Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.328.2023.2.SST

Przychody z działalności usługowej sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 są/powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast w przypadku usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 zastosowanie znajdzie stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5a tej ustawy, jeśli nie są częścią usługi kompleksowej, która obejmuje również usługi pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe - w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU w grupowaniu 62.02.30.0, jeśli nie są częścią kompleksowej usługi;

-nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 kwietnia 2023 r. (data wpływu 28 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pan (osoba fizyczna) prowadzi na terytorium Polski indywidualną działalność gospodarczą, z której uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem dochodowym. Nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskiwanych przychodów wybrał Pan na 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (dalej także ryczałt).W 2022 r. osiągał Pan przychody objęte ryczałtem. Przy tej formie opodatkowania pozostał także w 2023 r. Zarówno w 2022 jak i w 2023 r. spełniał/spełnia Pan warunki przewidziane w uzpd dla wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (w tym warunek dotyczący limitu przychodów). Ponadto do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 uzpd.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. poz. 2414).

W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie inżynierii sieci komputerowych (budowa, projektowanie, rozwój, utrzymanie, obsługa, administracja sieci komputerowej) dla klientów korporacyjnych, najczęściej dużych firm. Działalność polega na realizacji zadań postawionych przez klienta. Zadania te mogą polegać na wykonaniu działań wymienionych w jednym, bądź kilku poniższych punktach.

Oferowane usługi - w podziale na poszczególne ich podkategorie (czynności) - polegają/mogą polegać na:

1)rozbudowie i modernizacji (rozszerzeniu przepustowości i wydajności) sieci komputerowej w centrum danych klienta oraz w lokalizacjach biurowych (projektowanie, nadzorowanie, wdrożenie - konfiguracja urządzeń),

2)tworzeniu od podstaw sieci komputerowej dla przedsiębiorstwa, lub tworzeniu nowego fragmentu tej sieci i dołączeniu go do już istniejącej (projektowanie, nadzorowanie, wdrożenie - konfiguracja urządzeń),

3)utrzymaniu sieci komputerowej i pracach konserwacyjnych (aktualizacja oprogramowania na urządzeniach sieciowych, planowa wymiana sprzętu sieciowego lub jego osprzętu),

4)naprawach i rozwiązywaniu problemów w już istniejącej sieci (klient zgłasza problem, a zadaniem Pana jest zbadać, znaleźć przyczynę, zaproponować rozwiązanie i je wdrożyć),

5)administracji (operacje) siecią komputerową (aktualizacja list dostępu na urządzeniach ochronnych, konfiguracja gniazdka sieciowego, aktualizacja ustawień na urządzeniach sieciowych),

6)projektowaniu i administracji siecią bezprzewodową (…) w standardach (…).

Mimo szerokiej oferty usług, dotąd wykonywał Pan głównie projekty rozwojowe i modernizacyjne (pkt 1 i 2 powyżej). Najczęściej na życzenie klienta modyfikuje Pan już istniejącą infrastrukturę informatyczną/sieciową (gdy klient chce uruchomić nowy system komputerowy, nową aplikację). Usługa polega na tym, że zbiera Pan wytyczne i wymagania do projektu (aby zrozumieć co klient chce), bada już istniejące rozwiązanie, tworzy projekt sieci komputerowej lub aktualizuje istniejącą dokumentację, proponuje rozwiązanie klientowi i jeśli spełnia wymogi - wdraża je.

W wyniku działalności Pana nie powstają rzeczy materialne, efekt pracy jest wirtualny: dokumentacja, zmieniona konfiguracja na urządzeniu sieciowym lub w systemie bezpieczeństwa sieciowego. W 99% przypadków efekt pracy istnieje i jest przechowywany tylko na komputerze. Jedynym odstępstwem od reguły może być zlecenie na podłączenie kabli w centrum danych lub w danej lokalizacji (czyli gdy klient życzy sobie, żeby przyjechał Pan, wszystko zamontował, podłączył, uruchomił i skonfigurował).

