Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.179.2024.1.JO
Uznanie dokumentów korygujących mających na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości / rentowności za lata 2022 i 2023 za zdarzenie nie mające wpływu na rozliczenia w zakresie podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania dokumentów korygujących mających na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości / rentowności za lata 2022 i 2023 za zdarzenie nie mające wpływu na rozliczenia w zakresie podatku VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
A Sp. z o.o. (dalej: „A ”, „Dystrybutor”, „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką prawa polskiego z siedzibą w (…), zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka jest częścią międzynarodowej Grupy (…) (dalej: „Grupa”), będącej światowym liderem w dziedzinie oprzyrządowania naukowego, koncentrującą się w szczególności na analizie krytycznych parametrów jakościowych w branży spożywczej, rolniczej, przemysłowej, środowiskowej oraz klinicznej.
Część podmiotów należących do Grupy zajmuje się projektowaniem oraz produkcją przyrządów laboratoryjnych (dalej: „Wyposażenie”), które są wykorzystywane do przeprowadzania precyzyjnych analiz jakościowych produktów. Z kolei zasadniczą rolą A PL w ramach działalności Grupy jest dystrybucja Wyposażenia do kontrahentów (podmiotów trzecich) na terytorium Polski oraz za granicę (do krajów unijnych oraz pozaunijnych), a także kompleksowe wsparcie posprzedażowe (m.in. instalacja, naprawa oraz konserwacja Wyposażenia).
W celu realizacji działalności dystrybucyjnej na polskim rynku, A nabywa Wyposażenie od innego podmiotu z Grupy, tj. spółki B (dalej: „B” lub „Dostawca”), będącą podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.). Należy jednocześnie zaznaczyć, że B US jest spółką prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, która nie posiada rejestracji dla celów VAT w Polsce.
Współpraca pomiędzy A oraz B odbywa się w oparciu o podpisany przez spółki aneks do ogólnej umowy na dystrybucję produktów w ramach Grupy (tj. aneks do dokumentu „(…) Family Distribution and Technical Assistance Agreement”, dalej: „Umowa”), które to dokumenty szczegółowo określają prawa i obowiązki Dostawcy, jak i Dystrybutora. Zgodnie z postanowieniami Umowy, Dostawca obowiązany jest wystawić na rzecz Dystrybutora stosowaną fakturę dokumentującą sprzedaż Wyposażenia, z kolei Dystrybutor obowiązany jest do zapłaty na rzecz Dostawcy określonego wynagrodzenia (ceny) za nabyte Wyposażenie.
Mając na uwadze fakt, że w ramach transakcji realizowanych pomiędzy A oraz B następuje przywóz Wyposażenia z terytorium Stanów Zjednoczonych na terytorium Polski, transakcje te z perspektywy VAT kwalifikowane są przez A jako import towarów w Polsce.
W związku z powiązaniami występującymi między A a B, do rozliczeń pomiędzy nimi zastosowanie znajduje stosowna polityka cen transferowych Grupy (dalej: „Polityka TP”), której celem jest zapewnienie wysokości stosowanych cen w transakcjach pomiędzy podmiotami z Grupy zgodnie z zasadą ceny rynkowej (ang. arm’s lenght principle). Zgodnie z przyjętą Polityką TP, wynagrodzenie (ceny), które mają być płacone przez Dystrybutora na rzecz Dostawcy, ustalane są przed rozpoczęciem każdego roku finansowego w ramach planu rocznego – ceny te są kalkulowane w sposób umożliwiający osiągnięcie docelowej dochodowości/rentowności sprzedaży na poziomie rynkowym. Zastosowane pomiędzy spółkami ceny transferowe, podlegają cyklicznemu monitoringowi za pośrednictwem mechanizmu cen transferowych na koniec każdego roku finansowego. W przypadku, gdy faktyczna dochodowość transakcji zrealizowanych w danym roku pomiędzy A oraz B odbiega od poziomu rynkowego (określonego finalnie na koniec roku w ramach przyjętego monitoringu cen transferowych), strony dokonają stosownego rozliczenia różnicy (tj. odpowiedniej korekty poziomu dochodowości zwiększającej lub zmniejszającej).
W tym miejscu, należy również wskazać, że w latach 2022 oraz 2023, na poziomie Grupy przyjęto metodę weryfikowania zastosowanych cen transferowych za pomocą metody marży transakcyjnej netto (biorąc pod uwagę specyfikę realizowanych transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w Grupie, które związane są z działalnością dystrybucyjną, metoda ta została uznana za najbardziej odpowiednią metodę ustalania cen transferowych – co zostało również potwierdzone w ramach analizy dokonanej na rzecz Grupy przez zewnętrznego dostawcę).
Co istotne, w ostatnim czasie Spółka otrzymała od B dokumenty rozliczeniowe stanowiące korektę zmniejszającą ogólny poziom dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w okresie 2022 oraz 2023 r., na podstawie których Spółka została zobowiązana do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej na rzecz B. Przy czym, należy zaznaczyć, że celem opisanych przepływów pieniężnych między spółkami jest wyrównanie dochodowości/rentowności, zgodnie z przyjętą Polityką TP.
Kwoty dokonanych korekt stanowią ogólne kwoty ustalone w skali roku (odpowiednio za okres 2022 r. oraz 2023 r.), a sposób jej kalkulacji w żaden sposób nie sposób odnieść do poszczególnych kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B (w oparciu o zgromadzone dane nie jest możliwa bezpośrednia alokacja kwot korekt do poszczególnych dostaw zrealizowanych na rzecz Spółki).
Podsumowując wyżej przedstawione okoliczności, intencją stron było, aby dokonane korekty ogólnego poziomu dochodowości/rentowności za lata 2022 oraz 2023 nie stanowiły podwyższenia pierwotnych cen sprzedaży w odniesieniu do konkretnych dostaw Wyposażenia realizowanych przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora na podstawie Umowy.
