Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.215.2024.4.IK

Uznanie udostępnienia sieci w celu usunięcia kolizji za czynność nieopodatkowaną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia  2024 r., za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 8 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania udostępnienia sieci w celu usunięcia kolizji za czynność nieopodatkowaną.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę (PKWIU 2015: 36.00) i zbiorowym odprowadzaniem ścieków (PKWIU 2015: 37.00) na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Są to główne rodzaje działalności Spółki.

Zgodnie z umową spółki pobocznym przedmiotem działalności są:

- Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych PKD 42.21.Z,

- Przygotowanie terenu pod budowę PKD 43.12.Z,

- Wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych PKD 43.22.Z,

- Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 43.99.Z,

- Działalność w zakresie architektury PKD 71.11.Z,

- Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne PKD 71.12.Z,

- Gospodarka leśna i pozostała działalność leśna, z wyłączeniem pozyskiwania produktów leśnych PKD 02.10.Z,

- Pozyskiwanie drewna PKD 02.20.Z,

- Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami PKD 47.99.Z,

- Pozostałe badania i analizy techniczne PKD 71.20.Z.

Jako przedsiębiorstwo zajmujące się zbiorowym zaopatrzeniem w wodę Spółka ponosi odpowiedzialność za bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania sieci wodociągowej. W tym celu dokonuje konserwacji, remontów oraz niezbędnej rozbudowy w/w sieci. Zadania te realizowane są m.in. przy pomocy znajdujących się na majątku Spółki sieci wodociągowych.

Spółka sieci wodociągowe rozpoznaje jako środki trwałe dla celów rozliczeń z tytułu CIT i ujmuje je w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Sieci te stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70, dalej: „u.p.o.l.”).

W toku działalności Wnioskodawcy dochodzi do sytuacji, w których inwestycja planowana przez podmiot trzeci (dalej: „Inwestor”) koliduje z aktualnym przebiegiem istniejących sieci wodociągowych. W przypadku, gdy realizacja takiej inwestycji wymaga przebudowy odcinka sieci, np. poprzez budowę nowego odcinka sieci w miejsce dotychczasowego odcinka sieci lub też zmianę dotychczasowego przebiegu określonego odcinka sieci, poprzez jej demontaż i budowę nowego w zmienionej lokalizacji w celu uwolnienia terenu niezbędnego Inwestorowi, Spółka będzie wyrażać zgodę Inwestorowi na przebudowę określonego odcinka sieci wodociągowej w celu usunięcia kolizji z realizowaną inwestycją. Usunięcie kolizji realizowane będzie na koszt i staraniem Inwestora, którego inwestycja koliduje z infrastrukturą wodociągową Wnioskodawcy. Spółka nie będzie ponosić żadnych kosztów przedsięwzięcia, ani zwracać inwestorowi jakichkolwiek wydatków. Inwestor przedstawi Spółce zakres planowanych prac, który podlega analizie przez służby techniczne Spółki. Spółka wyda Inwestorowi dokument, w którym określi warunki techniczne usunięcia istniejącej kolizji. Spółce nie będzie znana wartość przebudów danego odcinka sieci (tj. realizacji prac, opracowania dokumentacji, pozyskania wszystkich zezwoleń przewidzianych przez obowiązujące przepisy prawa), które są realizowane na podstawie kontraktów zawieranych przez Inwestorów z podmiotami trzecimi.

Ponadto Spółka pragnie wskazać, że w założeniu zdarzenia przyszłego:

1.Inicjatorem i jedynym beneficjentem korzyści wynikających z przebudowy odcinka sieci wodociągowej, mającej na celu usunięcie kolizji z planowaną inwestycją jest Inwestor, który ponosząc wydatki na przebudowę, zapewnia sobie spełnienie prawnych warunków dopuszczalności inwestycji (tj. bez przebudowy nie mógłby zlokalizować swojego obiektu nad siecią lub w pobliżu sieci – z uwagi na niespełnienie norm, przepisów). Obowiązek i koszt przebudowy sieci wodociągowej w przypadku usunięcia kolizji spoczywa na inwestorze.

