Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.69.2024.2.AM
Opodatkowanie pojazdów podatkiem akcyzowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem akcyzowym pojazdów o kodzie CN 8701 93 10, wpłynął 25 marca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 maja 2024 r. (wpływ 17 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1. Pojazd marki Y posiada cztery koła. Pojazd tego typu normalnie mają maksymalną prędkość nie większą niż (…) km/h. Jego silnik jest w stanie uzyskać maksymalną siłę ciągnięcia, na przykład podczas blokowania mechanizmu różnicowego. Opony tego pojazdu mają głęboki wzór bieżnika dostosowany do celów rolnictwa, ogrodnictwa lub leśnictwa. Pojazd ten posiada 4 hamulce (tarcze i zaciski) - po jednym na każde koło po włączeniu HMC pojazd hamuje wszystkimi dostępnymi zaciskami. To jest układ hamulca roboczego. Należy spełnić minimum (…). Po włączeniu (…) pojazd hamuje wszystkimi dostępnymi zaciskami, ale ze zmienionym przełożeniem. To jest dodatkowy hamulec serwisowy. Trzeba spełnić min (…). System monitorowania hamulców opiera się na (…), gdzie kierowca może zobaczyć poziom płynu hamulcowego. Przełącznik ciśnieniowy stosowany jest wyłącznie do świateł stopu. Pojazd ten ma kierownicę z dwoma uchwytami, zawierającą elementy sterujące do kierowania pojazdem, sterowanie odbywa się poprzez (…). Opony posiadające głęboki bieżnik, odpowiednie do jazdy w nierównym terenie. Owolne urządzenie sprzęgające na przykład zaczep holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy. Uciąg przyczepy niehamowanej wynoszący dwukrotność lub większą masę suchą. Powyższe przeświadcza że ww. pojazd spełnia przesłanki nomenklatury scalonej 8701 93 10 zgodnie z notami wyjaśniającymi do unijnej taryfy celnej (Dziennik Ustaw 2019/C 119/01 wydanymi przez Komisję Europejską w 2019 r.). Przeznaczeniem tego samochodu nie jest zasadniczo przewóz osób mając na uwadze definicję samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z klasyfikacją w układzie odpowiadającym nomenklaturze scalonej (CN) pojazdy te nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym.
2. Pojazd marki X posiadają cztery koła, 3 zaciski i tarcze hamulcowe - 2 na przedniej osi i 1 na tylnej. Hamulec tylny działa na oba tylne koła (…). Ponieważ modele te nie są wyposażone w mechanizm różnicowy, a oś ma stałe (stałe) połączenie obu kół modele z tylnym mechanizmem różnicowym zawsze mają 4 zaciski - po jednym na każde koło po włączeniu (…) pojazd hamuje wszystkimi dostępnymi zaciskami, to jest układ hamulca roboczego. Należy spełnić minimum (…). Po włączeniu (…) pojazd hamuje wszystkimi dostępnymi zaciskami, (…). Trzeba spełnić min. (…). System monitorowania hamulców opiera się na (…), gdzie kierowca może zobaczyć poziom płynu hamulcowego. Przełącznik ciśnieniowy stosowany jest wyłącznie do świateł stopu pojazd ten ma kierownicę z dwoma uchwytami, zawierającą elementy sterujące do kierowania pojazdem sterowanie odbywa się (…), opony posiadające głęboki bieżnik, odpowiednie do jazdy w nierównym terenie. Owolne urządzenie sprzęgające na przykład zaczep holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy, uciąg przyczepy niehamowanej wynoszący dwukrotność lub większą masę suchą.
Powyższe przeświadcza, że ww. pojazd spełnia przesłanki nomenklatury scalonej 8701 93 10 zgodnie z notami wyjaśniającymi do unijnej taryfy celnej (Dziennik Ustaw 2019/C 119/01 wydanymi przez Komisję Europejską w 2019 r.) przeznaczeniem tego samochodu nie jest zasadniczo przewóz osób. Mając na uwadze definicję samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z klasyfikacją w układzie odpowiadającym nomenklaturze scalonej (CN), pojazdy te nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym.
Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wnioskodawca stosuje klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej. Zgodnie z tą klasyfikacją notami wyjaśniającymi wydawanymi przez Komisję Europejską pojazdy te zakwalifikowane są do następujących kodów CN 8701 93 10. Definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy, zawiera art 100 ust. 4 ustawy. W myśl tego przepisu samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności. o których mowa w pkt 1 albo 2.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy. zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy
2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987 r., str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Mając na uwadze definicję samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ww. ustawy należy stwierdzić, iż wymienione pojazdy w pkt 1 i 2 o kodzie CN 8701 93 10 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - z uwagi na brak ujęcia ich w przepisach ustawy o podatku akcyzowym.
Z kolei odnośnie zagadnienia dotyczącego klasyfikacji wyrobu do właściwego kodu CN wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wnioskodawca ww. pojazdy zakwalifikował wg nomenklatury do kodu 8701 93 10, natomiast przepisy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania do pojazdów o ww. kodzie.
System Harmonizacji Opisu i Kodowania Towarów („HS”) reguluje klasyfikację towarów między Stronami Umowy o Systemie Harmonizacji Opisu i Kodowania Towarów („Konwencja HS”). Unia Europejska jest Stroną Konwencji HS i wdraża HS do swojego harmonogramu taryfowego jako CN. Ogólne Zasady Interpretacyjne regulują klasyfikację towarów na podstawie HS i są wdrażane jako Ogólne Zasady Interpretacji („GIRs”) na podstawie CN. GIR 1 wymaga, aby klasyfikacja towarów odbywała się „zgodnie z treścią pozycji i wszelkich stosownych uwag do sekcji lub rozdziałów” i „pod warunkiem, że takie pozycje lub uwagi nie wymagają inaczej” zgodnie z innymi GIRs. GIR 3 wymaga, aby w przypadku, gdy z jakiegokolwiek powodu towary są możliwe do klasyfikacji w dwóch lub więcej pozycjach, klasyfikacja była dokonywana w następujący sposób:
(a) preferowana jest pozycja, która daje najbardziej szczegółowy opis w stosunku do pozycji dających opis bardziej ogólny.
GIR 6 reguluje klasyfikację towarów w podpozycjach CN i wymaga klasyfikacji towarów. „zgodnie z treścią podpozycji i wszelkich związanych z nimi uwag do podpozycji” i mutatis mutandis, do innych GIRs i uwag do rozdziałów i sekcji, „z zastrzeżeniem, że porównywalne są tylko podpozycje na tym samym poziomie”.
Klasyfikacja Produktów (…) odbywałaby się zatem w ramach rozdziału 87 (Pojazdy inne niż pojazdy szynowe lub tramwajowe, oraz części i akcesoria do nich). Dla klasyfikacji produktów na podstawie CN 8701 (Ciągniki (inne niż ciągniki pozycji 8709)), istotne są następujące uwagi prawne do HS:
- „Ciągniki” (jakie podlegają CN 8701) oznaczają pojazdy kołowe lub gąsienicowe skonstruowane przede wszystkim do ciągnięcia albo pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku Mogą one być wyposażone w pomocnicze urządzenia, umożliwiające w połączeniu z głównym zastosowaniem ciągnika transport narzędzi, ziarna siewnego, nawozów lub innych towarów, albo urządzenia, umożliwiające, jako funkcję pomocniczą, mocowanie narzędzi roboczych;
- CN 8701 nie obejmuje o zespołów napędowych specjalnie zaprojektowanych, skonstruowanych lub wzmocnionych tak, aby stanowić integralną część maszyny wykonującej funkcję taką jak podnoszenie, wykopy, niwelowanie itp., nawet jeśli podstawa napędowa używa trakcji lub napędu do wykonania tej funkcji;
- Ciągników, które są zaprojektowane wyłącznie do użytku na szynach;
- ciężarówek pomocy drogowej wyposażonych w dźwigi, wciągniki wielokrążkowe, wciągarki itd. (pozycja 8705).
