Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.132.2024.3.PC
1. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar (są one zwracane Współpracownikowi) na podstawie faktury wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę? 2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Outsourcerów, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy firma outsourcingowa, przekazująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:
- Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar (są one zwracane Współpracownikowi) na podstawie faktury wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę;
- Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Outsourcerów, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy firma outsourcingowa, przekazująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 15 maja 2024 r. (data wpływu do Organu 16 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest Spółką z branży informatycznej. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie tworzenia oraz rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testowania, usług wsparcia (service desk), itp. Ponadto realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych, dostarczania i integracji oprogramowania obcego).Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są zarówno podmioty polskie, jak i zagraniczne (dalej: „Klienci”).
Wnioskodawca realizuje także projekty wewnętrzne, prowadzone na potrzeby własne, polegające m.in. na tworzeniu i rozwoju oprogramowania, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności Wnioskodawcy. Efekty projektów wewnętrznych są wykorzystywane w bieżącej działalności operacyjnej Spółki a niektóre mogą zostać wykorzystane w przyszłości.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski bez względu na miejsce ich uzyskania.
Branża IT cechuje się dużą dynamiką, szybkim wzrostem, ale i zmiennością. Wnioskodawca chcąc zachować pozycję lidera na rynku musi podejmować działania, które pozwolą na świadczenie usług na wysokim poziomie oraz bieżące odpowiadanie na zmienne wymogi rynkowe.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudnia pracowników w oparciu o umowy o pracę. Wnioskodawca, odpowiadając uwarunkowaniom rynku pracy, współpracuje również z osobami nie prowadzącymi działalności gospodarczej zatrudnionymi na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego, z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą tzw. B2B, w dalszej części wniosku określani jako „Współpracownicy”.
Dodatkowo, z uwagi na małą konkurencyjność wśród pracowników IT (braki na dostępnym rynku pracy wolnych pracowników specjalistów IT) Wnioskodawca zamierza nawiązać również współpracę z podmiotami pośredniczącymi w zatrudnieniu, które udostępniają Wnioskodawcy personel na zasadzie tzw. outsourcingu personelu. Udostępniony Wnioskodawcy personel w dalszej części wniosku określany jest mianem „Outsourcerów”.
Outsourcerzy mogą być zatrudnieni w podmiocie pośredniczącym w dowolnej formie prawnej jako pracownicy w oparciu o umowę o pracę, zleceniobiorcy podstawie umowy zlecenia, kontraktu menedżerskiego, albo osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą tzw. B2B.
W tym przypadku Wnioskodawca w ramach umowy otrzymuje członka personelu, którego wprowadza do swojego zespołu, ale koszty jego pracy rozlicza z firmą outsourcingową.
Współpraca opiera się zazwyczaj na długoterminowych umowach. Współpracownicy i Outsourcerzy (przysłani przez firmę outsourcingu zasobów personalnych) są zaangażowani w realizację usług jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz własnych Klientów lub w realizację projektów wewnętrznych. W zależności od wielkości i stopnia skomplikowania projektu, Współpracownicy i Ousourcerzy są dedykowani do realizacji jednego lub kilku projektów jednocześnie. Współpracownicy i Outsourcerzy pracują nad projektem wraz z Pracownikami w mieszanych zespołach. Zespół musi mieć zrównoważony poziom wiedzy dotyczącej projektów i zasad pracy i standardów Wnioskodawcy.
Ze względu na złożony charakter świadczonych przez Spółkę projektów, Współpracownicy i Outsourcerzy zwykle stanowią stały element zespołów mieszanych, które odpowiedzialne są za realizację projektów. Do zespołów projektowych powoływane są osoby z uwzględnieniem niezbędnych kompetencji, umiejętności i uprawnień zawodowych, zazwyczaj są to zarówno Pracownicy jak i Współpracownicy oraz Outsourcerzy. Sposób współpracy z daną osobą, tj. umowa o pracę czy umowa o współpracę, czy współpraca Outsourcerów, nie jest kryterium decydującym w kwestii ustalenia członków zespołów. Od doboru składu zespołów zależy jakość współpracy z Klientami i terminowa oraz prawidłowa, na najwyższym poziomie realizacja projektów.
Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że Współpracownicy i Outsourcerzy nie stanowią Klientów Wnioskodawcy.
Wnioskodawca dodatkowo podkreśla, że w branży IT kluczowe jest pozyskanie do współpracy osób z określonymi umiejętnościami specjalistycznymi, a co za tym idzie współpraca z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą jest niejako wymogiem rynkowym. Często konieczne jest też wynajmowanie personelu od firm ousourcingujących zasoby personalne. Współpraca z osobami o wysokich kompetencjach jest istotna dla jakości projektów realizowanych przez Wnioskodawcę oraz szerokiej oferty Wnioskodawcy.
Wnioskodawca podkreśla, że często wymogiem realizacji projektu lub nawet składania oferty dla Klienta jest posiadanie personelu o określonych kompetencjach, które są udokumentowane odpowiednimi certyfikatami.
Należy też dodać, że wysoko wykwalifikowany personel, który oprócz umiejętności merytorycznych (tzw. kompetencji twardych) wykorzystujący również tzw. kompetencje miękkie, stanowi istotny, pozytywny element wizerunkowy Wnioskodawcy.
W związku z bardzo różnorodnymi projektami realizowanymi przez Wnioskodawcę, w celu zapewnienia jak najwyższych standardów, Wnioskodawca zamierza zapewniać odpowiednie szkolenia zarówno specjalistyczne jak i inne rozwijające kompetencje członków zespołów, wzmacniające poziom prac zespołów. Niektóre z tych szkoleń będą miały ścisły związek z projektami aktualnie realizowanymi lub projektami, które mają się wkrótce rozpocząć, a niektóre mogą dotyczyć umiejętności lub kompetencji, które mogą być wykorzystane w przyszłości.
Wśród szkoleń, które będą mieć bezpośredni lub pośredni związek z realizowanymi projektami przez danego Współpracownika znajdują się:
a) szkolenia merytoryczne/branżowe, które mogą zostać wykorzystane przez szkoloną osobę przy realizacji projektów. W tej kategorii mieszczą się np. kursy z programowania, kursy zawodowe, szkolenia z konkretnych języków programowania, kursy certyfikacyjne. Zakres tych szkoleń będzie bezpośrednio lub pośrednio związany z konkretnym projektem realizowanym przez danego Współpracownika albo z zakresem jego obowiązków, co do zasady kompetencje i umiejętności nabywane podczas szkolenia będą zgodne z ofertą Wnioskodawcy,
b) szkolenia ogólnorozwojowe z tzw. kompetencji miękkich, których tematyka nie będzie związana bezpośrednio z konkretnymi projektami, ale będzie mieć wpływ na ogólny sposób realizacji projektów przez danego członka zespołu, a także na nabycie lub rozwój kompetencji danego Współpracownika i Outsourcera pożądanych (często niezbędnych) we współpracy z pracownikami a co ważniejsze z klientami Wnioskodawcy. W tej kategorii mieszczą się głównie kursy językowe oraz szkolenia z umiejętności miękkich (np. szkolenie z zakresu efektywnej komunikacji, zarządzania sobą w czasie, negocjacji w biznesie, wystąpień publicznych i autoprezentacji itp.),
c) szkolenia z produktów/rozwiązań oferowanych przez dostawców, które mogą być wykorzystywane jako współpracujące elementy rozwiązań Wnioskodawcy,
d) szkolenia w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego oraz w zakresie BHP, które są wymagane przez Wnioskodawcę. Członek personelu (Pracownik, Współpracownik, Outsourcer) jest zobowiązany do odbycia tego szkolenia - kwestie bezpieczeństwa konkretnie w firmie Wnioskodawcy.