2.Przebudowa odcinka sieci wodociągowej w celu usunięcia kolizji realizowana jest wyłącznie w celu odtworzenia stanu pierwotnego sieci w sensie funkcjonalnym i użytkowym zgodnie z prawnie określonymi wymaganiami technicznymi.

3.Spółka, ze zdarzenia w postaci usunięcia kolizji, nie osiąga żadnych wymiernych korzyści, co więcej każda przebudowa generuje po stronie Spółki dodatkowe koszty, tj.: - straty związane ze wstrzymaniem przesyłu na czas wyłączeń sieci niezbędnych do realizacji przebudowy udostępnionego odcinka sieci;

4.W ujęciu ilościowym, sieci wodociągowe po przebudowie w stosunku do sieci przed przebudową, przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych, mogą mieć:

-tę samą długość,

-zwiększoną długość,

-zmniejszoną długość,

-zmienione rozwiązanie technologiczne poprzez zastosowanie lepszych, aktualnie dostępnych materiałów.

5.W wyniku prac związanych z usunięciem kolizji nie dochodzi zatem do zwiększenia wartości użytkowej sieci wodociągowej jako całości, mierzonej poprzez zastępowanie istniejących odcinków sieci elementami:

-nowymi, spełniającymi te same funkcje, o wyższych walorach użytkowych (w praktyce Spółka instaluje elementy nowe, lecz o tożsamych cechach/walorach użytkowych jak dotychczasowe),

-prowadzącymi do zmniejszenia strat w przesyle,

-pozwalającymi na wydłużenie okresu remontowego,

-pozwalającymi na wydłużenie okresu użytkowania.

6.Usuwanie kolizji może przyjmować postać przebudowy/rozbudowy sieci wodociągowej - W razie rozbudowy sieć wodociągowa – przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych – ma zwiększoną długość.

7.Zastosowane materiały i technologia nie przyczynią się do obniżenia kosztów prac eksploatacyjnych lub remontowych sieci wodociągowej. Zastosowanie nowszych materiałów wynika tylko z postępu technologicznego (skutkującego wycofaniem z produkcji określonych asortymentów materiałowych) i nie zwiększa funkcjonalności sieci.

8.Na podstawie zawartej umowy Spółka udostępni Inwestorowi odcinek Sieci w celu usunięcia kolizji (po spełnieniu przez Inwestora wszystkich warunków określonych w umowie, w tym po uzyskaniu wszystkich wymaganych zezwoleń), który to odcinek Sieci po przeniesieniu (przebudowie) zwracany jest na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego wraz z niezbędną dokumentacją wymaganą do eksploatacji Sieci. Przesunięty odcinek sieci wodociągowej stanowi element całej sieci eksploatowanej przez Spółkę i zastępuje element sieci, który był kolizyjny.

9.W toku prac mających na celu usunięcie kolizji zostaje zlikwidowany Odcinek Sieci, który jest zastępowany Nowym Odcinkiem Sieci.

10.Celem dbania o majątek Spółki wykonywane przez Inwestora prace mogą być nadzorowane przez pracowników Spółki, za co Spółka może uzyskać stosowne wynagrodzenie. Podkreślić jednak należy, że będzie to wynagrodzenie tylko i wyłącznie za nadzorowanie realizacji prac, za co Spółka wystawi fakturę VAT.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci wodociągowej lub innych elementów infrastruktury wodociągowej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci lub elementy infrastruktury Spółka wykona czynność objętą opodatkowaniem podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci wodociągowej lub innych elementów infrastruktury wodociągowej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci lub inne elementy infrastruktury Spółka nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024r., poz. 361 ze zmianami, dalej: „ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przepisy tej ustawy przewidują jednak sytuacje, w których dostawa towarów/świadczenie usług dokonywane nieodpłatnie traktowane jest analogicznie jak odpłatna dostawa/świadczenie, a w konsekwencji podlegają również opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wyrażając nieodpłatną zgodę na nieodpłatną przebudowę przez Inwestora majątku Spółki, Spółka nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów ani nie dokonuje odpłatnego świadczenia usług. Fakt ten nie powoduje również przeniesienia prawa do rozporządzania jakimkolwiek towarem ani świadczenia jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz Inwestora. Czynność przejęcia przez Spółkę przebudowanego odcinka sieci wodociągowej nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odpłatną (bądź nieodpłatną) dostawę towarów lub odpłatne (bądź nieodpłatne) świadczenie usług.