Pytanie
Czy otrzymane przez Spółkę dokumenty korygujące mające na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności za lata 2022 oraz 2023, które nie odnoszą się do kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B, powinny być uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Spółkę dokumenty korygujące mające na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności za lata 2022 oraz 2023, które nie odnoszą się do kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B, nie powinny być uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
Uwagi ogólne
Na wstępie Wnioskodawca chciałby podkreślić, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT” lub „u.p.t.u.”), nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii traktowania dla celów VAT korekt cen transferowych. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w celu określenia wpływu dokonanych korekt cen transferowych na rozliczenia Spółki z tytułu VAT, należy przeanalizować czy dokonane korekty ogólnego poziomu dochodowości/rentowności można uznać za niezależne czynności podlegające opodatkowaniu VAT lub za zmianę pierwotnego wynagrodzenia (ceny) za nabyte towary (Wyposażenie).
Wyrównanie dochodowości/rentowności jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają następujące czynności:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności opodatkowania VAT, co oznacza, że ww. czynności podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, pod warunkiem, że zostały dokonane/uznane za dokonane na terytorium kraju (tj. ich miejscem świadczenia jest Polska).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w ostatnim czasie Spółka otrzymała od B dokumenty rozliczeniowe stanowiące korektę zmniejszającą ogólny poziom dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w okresie 2022 r. oraz 2023 r., co jest bezpośrednim skutkiem zastosowania przyjętego mechanizmu weryfikacji cen transferowych Grupie.
Zgodnie z przyjętą Polityką TP, w latach 2022 oraz 2023, na poziomie Grupy przyjęto metodę weryfikowania zastosowanych cen transferowych za pomocą marży transakcyjnej netto, która pozwoliła na określenie na koniec każdego roku ogólnej marży zysku netto w ramach transakcji pomiędzy B oraz A zgodnie z zasadą ceny rynkowej (ang. arm’s lenght principle).
Na podstawie zastosowanego mechanizmu weryfikacji cen transferowych podjęto decyzję o konieczności zmniejszenia ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, w wyniku czego Dystrybutor został zobowiązany do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej (płatności wyrównawczej) na rzecz Dostawcy celem zapewnienia rynkowego poziomu tych transakcji.
Należy podkreślić, że ww. weryfikacja cen transferowych nastąpiła na podstawie ogólnych rocznych danych finansowych, tj. weryfikacji nie podlegała rynkowość konkretnych transakcji towarowych zrealizowanych pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023 (co więcej, na podstawie danych zgromadzonych w Grupie nie jest możliwa bezpośrednia alokacja kwot skalkulowanych płatności wyrównawczych do poszczególnych dostaw Wyposażenia zrealizowanych pomiędzy spółkami).
Mając na uwadze ww. okoliczności, należy więc ustalić, czy płatności wyrównujące ogólny poziom dochodowości/rentowności płacone przez A na rzecz B mogą zostać uznane za wynagrodzenie z tytułu dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (tj. niezależnej czynności podlegającej opodatkowaniu w stosunku do zrealizowanych dostaw Wyposażenia).
a)wyrównanie dochodowości jako czynność opodatkowana związana z towarami
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 7 u.p.t.u. przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W tym miejscu należy wskazać, że w wyniku wyrównania ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, nie doszło pomiędzy tymi podmiotami do przeniesienia prawa do rozporządzeniami jak właściciel nad jakimikolwiek towarami, za które płatności wyrównawcze dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz B mogłyby zostać uznane za wynagrodzenie płacone z tytułu odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
Ponadto, w wyniku wyrównania ogólnego poziomu dochodowości/rentowności, nie doszło również do przywozu jakichkolwiek towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski, w związku z czym w wyniku dokonanych korekt cen transferowych nie doszło również do importu towarów na terytorium kraju, który mógłby stanowić niezależną transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe, należy więc przyjąć, że płatności wyrównawcze dokonane na rzecz B, nie mogą zostać uznane za wynagrodzenie z tytułu odpłatnej dostawy towarów zrealizowanej przez B na rzecz A na terytorium kraju, jak również za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, czy import towarów na terytoriom kraju dokonany przez Wnioskodawcę (w szczególności z uwagi na brak kluczowego komponentu dla takiej kwalifikacji – tj. towarów, które mogłyby być potencjalne uznane za przedmiot którejś z ww. transakcji towarowych stanowiących niezależną czynność opodatkowaną).
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, płatności wyrównawcze z tytułu dokonanych korekt cen transferowych, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu niezależnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, która byłaby związana z dostawą towarów dokonaną przez B na rzecz A oraz podlegała uwzględnieniu w rozliczeniach VAT Wnioskodawcy.
b)wyrównanie dochodowości jako czynność opodatkowana związana ze świadczeniem usług
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (…),
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Powołany przepis wprowadza obowiązek rozliczenia VAT z tytułu usług świadczonych przez podmiot zagraniczny (tj. podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej/stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce) przez nabywcę usług, tj. obowiązek rozliczenia VAT z tytułu importu usług przez nabywcę usług (art. 2 pkt 9 u.p.t.u.).
Wówczas to nabywca obowiązany jest do uwzględnienia w swoich rozliczeniach VAT podatku należnego z tytułu importu usług, oraz jednocześnie uprawniony jest to uwzględnienia w swoich rozliczeniach VAT podatku naliczonego z tytułu importu usług (pod warunkiem, że przysługuje mu prawo do dokonania odliczenia na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 86 ust. u.p.t.u.).
Zgodnie z powołanymi przepisami, świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi należy bowiem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Niemniej jednak, co istotne, w orzecznictwie podkreśla się, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach, których świadczeniu jednej strony (wykonaniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony, tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za wykonane usługi).
