Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2024 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8222.45.2024.CNRU

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Zmiana interpretacji indywidualnej

Szanowny Panie,

w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 21 marca 2023 r. Nr 0111-KDSB2-2.4011.70.2023.1.MM, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1] wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z 14 lutego 2023 r. (data wpływu 16 lutego 2023 r.), uzupełnionym pismem z 16 marca 2023 r. (data wpływu 16 marca 2023 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Treść wniosku, uzupełniona pismem z 16 marca 2023 r. jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.) (…). Budynek został wybudowany w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Budynek stanowi konstrukcyjną samodzielną całość, nie posiada wydzielonych lokali. Został wybudowany z pustaków i cegieł, czyli materiałów, które były dostępne w okresie jego budowy.

Od wielu lat budynek wymagał pilnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W 2014 roku w celu zmniejszenia strat ciepła dokonał Pan docieplenia ścian zewnętrznych całego budynku. W latach 2016-2017 dokonał Pan wymiany okien w całym budynku. W 2020 r. dokonał Pan wymiany pieca węglowego na kocioł na paliwo stałe 5 klasy ECODESING. Z tytuły wymiany pieca skorzystał Pan za 2020 r. z ulgi termomodernizacyjnej w kwocie 1.360,00 zł (wydatek w kwocie 8.000,00 zł). W 2021 r. w ww. budynku wykonał Pan instalację gazową, zamontował podgrzewacz, wkład kominowy oraz przyłączył ww. instalację do sieci EWE (wydatek poniesiony na opłatę przyłączeniową oraz przyłącze instalacji). Z tytułu podłączenia budynku do sieci gazowej w 2021 r. skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej w kwocie 2.302,56 zł (wydatki w kwocie 13.544,51 zł).

W 2022 r. w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisji budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554) na ww. budynku przeprowadził Pan inwestycję związaną z termomodernizacją dachu - wymiana pokrycia dachowego i zakupił Pan dachówkę faktura nr (…) z dnia (…) 2022 r. oraz faktura nr (…) z dnia (…) 2022 r.

Pana przedsięwzięcie termomodernizacyjne znajduje się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), czyli materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

W celu dokonania remontu pokrycia dachu domu jednorodzinnego, którego jest Pan współwłaścicielem w roku 2022 zakupił Pan dachówkę. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie z środków własnych. Na materiały zostały wystawione ww. faktury VAT.

Nowe pokrycie nie spowodowało zmian konstrukcyjnych budynku, a tym bardziej samego dachu. Opisane wydatki zostały poniesione w celu ulepszenia, a przede wszystkim ocieplenia przegrody budowlanej, jaką jest dach na budynku mieszkalnym. W efekcie następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu. Dom został wybudowany i oddany do użytku w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Remont pokrycia dachu to kolejny Pana krok w kierunku termomodernizacji domu. Zakupione dachówki mieszczą się w katalogu materiałów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w celu ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, w celu ulepszenia w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii. Inwestycja ta ma związek z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. Przedsięwzięcie było wykonane w budynku jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostało w pełni zakończone w 2022 r. - chodzi o termomodernizację czyli wymiana stolarki zewnętrznej drzwi. Jeżeli chodzi o pokrycie i remont, termomodernizację dachu została ona zakończona.

Poniesione wydatki zostały sfinansowane z środków własnych, bez dofinansowania z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani żadnych innych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Nie były też zwrócone Panu w jakiejkolwiek innej formie. Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani nie zostały uwzględnione w ramach ulg innych niż termomodernizacyjna. Wydatki poniesione w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały uwzględnione w ulgach podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. W 2022 r. ani w latach poprzednich nie korzystał Pan z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Na poniesione wydatki wystawione są faktury VAT przez podatnika podatku VAT na Pana dane.

Faktury:

VAT NR (…) z dnia (…) 2022 r. dokumentująca poniesiony wydatek na zakup dachówek wystawiona przez X. sp. z o.o., NIP (…) na kwotę 23.415,14 zł;

VAT NR (…) z dnia (…) 2022 r. dokumentująca poniesiony wydatek na zakup dachówek wystawiona przez X. sp. z o.o., NIP (…) na kwotę 7.589,10 zł;

zostały wystawione na Pana, tj. A.B. zamieszkałego (…).