W szkoleniach uczestniczyć będą członkowie zespołów mieszanych, tj. zarówno Współpracownicy jak i Pracownicy oraz Outsourcerzy Wnioskodawcy. Wielość rodzajów szkoleń, w których mogą uczestniczyć Współpracownicy i Outsourcerzy jest tak duża, że nie da się wskazać, gdzie konkretnie będą się odbywać. Co do zasady szkolenia mogą się odbywać w siedzibie Wnioskodawcy, jak i poza nią. Dużą popularnością cieszą się także szkolenia w formule online. Zależy to w dużej mierze od organizatora danego szkolenia. Szkolenia nie będą związane z wypoczynkiem i/lub dodatkowymi atrakcjami.
Na koszty szkolenia będą składać się przede wszystkim koszty uczestnictwa w danym szkoleniu, materiałów szkoleniowych, ewentualnie w sytuacji, gdy to Wnioskodawca jest organizatorem szkolenia – koszty związane z wynagrodzeniem wykładowcy, wynajęcia sali itp.
Często szkolenia będą kończyć się certyfikacją, przy czym koszt udziału w egzaminie lub koszt wydania certyfikatu będzie podlegać dodatkowej opłacie. Wnioskodawca zamierza pokrywać również takie koszty.
W sytuacji gdy szkolenie będzie się odbywało poza miejscem zamieszkania członków personelu lub siedzibą Wnioskodawcy, możliwe będzie także pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów dojazdów, wyżywienia i noclegów zarówno Pracowników jak i Współpracowników oraz Outsourcerów uczestniczących w szkoleniu zamiejscowym.
Dobór Współpracowników i Outsourcerów do udziału w danym szkoleniu uwzględniać będzie ocenę dotychczasowej współpracy, długość współpracy, umiejętności Współpracownika czy Outsourcera a także oczekiwania Wnioskodawcy w zakresie dalszej współpracy z danym członkiem personelu oraz zapotrzebowanie Wnioskodawcy na konkretne kompetencje w oparciu o analizę rynku oraz potrzeb Klientów. Dodatkowo, Spółka widzi korzyści płynące z organizacji szkoleń grupowych, co daje poboczne korzyści takie jak zacieśnianie więzi wśród członków personelu i możliwość wymiany poglądów i wiedzy praktycznej. Natomiast integracja uczestników nie stanowi celu organizacji szkolenia i jest tylko korzyścią poboczną.
Wnioskodawca wskazuje, że szkolenia, o których mowa w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie będą przeprowadzane dla przedstawicieli Klientów Wnioskodawcy, nabywających od niej usługi. Celem szkoleń nie będzie zachęcenie Klientów do zwiększenia zakupów/zamówień od Wnioskodawcy. Celem szkoleń nie będzie także kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w perspektywie jego Klientów.
Szkolenia będą organizowane przez Wnioskodawcę bądź zlecane wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. W przypadku szkoleń organizowanych przez firmy zewnętrzne Wnioskodawca otrzyma fakturę bezpośrednio od firmy zewnętrznej. Możliwe jest też, że Współpracownik pierwotnie sam opłaci koszt szkolenia zewnętrznego, na jakie skierował go Wnioskodawca. Odpowiednio w przypadku Outsourcerów sytuacja ta polegać będzie na pierwotnym opłaceniu tych kosztów przez firmę outsourcingową.
Wynagrodzenie w umowach zawartych przez Wnioskodawcę z Współpracownikami i firmami Outsourcingowymi złożone będzie z części stałej oraz z części zmiennej w wysokości uzasadnionych i zaakceptowanych przez Wnioskodawcę dodatkowych kosztów. W umowach będzie wskazane także wprost zobowiązanie do zwrotu wydatków/kosztów uzasadnionych i zaakceptowanych przez Wnioskodawcę w ramach tej drugiej grupy wynagrodzenia.
W przypadku gdy Współpracownik czy Outsourcer, który odbył szkolenie na polecenie Wnioskodawcy zapłacił (lub firma outsouricingowa zapłaciła) koszty szkolenia, w najbliższym okresie rozliczeniowym wynikającym z umowy współpracy z Wnioskodawcą podwyższy swoje wynagrodzenie o koszty poniesione przez niego w związku ze szkoleniem, w tym koszty przejazdu i hotelu itp., jeśli szkolenie było zamiejscowe.
W związku z tym Współpracownik lub firma outsourcingowa doda na własnej fakturze VAT jaką wystawia Spółce, wynagrodzenie dodatkowe powiększone o należny VAT. Wnioskodawca zapłaci mu to dodatkowe wynagrodzenie.
Zakłada się, że poniesione w związku ze szkoleniem wydatki, co do których Współpracownikowi czy firmie Outsourcingowej przysługiwało prawo do odliczenia VAT (jak koszt szkolenia, certyfikatu, czy transportu w przypadku szkoleń wyjazdowych), Współpracownik/firma outsourcingowa wykaże w wynagrodzeniu dodatkowym w ich wartości nabycia netto powiększając o VAT, a w przypadku wydatków wynikających z tego szkolenia wyjazdowego, co do których prawo odliczenia VAT mu nie przysługiwało, jak np. usługa hotelowa, wykaże je w wynagrodzeniu dodatkowym w wartości brutto i powiększy o własny VAT. W przypadku gdy Wnioskodawca będzie zwracał, na wyżej opisanej zasadzie, koszty związane ze szkoleniem, Wnioskodawca będzie przyjmować, że szkolenia będą stanowić dla Współpracownika/firmy outsourcingowej element należnego mu wynagrodzenia za współpracę. W przypadku kosztu udokumentowanego fakturą bezpośrednio od firmy szkoleniowej (jeśli Spółka pokrywa te koszty bezpośrednio) Wnioskodawca będzie przyjmować, że poniesienie wydatków na szkolenia przez Spółkę nie podwyższy wynagrodzenia wypłacanego Współpracownikom/formie outsourcingowej.
Koszt szkoleń, zarówno ponoszony bezpośrednio jak i w ramach zwrotu Współpracownikowi czy firmie outsourcingowej, będzie finansowany ze środków obrotowych Wnioskodawcy.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem, podatku od towarów i usług.
Co do zasady przedmiotem działalności Wnioskodawcy są czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca wykonuje również czynności zwolnione z podatku.
Ad. 3)
We wszystkich opisanych we wniosku przypadkach Wnioskodawca nabywa usługi szkoleniowe, które nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Na fakturach, które otrzymuje Wnioskodawca zawsze jest wskazany podatek VAT.
Nabyte szkolenia nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.
Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska własnego, poziom wiedzy, przeszkolenia całego personelu Wnioskodawcy przekłada się bezpośrednio na jakość usług, które Wnioskodawca zarobkowo wykonuje na rzecz swoich Klientów, przy pomocy tego personelu. Wynika to z tego, że jakość wykonywanych prac, a więc i możliwość uzyskania przychodów zależy od pracy tych osób.
Wnioskodawca musi dbać o jak najwyższą jakość swoich usług. Wnioskodawcy zależy na tym, aby zespoły wykonywały czynności na możliwie najwyższym poziomie, bo od tego zależy cena usług Wnioskodawcy i możliwość wygrywania kolejnych zamówień publicznych i podpisywanie kolejnych umów. Poziom świadczonych usług uzależniony jest zarówno od czynności ściśle merytorycznych jak i od poziomu komunikacji i kontaktów interpersonalnych z klientem oraz wewnątrz zespołowych. Dobra jakość usług Wnioskodawcy jest wprost uzależniona od poziomu personelu, a nie ma aktualnie na rynku pracowników IT możliwości zatrudniania personelu na takim poziomie, aby bez szkolenia go na bieżąco, można było wygrywać z konkurencją.