W kwestii odpłatności świadczeń wielokrotnie wypowiadał się także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), podkreślając w swoich wyrokach konieczność istnienia bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniami stron, m.in.:
- w wyroku z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie Hotel Scandic Gasaback, sygn. C-412/03 wskazano że: „jak słusznie podkreśla rzecznik generalny w pkt 35 opinii, okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu produkcji, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika (zob. podobnie wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86 Apple and Pear Development Council, Rec. str. 1443, pkt 12).”;
- w wyroku z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie Campsa Estaciones de Servicio SA, sygn. C-285/10: „Z powyższego wynika, że jeżeli uzgodniono świadczenie wzajemne, które rzeczywiście zostało przekazane podatnikowi bezpośrednio w zamian za dostarczony przezeń towar lub wyświadczoną przez niego usługę, transakcję tę należy zaklasyfikować jako transakcję odpłatną, pomimo że dokonana została pomiędzy stronami powiązanymi a uzgodniona i rzeczywiście zapłacona cena jest oczywiście niższa od zwykłej ceny rynkowej. Podstawa opodatkowania takiej transakcji powinna w związku z tym zostać ustalona według zasady ogólnej ustanowionej w art. 11 część A ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy”.
Podobnie w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE wskazał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie nabywcy towaru lub usługi, a ponadto, gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT (tożsame konkluzje wynikają również z orzeczenia w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden).
Mając na uwadze powyższe, uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT jako świadczenie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:
- przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności jednej ze stron (tj. działania, powstrzymania się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji);
- podmiot będący beneficjentem świadczenia (tj. podmiot, który czerpie bezpośrednie korzyści w związku z określonym świadczeniem jednej ze stron);
- wynagrodzenie płacone przez beneficjenta świadczenia stanowiące odpłatność za usługę wykonaną przez drugą stronę;
- wzajemność świadczeń (tj. istnienie bezpośredniego związku pomiędzy wyświadczoną usługą, a otrzymanym wynagrodzeniem z tego tytułu).
Co istotne, należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, należy wskazać, że wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023 nie sposób zakwalifikowani jako świadczenie jakichkolwiek usług przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora, z tytułu których płatności wyrównawcze dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz B mogłyby stanowić wynagrodzenie.
Wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności do poziomu rynkowego wynika wyłącznie z zastosowania mechanizmu weryfikacji cen transferowych na podstawie Polityki TP obowiązującej w Grupie, które miało na celu zapewnienie realizacji transakcji pomiędzy B oraz A zgodnie z zasadą centy rynkowej (ang. arm’s lenght principle).
W szczególności, należy wskazać, że brak jest stosunku prawnego między stronami, na podstawie, którego można byłoby określić:
- działania podejmowane przez Dostawcę, które stanowiłyby świadczenie usług na rzecz Dystrybutora (w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że w trakcie roku nie jest wiadomo, w którą stronę korekta dochodowości zostanie dokonana, tj. czy to B, czy A będzie obowiązana do zapłaty płatności wyrównawczych);
- płatności wyrównawcze nie są realizowane przez A pod warunkiem spełnienia określonych czynności przez B;
- w związku z dokonaniem płatności wyrównawczych A nie występuje w charakterze podmiotu czerpiącego bezpośrednie korzyści z tytułu określonych czynności realizowanych przez B (tj. beneficjenta świadczeń).
Powyższe prowadzi do wniosku, że w wyniku dokonanych korekt ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, nie doszło do wystąpienia obustronnych, wzajemnych świadczeń, które mogłyby stanowić niezależne świadczenie usług przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora.
Należy przyjąć, że płatności wyrównawcze dokonane na rzecz B, nie mogą zostać uznane zarówno za wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług przez B na rzecz A na terytorium kraju, jak również za import usług podlegający rozliczeniu w Polsce przez Wnioskodawcę (mając na uwadze fakt, że B nie posiada siedziby działalności gospodarczej/stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jak również rejestracji dla celów VAT w Polsce, potencjalne świadczenie usług przez B stanowiłoby względem Wnioskodawcy import usług w Polsce).
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, płatności wyrównawcze z tytułu dokonanych korekt cen transferowych, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu niezależnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, która byłaby związana ze świadczeniem usług przez B na rzecz A oraz podlegała uwzględnieniu w rozliczeniach VAT Wnioskodawcy.
Podsumowując powyższe, należy uznać, że zmniejszenie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, w wyniku czego Dystrybutor został zobowiązany do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej (płatności wyrównawczej) na rzecz Dostawcy celem zapewnienia rynkowego poziomu tych transakcji, nie stanowi wynagrodzenia z tytułu dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (tj. niezależnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w stosunku do pierwotnie zrealizowanych dostaw Wyposażenia).
Wyrównanie dochodowości/rentowności jako zmiana pierwotnego wynagrodzenia
Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 29a ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, z uwagi na fakt, że w ramach transakcji realizowanych na podstawie Umowy pomiędzy A oraz B następuje przywóz Wyposażenia z terytorium Stanów Zjednoczonych na terytorium Polski, transakcje te z perspektywy VAT kwalifikowane są przez A jako import towarów w Polsce.
Co istotne, w przypadku importu towarów obowiązują szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dla celów VAT – mianowicie, stosownie do art. 30b ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło (…). Do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów należy doliczyć opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów (art. 30b ust. 6 u.p.t.u.).
Jednocześnie, w myśl art. 30b ust. 7 u.p.t.u., przy ustalaniu podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów dla celów VAT, przepisy art. 29a ust. 7 pkt 1 i 2 należy stosować odpowiednio (jest to jedyne odesłanie do przepisów ogólnych) – w myśl tych przepisów podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.
Mając na uwadze powołane przepisy, należy stwierdzić, że wysokość podstawy opodatkowania w imporcie towarów zależy przede wszystkim od wartości celnej importowanych towarów oraz cła (co powoduje, że wszelkie zmiany wartości celnej importowanych towarów oraz wysokości cła wpływają bezpośrednio na podstawę opodatkowania VAT, a w dalszej kolejności na wysokość tego podatku).