Komisja Europejska opublikowała również Noty Wyjaśniające Do Nomenklatury Scalonej Unii, które zostały określone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Poniższe Noty Wyjaśniające są szczególnie istotne dla klasyfikacji pojazdów (…) i są konsekwentnie stosowane w decyzjach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) i wiążących informacjach taryfowych („WIT”) wydawanych przez organy celne UE.
Noty wyjaśniające wskazują, że podpozycje CN 8701 91 10 do 8701 95 90 (Pozostałe, o mocy silnika) obejmują tzw. „pojazdy terenowe”, przeznaczone do użytku jako ciągniki, o następujących cechach:
- kierownica typu motocyklowego z dwoma uchwytami zawierającymi urządzenia sterujące do kierowania pojazdem; kierowanie pojazdu dokonywane jest przez (…);
- hamulce na wszystkich kolach;
- automatyczne sprzęgło i wsteczny bieg;
- silnik specjalnie przeznaczony do użytku w trudnym terenie i będący w stanie uzyskać przy niskich obrotach wystarczającą moc do holowania przyłączonych urządzeń;
- przekazywanie napędu na koła za pomocą wałków, a nie łańcucha;
- opony posiadające głęboki wzór bieżnika, odpowiednie dla nierównego terenu;
- dowolnego rodzaju urządzenie sprzęgające, na przykład hak holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy uciąg przyczepy bez hamulca o masie będącej dwukrotnością suchej masy pojazdu lub większej.
Można tego dowieść za pomocą dokumentacji technicznej, instrukcji obsługi, świadectwa od producenta lub od organu krajowego, określających dokładnie w kilogramach uciąg pojazdu terenowego oraz jego suchą masę (masę pojazdu bez płynów, pasażerów lub ładunku).
Jeśli posiadają one wszystkie powyższe cechy charakterystyczne i są zgodne z Notami wyjaśniającymi do podpozycji 8701 91 10, pojazdy należy klasyfikować jako ciągniki rolnicze lub ciągniki stosowane w leśnictwie. W przeciwnym razie objęte są podpozycji 8701 91 90, 8701 92 90, 8701 93 90, 8701 94 90 i 8701 95 90.
Jeśli nie spełniają one powyższych cech charakterystycznych, to tak zwane „pojazdy terenowe” należy klasyfikować do pozycji 8703. Podpozycje te wykluczają również tak zwane „quady” (pozycja 8703 lub podpozycja 9503 00 10 (zob. Noty wyjaśniające do tej podpozycji)). Istotne zasady wynikające z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE Wyrok Kawasaki Motors Europe NV - sprawa C-15/05 „Zgodnie z ustaloną linią orzeczniczą Trybunału, w interesie pewności prawnej i łatwości weryfikacji, decydującym kryterium klasyfikacji towarów dla celów celnych jest z reguły ich obiektywna charakterystyka i właściwości, jak określono w brzmieniu odpowiedniej pozycji CN i uwag do sekcji lub rozdziałów. W świetle powyższego, klasyfikacja pojazdu w pozycji 8701 lub pozycji 8703 zależy od jego konstrukcji, określonej przez jego obiektywne cechy i właściwości. Można zatem wywnioskować, że zdolność holowania pojazdu stanowi obiektywną właściwość, która decyduje o tym, czy jest on skonstruowany głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, czy też do przewozu osób. Zatem, klasyfikując pojazd zdolny do holowania lub pchania ładunków dwukrotnie większych niż jego własna masa w pozycji 8703, Komisja ograniczyła zakres pozycji 8701 i przekroczyła granice swojego uznania”.
