Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.233.2024.1.AM
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne pliki JPK_V7M (składające się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych.
W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1.Urząd Gminy (…),
2.Gminny Ośrodek (…) w (…),
3.Szkoła (…) w (…).
Gmina planuje rozpocząć inwestycję pod nazwą „(…)”. Inwestorem w przedmiotowym zadaniu będzie Gmina. Realizacja zadania została zaplanowana na lata 2024-2025. Centrum (…) w (…) nie jest odrębnym podmiotem od Gminy, jest miejscem (budynkiem), w którym Gmina realizuje zadania.
W ramach inwestycji nastąpi adaptacja budynku Centrum (…) w (…) z przeznaczeniem na cele kulturalne. Budynek, w którym mieści się Centrum (…) w (…) jest własnością Gminy (…). W ramach zadania pomieszczenia w Centrum (…) zostaną kompleksowo wyposażone, tak by umożliwić aktywny udział społeczeństwa w kulturze.
Celem Projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz ich aktywizacja, integracja oraz wzmocnienie kapitału społecznego poprzez wyposażenie Centrum (…) w (…). Centrum (…) będzie pełnić funkcję ogólnodostępnego obiektu przeznaczonego na cele społeczno-kulturalne. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat od korzystających z niej osób. Realizacja projektu będzie miała na celu efektywne wykorzystanie potencjału dziedzictwa kulturowego w osiąganiu korzyści społecznych i gospodarczych w wymiarze lokalnym. Wdrożenie założonych działań przełoży się na zabezpieczenie i zachowanie dla przyszłych pokoleń unikatowych zasobów kulturowych Powiatu (…).
Realizacja projektu wpisuje się w założenia rozwojowe Gminy (…) i pozwoli na tworzenie aktywnej, zaangażowanej w sprawy lokalne społeczności.
W ramach zadania planuje się wyposażenie budynku w meble i multimedia, budowę budynku altany, zakup i montaż zewnętrznych urządzeń sensorycznych, zakup i montaż ścieżki edukacyjnej, doposażenie istniejącej altany w piec z naturalnej cegły szamotowej do wypieków chleba, pizzy i lokalnych produktów, stół i ławki oraz zakup multimediów do kina zewnętrznego (kino letnie).
Realizacja zadania pozwoli na utworzenie nowej przestrzeni dla społeczeństwa.
Do podstawowych zadań Centrum (…) należy:
(...)
Zadania realizowane będą poprzez:
(...)
Na realizację projektu podpisana została umowa o dofinansowanie, zgodnie z którą rozpoczęcie realizacji projektu ustalono na dzień 4 grudnia 2023 r.
Umowa z dnia 27 marca 2024 r. nr (…) zawarta z Województwem (…) przewiduje dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Programu Fundusze (…) dla (…) 2021-2027, Działania(…). Data zakończenia realizacji projektu przewidziana została do dnia 31 grudnia 2025 r. Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł i obejmuje całkowite wydatki kwalifikowalne. Dofinansowanie wynosi 85% wydatków kwalifikowanych, w kwocie nieprzekraczającej 651.550,38 zł. Wkład własny Gminy w realizację Projektu wynosi nie mniej niż (…) zł. Gmina obowiązana także będzie pokryć wydatki niekwalifikowalne związane z Projektem. Otrzymane przez Gminę na podstawie umowy z Województwem (…) dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie części kosztów związanych z realizacją projektu. Środki z Programu na lata 2021-2027 wpływać będą na rachunek Gminy, z którego Gmina regulować będzie zobowiązania wobec wykonawców. Podatek VAT także został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w Projekcie.
Zapisy umowy o dofinansowanie oraz z zasad Programu, z którego pozyskiwane będą środki na realizację przedmiotowego zadania stanowią, iż wszystkie wydatki poniesione muszą zostać przed terminem zakończenia realizacji projektu. Dotychczas Gmina poniosła wydatki związane z projektem na opracowanie studium wykonalności - faktura z dnia 13 lutego 2024 r., która opłacona została w dniu 26 lutego 2024 r. Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury dotyczącej opracowania studium wykonalności.
Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Gmina (…), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych;
- utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- edukacji publicznej;
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- cmentarzy gminnych;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Przy realizacji inwestycji Gmina poniesie m.in. wydatki na:
1)studium wykonalności;
2)mapę do celów projektowych (wydatek nie ujęty w umowie o dofinansowanie);
3)dokumentację techniczną, (wydatek nie ujęty w umowie o dofinansowanie);
4)roboty budowlane:
a)przekazanie placu budowy wykonawcy robót na działce ogrodzonej,
b)budowa drewnianego budynku altany,
c)częściowe utwardzenie terenu kostką brukową,
d)budowa pieca do wypieków,
e)zakup i montaż tablic edukacyjnych,
f)zakup i montaż urządzeń sensorycznych,
g)zakup i montaż ławostołów;
5)zakup wyposażenia;
6)promocję projektu;
7)nadzór inwestorski;
8)organizację wydarzeń kulturalnych;
9)zarządzanie projektem.
Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowić własność Gminy i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15 tys. zł netto.
Gmina bezpośrednio po zakończeniu realizacji inwestycji planuje nieodpłatnie udostępniać mieszkańcom budynek Centrum oraz wykorzystywać go do zadań własnych. Zaadoptowany budynek wykorzystywany będzie wyłącznie do realizacji zadań Gminy i będzie służyć Gminie do wykonywania czynności nieopodatkowanych (wykorzystanie do zadań Gminy oraz nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom). Ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi podatkiem VAT.
W przypadku otrzymywanych faktur związanych z adaptacją budynku, Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do czynności niepodlegających VAT - wykorzystania do zadań własnych oraz świadczenia nieodpłatnych usług mieszkańcom. Wydatki, które będzie ponosić Gmina w związku z realizacją inwestycji, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie zadań własnych gminy w zakresie kultury oraz utrzymania gminnych obiektów, z których Gmina nie będzie otrzymywać żadnych dochodów.