W przypadku podwyższenia należności względem konkretnych towarów będących przedmiotem importu towarów należy odnieść się do przepisu art. 33a ust 3 u.p.t.u., w myśl którego, po przyjęciu zgłoszenia celnego lub po przedstawieniu rozliczenia zamknięcia podatnik może wystąpić z wnioskiem do naczelnika urzędu celno-skarbowego o wydanie decyzji określającej różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.
Co istotne, w celu podwyższenia podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów konieczne jest dysponowanie odpowiednimi danymi pozwalającymi na określenie wzrostu ceny względem konkretnych towarów będących przedmiotem transakcji importowych.
Tym samym, w celu określenia, czy dokonane korekty ogólnego poziomu dochodowości / rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023 mogą zostać uznane za zmianę pierwotnego wynagrodzenie (ceny) za nabyte towary (Wyposażenie) na podstawie Umowy, należy ustalić czy płatności wyrównawcze płacone przez Dystrybutora na rzecz Dostawcy można odnieść do konkretnych transakcji towarowych.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w ostatnim czasie Spółka otrzymała od B dokumenty rozliczeniowe stanowiące korektę zmniejszającą ogólny poziom dochodowości / rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w okresie 2022 r. oraz 2023 r., co jest bezpośrednim skutkiem zastosowania przyjętego mechanizmu weryfikacji cen transferowych w Grupie.
Zgodnie z przyjętą Polityką TP, w latach 2022 oraz 2023, na poziomie Grupy przyjęto metodę weryfikowania zastosowanych cen transferowych za pomocą marży transakcyjnej netto, która pozwoliła na określenie na koniec każdego roku ogólnej marży zysku netto w ramach transakcji pomiędzy B oraz A zgodnie z zasadą ceną rynkowej (ang. arm’s lenght principle).
Na podstawie zastosowanego mechanizmu weryfikacji cen transferowych podjęto decyzję o konieczności zmniejszenia ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, w wyniku czego Dystrybutor został zobowiązany do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej (płatności wyrównawczej) na rzecz Dostawcy celem zapewnienia rynkowego poziomu tych transakcji.
Należy podkreślić, że ww. weryfikacja cen transferowych nastąpiła na podstawie ogólnych rocznych danych finansowych, tj. weryfikacji nie podlegała rynkowość konkretnych transakcji towarowych zrealizowanych pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023.
Kwoty dokonanych korekt cen transferowych stanowią ogólne kwoty ustalone w skali roku (odpowiednio za okres 2022 r. oraz 2023 r.), a sposób jej kalkulacji w żaden sposób nie sposób odnieść do poszczególnych kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B (co więcej, na podstawie danych zgromadzonych w Grupie nie jest możliwa bezpośrednia alokacja kwot skalkulowanych płatności wyrównawczych do poszczególnych dostaw Wyposażenia zrealizowanych pomiędzy spółkami).
Przyjęty mechanizm weryfikacji cen transferowych zakłada wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w oderwaniu od cen jednostkowych towarów nabywanych przez Dystrybutora od Dostawcy, dlatego nie jest możliwe przypisanie kwot cząstkowych do konkretnych towarów. Zgodnie z przyjętą Polityką TP, intencją podmiotów w Grupie jest wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności realizowanych transakcji w danym roku do poziomu rynkowego (płatności wyrównawcze odnoszą się do ogółu zdarzeń mających wpływ na dochodowość B oraz A w latach 2022-2023, na którą to dochodowość w praktyce wpływ ma szereg istniejących czynników makroekonomicznych /gospodarczych).
Ponadto, wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności nie jest również wynikiem błędu w zakresie pierwotnie ustalonego wynagrodzenia za dostawy Wyposażenia. Zgodnie z przyjętym mechanizmem weryfikacji cen transferowych, wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości nie jest możliwe wcześniej niż po zakończeniu danego roku finansowego i ma na celu wyłącznie zapewnienie dochodowości transakcji zgodnie z zasadą ceny rynkowej (ang. arm’s length principle).
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, płatności wyrównawcze z tytułu dokonanych korekt cen transferowych, nie stanowią zmiany wynagrodzenia z tytułu pierwotnych transakcji importu Wyposażenia, które miałby wpływ na rozliczenia VAT Wnioskodawcy.
Podsumowując powyższe, należy uznać, że zmniejszenie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, w wyniku czego Dystrybutor został zobowiązany do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej (płatności wyrównawczej) na rzecz Dostawcy celem zapewnienia rynkowego poziomu tych transakcji, nie stanowią podwyższenia pierwotnych cen sprzedaży w odniesieniu do konkretnych dostaw Wyposażenia realizowanych przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora na podstawie Umowy, które skutkowałby koniecznością skorygowania pierwotnych rozliczeń Spółki z tytułu VAT w związku z importem Wyposażenia.
Wpływ korekt cen transferowych na rozliczenia z tytułu VAT – aktualna praktyka
W tym miejscu, Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że kwestia wpływu korekt cen transferowych na rozliczenia podmiotów z tytułu VAT była przedmiotem rozważań Grupy Eksperckiej ds. VAT (tj. organu działającego przy Komisji Europejskiej, dalej: „VEG”), która w raporcie „VEG NO 071 REV2 - Paper on topic for discussion/Possible VAT implications of Transfer Pricing” opublikowanym dnia 18 kwietnia 2018 r., wskazała:
- „W sytuacji, gdy korekta cen transferowych może być powiązana z pierwotną dostawą, traktowanie korekty na gruncie VAT jest takie samo jak dostawy pierwotnej. „Powiązanie” oznacza w tym kontekście przypisanie korekty cen transferowych w taki sposób, aby ją powiązać (w odpowiedniej części) z każdym pojedynczym sprzedawanym towarem lub świadczoną usługą. W przypadku towarów, jest możliwość skorygowania ceny każdego towaru będącego przedmiotem dostawy (…)” (ang. "Where the Transfer Pricing Adjustment can be linked to the initial supply, the VAT treatment of the adjustment is the same as the initial supply. The “link” requires that the Transfer Pricing Adjustment can be split so as to link (part of) the adjustment to each single good being sold or service being provided. For goods, the price of each product can be adjusted for each supply being made (…)”;
- „W sytuacji, gdy korekta cen transferowych nie może być powiązana z pierwotną dostawą i nie ma umownego obowiązku dokonania płatności z tytułu korekty cen transferowych, zakłada się, że płatność wyrównawcza ma na celu osiągnięcie uzgodnionej marży zysku, która nie jest transakcją podlegającą opodatkowaniu ani wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu i jako taka nie jest objęta zakresem podatku VAT.” (ang. “Where there is no direct link with the initial supply and no contractual obligation to make a Transfer Pricing Adjustment payment, the assumption is that the adjusting payment aims to reach an agreed profit margin, which is not a taxable transaction or taxable consideration, and as such outside scope of VAT”.).