Umowy z klientami przewidują z reguły jedną zbiorczą kwotę za godzinę świadczenia usług obejmujących jedną lub kilka czynności wskazanych w punktach powyżej. W zależności od umowy z klientem i jego faktycznych potrzeb, może Pan wykonywać wszystkie te czynności, bądź tylko niektóre. Czynności te mogą składać się na kompleksowe usługi obejmujące:

a)budowę, projektowanie, rozwój sieci (czynności wymienione w pkt 1-2 powyżej),

b)utrzymanie sieci (czynności wymienione w pkt 3 powyżej),

c)obsługę i administrację sieci (czynności wymienione w pkt 4-5 powyżej).

Nie buduje Pan systemów komputerowych pod klucz (nie instaluje serwerów), a wykonuje stricte sieciową część projektu: od gniazdka gdzie będzie podłączony komputer czy serwer i wszerz po całej sieci.

Nie świadczy Pan usług związanych z tworzeniem jakiegokolwiek oprogramowania (leży to poza zakresem jego działalności).

Nie świadczy Pan usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych.

Nie świadczy Pan usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (urządzenia sieciowe, takie jak np.: przełączniki, trasowniki, zapory sieciowe, równoważniki obciążenia, bezprzewodowe punkty dostępu, nie są zdaniem Pana sprzętem komputerowym).

(…) stycznia 2022 r. zwrócił się Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWiU dla oferowanych usług, polegających na budowie, projektowaniu, rozwoju, utrzymaniu, obsługi, administracji sieci komputerowej. We wniosku wskazał Pan, że chodzi o usługi dotyczące fizycznej sieci komputerowej, w klasycznym jej znaczeniu (nie obejmujące sieci wirtualnych w chmurze i usług związanych z chmurą), takie jak:

- projekt sieci komputerowej lub jej części w zależności od zadania: stworzenie (wymyślenie, opracowanie) koncepcji rozwiązania, rysunków i schematów, opisu rozwiązania, schematów montażowych,

-projekt instrukcji użytkowania (manual) dostarczonego lub istniejącego rozwiązania: dokument opisujący jak to działa, jak tego używać, jak tym operować,

-realizacja zaproponowanych lub zamówionych rozwiązań: koordynacja projektu z klientem w zakresie dostarczenia części i materiałów, instalacja, konfiguracja, zapewnienie wsparcia poinstalacyjnego,

-doradztwo w zakresie rozwiązań sieci komputerowej: klient chce coś zrobić (np. rozbudować sieć, zmodernizować, zoptymalizować, polepszyć niezawodność i redundancję, stworzyć obszar dla nowej aplikacji itd) i po zapoznaniu się z aktualnym rozwiązaniem, wymaganiami i oczekiwaniami może Pan doradzić jak to (jego zdaniem) zrobić najlepiej,

-usługa utrzymania sieci komputerowej, prace konserwacyjne i utrzymaniowe: aktualizacja oprogramowania na urządzeniach sieciowych (takich jak: przełączniki, trasowniki, zapory sieciowe, równoważniki obciążenia, bezprzewodowe punkty dostępu), instalacja nowych urządzeń sieciowych dla rozszerzenia sieci,

-usługi naprawy i/lub rozwiązywania problemu w już istniejącej infrastrukturze sieci: klient zgłasza problem, zadaniem Pana jest zbadać, znaleźć przyczynę, zaproponować rozwiązanie i ewentualnie je wdrożyć,

-usługi związane z operacjami (administracją) w sieci komputerowej: zlecenia o aktualizację list dostępu na urządzeniach ochronnych, konfiguracja gniazdka sieciowego, aktualizacja ustawień na urządzeniach sieciowych, podstawowe zadania dla udostępnienia zasobów sieci użytkownikom, drobne zmiany administracyjne,

-projekt sieci bezprzewodowej (…).

We wniosku do Urzędu Statystycznego wskazał Pan ponadto, że:

-Usługi budowy, konfigurowania i rozwoju - polegają na wieloetapowej pracy na zlecenie klienta (opracowanie koncepcji sieci komputerowej, tworzenie dokumentacji, wdrożenie polegające na konfiguracji na urządzeniach), w ramach tych usług następuje też modernizacja sieci komputerowej, zwiększenie przepustowości i wydajności, budowa nowych sieci (nie powstają fizyczne produkty z wyjątkiem dokumentacji, ani oprogramowanie).

