeliczeniu na złote kwoty 2 mln euro i będzie tak również w latach kolejnych, ponadto nie korzysta Pan na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Nie jest Pan, ani będzie podatnikiem podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków lub samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Nie uzyskał Pan, nie uzyskuje oraz nie uzyska przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy świadczonego na rzecz tego byłego lub obecnego pracodawcy.
W Pana ocenie, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy oraz nie obejmuje usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), jak również nie obejmuje usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2).
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), jednak nie są świadczone w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Spełniał, spełnia i będzie Pan spełniał warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy, a wobec Pana działalności nie miały, nie mają oraz nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy.
W ramach świadczonych usług, od 1 stycznia 2023 r., wykonuje Pan szereg różnych czynności, z których, w Pana ocenie, za dominujące uznać należy organizację pracy kilku zespołów i nadzór nad tymi zespołami oraz wszelkie usługi pomocnicze w tym obszarze, tj. doradztwo i wsparcie w zakresie rekrutacji pracowników, doradztwo i wsparcie w zakresie procesów w organizacji oraz nadzór nad jakością procesów wytwarzania oprogramowania i jakością świadczonych usług (w Pana ocenie można uznać ten obszar za pełnienie funkcji managera).
Ponadto, wykonuje Pan również (pomocniczo) bardziej specjalistyczne usługi, z których wyróżnić można:
1)tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji i infrastruktury, przygotowanie aplikacji, usuwanie zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji oraz doradztwo w zakresie optymalnego wykorzystania chmury obliczeniowej .. oraz oprogramowania,
2)testowanie aplikacji, analiza i przygotowywanie dokumentacji i poprawki do tej dokumentacji, analiza umów w zakresie dotyczącym informacji branżowych (informatycznych), audyt, projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analiza funkcjonalności systemów IT,
3)analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacja zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów; w razie potrzeby spotkania z klientem,
4)wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta) oraz przygotowywanie umów, zleceń i innych dokumentów z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii informacyjnych.
Prowadzi Pan ewidencję w podziale na każdy rodzaj świadczonych usług, przy czym stosuje Pan jednolitą stawkę ryczałtu w wysokości 15%, bowiem, w Pana ocenie, przedmiotem usług jest jednorodna transakcja mająca za przedmiot usługi w zakresie zarządzania zespołem, z doraźnymi usługami technicznymi z obszaru IT, a rozliczenie odbywa się na jednej (zbiorczej) fakturze sprzedaży (na fakturach wyszczególnia Pan każdy obszar świadczonych usług wg klasyfikacji PKWiU).
Aktualnie Pana zleceniodawcą jest … Sp. z o.o. z siedzibą przy …, z którym nie łączą Pana żadne stosunki poza tymi, które wynikają ze świadczonych (opisanych we wniosku) usług, ponadto nie posiada Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
W przedmiocie usług specjalistycznych wystąpił Pan do Głównego Urzędu Statystycznego o informację w przedmiocie klasyfikacji PKWiU. Zgodnie z pismami z 13 grudnia 2022 r. oraz 3 sierpnia 2023 r. (odpowiednio … oraz …), GUS ustalił niżej wskazane kwalifikacje:
- tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji i infrastruktury, przygotowanie aplikacji wraz z usuwaniem zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”;
- doradztwo w zakresie optymalnego wykorzystania chmury obliczeniowej … oraz oprogramowania: PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
- testowanie aplikacji, analiza i przygotowywanie dokumentacji i poprawki do tej dokumentacji, audyt: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
- analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacje zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów w razie potrzeby spotkania z klientem oraz projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analizę funkcjonalności systemów IT: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”;
- wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta): PKWiU 74.90 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
- usługi przygotowania umów, zleceń i innych dokumentów z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii informatycznych, analiz umów w zakresie dotyczącym informacji branżowych (informatycznych), które obejmują: szacowanie pracochłonności, kosztu i czasu pracy potrzebnego na realizację, definiowanie wymaganych kompetencji technicznych rozwiązania informatycznego, definiowanie szczegółowego zakresu prac technicznych niezbędnych do realizacji rozwiązania informatycznego, opiniowanie już opracowanych dokumentów w ww. zakresie: PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Jak wskazują ww. pisma GUS nie dla wszystkich usług podał pełne, siedmiocyfrowe kody PKWiU, co wynika z ich budowy dla celów opodatkowania zgodnie z Ustawą (GUS zgodnie z przywołanymi pismami podał, że ich celem jest rozstrzygnięcie wątpliwości w związku z przepisami Ustawy), zatem poniżej wskazać można pełne kody siedmiocyfrowe:
- tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji i infrastruktury, przygotowanie aplikacji wraz z usuwaniem zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, a precyzując: 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
- analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacje zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów w razie potrzeby spotkania z klientem oraz projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analizę funkcjonalności systemów IT: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, a precyzując 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”,
- wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta): PKWiU 74.90 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a precyzując 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (przy czym doprecyzowanie na tym poziomie zgodnie z Ustawą nie wpływa na ocenę prawną wniosku).