Wyrok Kawasaki Motors Europe NV - sprawa C-91/15 „Wartość Uwag Wyjaśniających jest uznawana przez orzecznictwo sądowe jako ważna pomoc w interpretacji zakresu różnych pozycji taryfowych, nawet jeśli nie maję one więżącej mocy prawnej (...) W tym względzie należy zauważyć, po pierwsze, że fragmenty Uwag Wyjaśniających CN (...) nie są bezwzględne. Jeśli chodzi o obecność urządzenia hydraulicznego umożliwiającego podnoszenie lub opuszczanie maszyn rolniczych i wałka odbioru mocy umożliwiającego wykorzystanie mocy silnika do obsługi innych maszyn lub narzędzi, jeśli chodzi o ciągniki rolnicze, te fragmenty jedynie stwierdzają, że takie ciągniki są „zwykle” wyposażone w te elementy. Jednak, jak zauważył sąd odsyłający, z tego sformułowania wynika, że brak tych elementów nie wystarcza, aby wykluczyć rolnicze zastosowanie ciągników. Ponadto, biorąc pod uwagę zakres Ogólnej Zasady 3(a), jeśli ciągnik ma takie obiektywne cechy, powinien być klasyfikowany w najbardziej szczegółowej podpozycji. Jak wynika z opisu rodzajów pojazdów, o których mowa w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 r., Kawasaki Motors Europę (C-15/05, EU:C:2006:259), który odpowiada w istocie temu pojazdowi, o którym mowa w punkcie 2 załącznika do rozporządzenia nr 1051/2009, pojazdy te charakteryzują się, oprócz wysokiej zdolności holowania, specjalną konstrukcją, zwłaszcza jeśli chodzi o silnik, opony i zawieszenie, które pozwalają im poruszać się w trudnym terenie, w połączeniu ze sprzętem, który może być do nich dołączany za pomocą różnych urządzeń sprzęgających. Wszystkie te cechy są ogólne, obiektywne i widoczne W trzeciej kolejności, nie ma znaczenia, że jak wspomniała Komisja, ciągniki pozornie przeznaczone do celów rolniczych lub leśnych mogą mieć zastosowanie rekreacyjne. Należy przypomnieć, że jeśli obiektywna cecha produktu może być ustalona w momencie odprawy celnej, fakt, że może być również możliwe wyobrażenie sobie innego zastosowania tego produktu, nie wyklucza jego klasyfikacji dla celów prawnych. Dla jego klasyfikacji dla celów celnych, ten produkt nie musi być wyłącznie lub głównie przeznaczony do użytku odpowiadającego tej obiektywnej cechy”.
Wyrok Bartosch Airport Supply Services GmbH - sprawa C-772/19 „Wynika z tego że pozycja 8701 CN, która odnosi się do ciągników, jest bardziej szczegółowa niż pozycja 8705 tej nomenklatury, która odnosi się, w szerszym zakresie, do pojazdów specjalnego przeznaczenia, innych niż te głównie przeznaczone do przewozu osób lub towarów. (...) Taka interpretacja pozycji 8701 CN jest, wreszcie, potwierdzona przez wyrok z dnia 27 kwietnia 2006 r., Kawasaki Motors. Europę (C-15/05, EU:C:2006:259), dotyczący klasyfikacji taryfowej pojazdu terenowego. Z ustępu 46 tego wyroku wynika, że zdolność holowania pojazdu stanowi obiektywną właściwość, która decyduje o tym, czy jest on skonstruowany głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, czy też do przewozu osób. Sąd wywnioskował zatem w ustępie 55 tego wyroku, że obiektywne cechy i właściwości takich pojazdów są zgodne z treścią uwagi 2 do rozdziału 87 CN, w tym sensie, że są one skonstruowane głównie do holowania lub pchania innego pojazdu Zastosowanie ogólnej zasady 1 interpretacji CN oznacza zatem, że te pojazdy powinny być klasyfikowane w pozycji 8701 tej nomenklatury”.
Analiza klasyfikacyjna pojazdu (…).
Na podstawie obiektywnych cech pojazdu, jego konstrukcji, właściwości oraz analizie przepisów celnych UE, regulacji klasyfikacyjnych, wytycznych i decyzji, uważają Państwo za uzasadnione stwierdzenie, że produkty (...) powinny być klasyfikowane w podpozycji 8701.