-Usługa utrzymania - implikuje możliwość zamówienia prac konserwacyjnych; w jej ramach może Pan wykonać aktualizację oprogramowania na urządzeniach klienta.

-Usługi obsługi i administracji sieci komputerowych - obejmują zakres prac związanych z wszelkimi usługami, nie mieszczącymi się w zakresie budowy, projektowania, rozwoju i utrzymania. Ta kategoria dotyczy zleceń o ustalenie przyczyn wadliwego działania sieci komputerowych lub występowania niepożądanych efektów jej pracy oraz naprawy tych usterek. Wdrożenie z góry znanych prostych konfiguracji, rozwiązań nie wymagających opracowania rozwiązania.

Zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Statystyczny (…) - na złożony przez Pana wniosek z (…) stycznia 2022 r. - wymienione wyżej, oferowane przez Pana usługi, mieszczą się w grupowaniach:

- PKWiU 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługi polegające na budowie, projektowaniu, rozwoju/modernizacji oraz wdrażaniu sieci (związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) wraz z opracowaniem dokumentacji,

-PKWiU 62.02.30.0„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługa utrzymania sieci komputerowych, polegająca na udzielaniu pomocy technicznej klientowi (aktualizacja, konfiguracja oprogramowania, naprawa usterek itp).

Oferuje Pan zatem i świadczy - na zlecenie klientów, w ramach działalności gospodarczej - tylko usługi mieszczące się w tych dwóch rodzajach działalności.

Nie wykonywał i nie zamierza wykonywać Pan usług: związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie Online, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online, związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). W świetle otrzymanej opinii Urzędu Statystycznego w (…) usługi Pana nie kwalifikują się też do usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Ponadto nie wykonywał i nie zamierza Pan wykonywać usług: reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0), licencyjnych związanych m.in. z: nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

1)Zadane pytania nr 1 i 2 dotyczą jednocześnie zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W 2022 r. prowadził Pan, jak i prowadzi obecnie, a także zamierza kontynuować w najbliższej przyszłości (tj. w kolejnych miesiącach 2023 r. i w kolejnych latach) działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu opisanych we wniosku o interpretację usług. Wszystkie opisane usługi są z 2022 r., a także ma Pan aktualnie w swojej ofercie. Przy czym z uwagi na zapotrzebowanie kontrahenta w 2022 r. i w 2023 r. do chwili obecnej świadczył je Pan jedynie w zakresie budowy, projektowania i rozwoju sieci komputerowej (tworzenia projektów sieci komputerowej, modyfikacji już istniejącej infrastruktury informatycznej/sieciowej, aktualizacji istniejącej dokumentacji).

2)Zadane pytania dotyczą lat 2022, 2023 i lat następnych, w których nadal zamierza Pan świadczyć oferowane przez siebie usługi w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tak długo jak będzie na nie zapotrzebowanie kontrahentów i jak długo wybraną formę opodatkowania będzie uważał za korzystną.

3)(…) stycznia 2022 r. za pośrednictwem CEIDG złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika US (…), w przewidzianym przez przepisy ustawy terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania w 2022 r. pierwszego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. W 2023 r. nie zmienił Pan formy opodatkowania.

4)Przychód Pana z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył w roku 2021, ani w roku 2022, ani też według przewidywań Pana nie przekroczy w 2023 r. i kolejnych latach, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

5)Prowadzona przez Pana działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6)Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. poz. 2414), w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

7)Jak wskazano we wniosku, zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Statystyczny w (…) - na złożony przez Pana wniosek z (...) stycznia 2022 r. - wymienione we wniosku, oferowane przez Pana usługi, mieszczą się w grupowaniach:

- PKWiU 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”,

- PKWiU 62.02.30.0„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".

Oferuje i świadczy Pan - na zlecenie klientów, w ramach działalności gospodarczej - tylko usługi mieszczące się w tych dwóch rodzajach działalności.