W piśmie z 16 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że będzie prowadzić ewidencję przychodów, dzięki której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
W Pana ocenie, przedstawione usługi stanowią jedno, kompleksowe świadczenie, za które otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie. Wskazuje Pan na fakturze usługi wg ich rodzajowego podziału przyjętego w branży i podaje przy niektórych usługach kod PKWiU (przy czym nie ustalił Pan jednolitej procedury do każdej faktury).
W Pana ocenie, usługi przedstawione we wniosku i sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.11.0, 62.01.12.0, 62.02.20.0, 62.02.30.0 są: (1) usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci (a więc zaprojektowanie, rozbudowa i jego wdrożenie) oraz nie są (1) usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci poprzez projektowanie, rozwój i wdrażanie sprzętu komputerowego oraz nie są (2) usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Pana zdaniem, usługi przedstawione we wniosku można powiązać z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) - dotyczą bowiem m.in. pełnienia funkcji managera, jednak doradztwo związane z zarządzaniem, w Pana ocenie, nie jest zasadniczym elementem Pana usług, a stanowi raczej ich element.
W Pana ocenie, przedmiot Pana usług zawiera się w PKWiU o numerach odpowiednich do danego rodzaju usług, tj. jak niżej:
- tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji i infrastruktury, przygotowanie aplikacji wraz z usuwaniem zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, a precyzując: 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
- analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacje zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów w razie potrzeby spotkania z klientem oraz projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analizę funkcjonalności systemów IT: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, a precyzując 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”,
- wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta): PKWiU 74.90 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a precyzując 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (przy czym doprecyzowanie na tym poziomie zgodnie z Ustawą nie wpływa na ocenę prawną wniosku).
W piśmie z 17 czerwca 2024 r., stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że opisana we wniosku działalność stanowi działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz usługi objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2). Świadczone przez Pana usługi są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Świadczy Pan usługi między innymi również w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan wskazane niżej usługi:
- tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji infrastruktury, przygotowanie aplikacji wraz z usuwaniem zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji,
- analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacje zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów w razie potrzeby spotkania z klientem oraz projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analizę funkcjonalności systemów IT,
- wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta),
- bieżący nadzór o charakterze menedżerskim, w tym nad kadrą kontrahentów.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej konsultuje Pan wszelkie pojawiające się problemy podczas realizowanych projektów z zakresu IT oraz oprogramowania, koordynuje prace zespołu i nadzoruje ją, a w razie potrzeby samodzielnie opracowuje kod oprogramowania i wykonuje inne działania o charakterze merytorycznym. Przygotowuje, nadzoruje przygotowanie oraz poprawia Pan w razie potrzeby dokumentacje techniczne, sprawdza błędy w programach oraz przygotowuje oferty, cenniki i tym podobne dokumenty.
Opisane usługi składają się na złożone świadczenie w postaci koordynowania i wsparcia w realizacji projektów informatycznych.
Przedstawione usługi są (1) usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem oraz nie są (1) usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci poprzez projektowanie, rozwój i wdrażanie sprzętu komputerowego oraz nie są (2) usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Przedstawione we wniosku usługi można powiązać z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) - dotyczą one bowiem m.in. pełnienia funkcji managera, jednak doradztwo związane z zarządzaniem, w Pana ocenie, nie jest zasadniczym elementem Pana usług, a stanowi raczej ich element - odpowiadając zatem na tak zerojedynkowo zadanie pytanie w wezwaniu należy wskazać, że usługi te są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Przedmiotem wniosku są usługi zawierające się w symbolach PKWiU 62.01.11.0, 62.01.12.0, 62.02.20.0, 62.02.30.0, 74.90.12.0, 74.90.19.0, 74.90.20.0.
Pytanie
Jaką stawkę ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy zastosować do opisanej Pana działalności?