Jakości produktów Wnioskodawcy, które ten dostarcza odpłatnie Klientom, zależy w dużej mierze od wyszkolenia personelu.
Jakość produktów, jakie oferuje Wnioskodawca przekłada się bezpośrednio na wielkość zamówień, a więc na przychód i obrót opodatkowany.
Bez względu na formę/podstawę prawną współpracy Wnioskodawcy z daną osobą szkolenia i wydatki z nimi związane wprost przekładają się na jakość współpracy i świadczonych usług, zarówno w relacjach pomiędzy Współpracownikami/Outsourcerami z Wnioskodawcą i jego pracownikami jak i relacjach Wnioskodawcy z Klientami, w konsekwencji przekładając się na uzyskiwanie przychodów Wnioskodawcy.
Co do zasady Wnioskodawca zamierza nabywać usługi szkoleniowe bezpośrednio od podmiotów świadczących te usługi. Jednak może się umówić ze Współpracownikiem/firmą otsourcingową, że to oni nabędą te szkolenia, ale przeniosą na Wnioskodawcę ekonomiczny ciężar tych szkoleń. To czy Wnioskodawca nabywa usługi szkoleniowe i ponosi koszty z tym związane bezpośrednio czy poprzez Współpracownika/firmę outsourcingową zależy od umowy łączącej Wnioskodawcę z Współpracownikiem/firmą outsourcingową.
Spółka z przyczyn praktycznych może umawiać się z Współpracownikiem/firmą outsourcingową, że to on nabywa pierwotnie usługi, a następnie, po zakończeniu szkolenia, obciąża Spółkę tymi kosztami. Spółka w ten sposób upraszcza sobie kwestie organizacyjne. Sam uczestnik organizuje sobie wszystko. Jednak zawsze to Wnioskodawca uprzednio decyduje czy dany Współpracownik/Outsourcer weźmie udział w finansowanym przez Wnioskodawcę szkoleniu.
Ad. 8)
Brak udziału w szkoleniach mógłby powodować niewystarczającą jakość świadczonych usług, gdyż Współpracownik/Outsourcer nie mógłby właściwie/prawidłowo wykonywać zleconych zadań. Brak szkoleń, jakie wymaga Spółka spowodowałby pogorszenie jakości usług świadczonych przez Spółkę dla jej Klientów przy pomocy tego zespołu personalnego. To mogłoby wywołać niezadowolenie Klientów i ich odejście do konkurencji, a więc utratę przez naszą Spółkę przychodów/obrotów.
W umowach zawieranych przez Wnioskodawcę z Współpracownikami lub firmami outsourcingowymi zawarte będą zapisy, że Współpracownik/Outsourcer w celu profesjonalnego świadczenia usług wynikających z umowy łączącej go z Wnioskodawcą zobowiązuje się do stałego podnoszenia i uzupełniania swoich kwalifikacji, w szczególności do uczestnictwa w szkoleniach i kursach niezbędnych do właściwego wykonania usług określonych w umowie jakie wskazywać im będzie Spółka.
Umowy z firmami outsourcingowymi mogą również nie zawierać takich postanowień. Jednak będą wskazywać wyraźnie, że jeżeli Outsourcer nie będzie spełniał wymagań Wnioskodawcy to Wnioskodawca może zrezygnować z jego usług.
Wnioskodawca podkreśla, że często wymogiem realizacji projektu lub nawet składania oferty dla Klienta jest posiadanie personelu (Pracowników, Współpracowników lub Outsourcerów) o określonych kompetencjach merytorycznych, które są udokumentowane odpowiednimi certyfikatami (np. w dziedzinie znajomości określonego języka programowania albo znajomości systemu).
Współpracownik przychodzi do Spółki z wiedzą i certyfikatami, ale ta wiedza musi być regularnie pogłębiana i dostosowywana do konkretnych, indywidualnych potrzeb Wnioskodawcy. Konieczne może się okazać też uzyskiwanie certyfikatów pod konkretny projekt jaki realizuje Wnioskodawca.
Na aktualnym rynku pracowników IT nie ma możliwości zatrudniania wyłącznie pracowników (na umowie o pracę) ani wyłącznie personelu, który już ma wszystkie certyfikaty jakie istnieją i posiada maksymalną wiedzę jaka istnieje. Braki na tym rynku są tak wielkie, że nie można sobie pozwolić na przerzucanie tych (w sensie ekonomicznym) obowiązków na tę osobę.
Po prostu takie są warunki rynkowe i tendencje u konkurencji. Gdyby Spółka usiłowała przerzucić te koszty na daną osobę, to po pierwsze mogłaby nie mieć mechanizmów do wskazywania jakie szkolenie ma to być, po drugie, dany członek personelu odszedłby do konkurencji, która by mu za to szkolenie zapłaciła. Dana osoba swobodnie mogłaby powiedzieć Spółce „mnie to szkolenie nie jest potrzebne, ja to znam, nie zapłacę za to”. Byłoby to szkodliwe dla Spółki i niosłoby zbyt duże ryzyko biznesowe. Żadne wyciąganie konsekwencji od takiej osoby nie będzie miało miejsca, ponieważ na jego stanowisko brak jest na rynku pracy zastępców o wyższych kwalifikacjach.
Często też certyfikaty potrzebne są pod konkretny projekt wykonywany przez Spółkę i tylko w interesie Spółki jest, żeby personel go posiadał, dlatego za to płaci. Sam dla siebie Współpracownik/Outsourcer nie potrzebuje tego certyfikatu.
Dotyczy to też szkoleń z kompetencji miękkich. Współpracownik/Outsourcer może uważać, że nie są one mu do niczego potrzebne, ale Spółka widzi korzyści dla siebie w tym, by zespół w całości uczestniczył w takich szkoleniach.
Współpracownik nie ma szczególnych, dodatkowych obowiązków wobec Spółki, w związku z odbyciem szkolenia finansowanego przez Spółkę.
Zgodnie z Umowami o Współpracę wynagrodzenie Współpracownika/firmy outsourcingowej może być dwuskładnikowe, w związku z tym faktura może zawierać:
1) dwie pozycje opisane następująco:
- wynagrodzenie główne (podstawowe) za świadczone usługi np. programistyczne, czyli za czas pracy zgodnie ze stawką zryczałtowaną, godzinową, dniową lub miesięczną,
- wynagrodzenie zmienne w wysokości poniesionych kosztów, które uprzednio zaakceptowała Spółka, a które Współpracownik poniósł w interesie Spółki, w tym koszty przedmiotowego szkolenia, o ile wystąpią w danym okresie rozliczeniowym wynagrodzenia głównego. Nie będą wyodrębniane poszczególne rodzaje kosztów;
2) jedną pozycję opisaną następująco:
- wynagrodzenie za świadczone usługi np. programistyczne. Kwota wynagrodzenia głównego, będzie wówczas powiększona o dodatkowe wydatki. Nie będą wyodrębniane poszczególne rodzaje wydatków/usług.
Wszystkie pozycje wskazane w fakturze opodatkowane będą taką samą stawką podatku VAT jak wynagrodzenie główne np. usługi programistyczne. Na żądanie Wnioskodawcy Współpracownik/firma outsourcingowa przedstawi dowody źródłowe poniesienia wydatków.