Główne funkcje i możliwości produktów (...):
- pojazdy (...) jako pojazdy terenowe zostały zaprojektowane do użytku na nierównym terenie, pustyni, błocie, lesie, solniskach. Duży skok zawieszenia umożliwia pokonywanie przeszkód terenowych, funkcja ta jest dodatkowo wspierana przez duży prześwit między podwoziem a terenem;
- wyposażone w mocny silnik, konstrukcja dostosowana do tego, aby przenosić moment obrotowy silnika przez wały na koła w wymagających warunkach terenowych, wyposażone w tryb napędu 4x4,
- wyposażone w hak holowniczy lub zaczep holowniczy z przodu i z tyłu jednostki, zdolne do przewożenia 1 lub 2 osób o uciąg co najmniej dwukrotności jego suchej masy;
- dostępne różne wersje wyposażenia w zależności od terenu i oczekiwań klienta.
Rozpatrywane pozycje:
Rozdział 87: Pojazdy inne niż tabor kolejowy lub tramwajowy oraz części i akcesoria do nich.
Pozycja 8701: „Traktory (inne niż traktory pozycji 8709)”.
W uwagach prawnych do rozdziału 87 określono, że „ciągniki” oznaczają pojazdy zbudowane głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, niezależnie od tego, czy zawierają dodatkowe przewidzenie dla transportu, w związku z głównym zastosowaniem traktora, narzędzi, nasion, nawozów lub innych towarów.
Pozycja 8703: „Samochody osobowe i inne pojazdy silnikowe głównie przeznaczone do przewozu osób (inne niż pozycja 8702), w tym kombi i samochody wyścigowe”.
Jak określono w uwagach prawnych, ta pozycja obejmuje „pojazdy wielozadaniowe”, takie jak pojazdy silnikowe, które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary: (1) typu pick-up; i (2) typu furgon.
Analiza klasyfikacji
Wsparcie prawne dla klasyfikacji w pozycji 8701.
Na podstawie Państwa oceny uważają Państwo za uzasadnione wnioskowanie, że produkty (...) powinny być klasyfikowane w pozycji 8701 jako „pojazdy terenowe”.
Wynika to zarówno ze spełnienia przez te pojazdy poniższych kryteriów wynikających z Not Wyjaśniających przytoczonych wcześniej jak i opisanych powyżej wyroków ETS, Wiążących Informacji Taryfowych jak i ogólnych zasad taryfikacji.
Chociaż kryteria dla takich pojazdów nie są absolutne to biorąc pod uwagę fakt, że klasyfikacja celna musi odbywać się na podstawie obiektywnych cech badanych produktów, wymieniamy poniżej kolejno te kryteria:
- kierownica typu motocyklowego z dwoma uchwytami, w której wbudowano elementy sterujące kierowaniem pojazdu; kierowanie jest osiągane (…);
- hamulce działające na wszystkie koła;
- automatyczne sprzęgło i bieg wsteczny (poprzez ciągłą transmisję zmienną);
- silnik specjalnie zaprojektowany do użytku w trudnym terenie i zdolny w niskim przełożeniu do dostarczania wystarczającej mocy do holowania przyłączonego sprzętu;
- przeniesienie napędu na koła wałami, a nie łańcuchem;
- opony o głębokim bieżniku odpowiednim do nierównego terenu;
- urządzenie sprzęgające dowolnego rodzaju, na przykład hak holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotnie jego suchej masy (potwierdzone, z raportem z badań);
- zdolność holowania przyczepy bez hamulców o dwukrotnie większej suchej masie lub większej. Jest to potwierdzone dokumentacją techniczną od producenta określającą dokładnie w kilogramach zdolność holowania pojazdu terenowego i jego suchą masę (masa pojazdu bez jakichkolwiek płynów, pasażerów lub ładunku).
Pytania
1. Czy pojazd marki Y podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
2. Czy pojazd marki X podlega opodatkowaniem podatkiem akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Pojazd marki Y nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
2. Pojazd marki X nie podlega opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.
Zarówno w odpowiedzi do zapytania z pkt 1 jak i 2 Wnioskodawca uważa, że pojazdy te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Prawidłowa klasyfikacja tych pojazdów z uwzględnieniem przepisów unijnych każe zakwalifikować opisane pojazdy wg Nomenklatury do kodu CN 8701 93 10. Bowiem zachodzi wypełnienie przesłanek kwalifikujących te pojazdy do tejże Nomenklatury. Nie mogą one zostać zakwalifikowane do Nomenklatury CN 8703 z uwagi na fakt, że nie spełniają przesłanek kwalifikujących te pojazdy do tej kategorii. Istotnym jest zasadnicze przeznaczenie - w pojazdach o kodzie 8703 tym przeznaczeniem jest przewóz osób, a takiego zasadniczego przeznaczenia nie można przypisać opisanym pojazdom.
Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy Wnioskodawca stosuje klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej. Zgodnie z tą klasyfikacją notami wyjaśniającymi wydawanymi przez Komisję Europejską pojazdy te zakwalifikowane sąd o następujących kodów CN 8701 93 10.
Definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy, zawiera art 100 ust. 4 ustawy. W myśl tego przepisu samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów. które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności. o których mowa w pkt 1 albo 2.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy. zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy
2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987 r., str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Mając na uwadze definicję samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ww. ustawy należy stwierdzić, iż wymienione pojazdy w pkt 1 i 2 o kodzie CN 8701 93 10 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - z uwagi na brak ujęcia ich w przepisach ustawy o podatku akcyzowym.
Z kolei odnośnie zagadnienia dotyczącego klasyfikacji wyrobu do właściwego kodu CN wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wnioskodawca ww. pojazdy zakwalifikował wg nomenklatury do kodu 8701 93 10, natomiast przepisy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania do pojazdów o ww. kodzie.
System Harmonizacji Opisu i Kodowania Towarów („HS”) reguluje klasyfikację towarów między Stronami Umowy o Systemie Harmonizacji Opisu i Kodowania Towarów („Konwencja HS”). Unia Europejska jest Stroną Konwencji HS i wdraża HS do swojego harmonogramu taryfowego jako CN. Ogólne Zasady Interpretacyjne regulują klasyfikację towarów na podstawie HS i są wdrażane jako Ogólne Zasady Interpretacji („GIRs”) na podstawie CN. GIR 1 wymaga, aby klasyfikacja towarów odbywała się „zgodnie z treścią pozycji i wszelkich stosownych uwag do sekcji lub rozdziałów” i „pod warunkiem, że takie pozycje lub uwagi nie wymagają inaczej” zgodnie z innymi GIRs. GIR 3 wymaga, aby w przypadku, gdy z jakiegokolwiek powodu towary są możliwe do klasyfikacji w dwóch lub więcej pozycjach, klasyfikacja była dokonywana w następujący sposób:
(a) preferowana jest pozycja, która daje najbardziej szczegółowy opis w stosunku do pozycji dających opis bardziej ogólny.
GIR 6 reguluje klasyfikację towarów w podpozycjach CN i wymaga klasyfikacji towarów. „zgodnie z treścią podpozycji i wszelkich związanych z nimi uwag do podpozycji” i mutatis mutandis, do innych GIRs i uwag do rozdziałów i sekcji, „z zastrzeżeniem, że porównywalne są tylko podpozycje na tym samym poziomie”.
Klasyfikacja Produktów (...) odbywałaby się zatem w ramach rozdziału 87 (Pojazdy inne niż pojazdy szynowe lub tramwajowe, oraz części i akcesoria do nich). Dla klasyfikacji produktów na podstawie CN 8701 (Ciągniki (inne niż ciągniki pozycji 8709)), istotne są następujące uwagi prawne do HS:
- „Ciągniki” (jakie podlegają CN 8701) oznaczają pojazdy kołowe lub gąsienicowe skonstruowane przede wszystkim do ciągnięcia albo pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku. Mogą one być wyposażone w pomocnicze urządzenia, umożliwiające w połączeniu z głównym zastosowaniem ciągnika transport narzędzi, ziarna siewnego, nawozów lub innych towarów, albo urządzenia, umożliwiające, jako funkcję pomocniczą, mocowanie narzędzi roboczych;
- CN 8701 nie obejmuje o zespołów napędowych specjalnie zaprojektowanych, skonstruowanych lub wzmocnionych tak, aby stanowić integralną część maszyny wykonującej funkcję taką jak podnoszenie, wykopy, niwelowanie itp., nawet jeśli podstawa napędowa używa trakcji lub napędu do wykonania tej funkcji;
- Ciągników, które są zaprojektowane wyłącznie do użytku na szynach;
- ciężarówek pomocy drogowej wyposażonych w dźwigi, wciągniki wielokrążkowe, wciągarki itd. (pozycja 8705).