Urząd Statystyczny w (…) dokonał w ten sposób klasyfikacji wskazanych we wniosku o interpretację indywidualną usług polegających na:

1.rozbudowie i modernizacji (rozszerzeniu przepustowości i wydajności) sieci komputerowej w centrum danych klienta oraz w lokalizacjach biurowych (projektowanie, nadzorowanie, wdrożenie - konfiguracja urządzeń),

We wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. zostały opisane jako nast. czynności:

-doradztwo w zakresie rozwiązań sieci komputerowej: klient chce coś zrobić (np. rozbudować sieć, zmodernizować, zoptymalizować, polepszyć niezawodność i redundancję, stworzyć obszar dla nowej aplikacji itd.) i po zapoznaniu się z aktualnym rozwiązaniem, wymaganiami i oczekiwaniami może Pan doradzić jak to (jego zdaniem) zrobić najlepiej,

-projekt sieci komputerowej lub jej części w zależności od zadania: stworzenie (wymyślenie, opracowanie) koncepcji rozwiązania, rysunków i schematów, opisu rozwiązania, schematów montażowych,

-realizacja zaproponowanych lub zamówionych rozwiązań: koordynacja projektu z klientem w zakresie dostarczenia części i materiałów, instalacja, konfiguracja, zapewnienie wsparcia poinstalacyjnego,

-projekt instrukcji użytkowania (manual) dostarczonego lub istniejącego rozwiązania: dokument opisujący jak to działa, jak tego używać, jak tym operować,

2.tworzeniu od podstaw sieci komputerowej dla przedsiębiorstwa, lub tworzeniu nowego fragmentu tej sieci i dołączeniu go do już istniejącej (projektowanie, nadzorowanie, wdrożenie - konfiguracja urządzeń),

We wniosku o klasyfikację z (...) stycznia 2022 r. zostały opisane jako nast. czynności:

-doradztwo w zakresie rozwiązań sieci komputerowej: klient chce coś zrobić (np. rozbudować sieć, zmodernizować, zoptymalizować, polepszyć niezawodność i redundancję, stworzyć obszar dla nowej aplikacji itd) i po zapoznaniu się z aktualnym rozwiązaniem, wymaganiami i oczekiwaniami może Pan doradzić jak to (jego zdaniem) zrobić najlepiej,

-projekt sieci komputerowej lub jej części w zależności od zadania: stworzenie (wymyślenie, opracowanie) koncepcji rozwiązania, rysunków i schematów, opisu rozwiązania, schematów montażowych,

- realizacja zaproponowanych lub zamówionych rozwiązań: koordynacja projektu z klientem w zakresie dostarczenia części i materiałów, instalacja, konfiguracja, zapewnienie wsparcia poinstalacyjnego,

-projekt instrukcji użytkowania (manual) dostarczonego lub istniejącego rozwiązania: dokument opisujący jak to działa, jak tego używać, jak tym operować.

3.utrzymaniu sieci komputerowej i pracach konserwacyjnych (aktualizacja oprogramowania na urządzeniach sieciowych, planowa wymiana sprzętu sieciowego lub jego osprzętu),

We wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. zostały opisane jako:

-usługa utrzymania sieci komputerowej, prace konserwacyjne i utrzymaniowe: aktualizacja oprogramowania na urządzeniach sieciowych (takich jak: przełączniki, trasowniki, zapory sieciowe, równoważniki obciążenia, bezprzewodowe punkty dostępu), instalacja nowych urządzeń sieciowych dla rozszerzenia sieci,

4.naprawach i rozwiązywaniu problemów w już istniejącej sieci (klient zgłasza problem, a zadaniem Pana jest zbadać, znaleźć przyczynę, zaproponować rozwiązanie i je wdrożyć),

We wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. zostały opisane jako:

-usługi naprawy i/lub rozwiązywania problemu w już istniejącej infrastrukturze sieci: klient zgłasza problem, zadaniem Pana jest zbadać, znaleźć przyczynę, zaproponować rozwiązanie i ewentualnie je wdrożyć,

5.administracji (operacje) siecią komputerową (aktualizacja list dostępu na urządzeniach ochronnych, konfiguracja gniazdka sieciowego, aktualizacja ustawień na urządzeniach sieciowych),

We wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. zostały opisane jako:

-usługi związane z operacjami (administracją) w sieci komputerowej: zlecenia o aktualizację list dostępu na urządzeniach ochronnych, konfiguracja gniazdka sieciowego, aktualizacja ustawień na urządzeniach sieciowych, podstawowe zadania dla udostępnienia zasobów sieci użytkownikom, drobne zmiany administracyjne,

6.projektowaniu i administracji siecią bezprzewodową (…) w standardach (…).

We wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. zostały opisane jako:

-projekt sieci bezprzewodowej (…).

Urząd Statystyczny w (…) nie opisał szczegółowo, które z wymienionych, będących przedmiotem wniosku o klasyfikację z (…) stycznia 2022 r. (i jednocześnie przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych), usług/czynności są przyporządkowane do PKWiU 62.01.12.0, a które do PKWiU 62.02.30.0. Wskazał jedynie, że świadczone przez usługi zalicza się do grupowania:

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługi polegające na budowie, projektowaniu, rozwoju/modernizacji oraz wdrażaniu sieci (związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) wraz z opracowaniem dokumentacji;

-PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługa utrzymania sieci komputerowych, polegająca na udzielaniu pomocy technicznej klientowi (aktualizacja, konfiguracja oprogramowania, naprawa usterek itp).

Ich przyporządkowanie przez Pana (który nie ma w tym zakresie wiedzy eksperckiej, a polega jedynie na opinii Urzędu Statystycznego w (…), do którego się zwrócił w związku ze swoimi wątpliwościami w tym zakresie), wymagałoby wyrażenia przez niego własnej oceny, własnego zdania/stanowiska, co - jak wynika z doręczonego wezwania - nie jest możliwe (cyt: „Odpowiedzi te powinny przedstawiać okoliczności faktyczne sprawy, a nie wyrażać Pana subiektywną opinię o tych okolicznościach. Tym samym, nie mogą zawierać Pana własnego stanowiska odnośnie charakteru prowadzonej działalności i jej efektów."). Niemniej z opinii Urzędu Statystycznego w (…) wynika, że usługi wymienione:

-w pkt 1, 2 i 6 (w zakresie projektu) powyżej mieszczą się w PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego",

- w pkt 3, 4, 5 i 6 (w zakresie administracji) powyżej mieszczą się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".

W przypadku kompleksowych usług głównym celem umowy między Panem a kontrahentem może być:

a) budowa, projektowanie, rozwój sieci (w zakres usług wchodzą czynności wymienione w pkt 1- 2 powyżej), albo

b) utrzymanie sieci (w zakres usług wchodzą czynności wymienione w pkt 3 powyżej),

c) obsługa i administracja sieci (w zakres usług wchodzą czynności wymienione w pkt 4-5 powyżej).

Może się też zdarzyć że umowa z klientem będzie obejmować wszystkie bądź niektóre czynności wymienione w pkt a, b i c, albo w pkt a i b, bądź w pkt a i c, albo w pkt b i c - główny cel takich kompleksowych usług zależeć będzie od potrzeb kontrahenta, ale będzie to cel wymieniony w powyższych punktach (a-c).

Pytania

1)Czy oferowane przez Pana usługi - w zakresie wyżej opisanym, polegające na budowie, projektowaniu, rozwoju/modernizacji oraz wdrażaniu sieci (związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) wraz z opracowaniem dokumentacji - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w (…) jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd?

2)Czy oferowane przez Pana usługi - w zakresie wyżej opisanym, polegające na utrzymaniu sieci komputerowych i obsłudze administracyjnej sieci sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w (…) jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Pana, usługi wymienione w pytaniach 1-2 powyżej, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd.

Cechą charakterystyczną ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. Sposób zaklasyfikowania wykonywanych czynności przesądza o obowiązującej podatnika stawce ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd stawka ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej wynosi 8,5% przychodów, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. W art. 12 ust. 1 pkt 1- 4 oraz 6-8 uzpd wymieniono przychody z działalności usługowej objęte stawkami 17,15,14,12, i 10%.

Wykonuje Pan działalność usługową w zakresie usług sklasyfikowanych w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" oraz w zakresie usług sklasyfikowanych w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego". Takiej klasyfikacji dokonał Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) na wniosek Pana w oparciu o przedstawiony przez niego opis usług.

Jednocześnie nie wykonuje Pan żadnych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6- 8 uzpd, objętych inną stawką ryczałtu niż 8,5%. W szczególności nie wykonuje usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1, przez które, zgodnie z wydanymi przez GUS wyjaśnienia do PKWiU 2015, czyli rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. 2015 poz. 1676) należy rozumieć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.).