Tym samym, godnie ze stanowiskiem VEG przedstawionym w raporcie, korekty cen transferowych, co do zasady, nie prowadzą do powstania "nowej" transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT, jak również nie mają związku z transakcjami dokonanymi w przeszłości (m.in. z uwagi na dużą ilość zmiennych będących przedmiotem analiz w zakresie cen transferowych).
Jednocześnie, korekty cen transferowych mogą mieć wpływ na rozliczenia podmiotów z tytułu VAT, jeżeli istnieje bezpośredni związek dokonanych korekt z konkretnymi transakcjami towarowymi/usługowymi dokonanymi w przeszłości (przy czym w tym celu konieczne jest odniesienie odpowiedniej części korekty do każdego pojedynczego towaru będącego przedmiotem dostaw lub każdej pojedynczej wyświadczonej usługi) lub istnieją ustalenia umowne, które zmieniają pierwotnie ustalone przez strony wynagrodzenie.
Potwierdzenie ww. kwalifikacji wpływu korekt cen transferowych na rozliczenia podmiotów z tytułu VAT są również opublikowane przez Ministerstwo Finansów „Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT)” w których wskazano, że: „W sytuacji, gdy korekta cen transferowych nie powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji – konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych – natomiast ma na celu dostosowanie poziomu rentowności spółki do poziomu rynkowego, taka korekta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tj. nie podlega temu podatkowi. W konsekwencji nie jest dokumentowana fakturą VAT” (str. 15 objaśnień).
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe stanowi jednoznaczne potwierdzenie prawidłowości konkluzji zaprezentowanych przez Spółkę, zgodnie z którymi dokonane korekty ogólnego poziomu dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy B oraz A w latach 2022-2023, pozostają bez wpływu na rozliczenia Spółki z tytułu VAT.
Niemniej jednak, w tym miejscu Wnioskodawca chciałby również wskazać na szereg rozstrzygnięć wydanych w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w zbliżonych stanach faktycznych, które dodatkowo stanowią o prawidłowości przyjętych konkluzji:
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.476.2023.2.MKA: „Jak wskazali Państwo w opisie sprawy w przypadku, gdy marża operacyjna uzyskana przez Państwa będzie różniła się od docelowej marży dystrybucyjnej, dokonają Państwo wraz z Dostawcą stosownej korekty - zwiększającej lub zmniejszającej, tj. przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej przez jedną ze stron, drugiej stronie. Przy czym, celem opisanych przepływów pieniężnych między Stronami jest wyrównanie rentowności, zgodnie z przyjętą Polityką TP. Kwota korekty będzie kwotą ogólną ustalaną w skali roku, a sposób jej kalkulacji nie będzie odnosił się do poszczególnych kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje czy dostawy. Nie będzie, w tej sytuacji, mowy o bezpośredniej alokacji kwot korekt do poszczególnych dostaw ani nie będą one wykazywane w rejestrach faktur. Zgodnie z Polityką TP takie roczne (ewentualnie kwartalne) rozliczenie będzie dokonywane w formie dokumentu rozliczeniowego między Państwem a Dostawcą. Korekty rentowności nie będą stanowić obniżenia lub podwyższenia cen sprzedaży konkretnych towarów dostarczanych Państwu przez lub w imieniu Dostawcy. Korekty rentowności nie zakładają również korekty pierwotnej ceny dostarczanych Państwu przez Dostawcę lub w jego imieniu towarów. Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywane korekty rentowności nie odnoszą się do konkretnej dostawy towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie odnoszą się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie powodują one zmiany pierwotnych cen dostarczanych towarów, to dokonywane korekty stanowią zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT. Wskazali Państwo również, że korekty rentowności nie będą się wiązały z jakimkolwiek świadczeniem z Państwa strony na rzecz Dostawcy bądź ze strony Dostawcy na Państwa rzecz. Zatem w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione - nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.254.2023.2.AM: „Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, ww. korekty rentowności nie będą związane z cenami stosowanymi przy sprzedaży towarów lub świadczeniu usług. Nie będą one zatem wpływały na ceny sprzedaży stosowane przez Państwa w transakcjach. Dodatkowo Państwo wskazali, że dokonując korekty nie zamierzają Państwo zmieniać cen poszczególnych usług lub towarów, a będą dokonywali korekty poniesionych przez siebie kosztów i/lub przychodów. Ww. korekty nie będą odnosiły się do konkretnych towarów i usług z konkretnego okresu rozliczeniowego, ani konkretnych faktur czy pozycji na fakturach. Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywane korekty rentowności transakcji nie będą odnosić się do konkretnego świadczenia usług lub dostawy towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie będą odnosić się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie spowodują zmiany cen poszczególnych usług lub towarów, to dokonywane korekty rentowności będą stanowić zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT. Ponadto wskazali Państwo również, że dokonanie korekty cen transferowych nie będzie wiązało się z dokonywaniem jakichkolwiek nowych czynności pomiędzy podmiotami powiązanymi, a służyć będzie jedynie dokonaniu korekty dochodowości (marżowości, zyskowności) w celu określenia jej na poziomie rynkowym. (…) Tym samym ww. korekty rentowności transakcji nie będą stanowić wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie będą stanowić wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. W konsekwencji dokonywane korekty rentowności transakcji będą pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, a zatem nie będą wywoływały jakichkolwiek skutków związanych z opodatkowaniem VAT, w szczególności w postaci korekty podstawy opodatkowania i konieczności korygowania rozliczeń w zakresie podatku VAT.