Komisja Europejska opublikowała również Noty Wyjaśniające Do Nomenklatury Scalonej Unii, które zostały określone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Poniższe Noty Wyjaśniające są szczególnie istotne dla klasyfikacji pojazdów (...) i są konsekwentnie stosowane w decyzjach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) i wiążących informacjach taryfowych („WIT”) wydawanych przez organy celne UE.
Noty wyjaśniające wskazują, że podpozycje CN 8701 91 10 do 8701 95 90 (Pozostałe, o mocy silnika) obejmują tzw. „pojazdy terenowe”, przeznaczone do użytku jako ciągniki, o następujących cechach:
- kierownica typu motocyklowego z dwoma uchwytami zawierającymi urządzenia sterujące do kierowania pojazdem; kierowanie pojazdu dokonywane jest przez (…);
- hamulce na wszystkich kolach;
- automatyczne sprzęgło i wsteczny bieg;
- silnik specjalnie przeznaczony do użytku w trudnym terenie i będący w stanie uzyskać przy niskich obrotach wystarczającą moc do holowania przyłączonych urządzeń;
- przekazywanie napędu na koła za pomocą wałków, a nie łańcucha;
- opony posiadające głęboki wzór bieżnika, odpowiednie dla nierównego terenu;
- dowolnego rodzaju urządzenie sprzęgające, na przykład hak holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy uciąg przyczepy bez hamulca o masie będącej dwukrotnością suchej masy pojazdu lub większej.
Można tego dowieść za pomocą dokumentacji technicznej, instrukcji obsługi, świadectwa od producenta lub od organu krajowego, określających dokładnie w kilogramach uciąg pojazdu terenowego oraz jego suchą masę (masę pojazdu bez płynów, pasażerów lub ładunku).
Jeśli posiadają one wszystkie powyższe cechy charakterystyczne i są zgodne z Notami wyjaśniającymi do podpozycji 8701 91 10, pojazdy należy klasyfikować jako ciągniki rolnicze lub ciągniki stosowane w leśnictwie. W przeciwnym razie objęte są podpozycji 8701 91 90, 8701 92 90, 8701 93 90, 8701 94 90 i 8701 95 90.
Jeśli nie spełniają one powyższych cech charakterystycznych, to tak zwane „pojazdy terenowe” należy klasyfikować do pozycji 8703. Podpozycje te wykluczają również tak zwane „quady” (pozycja 8703 lub podpozycja 9503 00 10 (zob. Noty wyjaśniające do tej podpozycji)). Istotne zasady wynikające z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE Wyrok Kawasaki Motors Europe NV - sprawa C-15/05 „Zgodnie z ustaloną linią orzeczniczą Trybunału, w interesie pewności prawnej i łatwości weryfikacji, decydującym kryterium klasyfikacji towarów dla celów celnych jest z reguły ich obiektywna charakterystyka i właściwości, jak określono w brzmieniu odpowiedniej pozycji CN i uwag do sekcji lub rozdziałów. W świetle powyższego, klasyfikacja pojazdu w pozycji 8701 lub pozycji 8703 zależy od jego konstrukcji, określonej przez jego obiektywne cechy i właściwości. Można zatem wywnioskować, że zdolność holowania pojazdu stanowi obiektywną właściwość, która decyduje o tym, czy jest on skonstruowany głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, czy też do przewozu osób. Zatem, klasyfikując pojazd zdolny do holowania lub pchania ładunków dwukrotnie większych niż jego własna masa w pozycji 8703, Komisja ograniczyła zakres pozycji 8701 i przekroczyła granice swojego uznania”.