Pomimo wyodrębnienia w fakturze odrębnych pozycji Wnioskodawca będzie przyjmował, że nabywa jedną kompleksową usługę (np. usług programistyczne), a wyodrębnione pozycje stanowią jedynie element kalkulacyjny wynagrodzenia.
W skład wynagrodzenia dodatkowego należnego Współpracownikowi/firmie outsourcingowej będą wchodzić wszystkie dodatkowe koszty/wydatki poniesione przez Współpracownika/firmę outsourcingową związane ze świadczonymi przez nich usługami, zaakceptowane przez Wnioskodawcę. Mogą to być: koszty usług szkoleniowych i materiałów szkoleniowych, egzaminów, koszty przejazdu samochodami Współpracowników/ Outsourcerów, koszty wypłaconych delegacji, koszty usług hotelowych/noclegowych, koszty gastronomii itp.
W zakresie rodzajów szkoleń.
Ad. I. Szkolenia merytoryczne/branżowe, które mogą zostać wykorzystane przez szkoloną osobę przy realizacji projektów.
Szkolenia merytoryczne obejmują tematykę związaną ściśle z wykonywanymi przez danego Współpracownika/Outsourcera czynnościami/zadaniami, np. z języków programowania (Pyton, Java, C/C++, SQL), programista NET, webmaster, JavaScrip, programista PHP, analiz danych w różnych językach programowania, Linuxa itp.
Czynności wykonywane przez danego Współpracownika/Outsourcera są wprost wykorzystywane w świadczonych przez Wnioskodawcę usługach informatycznych.
Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży IT. W ramach prowadzonej działalności świadczy różnorodne usługi informatyczne, sprzedaje oprogramowanie własne i obce, dostarcza infrastrukturę techniczną obejmującą sprzęt i oprogramowanie (tzw. środowisko). Ponadto realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych, dostarczania i integracji oprogramowania obcego.
Wnioskodawca realizuje usługi i uzyskuje przychody na podstawie umów zawartych z Klientami. Umowy te określamy mianem „projektów”. Zależnie od złożoności umowy może być ona podzielona na klika projektów. W wyniku realizacji tych projektów (świadczenia usług) wnioskodawca uzyskuje przychody. Wnioskodawca do wykonania różnych czynności w ramach świadczonych usług zatrudnia informatyków (programista, serwisant, tester, projekt menadżer, opiekun handlowy). Zespół, czyli razem Pracownicy, Współpracownicy i Outsourcerzy będzie wykonywać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy czynności niezbędne do świadczenia usług dla Klientów Wnioskodawcy. Innymi słowy, Spółka wykonuje otrzymane zlecenia „rękoma” tych ludzi.
Wnioskodawca dba o jak najwyższą jakość swoich usług. Wnioskodawcy zależy na tym, aby zespoły wykonywały czynności na możliwie najwyższym poziomie. Poziom świadczonych usług uzależniony jest zarówno od czynności ściśle merytorycznych jak i od poziomu komunikacji i kontaktów interpersonalnych z Klientem oraz wewnątrz zespołowych.
Bez względu na formę/podstawę prawną współpracy Wnioskodawcy z daną osobą, szkolenia i wydatki z nimi związane wprost przekładają się na jakość usług wykonywanych przy pomocy tego personelu dla Klientów Spółki, w konsekwencji przekładając się na uzyskiwanie przychodów Wnioskodawcy.
Brak udziału w szkoleniach mógłby powodować niewystarczającą jakość świadczonych usług, gdyż Współpracownik/Outsourcer nie mógłby właściwie/prawidłowo wykonywać zleconych zadań. Co może prowadzić do niezadowolenia Klientów Wnioskodawcy, a w konsekwencji do rozwiązania umowy z naszą Spółką przez Klienta i utratą przez Spółkę przychodów lub do utraty renomy Spółki i utraty kolejnych przychodów w przyszłości.
Wnioskodawca podkreśla, że często wymogiem realizacji projektu lub nawet składania oferty dla Klienta jest posiadanie personelu (Pracowników i Współpracowników) o określonych kompetencjach merytorycznych, które są udokumentowane odpowiednimi certyfikatami (np. w dziedzinie znajomości określonego języka programowania albo znajomości systemu). Jest więc w interesie Spółki, by cały personel je posiadał, a nie tylko część personelu- Pracownicy.
Szkolenia prowadzone będą najczęściej przez firmy zewnętrzne posiadające wykwalifikowaną kadrę do świadczenia usług szkoleniowych z danej tematyki. Szkolenia będą odbywać się najczęściej w miejscach wskazanych przez firmę szkoleniową lub w siedzibie firmy szkoleniowej. Jednak mogą wystąpić sytuacje, w których Wnioskodawca sam zorganizuje takie szkolenia w swoich biurach/salach szkoleniowych a prelegentami takich szkoleń będą specjaliści z firmy szkoleniowej.
Zależnie od zakresu szkolenia mogą być jednodniowe albo złożone z cyklów kilkudniowych.
Współpracownik nie ma dodatkowych obowiązków wobec Spółki w związku z odbyciem szkolenia opłaconego przez Spółkę. W umowach zawieranych przez Wnioskodawcę z Współpracownikami lub firmami outsourcingowymi zawarte będą zapisy, że Współpracownik/Outsourcer w celu profesjonalnego świadczenia usług wynikających z umowy łączącej go z Wnioskodawcą zobowiązuje się do stałego podnoszenia i uzupełniania swoich kwalifikacji, w szczególności do uczestnictwa w szkoleniach i kursach niezbędnych do właściwego wykonania usług określonych w umowie jakie wskazywać im będzie Spółka.
Umowy z firmami outsourcingowymi mogą również nie zawierać takich postanowień. Jednak będą wskazywać wyraźnie, że jeżeli Outsourcer nie będzie spełniał wymagań Wnioskodawcy to Wnioskodawca może zrezygnować z jego usług.
Podejmując decyzję Spółka ma na uwadze własne korzyści, czyli konieczność zaspakajania potrzeb własnych Klientów.
Ad. 5)
Wnioskodawca w przypadkach kierowania/akceptowania szkoleń zamiejscowych zgadza się ponosić takie koszty. Finansowanie kosztów dojazdów, wyżywienia i noclegów Współpracownikom/Outsourcerom uczestniczącym w szkoleniach zamiejscowych Wnioskodawca uzależnia od odległości od miejsca świadczenia usług do miejsca, w którym odbywać się ma szkolenie. Często szkolenia pożądane przez Spółkę są zamiejscowe i kilkudniowe lub całodzienne, co uniemożliwia uczestnikowi powrót do domu na noc.
Poniesienie tych kosztów zależne jest więc od niezbędności ich poniesienia w celu odbycia szkolenia.
Wnioskodawca kieruje się wyłącznie przewidywaną dla siebie korzyścią ekonomiczną z podniesienia wiedzy członka personelu.
Współpracownicy/Outsourcerzy nie są i nie będą akcjonariuszami Wnioskodawcy.
Na aktualnym rynku pracowników IT, nie ma możliwości zatrudniania wyłącznie personelu, który już ma wszystkie certyfikaty jakie istnieją i posiada maksymalną wiedzę jaka istnieje. Braki na tym rynku są tak wielkie, że nie można sobie pozwolić, na przerzucanie tych kosztów na tę osobę.
Po prostu takie są warunki rynkowe i tendencje u konkurencji.
Gdyby Wnioskodawca usiłował przerzucić te obowiązki na daną osobę, to po pierwsze, nie miałaby mechanizmów do wskazywania jakie szkolenie ma to być, po drugie, dany członek personelu odszedłby do konkurencji, która by mu za to szkolenie zapłaciła.