Powyższa zgoda udzielana jest bowiem w ramach i w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i jest ową działalnością w pełni determinowana, a więc następuje do jej (tj. działalności) celów. Nie znajduje tutaj więc zastosowania ani art. 8 ust. 1 (pkt 2) ustawy o VAT, ani też ust. 2 (pkt 2) tego artykułu. Co więcej, ze względu na okoliczność, że - jak zaznaczono już w treści niniejszego wniosku - jedynym beneficjentem korzyści wynikających z przebudowy odcinka sieci wodociągowej, mającej na celu usunięcie kolizji z planowaną inwestycją jest Inwestor, nie sposób uznać także, że mamy tutaj do czynienia z wymianą barterową. Dla wymiany świadczeń konieczne jest bowiem stwierdzenie, że beneficjentem świadczenia realizowanego przez pierwszy podmiot jest odbiorca tego świadczenia – podmiot drugi, i na odwrót. Tego rodzaju sytuacja nie zachodzi jednak w zakresie przedmiotowego zdarzenia przyszłego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council, EU:C:1988:120: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok w sprawie C-16/93 Tolsma, EU:C:1994:80, gdzie Trybunał zauważył, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Zatem, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z opisu sprawy wynika, że zajmują się Państwo działalnością gospodarczą związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Jako przedsiębiorstwo zajmujące się zbiorowym zaopatrzeniem w wodę ponoszą Państwo odpowiedzialność za bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania sieci wodociągowej. W tym celu dokonują Państwo konserwacji, remontów oraz niezbędnej rozbudowy ww. sieci. Zadania te realizowane są m.in. przy pomocy znajdujących się na majątku Spółki sieci wodociągowych.

Rozpoznają Państwo sieci wodociągowe jako środki trwałe dla celów rozliczeń z tytułu CIT i ujmują je Państwo w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W toku Państwa działalności dochodzi do sytuacji, w których inwestycja planowana przez podmiot trzeci koliduje z aktualnym przebiegiem istniejących sieci wodociągowych. W przypadku, gdy realizacja takiej inwestycji wymaga przebudowy odcinka sieci, np. poprzez budowę nowego odcinka sieci w miejsce dotychczasowego odcinka sieci lub też zmianę dotychczasowego przebiegu określonego odcinka sieci, poprzez jej demontaż i budowę nowego w zmienionej lokalizacji w celu uwolnienia terenu niezbędnego Inwestorowi, będą Państwo wyrażać zgodę Inwestorowi na przebudowę określonego odcinka sieci wodociągowej w celu usunięcia kolizji z realizowaną inwestycją. Usunięcie kolizji realizowane będzie na koszt i staraniem Inwestora, którego inwestycja koliduje z Państwa infrastrukturą wodociągową. Nie będą Państwo ponosić żadnych kosztów przedsięwzięcia, ani zwracać inwestorowi jakichkolwiek wydatków. Inwestor przedstawi Państwu zakres planowanych prac, który podlega analizie przez Państwa służby techniczne Spółki. Państwo wydadzą Inwestorowi dokument, w którym określą warunki techniczne usunięcia istniejącej kolizji. Nie będą Państwo znać wartości przebudów danego odcinka sieci (tj. realizacji prac, opracowania dokumentacji, pozyskania wszystkich zezwoleń przewidzianych przez obowiązujące przepisy prawa), które są realizowane na podstawie kontraktów zawieranych przez Inwestorów z podmiotami trzecimi.

W założeniu zdarzenia przyszłego:

1.Inicjatorem i jedynym beneficjentem korzyści wynikających z przebudowy odcinka sieci wodociągowej, mającej na celu usunięcie kolizji z planowaną inwestycją jest Inwestor, który ponosząc wydatki na przebudowę, zapewnia sobie spełnienie prawnych warunków dopuszczalności inwestycji (tj. bez przebudowy nie mógłby zlokalizować swojego obiektu nad siecią lub w pobliżu sieci – z uwagi na niespełnienie norm, przepisów). Obowiązek i koszt przebudowy sieci wodociągowej w przypadku usunięcia kolizji spoczywa na inwestorze.