Pana stanowisko w sprawie
Opisana przez Pana działalność mieści się, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy, w stawce podatku wynoszącej 15%, jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów oraz jako usługi związane z zatrudnieniem (PKWiU dział 78).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:
a)reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),
b)pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),
c)pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),
d) magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),
e)licencyjnych związanych z:
-nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),
-nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
-nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
-nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
-nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
-nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),
f)związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),
g)(uchylona),
h)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
i)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
j)finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
k)związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
l)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
m)firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
n)(uchylona),
o)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
p)(uchylona),
q)fotograficznych (PKWiU 74.2),
r)tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
s)związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),
t)przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),
u)detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,
v)obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
w)(uchylona),
x)w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19),
y)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),
z)związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług:
a)w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
b)architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
c)w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:
a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,
b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym,
c)świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),
d)świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),
e)wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),
f)wynajmu i dzierżawy:
-samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),
-pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),
-środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),
-środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),
-pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),
-kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),
-motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),
-własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),
g)świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:
a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),
c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),
d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),
e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,
g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,
h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym;
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 6 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%:
a)przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,
b)prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,
c)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów:
a)z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,
b)z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
c)ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),
d)z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,
e)o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym,
f)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:
- środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,
- składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
g)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku;
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 2% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 10 oraz 10a, stawka ryczałtu wynosi 10% w przypadku zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:
1)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
2)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,
3)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
4)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- przy czym pod pewnymi warunkami możliwe jest zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dla przedmiotowej sprawy zasadnicze znaczenie ma problem ustalenia jednorodnego świadczenia, który to obszar nie doczekał się uregulowania w Ustawie. W zgodzie jednak z wykładnią Krajowej Informacji Skarbowej (np. interpretacja z 2 listopada 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.569.2022.1.DB oraz z 31 maja 2023 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.328.2023.2.SST) w przypadku kilku usług wchodzących w zakres usługi kompleksowej zastosować należy najwyższą możliwą stawkę ryczałtu.
Świadczy Pan zespół usług składający się na usługę kompleksową, z których - w Pana ocenie - przeważają ogólne usługi w zakresie zarządzania i doradztwa związanego z zarządzaniem. Wobec powyższego, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) - oraz pomocniczo i pośrednio także lit. o), jak również lit. s) Ustawy, za prawidłową uznaje Pan stawkę ryczałtu wynoszącą 15%.
W piśmie z 17 czerwca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że stanowisko z poprzedniej części uzupełnienia znajduje pełną aprobatę w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, np. w wyroku z 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23) gdzie wskazano m.in.: „(…) jak słusznie uznał Sąd pierwszej instancji, organ interpretacyjny nie mógł w realiach stanu faktycznego zaprezentowanego przez stronę żądać uzupełnienia wniosku o podanie symbolów PKWiU, do jakich należy zakwalifikować usługi świadczone przez Skarżącą w ramach działalności gospodarczej. W szczególności nie można uznać, aby wymógł kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej. (...) DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU. Istota sprawy nie polegała na konieczności przyporządkowania świadczonych przez podatniczkę w ramach działalności gospodarczej usług do określonego grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej, lecz określenia konsekwencji prawnych w postaci tego, jaka będzie dla nich właściwa stawka podatku. (…) Nie ulega wątpliwości, że według Zasad Metodycznych PKWiU zawartych w załączniku do rozporządzenia PKWiU, zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu, a w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki GUS w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych. Pamiętać jednak należy, że tego rodzaju kwalifikacja dokonywana tak przez samego usługodawcę, jak i przez właściwą jednostkę GUS może podlegać ocenie i weryfikacji przez organy podatkowe, które będą miały możliwość, z uwagi na ustalenia faktyczne kwestionować przypisanie danej usługi do określonego grupowania PKWiU. Właściwa wykładnia (…) nie może oznaczać, że zaliczanie danej czynności do usługi uprawniającej do korzystania z jej opodatkowania określoną stawką podatku zależne będzie od wyjaśnień, czy też opinii Urzędu Statystycznego. W judykaturze przyjmuje się, że przepisy prawa podatkowego odwołujące się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jedynie współtworzą normę opodatkowania. Jednakże prawem powszechnie obowiązującym nie są interpretacje klasyfikacji i nomenklatur, wydawane przez organy statystyki publicznej. Interpretacje takie w postępowaniu podatkowym stanowią jedynie dowód i - jak każdy dowód - podlegają swobodnej ocenie organu podatkowego (por. np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z 17 lipca 2009 r. sygn. akt II FSK 376/08; z 23 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 1040/09; z 4 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2974/18). (…) poprzez jak najbardziej szczegółowy opis danej czynności można dokonywać ich grupowania do zakresu rzeczowego PKWiU. Nie może ono jednak zastąpić określenia usług, których wykonywanie i uzyskiwanie z tego tytułu przychodów powoduje możliwość ich opodatkowania według właściwej stawki podatku. (...) Z punktu widzenia standardów konstytucyjnych określanie stawek podatkowych (...) dotyczy tych usług, które wymieniono w tekście ustawy. Zadaniem zarówno podatnika w ramach samoobliczenia, jak i organu podatkowego w przypadku kontroli, jest zaś przyporządkowanie ich do właściwej stawki podatku. Z kolei, odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną. Ponadto, jak trafnie wskazano w wyroku (...) z 19 października 2021 r. sygn. akt I FSK 748/18, gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie tak jak w niniejszej sprawie od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku. To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p. symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku (...), gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i dokonał wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Względem Pana świadczeń nie znajdują zastosowania przesłanki negatywne do stosowania ryczałtu.