Zdaniem Pana - oba świadczone przez niego rodzaje usług - są objęte stawką ryczałtu 8,5%. Nie ma przy tym znaczenia, czy prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób, o którym mowa w art. 12 ust. 3 uzpd, tj. w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju wykonywanej przez niego działalności. W przypadku Pana takie wyodrębnienie – z podaniem konkretnej kwoty przychodów przypadającej na każdy z tych rodzajów działalności (PKWiU 62.01.12.0 oraz PKWiU 62.02.30.0) - może nie być możliwe, gdyż na podstawie umów z klientami Pana może świadczyć w ramach jednej umowy oba te rodzaje usług, które objęte są jedną zbiorczą kwotą wynagrodzenia (ustalanego za godzinę świadczenia usług, niezależnie od charakteru realizowanych w tym czasie zadań).

W myśl art. 12 ust. 3 uzpd, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

 2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

 2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Przepis ten jednak nie ma zastosowania do Pana, bo uzyskiwał on, uzyskuje i zamierza uzyskiwać przychody objęte tylko jedną stawką ryczałtu - 8,5%, chociaż z dwóch rodzajów działalności (PKWiU 62.01.12.0 oraz PKWiU 62.02.30.0).

Reasumując, powyższe argumenty wskazują, że Pan do świadczonych usług, o których mowa we wniosku ma prawo stosować stawkę ryczałtu 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu –o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W opisie sprawy wskazał Pan, że:

1.Prowadzi Pan na terytorium Polski indywidualną działalność gospodarczą, z której uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem dochodowym;

2.(…) stycznia 2022 r. za pośrednictwem CEIDG złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika US (…), w przewidzianym przez przepisy ustawy terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania w 2022 r. pierwszego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. W 2023 r. nie zmienił formy opodatkowania;

3.Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

4.Przychód Pana z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył w roku 2021, ani w roku 2022, ani też według przewidywań Pana nie przekroczy w 2023 r. i kolejnych latach, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy;

5.Zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Statystyczny w (…) - na złożony przez Pana wniosek z (…) stycznia 2022 r. - wymienione wyżej, oferowane przez Pana usługi, mieszczą się w grupowaniach:

-PKWiU 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługi polegające na budowie, projektowaniu, rozwoju/modernizacji oraz wdrażaniu sieci (związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) wraz z opracowaniem dokumentacji;

-PKWiU 62.02.30.0„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - usługa utrzymania sieci komputerowych, polegająca na udzielaniu pomocy technicznej klientowi (aktualizacja, konfiguracja oprogramowania, naprawa usterek itp);

6.Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. poz. 2414), w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolami:

62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz

62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tej usługi za związaną z oprogramowaniem wskazuje opis wykonywanych przez Pana czynności w ramach tej usługi w tym m.in. doradztwo w zakresie rozwiązań sieci komputerowej, gdzie klient chce (np. rozbudować sieć, zmodernizować, zoptymalizować, polepszyć niezawodność i redundancję, stworzyć obszar dla nowej aplikacji itd.) i po zapoznaniu się z aktualnym rozwiązaniem, wymaganiami i oczekiwaniami może Pan doradzić jak to zrobić najlepiej, projekt sieci komputerowej lub jej części w zależności od zadania: stworzenie (wymyślenie, opracowanie) koncepcji rozwiązania, rysunków i schematów montażowych.

Zatem uzyskany przez Pana przychód ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 – związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i komputerów i systemów komputerowych, który Pan osiągnął/osiągnie jest/może być opodatkowany 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Pana w tym zakresie jest nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 (Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) – jako że usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – przychody z tych usług może Pan opodatkować/mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 %, jeśli nie są częścią usługi kompleksowej, która obejmuje również usługi pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Stanowisko Pana w tej części jest prawidłowe.

Natomiast w sytuacji gdy, wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 są/będą elementem kompleksowej usługi na rzecz zleceniodawcy, wówczas ww. usługi należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Reasumując – przychody z działalności usługowej sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 są/powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast w przypadku usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 zastosowanie znajdzie stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5a tej ustawy, jeśli nie są częścią usługi kompleksowej, która obejmuje również usługi pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r.

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00