Oświadcza Pan, że sprawa, którą Pan opisuje, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. W 2022 r. był Pan opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosując do końca czerwca 2022 r. pierwszy próg podatkowy i stawkę 17% oraz od lipca 2022 r. stosując stawkę 12%.

Kwota odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach nie przekroczyła 53.000,00 zł ponieważ dotychczas skorzystał Pan z odliczenia kwoty 1.360,00 zł z tytułu wymiany pieca w 2020 r. o wartości 8.000,00 zł oraz w kwocie 2.302,56 zł z tytułu przyłącza gazowego w 2021 r. o wartości 13.544,51 zł. Razem z fakturami VAT NR (…) oraz VAT NR (…) (łączna kwota w 2022 r. 31.004,24 zł) wydatki z tytułu termomodernizacji budynku w latach 2020-2022 wyniosły 52.548,75 zł.

Podjęte przez Pana w 2022 r. przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegało na poprawieniu właściwości termomodernizacyjnych całego budynku, na które faktury na zakup dachówki zostały ujęte w ww. wniosku. Ponieważ nowa dachówka sama w sobie nie poprawi właściwości termomodernizacyjnych budynku, Pana przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegało również na wymianie zniszczonych części konstrukcji drewnianej dachu, wymianie rynien i rur spustowych, położeniu wysokiej jakości membrany dachowej, dociepleniu dachu oraz stropu budynku styropianem oraz płytami OSB, zabezpieczenie dachu na zewnątrz struktonitem.

W tym celu poniósł Pan wydatki, których nie dokumentował Pan w ww. wniosku ponieważ przekraczały kwotę przysługującego Panu odliczenia oraz część z tych zakupów była dokonana na paragony fiskalne. Materiały gromadził Pan też wcześniej przy okazji innych prac (np. ww. styropian do docieplenia przegród budowlanych, został zakupiony przy okazji renowacji elewacji budynku). Koszty zakupu niektórych materiałów ponosiły pozostałe współwłaścicielki budynku i dokumenty zakupu wystawione są na nie. Na wykonane prace nie ma Pan też rachunków za robociznę, ponieważ prace wykonuje Pan samodzielne.

W związku z powyższym zakup dachówki jest tylko częścią podjętych przez Pana działań i poniesionych kosztów, aby kompleksowy remont dachu zwiększył właściwości termomodernizacyjne budynku.

Pytanie

Czy będąc współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma Pan prawo odliczenia od podstawy obliczenia podatku dochodowego za 2022 r. wydatków poniesionych w 2022 r.: na zakup dachówki w kwocie 31.004,24 zł (VAT NR (…) oraz VAT NR (…)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spełnia Pan przesłanki do odliczenia w 2022 r. i otrzymania zwrotu podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 3.720,51 zł (stawka podatku dochodowego 12%) z tytułu ulgi termomodernizacyjnej z tytułu zakupu dachówki w kwocie 31.004,24 zł.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2023 r. Nr 0111-KDSB2-2.4011.70.2023.1.MM uznał Pana stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2].

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w powołanym art. 26h ust. 1, to:

budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane[3].

Na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym:

należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy PIT definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków[4].

W myśl art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 26h ust. 4 ustawy PIT:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Według art. 26h ust. 5 ustawy PIT:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy PIT:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy PIT:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 9 ustawy PIT:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z kolei katalog materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zawiera – wydane na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy PIT – rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych[5].