Dana osoba swobodnie mogłaby powiedzieć Spółce „mnie to szkolenie nie jest potrzebne, ja to znam, nie zapłacę za to”. Miałby do tego prawo, ale byłoby to szkodliwe dla Spółki i niosłoby zbyt duże ryzyko biznesowe, jeśli w trakcie prac okazałoby się, że jednak czegoś brakuje w jego poziomie wyszkolenia.
Żadne wyciąganie konsekwencji od takiej osoby nie będzie miało miejsca, ponieważ na jego stanowisko brak jest na rynku pracy zastępców o wyższych kwalifikacjach. Poza tym, nic po takim fakcie nie zrekompensuje strat Spółki w wyniku utraty wiarygodności u Klienta.
Często też certyfikaty potrzebne są pod konkretny projekt wykonywany przez Spółkę i tylko w interesie Spółki jest, żeby personel go posiadał, dlatego za niego płaci. Sam Współpracownik/Outsourcer nie potrzebuje tego certyfikatu, na własne potrzeby, Spółka, potrzebuje, żeby miał ten certyfikat.
Dotyczy to też szkoleń z kompetencji miękkich. Współpracownik/Outsourcer może uważać, że nie są one mu potrzebne, ale Spółka widzi korzyści dla siebie w tym, by zespół w całości uczestniczył w takich szkoleniach. Jeśli Spółka za to nie zapłaci, nie może zmusić przedsiębiorcy do uczestniczenia w tym na własny koszt.
Ad. II. Szkolenia ogólnorozwojowe z tzw. kompetencji miękkich, których tematyka nie będzie związana bezpośrednio z konkretnymi projektami, ale może mieć wpływ na ogólny sposób realizacji projektów przez danego członka zespołu, a także na nabycie lub rozwój kompetencji danego Współpracownika/Outsourcera pożądanych (często niezbędnych) we współpracy, z pracownikami a co ważniejsze z klientami Wnioskodawcy.
Szerokie wyjaśnienie w tym zakresie jest zawarte we wniosku.
Szkolenia z kompetencji miękkich będą obejmować następującą przykładowa tematykę: sposoby i doskonalenie komunikacji, szkolenia z technik sprzedaży i perswazji, rozwiązywania konfliktów, zarządzania w czasie, motywowania, obrony przed manipulacją, zarządzania projektami itp.
Wyjaśnienia zawarte w pkt I Ad. 3-9 odnoszą się również do szkoleń z kompetencji miękkich.
Wnioskodawca dba o jak najwyższą jakość swoich usług. Wnioskodawcy zależy na tym, aby zespoły wykonywały czynności na możliwie najwyższym poziomie. Poziom świadczonych usług uzależniony jest zarówno od czynności ściśle merytorycznych jak i umiejętności interpersonalnych w relacjach z Klientem oraz wewnątrz zespołowych.
Umiejętności interpersonalne często determinują wizerunek Wnioskodawcy, chęć współpracy z nim i jego personelem. Łatwość porozumiewania się prowadzi do lepszego zrozumienia potrzeb klienta i zaspokajania ich przez dopasowanie poziomu świadczonych usług.
Także rozwiązywanie wewnątrz zespołowych konfliktów, zarządzanie nimi oraz wpływ na relacje pomiędzy członkami zespołu umożliwia sprawniejsze wykonywanie zadań i zobowiązań wynikających z zawartych umów z Klientami. Powyższe wywiera istotny wpływ na możliwość osiągania przychodów przez Wnioskodawcę lub zabezpieczenie ich źródła.
Ad. III. Szkolenia z produktów/rozwiązań oferowanych przez dostawców, które mogą być wykorzystywane jako współpracujące elementy rozwiązań Wnioskodawcy.
Szkolenia z produktów/rozwiązań obcych dostawców będą obejmować tematykę związaną z obsługą i możliwościami systemów/narzędzi takich dostawców jak IBM, Microsoft, Vmware, SAP i innych dostawców np. baz danych itp. Przykładem takich szkoleń są szkolenia obejmujące następującą tematykę: IBM Power Systems, System X, BladeCenter, Storage, Information Management, Websphere, Rational, Tivoli, Lotus i Business Analytics, dla produktów Microsoft obejmujących najbardziej pożądane tematy i umiejętności, takie jak Azure, Microsoft 365/Modern Work, Power Platform, Dynamics, Security i inne.
Wyjaśnienia zawarte w pkt I Ad. 3-9 odnoszą się również do szkoleń z produktów/rozwiązań oferowanych przez dostawców.
Wnioskodawca realizuje usługi i uzyskuje przychody na podstawie umów zawartych z Klientami. Umowy te określamy tu mianem „projektów”. Zależnie od złożoności umowy może być ona podzielona na klika projektów. W wyniku realizacji tych projektów (świadczenia usług) Wnioskodawca uzyskuje przychody.
Bez względu na formę/podstawę prawną współpracy Wnioskodawcy z daną osobą szkolenia i wydatki z nimi związane wprost przekładają się na jakość ich pracy na rzecz Spółki, czyli na jakość świadczonych przez Spółkę usług na rzecz Klientów, w konsekwencji przekładając się na uzyskiwanie przychodów Wnioskodawcy.
Brak udziału w szkoleniach mógłby powodować niewystarczającą jakość świadczonych usług, gdyż Współpracownik/Outsourcer nie mógłby właściwie/prawidłowo wykonywać zleconych zadań. Co może prowadzićdo strat po stronie Spółki z uwagi na nienależyte wykonanie zobowiązań umownych z Klientami. Spółka swoje zobowiązania wykonuje tymi członkami personelu. Każdy błąd zespołu wiele Spółkę kosztuje, zarówno finansowo jak i wizerunkowo.
Wnioskodawca dba o jak najwyższą jakość swoich usług. Wnioskodawcy zależy na tym, aby zespoły wykonywały czynności na możliwie najwyższym poziomie.
Oferowane przez Wnioskodawcę rozwiązania często współpracują z rozwiązaniami takich dostawców jak IBM, Microsoft, Oracle czy SAP. Wnioskodawca wielokrotnie tworzy różne interfejsy umożliwiające współpracę, integrujące jego rozwiązanie z rozwiązaniem ww. dostawców. Zatem szkolenia produktowe dostawców umożliwiają Wnioskodawcy lepsze dopasowanie jego rozwiązań do tych, które oferują ci dostawcy. Szkolenia te pozwalają utrzymać najbardziej aktualną wiedzę o produktach kompatybilnych. Wnioskodawca świadczy też usługi rozwoju oprogramowania posiadanego przez Klienta. Bez aktualnej znajomości produktów obcych nie jest możliwe skuteczne oferowanie i świadczenie usług dla Klientów. Należy też wskazać, że Klienci często wymagają określonej liczby osób/personelu posiadających certyfikaty z określonych rozwiązań obcych.
Powyższe wywiera bezpośredni wpływ na możliwość osiągania przychodów przez Wnioskodawcę lub zabezpieczenie ich źródła.
Ad. IV. Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego oraz w zakresie BHP, które są wymagane przez Wnioskodawcę.
Szkolenia z BHP będą obejmować następującą przykładową tematykę: BHP dla informatyków i pracowników w szeroko rozumianej branży IT, BHP dla kadry kierowniczej, które obejmują takie zagadnienia jak:
1. Regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:
a) praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,
b) ochrony pracy kobiet i młodocianych,
c) wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych,
d) profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników.
2. Postępowanie w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników.
3.Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe.
4. Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Szkolenia w zakresie ochrony/bezpieczeństwa cybernetycznego będą obejmować następującą przykładowa tematykę: ochrona przed wirusami, ransomware, phishingiem, smishingiem, sposobów zabezpieczenia laptopów i innych urządzeń mobilnych itp.
Wyjaśnienia zawarte w pkt I Ad. 3-9 odnoszą się również do tych szkoleń.
Wnioskodawca jest podmiotem działającym w szeroko rozumianej branży IT. Tym samym jest szczególnie narażony na różnorakie zagrożenia cybernetyczne. Szkolenia z cyberbezpieczeństwa zwiększają świadomość zagrożeń obecnych w sieci oraz zwiększają wiedzę o tym jak zapobiegać i szybko reagować na cyberprzestępczość. Co ważne, kursy z cyberbezpieczeństwa wyczulą personel także na otoczenie wirtualne - czyli wskażą wytyczne, jakimi trzeba się kierować, by zachować czujność i być przygotowanym na wszelkie możliwe scenariusze ataku w cyberprzestrzeni.
Dzięki kursom z cyberbezpieczeństwa, personel Wnioskodawcy dowiaduje się co oznacza „mocne hasło” oraz czym jest „zapora sieciowa”. Szkolenia z cyberbezpieczeństwa pomagają również w podjęciu decyzji o zakupie właściwego programu antywirusowego. Przede wszystkim jednak wiedza, którą otrzyma personel pomoże w zabezpieczeniu danych oraz sprzętów. Każdy taki błąd członka personelu, wywołać może dla Spółki kolosalne straty ekonomiczne i wizerunkowe. Powyższe wywiera istotny wpływ na możliwość osiągania przychodów przez Wnioskodawcę lub zabezpieczenie ich źródła.
Pytania (dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych)
1. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar (są one zwracane Współpracownikowi) na podstawie faktury wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę?
2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Outsourcerów, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy firma outsourcingowa, przekazująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar (są one zwracane Współpracownikowi) na podstawie wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę faktury VAT.
Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Outsourcerów, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur od podmiotów świadczących te usługi szkolących, jak i w przypadku gdy firma outsourcująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT.
Uzasadnienie stanowiska własnego
W zakresie podatku dochodowego o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów konkretnego, poniesionego wydatku, decyduje zasada określona w art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Jeśli więc, dany wydatek nie został literalnie wymieniony w art. 16 ust. 1, każdy faktycznie poniesiony wydatek, który ma związek z działalnością zarobkową podatnika (jego źródłami przychodu) będzie kosztem uzyskania przychodu.
Wnioskodawca jest dużą spółką informatyczną prowadzącą rozległą działalność gospodarczą przy pomocy licznych oddziałów rozlokowanych w różnych miastach Polski. Usługi wykonywane dla Klientów Spółki realizowane są przez zespoły personelu dedykowanego do ich wykonania przez Spółkę. Zarówno Pracownicy jak i Współpracownicy często muszą pracować wspólnie przy konkretnych projektach, prowadzonych przez Spółkę. Zdarza się, że zespoły realizujące projekt są mieszane: Pracownicy i Współpracownicy, dodatkowo pracujący w różnych lokalizacjach w Polsce, w biurach Spółki, ale też w biurach Klienta Spółki albo - w odniesieniu do Współpracowników - z ich prywatnych lokalizacji, poza biurami Spółki. Pomimo różnych form zatrudnienia i różnych miejsc wykonywania pracy kluczowe dla Spółki jest by wszyscy członkowie zespołów mieli te same najwyższe standardy wiedzy i dostępne zasoby.
Nie jest możliwe narzucanie Współpracownikom obowiązków szkolenia się we własnym zakresie i na własny koszt, jeśli Spółka chce mieć wpływ na przedmiot, poziom (cenę) i czas szkoleń. Nie ma narzędzi prawnych, które umożliwiłyby Spółce zlecającej Współpracownikowi zadania, narzucenie mu uczestniczenia na jego koszt w szkoleniach, jakie pod swoje potrzeby wymaga Spółka. Współpracownicy sami decydują o własnych szkoleniach, o ich czasie, poziomie i koszcie, jeśli to oni - mieliby za to płacić – decydowaliby, czy wolą szkolić się we własnym zakresie, czy w ramach organizowanych przez Spółkę szkoleń wspólnych zespołów. W tym przypadku Spółka nie miałaby nad tym kontroli.
Tymczasem, Spółka ma interes gospodarczy w tym, by to ona mogła decydować o zakresie, przedmiocie szkoleń wszystkich członków personelu, o poziomie szkoleń i czasie ich wykonywania, a także w interesie Spółki jest by szkolenia te odbywały sią łącznie dla Pracowników i Współpracowników.
Spółka dostrzega niekorzystne skutki dla efektywności działań/współdziałań zespołu jako całości, w sytuacji gdy tylko część zespołu (Pracownicy) szkoleni są pod dyktando i potrzeby Spółki, a druga część zespołu (Współpracownicy) w tym nie uczestniczy.
Z jednej strony, Spółka dostrzega dla siebie korzyści w tym, że poziom wiedzy poszczególnych członków personelu nie rozbiega się i jest na jednakowo wysokim poziomie. Z drugiej strony, dodatkowo korzystnie wpływa na pracę zespołów fakt, że członkowie personelu poznają się na szkoleniach, na których często prowadzą ćwiczenia wspólnie. Daje im to możliwość efektywniejszej, wspólnej pracy, co ma na celu przysporzenie przychodów Spółce.
W niniejszej sprawie wydatki dotyczą szkoleń, które Wnioskodawca uważa za konieczne, w celu utrzymania pożądanego w Spółce poziomu pracy i mają na celu zapewnić jak najwyższy standard świadczonych przez Spółkę usług. Jednocześnie szkolenia są niezbędne do wykonywania przez Współpracowników zlecenia na rzecz Spółki.
Niezapewnienie Współpracownikom pokrycia kosztów tych wymaganych przez Spółkę kosztów spowodowałby, że Współpracownicy nie wykonywaliby ich, co wpłynęłoby niekorzystnie na pozom pracy zespołów a więc też na przychody Spółki.
Szkolenia mają na celu przede wszystkim zdobycie lub zwiększenie umiejętności bądź wiedzy przez uczestników co wpłynie na przychody Spółki. Celem ponoszenia przez Spółkę opisanych we wniosku wydatków jest osiągnięcie przychodów i zachowanie lub zabezpieczenie ich źródła. Jest to jedyny cel ponoszenia tych wydatków. Wydatki na szkolenia mają zwiększać kompetencje Współpracowników. W realiach profilu działalności Spółki, umiejętności, których dotyczą szkolenia są podstawą do świadczenia wysokiej jakości usług przez Spółkę. Stanowi to o istnieniu związku przyczynowo-skutkowego między wydatkami na szkolenia ponoszonymi przez Spółkę a osiąganym przez Spółkę przychodem. Skoro szkolenia i związana z nimi budowa kompetencji Współpracowników zdecydowanie ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki, bowiem ma przełożenie na całokształt funkcjonowania oraz jakości świadczonych usług przez Spółkę, to tym samym wydatek taki spełnia podstawową przesłankę uznania go za koszt podatkowy.
Stanowisko takie zajął też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podobnym stanie faktycznym, w wydanej w dniu 10 listopada 2022 r. interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP2-2.4010.53.2022.3.AP. W przedmiotowej interpretacji organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym ponoszone przez podatnika wydatki na szkolenia stanowią koszt podatkowy.