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.149.2023.2.JK: „Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy czynności polegające na otrzymaniu kwot pieniężnych stanowiących płatność wyrównawczą do ustalonego poziomu dochodowości dokonywane pomiędzy Spółką, a Spółką dominującą nie stanowią czynności opodatkowanych VAT. Dokonując analizy przedstawionego opisu sprawy należy ustalić, czy zachodzi/zajdzie związek pomiędzy korektą rentowności (rozliczeniem ze Spółką dominującą) a kwotą należną za sprzedawane przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej wyroby. (…) W analizowanej sprawie Spółka wskazała, że w przypadku osiągnięcia w danym roku obowiązywania umowy rentowności na poziomie niższym niż ustalony, Spółka wystawia na rzecz Spółki dominującej dokument korygujący in plus, tj. notę księgową. Korekta ta nie służy podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, a nakierowana jest na dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Spółkę w ramach całej sprzedaży wyrobów na rzecz Spółki dominującej, do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności. Wystawiana nota księgowa nie będzie więc korygować ani ceny dostarczonych towarów, ani wartości świadczonych usług - korekta będzie dotyczyć wyniku całej sprzedaży wyrobów w określonym przedziale czasowym dokonywanej przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, tj. będzie stanowić korektę dochodowości. Korekty te nie odwołują się do konkretnych faktur wystawionych w ciągu okresu rozliczeniowego przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów. Korekty nie korygują błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również podwyższenia ceny. Otrzymane przez Spółkę kwoty pieniężne stanowiące wartość wyrównawczą mają na celu doprowadzenie dochodowości Spółki do ustalonego w Grupie poziomu dochodowości. (…) skoro wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej nota korygująca in plus nie koryguje/nie będzie korygować ceny i ilości dostarczonych wyrobów oraz nie odwołuje/nie będzie odwoływać się do konkretnych faktur a dotyczy/będzie dotyczyć wyniku całej sprzedaży wyrobów w określonym przedziale czasowym dokonywanej przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, to otrzymane przez Spółkę kwoty pieniężne stanowiące wartość wyrównawczą stanowią/będą stanowić zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 12 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.150.2023.4.MSO: „(…) W analizowanej sprawie Spółka wskazała, że w przypadku osiągnięcia w danym roku obowiązywania umowy rentowności na poziomie niższym niż ustalony, Spółka wystawia na rzecz Spółki dominującej dokument korygujący in plus, tj. notę księgową. Korekta ta nie służy podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, a nakierowana jest na dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Spółkę w ramach całej sprzedaży wyrobów na rzecz Spółki dominującej, do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności. Wystawiana nota księgowa nie będzie więc korygować ani ceny dostarczonych towarów, ani wartości świadczonych usług - korekta będzie dotyczyć wyniku całej sprzedaży wyrobów w określonym przedziale czasowym dokonywanej przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, tj. będzie stanowić korektę dochodowości. Korekty te nie odwołują się do konkretnych faktur wystawionych w ciągu okresu rozliczeniowego przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów. Korekty nie korygują błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również podwyższenia ceny. Otrzymane przez Spółkę kwoty pieniężne stanowiące wartość wyrównawczą mają na celu doprowadzenie dochodowości Spółki do ustalonego w Grupie poziomu dochodowości. Należy zatem stwierdzić, że skoro wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej nota korygująca in plus nie koryguje/nie będzie korygować ceny i ilości dostarczonych wyrobów oraz nie odwołuje/nie będzie odwoływać się do konkretnych faktur a dotyczy/będzie dotyczyć wyniku całej sprzedaży wyrobów w określonym przedziale czasowym dokonywanej przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, to otrzymane przez Spółkę kwoty pieniężne stanowiące wartość wyrównawczą stanowią/będą stanowić zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT. Dodatkowo wskazali Państwo, że korekty dochodowości nie będą wiązały się z żadnym dodatkowym świadczeniem ze strony Spółki na rzecz Spółki dominującej. Wystawiana przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej nota księgowa nie będzie korygować wartości świadczonych usług. Zatem w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione - nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 14 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.771.2021.2.DS: „wystawienie dokumentu korygującego in plus, aby wyrównać dochodowość Spółki, wynikać będzie z ustalonego pomiędzy stronami poziomu rentowności zgodnie z zasadami określania cen transferowych i pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatku od towarów i usług prowadzone przez Spółkę, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów. W świetle powyższego, nie zachodzi również obowiązek korygowania wysokości podstawy opodatkowania, gdyż wyrównanie dochodowości nie ma związku ze zmianą kwoty należnej z tytułu dostaw konkretnych towarów, lecz potrzeby wyrównania dochodowości.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.767.2021.1.IG: „korekty dochodowości (rentowności) nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy o VAT. Dokonywane przez Spółkę rozliczenia w ramach Grupy nie stanowią bowiem ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. (...) Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynność wyrównania poziomu dochodowości (korekta dochodowości) oraz dokonania z tego tytułu płatności wyrównawczych pomiędzy Spółką a Spółką zależną nie stanowi zdarzenia mającego wpływ na wysokość podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych wcześniej transakcji. Korekta dochodowości stanowi więc czynność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 18 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.966.2020.2.KO: „korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (w górę lub w dół) zakładanego poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z czynnością wzajemną. Wyrównanie dochodowości do ustalonego między Spółką a U poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Korekta dochodowości nie będzie również stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem wystawienie dokumentu korygującego dochodowość Spółki za dany okres wynikać będzie z przyjętej polityki cen transferowych i nie będzie stanowiło zdarzenia podlegającego opodatkowaniu, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości (zarówno w górę, jak i w dół) pozostanie bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 12 lutego 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2020.3.ST: „korekta dochodowości nie wiąże się z korektą pierwotnej ceny dostarczanych usług, to czynność polegająca na dokonaniu korekty dochodowości nie będzie powodowała korekty rozliczeń dotyczących świadczenia konkretnych usług na rzecz kontrahenta. Jednocześnie korekta dochodowości nie wiąże się ze świadczeniem jakichkolwiek czynności na rzecz Wnioskodawcy bądź podmiotu powiązanego (tj. korekta dochodowości nie będzie wiązała się ze świadczeniem jakichkolwiek usług pomiędzy stronami transakcji). Zatem korekta dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem zarówno ze strony drugiego podmiotu, jak i na rzecz Wnioskodawcy. Co oznacza, że nie będzie stanowiła wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 8 stycznia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.473.2020.2.PG: „wobec powyższego należy stwierdzić, że skoro Korekta Dochodowości wynikająca zarówno z Modelu 1 jak i Modelu 2 nie ma/nie będzie miała wpływu na ceny poszczególnych dostaw towarów (nie będzie podwyższała lub obniżała cen konkretnych towarów dostarczanych przez Wnioskodawcę z uwagi na fakt, iż korekty nakierowane będą na dostosowanie poziomu wyniku finansowego transakcji kontrolowanych osiąganego w okresie rozliczeniowym do poziomu rynkowego) to czynność polegająca na dokonaniu Korekty Dochodowości nie będzie powodowała korekty rozliczeń dotyczących sprzedaży konkretnych towarów na rzecz poszczególnych spółek z Grupy czy Podmiotu Centralnego, czy rozliczeń dotyczących świadczenia usług na rzecz poszczególnych spółek z Grupy czy Podmiotu Centralnego. Jednocześnie Korekta Dochodowości nie wiąże się/nie będzie wiązała się ze świadczeniem jakichkolwiek czynności na rzecz Wnioskodawcy bądź podmiotu powiązanego (tj. Korekty Dochodowości nie będą wiązały się ze świadczeniem jakichkolwiek usług pomiędzy stronami transakcji). Zatem Korekta Dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem zarówno ze strony drugiego podmiotu jak i na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.”;
- interpretacja indywidualna DKIS z dnia 5 listopada 2020 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.431.2020.1.HCG: „kwota korekty dochodowości (niezależnie czy prowadzi do obniżenia czy do podwyższenia dochodowości producenta kontraktowego w danym okresie) nie odnosi się bezpośrednio do cen towarów sprzedawanych na rzecz podmiotu powiązanego, dokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT. W szczególności, nie odwołuje się do konkretnych faktur, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych. Jednocześnie korekta rentowności nie będzie wiązała się z czynnością wzajemną. Rozliczenie z tytułu korekty rentowności nie jest efektem jakichkolwiek zachowań stron transakcji, a kwota rozliczenia nie jest uwarunkowana wykonaniem jakichkolwiek czynności o charakterze wzajemnym. Jak już wskazano, brak jest bezpośredniego związku rozliczenia z jakimkolwiek identyfikowalnym świadczeniem którejś ze stron rozliczenia. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Korekta poziomu rentowności nie będzie również stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.”
- interpretacja DKIS z dnia z 6 lutego 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.635.2018.2.JK: „Podsumowując, czynność polegająca na przekazaniu przez Spółkę Dystrybutorowi bądź na otrzymaniu przez Spółkę od Dystrybutora kwoty pieniężnej stanowiącej płatność wyrównawczą do ustalonego poziomu rynkowego w wyniku korekty dochodowości nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT i nie będzie mieć wpływu na rozliczenia VAT Spółki. Ponadto czynność polegająca na przekazaniu przez Spółkę Usługodawcy bądź otrzymaniu przez Spółkę od Usługodawcy kwoty pieniężnej stanowiącej płatność wyrównawczą do ustalonego poziomu rynkowego w wyniku korekty dochodowości nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT i nie będzie mieć wpływu na rozliczenia VAT Spółki.”
Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również m.in. w następujących rozstrzygnięciach:
- interpretacji z dnia 2 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.25.2019.2.AS),
- interpretacji z dnia 26 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.660.2020.2.AS),
- interpretacji z dnia 25 stycznia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.808.2020.1.AJB),
- interpretacji z dnia 6 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.441.2020.2.IZ),
- interpretacji z dnia 27 października 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.748. 2020.1.ASY),
- interpretacji z dnia 3 września 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.368.2020.2.IR),
- interpretacji z dnia 4 grudnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.625.2018.1.AP),
- interpretacji z dnia 8 maja 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.34.2017.1.IG).
Wnioski
Podsumowując dokonaną analizę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymane przez Spółkę dokumenty korygujące mające na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności za lata 2022 oraz 2023, które nie odnoszą się do kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B, nie powinny być uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT, w szczególności z uwagi na poniższe:
- dokonane korekty zmniejszające ogólny poziom dochodowości/rentowności nie stanowią niezależnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT;
- dokonane korekty zmniejszające ogólny poziom dochodowości/rentowności nie są związane ze zmianą wynagrodzenia (ceny) za pierwotnie nabyte towary (Wyposażenie).
Okolicznością przemawiającą za prawidłowością przedstawionych konkluzji jest m.in. stanowisko zaprezentowane przez VEG oraz Ministerstwo Finansów w zakresie wpływu korekt cen transferowych na rozliczenia podmiotów z tytułu VAT, jak również utrwalona praktyka interpretacyjna DKIS w analogicznych stanach faktycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Natomiast, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Z opisu sprawy wynika, że A jest częścią Grupy, będącej światowym liderem w dziedzinie oprzyrządowania naukowego, koncentrującą się w szczególności na analizie krytycznych parametrów jakościowych w branży spożywczej, rolniczej, przemysłowej, środowiskowej oraz klinicznej. A jest zarejestrowana jako czynnym podatnik VAT zarejestrowanym na potrzeby VAT.