Odliczeniu podlegają wydatki na następujące materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)4) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Na podstawie przywołanych powyżej przepisów, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na określone materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Budynek został wybudowany w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Budynek stanowi konstrukcyjną samodzielną całość, nie posiada wydzielonych lokali. Został wybudowany z pustaków i cegieł, czyli materiałów, które były dostępne w okresie jego budowy. Od wielu lat budynek wymagał pilnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W 2014 roku w celu zmniejszenia strat ciepła dokonał Pan docieplenia ścian zewnętrznych całego budynku. W latach 2016-2017 dokonał Pan wymiany okien w całym budynku. W 2020 r. dokonał Pan wymiany pieca węglowego na kocioł na paliwo stałe 5 klasy ECODESING. Z tytuły wymiany pieca skorzystał Pan za 2020 r. z ulgi termomodernizacyjnej w kwocie 1.360,00 zł (wydatek w kwocie 8.000,00 zł). W 2021 r. w ww. budynku wykonał Pan instalację gazową, zamontował podgrzewacz, wkład kominowy oraz przyłączył ww. instalację do sieci EWE (wydatek poniesiony na opłatę przyłączeniową oraz przyłącze instalacji). Z tytułu podłączenia budynku do sieci gazowej w 2021 r. skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej w kwocie 2.302,56 zł (wydatki w kwocie 13.544,51 zł). W 2022 r. w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych na ww. budynku przeprowadził Pan inwestycję związaną z termomodernizacją dachu - wymiana pokrycia dachowego i zakupił Pan dachówkę faktura nr (…) z dnia (…) 2022 r. oraz faktura nr (…) z dnia (…) 2022 r. Nowe pokrycie nie spowodowało zmian konstrukcyjnych budynku, a tym bardziej samego dachu. Opisane wydatki zostały poniesione w celu ulepszenia, a przede wszystkim ocieplenia przegrody budowlanej, jaką jest dach na budynku mieszkalnym. W efekcie następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu. Dom został wybudowany i oddany do użytku w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Remont pokrycia dachu to kolejny Pana krok w kierunku termomodernizacji domu. Kwota odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach nie przekroczyła 53.000,00 zł ponieważ dotychczas skorzystał Pan z odliczenia kwoty 1.360,00 zł z tytułu wymiany pieca w 2020 r. o wartości 8.000,00 zł oraz w kwocie 2.302,56 zł z tytułu przyłącza gazowego w 2021 r. o wartości 13.544,51 zł. Razem z fakturami VAT NR (…) oraz VAT NR (…) (łączna kwota w 2022 r. 31.004,24 zł) wydatki z tytułu termomodernizacji budynku w latach 2020-2022 wyniosły 52.548,75 zł. Podjęte przez Pana w 2022 r. przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegało na poprawieniu właściwości termomodernizacyjnych całego budynku, na które faktury na zakup dachówki zostały ujęte w ww. wniosku. Ponieważ nowa dachówka sama w sobie nie poprawi właściwości termomodernizacyjnych budynku, Pana przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegało również na wymianie zniszczonych części konstrukcji drewnianej dachu, wymianie rynien i rur spustowych, położeniu wysokiej jakości membrany dachowej, dociepleniu dachu oraz stropu budynku styropianem oraz płytami OSB, zabezpieczenie dachu na zewnątrz struktonitem. W tym celu poniósł Pan wydatki, których nie dokumentował Pan w ww. wniosku ponieważ przekraczały kwotę przysługującego Panu odliczenia oraz część z tych zakupów była dokonana na paragony fiskalne. Materiały gromadził Pan też wcześniej przy okazji innych prac (np. ww. styropian do docieplenia przegród budowlanych, został zakupiony przy okazji renowacji elewacji budynku). Koszty zakupu niektórych materiałów ponosiły pozostałe współwłaścicielki budynku i dokumenty zakupu wystawione są na nie. Na wykonane prace nie ma Pan też rachunków za robociznę, ponieważ prace wykonuje Pan samodzielne.

Jak wskazano powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju i Technologii dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Jak wyjaśnia Ministerstwo Rozwoju i Technologii, samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

W świetle powyższego wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.

Natomiast wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

W związku z powyższym, nie ma Pan możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup dachówki w celu wymiany pokrycia dachowego.

Wobec tego, Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 21 marca 2023 r. Nr 0111-KDSB2-2.4011.70.2023.1.MM, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Pana we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Pana do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, może Pan nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Panu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Pana do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Pana wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Pana do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[6] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[7]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP:/bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.), zwana dalej „Ordynacją podatkową”.

[2] Dz. U. z 2024 r. poz. 226, zwanej dalej „ustawą PIT”.

[3] Dz. U. z 2024 r. poz. 725.

[4] Dz. U. z 2023 r. poz. 2496.

[5] Dz. U. z 2023 r. poz. 273.

[6] Dz. U. poz. 2193.

[7] Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00