Taki sam wniosek wysnuć można z dwóch innych interpretacji dotyczących tego samego stanu faktycznego, wydanych dnia 6 listopada w sprawach 0114-KDIP1-3.4012.482.2023.4.KF i 0114-KDIP2-2.4010.468.2023.3.RK.
Wnioskodawca uważa, że wydatek związany z pokryciem kosztów szkolenia Współpracowników będzie kosztem uzyskania przychodów Spółki zarówno w przypadku gdy pokrywany jest w ramach dodatkowego wynagrodzenia Współpracownika jak i w przypadku zapłaty dokonywanej bezpośrednio na rzecz firmy szkolącej. Jeśli płatność następuje na podstawie faktury otrzymanej od Współpracownika, która powiększa w ten sposób przychody ze współpracy z Wnioskodawcą, Spółka potraktuje tę płatność jak dodatkowe wynagrodzenie za usługi świadczone w ramach zlecenia w związku z przychodami Spółki jako zleceniodawcy. Jeśli fakturę wystawa firma szkoląca, Spółka potraktuje ją jako dokumentującą zakup usług szkoleniowych związanych z działalności gospodarczą Spółki z uwagi na związek przyczynowo - skutkowy wskazany powyżej.
W przypadku gdy szkolenie organizowane jest zamiejscowo, związek z przychodami Spółki dotyczy też wydatków związanych z przybyciem Współpracownika na miejsce, jego noclegiem w hotelu i ewentualnie usługą gastronomiczną w trakcie szkolenia jeśli szkolenie jest długotrwałe i wymaga zorganizowania posiłku w jego trakcie. Koszty usług dodatkowych (w tym usług gastronomicznych i hotelowych) nabywanych przez Współpracowników, które są przenoszone na Wnioskodawcę, stanowią w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie Współpracownika za świadczone przez niego usługi główne a więc także koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy.
Wszystkie wyżej przedstawione argumenty przemawiające za zastosowaniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wszelkiego rodzaju wydatków poniesionych w związku z organizacją szkoleń wymaganych przez Wnioskodawcę, mają zastosowanie również do szkoleń Outsourcerów. Również i w ich przypadku korzyści wynikające z odbycia przez nich szkolenia otrzymuje Wnioskodawca, z wyżej opisanych względów. W przypadku szkoleń obowiązkowych wymienionych w lit. d) opisu stanu faktycznego - bez ich odbycia Outsourcer nie może przystąpić do żadnej czynności zleconej przez Wnioskodawcę. W przypadku pozostałych szkoleń ich funkcja jest taka sama jak opisana wyżej w odniesieniu do Współpracowników.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.
Koszty ponoszone przez podatnika należy zatem ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop.
Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ustawy - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów będą zatem wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli są one racjonalnie uzasadnione, a każdy wydatek powinien być oceniany przede wszystkim z tego punktu widzenia. Wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione koszty pozwalają na normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a w sensie podatkowym zabezpieczają źródło przychodów.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Art. 16 ust. 1 updop, zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.
Jednocześnie podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).
Wskazać należy, że uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien więc wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:
- przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu)
oraz
- potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
- „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
- „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”,
natomiast
- „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Zgodnie z utrwalonym poglądem judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11). Poza tym, „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 roku, sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 roku, sygn. akt II FSK 4009/13).
Z treści wniosku wynika m.in., że:
- Są Państwo spółką z branży informatycznej.
- Chcąc zachować pozycje lidera na rynku muszą Państwo podejmować działania, które pozwolą na świadczenie usług na wysokim poziomie.
- W związku z bardzo różnymi projektami realizowanymi przez Państwa, w celu jak najwyższych standardów, zamierzają Państwo zapewniać odpowiednie szkolenia.
- Szkolenia te będą miały ścisły związek z projektami aktualnie realizowanymi lub projektami, które mają się wkrótce rozpocząć, a niektóre mogą dotyczyć umiejętności lub kompetencji, które mogą być wykorzystane w przyszłości.
- Wśród szkoleń, które będą mieć bezpośredni lub pośredni związek z realizowanymi projektami przez danego Współpracownika znajdują się:
- szkolenia merytoryczne/branżowe, które mogą zostać wykorzystane przez szkoloną osobę przy realizacji projektów. W tej kategorii mieszczą się np. kursy z programowania, kursy zawodowe, szkolenia z konkretnych języków programowania, kursy certyfikacyjne. Zakres tych szkoleń będzie bezpośrednio lub pośrednio związany z konkretnym projektem realizowanym przez danego Współpracownika albo z zakresem jego obowiązków, co do zasady kompetencje i umiejętności nabywane podczas szkolenia będą zgodne z Państwa ofertą,
- szkolenia ogólnorozwojowe z tzw. kompetencji miękkich, których tematyka nie będzie związana bezpośrednio z konkretnymi projektami, ale będzie mieć wpływ na ogólny sposób realizacji projektów przez danego członka zespołu, a także na nabycie lub rozwój kompetencji danego Współpracownika i Outsourcera pożądanych (często niezbędnych) we współpracy z pracownikami a co ważniejsze z Państwa klientami. W tej kategorii mieszczą się głównie kursy językowe oraz szkolenia z umiejętności miękkich (np. szkolenie z zakresu efektywnej komunikacji, zarządzania sobą w czasie, negocjacji w biznesie, wystąpień publicznych i autoprezentacji itp.),
- szkolenia z produktów/rozwiązań oferowanych przez dostawców, które mogą być wykorzystywane jako współpracujące elementy Państwa rozwiązań,
- szkolenia w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego oraz w zakresie BHP, które są wymagane przez Państwa. Członek personelu (Pracownik, Współpracownik, Outsourcer) jest zobowiązany do odbycia tego szkolenia - kwestie bezpieczeństwa konkretnie w Państwa firmie.
- W szkoleniach uczestniczyć będą członkowie zespołów mieszanych, tj. zarówno Współpracownicy jak i Pracownicy oraz Outsourcerzy.
- Poziom wiedzy, przeszkolenia całego Państwa personelu przekłada się bezpośrednio na jakość usług, które Państwo zarobkowo wykonują na rzecz swoich Klientów, przy pomocy tego personelu. Wynika to z tego, że jakość wykonywanych prac, a więc i możliwość uzyskania przychodów zależy od pracy tych osób.
- Muszą Państwo dbać o jak najwyższą jakość swoich usług.
- Zależy Państwu na tym, aby zespoły wykonywały czynności na możliwie najwyższym poziomie, bo od tego zależy cena usług i możliwość wygrywania kolejnych zamówień publicznych i podpisywanie kolejnych umów. Poziom świadczonych usług uzależniony jest zarówno od czynności ściśle merytorycznych jak i od poziomu komunikacji i kontaktów interpersonalnych z klientem oraz wewnątrz zespołowych. Dobra jakość Państwa usług jest wprost uzależniona od poziomu personelu, a nie ma aktualnie na rynku pracowników IT możliwości zatrudniania personelu na takim poziomie, aby bez szkolenia go na bieżąco, można było wygrywać z konkurencją.
- Bez względu na formę/podstawę prawną współpracy Państwa z daną osobą szkolenia i wydatki z nimi związane wprost przekładają się na jakość współpracy i świadczonych usług, zarówno w relacjach pomiędzy Współpracownikami/Outsourcerami z Państwem i Państwa pracownikami jak i relacjach Państwa z Klientami, w konsekwencji przekładając się na uzyskiwanie Państwa przychodów.
- Na koszty szkolenia będą składać się przede wszystkim koszty uczestnictwa w danym szkoleniu, materiałów szkoleniowych, ewentualnie w sytuacji, gdy to Państwa są organizatorem szkolenia - koszty związane z wynagrodzeniem wykładowcy, wynajęcia sali itp.