W celu realizacji działalności dystrybucyjnej na polskim rynku, A nabywa Wyposażenie od Dostawcy, który jest spółką prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, która nie posiada rejestracji dla celów VAT w Polsce.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, Dostawca obowiązany jest wystawić na rzecz A stosowaną fakturę dokumentującą sprzedaż Wyposażenia, z kolei A obowiązany jest do zapłaty na rzecz Dostawcy określonego wynagrodzenia (ceny) za nabyte Wyposażenie.
W ramach transakcji realizowanych pomiędzy A oraz Dostawcą następuje przywóz Wyposażenia z terytorium Stanów Zjednoczonych na terytorium Polski, które to transakcje z perspektywy VAT kwalifikowane są przez A jako import towarów w Polsce.
Zgodnie z przyjętą Polityką TP, wynagrodzenie (ceny), które mają być płacone przez A na rzecz Dostawcy, ustalane są przed rozpoczęciem każdego roku finansowego w ramach planu rocznego – ceny te są kalkulowane w sposób umożliwiający osiągnięcie docelowej dochodowości/rentowności sprzedaży na poziomie rynkowym. Zastosowane pomiędzy spółkami ceny transferowe, podlegają cyklicznemu monitoringowi za pośrednictwem mechanizmu cen transferowych na koniec każdego roku finansowego. W przypadku, gdy faktyczna dochodowość transakcji zrealizowanych w danym roku pomiędzy A oraz Dostawcy odbiega od poziomu rynkowego (określonego finalnie na koniec roku w ramach przyjętego monitoringu cen transferowych), strony dokonają stosownego rozliczenia różnicy (tj. odpowiedniej korekty poziomu dochodowości zwiększającej lub zmniejszającej).
W latach 2022 oraz 2023, na poziomie Grupy przyjęto metodę weryfikowania zastosowanych cen transferowych za pomocą metody marży transakcyjnej netto (biorąc pod uwagę specyfikę realizowanych transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w Grupie, które związane są z działalnością dystrybucyjną, metoda ta została uznana za najbardziej odpowiednią metodę ustalania cen transferowych – co zostało również potwierdzone w ramach analizy dokonanej na rzecz Grupy przez zewnętrznego dostawcę).
W ostatnim czasie A otrzymała od Dostawcy dokumenty rozliczeniowe stanowiące korektę zmniejszającą ogólny poziom dochodowości/rentowności w związku z transakcjami realizowanymi pomiędzy Dostawcą oraz A w okresie 2022 oraz 2023 r., na podstawie których Spółka została zobowiązana do przekazania odpowiedniej kwoty pieniężnej na rzecz Dostawcy. Przy czym, celem opisanych przepływów pieniężnych między spółkami jest wyrównanie dochodowości/rentowności, zgodnie z przyjętą Polityką TP.
Kwoty dokonanych korekt stanowią ogólne kwoty ustalone w skali roku (odpowiednio za okres 2022 r. oraz 2023 r.), a sposób jej kalkulacji w żaden sposób nie sposób odnieść do poszczególnych kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz Dostawcą (w oparciu o zgromadzone dane nie jest możliwa bezpośrednia alokacja kwot korekt do poszczególnych dostaw zrealizowanych na rzecz Spółki).
Intencją stron było, aby dokonane korekty ogólnego poziomu dochodowości / rentowności za lata 2022 oraz 2023 nie stanowiły podwyższenia pierwotnych cen sprzedaży w odniesieniu do konkretnych dostaw Wyposażenia realizowanych przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora na podstawie Umowy.
Przy tak przedstawionym opisie stanu faktycznego Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy otrzymane przez Spółkę dokumenty korygujące mające na celu wyrównanie ogólnego poziomu dochodowości/rentowności za lata 2022 oraz 2023, które nie odnoszą się do kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B powinny być uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do wskazanej kwestii należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).
W konsekwencji uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:
- przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),
- wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz
- aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy kwoty dokonanych korekt stanowią ogólne kwoty ustalone w skali roku (odpowiednio za okres 2022 r. oraz 2023 r.), a sposobu ich kalkulacji nie sposób odnieść do poszczególnych kwot faktur dokumentujących pojedyncze, konkretne transakcje towarowe zrealizowane pomiędzy A oraz B (w oparciu o zgromadzone dane nie jest możliwa bezpośrednia alokacja kwot korekt do poszczególnych dostaw zrealizowanych na rzecz Spółki). Celem przepływów pieniężnych między Stronami jest wyrównanie poziomu dochodowości / rentowności, zgodnie z przyjętą Polityką TP.
Dodatkowo wskazali Państwo, że dokonane korekty nie stanowiły podwyższenia pierwotnych cen sprzedaży w odniesieniu do konkretnych dostaw Wyposażenia realizowanych przez Dostawcę na rzecz Dystrybutora na podstawie Umowy. Ponadto z okoliczności sprawy nie wynika, aby korekty ogólnego poziomu dochodowości/rentowności wiązały się ze świadczeniami jakichkolwiek wzajemnych świadczeń na Państwa rzecz, jak również płatności wyrównywacze nie są realizowane przez Państwa pod warunkiem spełnienia określonych czynności przez Dostawcę.
Należy zatem stwierdzić, że skoro płatności wyrównawcze nie odnoszą się do konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego ani nie odnoszą się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie będą miały przełożenia na kształtowanie poziomu cen towarów, to dokonywane rozliczenia wyrównawcze związane z osiągnięciem docelowej dochodowości / rentowności sprzedaży na poziomie rynkowym stanowią zdarzenia niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.
Zatem w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub świadczenia usług, nie zostaną spełnione – nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.
Tym samym ww. korekty dochodowości / rentowności za lata 2022 oraz 2023 dokonywane pomiędzy Państwem, a Dostawcą nie są zdarzeniami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nie są Państwo zobowiązani do ich uwzględniania w rozliczeniach z zakresu podatku od towarów i usług.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right