W ramach świadczonych usług, od 1 stycznia 2023 r., wykonuje Pan szereg różnych czynności, z których, za dominujące uznać należy organizację pracy kilku zespołów i nadzór nad tymi zespołami oraz wszelkie usługi pomocnicze w tym obszarze, tj. doradztwo i wsparcie w zakresie rekrutacji pracowników, doradztwo i wsparcie w zakresie procesów w organizacji oraz nadzór nad jakością procesów wytwarzania oprogramowania i jakością świadczonych usług (w Pana ocenie można uznać ten obszar za pełnienie funkcji managera). Ponadto, wykonuje Pan również (pomocniczo) bardziej specjalistyczne usługi, z których wyróżnić można:
- tworzenie systemów informatycznych oraz oprogramowania (infrastruktury chmurowej), tworzenie projektów architektury aplikacji i infrastruktury, przygotowanie aplikacji, usuwanie zgłoszonych błędów w działaniu aplikacji oraz doradztwo w zakresie optymalnego wykorzystania chmury obliczeniowej … oraz oprogramowania,
- testowanie aplikacji, analiza i przygotowywanie dokumentacji i poprawki do tej dokumentacji, analiza umów w zakresie dotyczącym informacji branżowych (informatycznych), audyt, projektowanie architektury aplikacji, jej wdrażanie i analiza funkcjonalności systemów IT,
- analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, realizacja zadań analityka biznesowego, wdrażanie oraz rozwój systemu lub jego elementów oraz wprowadzanie zmian konfiguracyjnych, celem dostosowania systemu do wymagań klienta lub obowiązujących przepisów; w razie potrzeby spotkania z klientem,
- wycena usług w imieniu kontrahenta, nadzór nad realizacją umowy i przygotowaniem oferty jako pośrednik kontrahenta i klienta końcowego (klienta kontrahenta) oraz przygotowywanie umów, zleceń i innych dokumentów z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii informacyjnych.
Prowadzi Pan ewidencję w podziale na każdy rodzaj świadczonych usług, przy czym stosuje Pan jednolitą stawkę ryczałtu w wysokości 15%, bowiem, w Pana ocenie, przedmiotem usług jest jednorodna transakcja mająca za przedmiot usługi w zakresie zarządzania zespołem, z doraźnymi usługami technicznymi i z obszaru IT, a rozliczenie odbywa się na jednej (zbiorczej) fakturze sprzedaży. Wskazał Pan, że przedstawione usługi stanowią jedno, kompleksowe świadczenie, za które otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że przedstawione we wniosku usługi można powiązać z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) - dotyczą bowiem m.in. pełnienia funkcji managera, jednak doradztwo związane z zarządzaniem, w Pana ocenie, nie jest zasadniczym elementem Pana usług, a stanowi raczej ich element. Zatem usługi te są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Z analizy przedstawionego opisu sprawy wynika, że wykonuje Pan kilka rodzajów usług oznaczonych odrębnymi symbolami PKWiU, które wchodzą w zakres usługi kompleksowej. Zatem usługa taka podlega opodatkowaniu wg jednej - najwyższej stawki ryczałtu. Przeważającym rodzajem usług świadczonych przez Pana do których przypisana jest najwyższa stawka są usługi, które definiuje Pan jako usługi w zakresie zarządzania i doradztwa związanego z zarządzaniem. Zatem do tych usług znajdzie zastosowanie stawka w wysokości 15%, uregulowana w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi stanowią usługę kompleksową w skład której wchodzą usługi związane z doradztwem w zakresie zarządzania, zatem uzyskany z tego tytułu przychód należy opodatkować stawką w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych oraz wyroków wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zapadły w indywidualnych sprawach i tym samym nie mogą być wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej ocenyco do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right