- W sytuacji gdy szkolenie będzie się odbywało poza miejscem zamieszkania członków personelu lub siedzibą Wnioskodawcy, możliwe będzie także pokrywanie przez Państwa kosztów dojazdów, wyżywienia i noclegów zarówno Pracowników jak i Współpracowników oraz Outsourcerów uczestniczących w szkoleniu zamiejscowym.
- Szkolenia będą organizowane przez Państwa bądź zlecane wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.
- W przypadku szkoleń organizowanych przez firmy zewnętrzne otrzymają Państwo fakturę bezpośrednio od firmy zewnętrznej. Możliwe jest też, że Współpracownik pierwotnie sam opłaci koszt szkolenia zewnętrznego, na jakie skierowali go Państwo. Odpowiednio w przypadku Outsourcerów sytuacja ta polegać będzie na pierwotnym opłaceniu tych kosztów przez firmę outsourcingową.
- Wynagrodzenie w umowach zawartych przez Państwa z Współpracownikami i firmami Outsourcingowymi złożone będzie z części stałej oraz z części zmiennej w wysokości uzasadnionych i zaakceptowanych przez Wnioskodawcę dodatkowych kosztów. W umowach będzie wskazane także wprost zobowiązanie do zwrotu wydatków/kosztów uzasadnionych i zaakceptowanych przez Państwa w ramach tej drugiej grupy wynagrodzenia.
- W przypadku gdy Współpracownik czy Outsourcer, który odbył szkolenie na Państwa polecenie zapłacił (lub firma outsouricingowa zapłaciła) koszty szkolenia, w najbliższym okresie rozliczeniowym wynikającym z umowy współpracy z Państwem podwyższy swoje wynagrodzenie o koszty poniesione przez niego w związku ze szkoleniem, w tym koszty przejazdu i hotelu itp., jeśli szkolenie było zamiejscowe.
- W związku z tym Współpracownik lub firma outsourcingowa doda na własnej fakturze VAT jaką wystawia Państwu, wynagrodzenie dodatkowe powiększone o należny VAT. Państwo zapłacą mu to dodatkowe wynagrodzenie.
- Co do zasady zamierzają Państwo nabywać usługi szkoleniowe bezpośrednio od podmiotów świadczących te usługi. Jednak mogą się Państwo umówić ze Współpracownikiem/firmą otsourcingową, że to oni nabędą te szkolenia, ale przeniosą na Państwa ekonomiczny ciężar tych szkoleń.
Ponadto wskazali Państwo, że na aktualnym rynku pracowników IT nie ma możliwości zatrudniania wyłącznie pracowników (na umowie o pracę) ani wyłącznie personelu, który już ma wszystkie certyfikaty jakie istnieją i posiada maksymalną wiedzę jaka istnieje. Braki na tym rynku są tak wielkie, że nie można sobie pozwolić na przerzucanie tych (w sensie ekonomicznym) obowiązków na tę osobę. Po prostu takie są warunki rynkowe i tendencje u konkurencji. Gdyby usiłowali Państwo przerzucić te koszty na daną osobę, to po pierwsze mogłaby nie mieć mechanizmów do wskazywania jakie szkolenie ma to być, po drugie, dany członek personelu odszedłby do konkurencji, która by mu za to szkolenie zapłaciła. Dana osoba swobodnie mogłaby powiedzieć Państwu „mnie to szkolenie nie jest potrzebne, ja to znam, nie zapłacę za to”. Byłoby to szkodliwe dla Państwa i niosłoby zbyt duże ryzyko biznesowe. Żadne wyciąganie konsekwencji od takiej osoby nie będzie miało miejsca, ponieważ na jego stanowisko brak jest na rynku pracy zastępców o wyższych kwalifikacjach. Często też certyfikaty potrzebne są pod konkretny projekt wykonywany przez Państwa i tylko w Państwa interesie jest, żeby personel go posiadał, dlatego za to płaci. Sam dla siebie Współpracownik/Outsourcer nie potrzebuje tego certyfikatu. Dotyczy to też szkoleń z kompetencji miękkich. Współpracownik/Outsourcer może uważać, że nie są one mu do niczego potrzebne, ale Spółka widzi korzyści dla siebie w tym, by zespół w całości uczestniczył w takich szkoleniach.
Na koszty szkolenia będą składać się przede wszystkim koszty uczestnictwa w danym szkoleniu, materiałów szkoleniowych, ewentualnie w sytuacji, gdy to Wnioskodawca jest organizatorem szkolenia - koszty związane z wynagrodzeniem wykładowcy, wynajęcia sali itp. Wynagrodzenie w umowach zawartych przez Wnioskodawcę z Współpracownikami i firmami Outsourcingowymi złożone będzie z części stałej oraz z części zmiennej w wysokości uzasadnionych i zaakceptowanych przez Wnioskodawcę dodatkowych kosztów. W umowach będzie wskazane także wprost zobowiązanie do zwrotu wydatków/kosztów uzasadnionych i zaakceptowanych przez Wnioskodawcę w ramach tej drugiej grupy wynagrodzenia.
W przypadku gdy Współpracownik czy Outsourcer, który odbył szkolenie na polecenie Wnioskodawcy zapłacił (lub firma outsouricingowa zapłaciła) koszty szkolenia, w najbliższym okresie rozliczeniowym wynikającym z umowy współpracy z Wnioskodawcą podwyższy swoje wynagrodzenie o koszty poniesione przez niego w związku ze szkoleniem, w tym koszty przejazdu i hotelu itp., jeśli szkolenie było zamiejscowe. W przypadku gdy Wnioskodawca będzie zwracał koszty związane ze szkoleniem, Wnioskodawca będzie przyjmować, że szkolenia będą stanowić dla Współpracownika/firmy outsourcingowej element należnego mu wynagrodzenia za współpracę. W przypadku kosztu udokumentowanego fakturą bezpośrednio od firmy szkoleniowej (jeśli Spółka pokrywa te koszty bezpośrednio) Wnioskodawca będzie przyjmować, że poniesienie wydatków na szkolenia przez Spółkę nie podwyższy wynagrodzenia wypłacanego Współpracownikom/formie outsourcingowej. Koszt szkoleń, zarówno ponoszony bezpośrednio jak i w ramach zwrotu Współpracownikowi czy firmie outsourcingowej, będzie finansowany ze środków obrotowych Wnioskodawcy.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wydatki związane ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników oraz Outsourcerów, mogą Państwo zaliczyć do koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy:
1) Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar na podstawie faktury wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę,
2) firma outsourcingowa, przekazująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT.
Wskazane przez Państwa wydatki nie znajdują się w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 updop. Oznacza to, że przy odpowiednim udokumentowaniu ww. wydatków, będą one stanowić koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, są racjonalnie uzasadnione i służą realizacji celu osiągnięcia przychodów.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
- Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Współpracowników, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy Współpracownik przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar (są one zwracane Współpracownikowi) na podstawie faktury wystawionej przez Współpracownika na Wnioskodawcę;
- Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych ze szkoleniami miejscowymi i zamiejscowymi Outsourcerów, zarówno w przypadku poniesienia ich bezpośrednio na postawie faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę od podmiotów świadczących te usługi, jak i w przypadku gdy firma outsourcingowa, przekazująca członka personelu przenosi na Wnioskodawcę ich ekonomiczny ciężar i są one zwracane jej na podstawie wystawionej przez nią faktury VAT,
jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Ponadto nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
- Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
- Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).