Pytanie
Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu adaptacji budynku z przeznaczeniem na cele kulturalne, który będzie własnością Gminy i służyć będzie do zadań własnych oraz świadczenia nieodpłatnych usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania - adaptacją budynku.
Według Gminy, w odniesieniu do wydatków związanych z adaptacją budynku, który będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące pełne odliczenie podatku naliczonego wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia:
- towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,
- zakupy będą w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi.
Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług lecz w opisanym przypadku dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Zaadoptowany budynek będzie związany z wykonaniem czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W odniesieniu do tych czynności Gmina działa jako organ władzy publicznej i korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina w tym przypadku nie występuje w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Gmina nie osiągnie żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowej infrastruktury, tj. Centrum. W związku z tym, że Gmina nie będzie osiągać przychodów - nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego. W ocenie Gminy, istotny będzie fakt, że ponoszone wydatki będą bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie wykorzystywać przedmiotową infrastrukturę do zadań własnych (udostępnienia na zebrania mieszkańców, nieodpłatne wydarzenia kulturalne) oraz do nieodpłatnego udostępnienia mieszkańcom, czyli do czynności nieopodatkowanych.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, że - w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącą wydatków związanych z adaptacją budynku.
Towary i usługi nabywane przez Gminę (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków na adaptację budynku nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji.
Powyższe potwierdza stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej:
- z dnia 3 kwietnia 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.104.2024.1.AW gdzie uznano, „w związku z realizacją projektu nie wystąpi związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi. Z wniosku wynika, że zadanie na realizację którego otrzymali Państwo dofinansowanie wpisuje się w zadania własne Gminy, do których - zgodnie z podaną informacją - należy między innymi zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w opisanym przypadku, nie będą spełnione ani warunki podmiotowe (Gmina nie działa przy realizacji projektu w tym zakresie jako podatnik), ani przedmiotowe (poniesione nakłady nie są związane z działalnością opodatkowaną) - uprawniające do odliczenia podatku VAT wynikające z otrzymanych przez Gminę faktur w związku z realizacją ww. projektu.
Reasumując, nie przysługuje Państwu prawo do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu”;
- z dnia 8 kwietnia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.120.2024.1.MK gdzie wskazano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - efekt zrealizowanych zadań nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
- z dnia 8 kwietnia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.119.2024.1.MC, w której określono, że „jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w ramach projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...” ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
- z dnia 27 marca 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.23.2024..KK, gdzie podkreślono, że „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak wskazali Państwo w opisie sprawy - nabyte towary i usługi nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura, która powstanie w ramach inwestycji ma ogólnodostępny i niekomercyjny charakter. Inwestycja nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępniana jest wszystkim użytkownikom bezpłatnie). Powstały wskutek realizacji projektu majątek służy wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji”;
- z dnia 18 marca 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.101.2024.1.KSA, w której uznano, że „nie została spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo ponoszą w związku z realizacją Inwestycji, nie są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie zadań własnych gminy w zakresie kultury oraz utrzymania gminnych obiektów, z których nie będą Państwo otrzymywać żadnych dochodów. Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji”;
- z dnia 4 listopada 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.598.2020.1.WD, w której wskazano: „W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując projekt pn. „(...)” nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz działa w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców, a efekty realizacji inwestycji - jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W podanym stanie faktycznym Gmina realizuje swoje zadania własne w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, a także w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Jak wskazano we wniosku Gmina z tytułu realizacji ww. projektu nie będzie osiągała żadnych dochodów, a urządzony teren jest udostępniony społeczności lokalnej nieodpłatnie. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego”.
Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych przez Gminę fakturach dokumentujących adaptację budynku na cele kulturalne, która wykorzystywana będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Planują Państwo rozpocząć inwestycję pn. „(…)”. Centrum w (…) nie jest odrębnym podmiotem, jest miejscem (budynkiem), w którym realizują Państwo zadania.
W ramach inwestycji nastąpi adaptacja budynku Centrum z przeznaczeniem na cele kulturalne. Budynek, w którym mieści się Centrum jest Państwa własnością. W ramach zadania pomieszczenia w Centrum zostaną kompleksowo wyposażone, aby umożliwić aktywny udział społeczeństwa w kulturze.
Centrum będzie pełnić funkcję ogólnodostępnego obiektu przeznaczonego na cele społeczno-kulturalne. Nie będą Państwo pobierać żadnych opłat od osób korzystających z Centrum.
Po zakończeniu realizacji inwestycji planują Państwo nieodpłatnie udostępniać mieszkańcom budynek Centrum oraz wykorzystywać go do zadań własnych.
W przypadku otrzymywanych faktur związanych z adaptacją budynku, będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotyczą one wyłącznie Państwa zadań własnych w zakresie kultury oraz utrzymania gminnych obiektów, z których nie będą Państwo otrzymywać żadnych dochodów.
Mają Państwo wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu adaptacji budynku z przeznaczeniem na cele kulturalne, który będzie Państwa własnością i będzie służyć do zadań własnych oraz świadczenia nieodpłatnych usług.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony.
Zaadoptowany budynek Centrum w ramach ww. inwestycji wykorzystywany będzie wyłącznie do realizacji Państwa zadań i będzie służyć do wykonywania czynności nieopodatkowanych (wykorzystanie do Państwa zadań oraz nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom). Ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi podatkiem VAT.
Nie będą więc Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy) wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu realizacji inwestycji pn. „(…)”, w ramach której nastąpi adaptacji budynku z przeznaczeniem na cele kulturalne.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right