2.Przebudowa odcinka sieci wodociągowej w celu usunięcia kolizji realizowana jest wyłącznie w celu odtworzenia stanu pierwotnego sieci w sensie funkcjonalnym i użytkowym zgodnie z prawnie określonymi wymaganiami technicznymi.

3.Spółka, ze zdarzenia w postaci usunięcia kolizji, nie osiąga żadnych wymiernych korzyści, co więcej każda przebudowa generuje po stronie Spółki dodatkowe koszty, tj.: -straty związane ze wstrzymaniem przesyłu na czas wyłączeń sieci niezbędnych do realizacji przebudowy udostępnionego odcinka sieci;

4.W ujęciu ilościowym, sieci wodociągowe po przebudowie w stosunku do sieci przed przebudową, przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych, mogą mieć:

-tę samą długość,

-zwiększoną długość,

-zmniejszoną długość,

-zmienione rozwiązanie technologiczne poprzez zastosowanie lepszych, aktualnie dostępnych materiałów.

5.W wyniku prac związanych z usunięciem kolizji nie dochodzi zatem do zwiększenia wartości użytkowej sieci wodociągowej jako całości, mierzonej poprzez zastępowanie istniejących odcinków sieci elementami:

-nowymi, spełniającymi te same funkcje, o wyższych walorach użytkowych (w praktyce Spółka instaluje elementy nowe, lecz o tożsamych cechach/walorach użytkowych jak dotychczasowe),

-prowadzącymi do zmniejszenia strat w przesyle,

-pozwalającymi na wydłużenie okresu remontowego,

-pozwalającymi na wydłużenie okresu użytkowania.

6.Usuwanie kolizji może przyjmować postać przebudowy/rozbudowy sieci wodociągowej - W razie rozbudowy sieć wodociągowa – przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych – ma zwiększoną długość.

7.Zastosowane materiały i technologia nie przyczynią się do obniżenia kosztów prac eksploatacyjnych lub remontowych sieci wodociągowej. Zastosowanie nowszych materiałów wynika tylko z postępu technologicznego (skutkującego wycofaniem z produkcji określonych asortymentów materiałowych) i nie zwiększa funkcjonalności sieci.

8.Na podstawie zawartej umowy udostępnią Państwo Inwestorowi odcinek Sieci w celu usunięcia kolizji (po spełnieniu przez Inwestora wszystkich warunków określonych w umowie, w tym po uzyskaniu wszystkich wymaganych zezwoleń), który to odcinek Sieci po przeniesieniu (przebudowie) zwracany jest na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego wraz z niezbędną dokumentacją wymaganą do eksploatacji Sieci. Przesunięty odcinek sieci wodociągowej stanowi element całej sieci eksploatowanej przez Spółkę i zastępuje element sieci, który był kolizyjny.

9.W toku prac mających na celu usunięcie kolizji zostaje zlikwidowany Odcinek Sieci, który jest zastępowany Nowym Odcinkiem Sieci.

10.Celem dbania o Państwa majątek, wykonywane przez Inwestora prace mogą być nadzorowane przez Państwa pracowników, za co mogą Państwo uzyskać stosowne wynagrodzenie. Podkreślić jednak należy, że będzie to wynagrodzenie tylko i wyłącznie za nadzorowanie realizacji prac, za co Spółka wystawi fakturę VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że Państwo wyłącznie udostępnią Inwestorowi odcinek sieci w celu usunięcia kolizji, który to odcinek sieci po usunięciu kolizji zostanie Państwu zwrócony. Z tytułu usunięcia kolizji nie osiągną Państwo żadnych wymiernych korzyści.

W przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione. Tym samym wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci wodociągowej lub innych elementów infrastruktury wodociągowej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci lub inne elementy infrastruktury nie wykonają Państwo żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynność ta nie będzie stanowić dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy ani świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta również nie będzie świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci wodociągowej lub innych elementów infrastruktury wodociągowej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci lub inne elementy infrastruktury nie wykonają Państwo żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania odnoszącego się do podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00