Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.104.2024.1.AW
Dotyczy braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pt. „(...)”, wpłynął 5 marca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca niniejszego wniosku – Gmina (...) jest podatnikiem podatku VAT, zarejestrowanym jako podatnik czynny. Gmina aplikowała o dofinansowanie ze środków zewnętrznych dla projektu „(...)”. Dofinansowanie wnioskowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, dla poddziałania (…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt złożony został w dniu (…) r. Umowa o dofinansowanie została podpisana (…) r. Celem projektu jest pielęgnowanie i ożywianie przez aktywność mieszkańców dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego, historycznego oraz turystycznego poprzez rozwój małej infrastruktury rekreacyjno – turystycznej. W ramach projektu zamontowanych zostanie (…) stojaków na rowery tj. (…) stojaków na rowery o wym. ok. (…) cm, (…) stojaków w kształcie odwróconej litery „U” o szerokości ok. (…) cm i wysokości (…) cm oraz (…) ławki odpoczynkowej z rzeźbą (...) (wysokość postaci ok. (…) m.). Ławeczka stanie w (…) przy Centrum (…), niedaleko (…). Stojaki zamontowane będą przy ruinach zamku w (...) oraz przy (…) w (...).
Posadowiona infrastruktura będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter. Zadanie będzie służyć zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej.
Wyżej opisana inwestycja będzie realizowana na działkach należących do gminy, które służą przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych gminy, a nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1570). Posadowiona infrastruktura będzie darmowa dla wszystkich turystów. Jednocześnie, inwestycja realizowana będzie na mieniu komunalnym, stanowiących własność gminy wnioskodawcy. Działki te służą realizacji zadań własnych gminy, określonych w art. 7, ust. 1, pkt. 1, 10 i 15 w związku z art. 30, ust. 2 Ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023. poz.40).
Zasady Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, z którego wnioskowane jest dofinansowanie na realizację przedmiotowego zadania, zakłada, iż wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane (możliwe do refundacji), tylko w przypadku, gdy wnioskodawca nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Są to podstawowe zasady programu, tożsame dla każdego z poddziałań i stanowiące obligatoryjny element umowy o dofinansowanie, na podstawie której następuje realizacja projektu i refundacja środków jego realizacji - z tego też wzglądu wnioskuje się do organów KIS w celu wydania interpretacji prawa podatkowego, która wiążąca będzie dla Instytucji Organizującej Konkurs w zakresie możliwości zwrotu gminie (...) wartości poniesionego podatku VAT - niniejszy wniosek składa się na wniosek Kontrolera Instytucji Organizującej Konkurs.
Przekazuje również inne, istotne informacje dot. stanu [zdarzenia] przyszłego, stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku:
1)Na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie, termin realizacji projektu „(...)” ustanowiony został od dnia (…) r. do dnia (…) r. Realizacja projektu jeszcze nie została rozpoczęta, podpisana została umowa o dofinansowanie,
2)Zapisy umowy o dofinansowanie oraz zasad Programu z którego pozyskiwane zostały środki na realizację przedmiotowego zadania stanowią, iż wszystkie wydatki, poniesione muszą zostać przed terminem zakończenia realizacji projektu. Z tego względu, wszystkie wydatki w ramach tego zadania poniesione zostaną w okresie od (…) r. do dnia (…) r.,
3)Faktury wystawiane w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawiane będą na Gminę (...), NIP: (…), ewidencjonowane w jednostce Urząd Gminy w (...).
4)Faktury wystawiane będą przez podmioty obrotu gospodarczego – przedsiębiorców wybranych w drodze procedury o udzielenie zamówienia publicznego, wskazanej w Regulaminie udzielania zamówień finansowanych z budżetu Gminy (...) i realizowanych przez Urząd Gminy (...), których wartość wynosi od (…) PLN do wartości mniejszej niż (…) PLN, ustanowionego Zarządzeniem nr (…) Wójta Gminy (...) z dn. (…) r. Montaż stojaków na rowery w ilości (…) sztuk oraz (…) ławeczki odpoczynkowej z postacią (...) w atrakcyjnych turystycznie lokalizacjach gminy (...) zostanie wykonany przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą.
5)Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Produkty projektu wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych gminy związanych z ładem przestrzennym oraz rozwojem i promocją turystyki.
6)Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty zrealizowanego zadania o którym mowa we wniosku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gmina (...) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację działań projektu pt. „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (...), Państwa zdaniem, nie ma prawa do odzyskania podatku z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pt. „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pt. „(...)”.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest zatem związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali, Gmina będzie wykorzystywała efekty zrealizowanego zadania do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Posadowiona infrastruktura będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter, będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej.
Dodatkowo w związku z realizacją projektu nie wystąpi związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi. Z wniosku wynika, że zadanie na realizację którego otrzymali Państwo dofinansowanie wpisuje się w zadania własne Gminy, do których – zgodnie z podaną informacją - należy między innymi zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem w opisanym przypadku, nie będą spełnione ani warunki podmiotowe (Gmina nie działa przy realizacji projektu w tym zakresie jako podatnik), ani przedmiotowe (poniesione nakłady nie są związane z działalnością opodatkowaną) - uprawniające do odliczenia podatku VAT wynikające z otrzymanych przez Gminę faktur w związku z realizacja ww. projektu.
Reasumując, nie przysługuje Państwu prawo do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pt. „(...)”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. W, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.