Wyrok Kawasaki Motors Europe NV - sprawa C-91/15 „Wartość Uwag Wyjaśniających jest uznawana przez orzecznictwo sądowe jako ważna pomoc w interpretacji zakresu różnych pozycji taryfowych, nawet jeśli nie maję one więżącej mocy prawnej (...) W tym względzie należy zauważyć, po pierwsze, że fragmenty Uwag Wyjaśniających CN (...) nie są bezwzględne. Jeśli chodzi o obecność urządzenia hydraulicznego umożliwiającego podnoszenie lub opuszczanie maszyn rolniczych i wałka odbioru mocy umożliwiającego wykorzystanie mocy silnika do obsługi innych maszyn lub narzędzi, jeśli chodzi o ciągniki rolnicze, te fragmenty jedynie stwierdzają, że takie ciągniki są „zwykle” wyposażone w te elementy. Jednak, jak zauważył sąd odsyłający, z tego sformułowania wynika, że brak tych elementów nie wystarcza, aby wykluczyć rolnicze zastosowanie ciągników. Ponadto, biorąc pod uwagę zakres Ogólnej Zasady 3(a), jeśli ciągnik ma takie obiektywne cechy, powinien być klasyfikowany w najbardziej szczegółowej podpozycji. Jak wynika z opisu rodzajów pojazdów, o których mowa w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 r., Kawasaki Motors Europę (C-15/05, EU:C:2006:259), który odpowiada w istocie temu pojazdowi, o którym mowa w punkcie 2 załącznika do rozporządzenia nr 1051/2009, pojazdy te charakteryzują się, oprócz wysokiej zdolności holowania, specjalną konstrukcją, zwłaszcza jeśli chodzi o silnik, opony i zawieszenie, które pozwalają im poruszać się w trudnym terenie, w połączeniu ze sprzętem, który może być do nich dołączany za pomocą różnych urządzeń sprzęgających. Wszystkie te cechy są ogólne, obiektywne i widoczne W trzeciej kolejności, nie ma znaczenia, że jak wspomniała Komisja, ciągniki pozornie przeznaczone do celów rolniczych lub leśnych mogą mieć zastosowanie rekreacyjne. Należy przypomnieć, że jeśli obiektywna cecha produktu może być ustalona w momencie odprawy celnej, fakt, że może być również możliwe wyobrażenie sobie innego zastosowania tego produktu, nie wyklucza jego klasyfikacji dla celów prawnych. Dla jego klasyfikacji dla celów celnych, ten produkt nie musi być wyłącznie lub głównie przeznaczony do użytku odpowiadającego tej obiektywnej cechy”.
Wyrok Bartosch Airport Supply Services GmbH - sprawa C-772/19 „Wynika z tego że pozycja 8701 CN, która odnosi się do ciągników, jest bardziej szczegółowa niż pozycja 8705 tej nomenklatury, która odnosi się, w szerszym zakresie, do pojazdów specjalnego przeznaczenia, innych niż te głównie przeznaczone do przewozu osób lub towarów. (...) Taka interpretacja pozycji 8701 CN jest, wreszcie, potwierdzona przez wyrok z dnia 27 kwietnia 2006 r., Kawasaki Motors. Europę (C-15/05, EU:C:2006:259), dotyczący klasyfikacji taryfowej pojazdu terenowego. Z ustępu 46 tego wyroku wynika, że zdolność holowania pojazdu stanowi obiektywną właściwość, która decyduje o tym, czy jest on skonstruowany głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, czy też do przewozu osób. Sąd wywnioskował zatem w ustępie 55 tego wyroku, że obiektywne cechy i właściwości takich pojazdów są zgodne z treścią uwagi 2 do rozdziału 87 CN, w tym sensie, że są one skonstruowane głównie do holowania lub pchania innego pojazdu Zastosowanie ogólnej zasady 1 interpretacji CN oznacza zatem, że te pojazdy powinny być klasyfikowane w pozycji 8701 tej nomenklatury”.
Analiza klasyfikacyjna pojazdu (…).
Na podstawie obiektywnych cech pojazdu, jego konstrukcji, właściwości oraz analizie przepisów celnych UE, regulacji klasyfikacyjnych, wytycznych i decyzji, uważają Państwo za uzasadnione stwierdzenie, że produkty (...) powinny być klasyfikowane w podpozycji 8701.
Główne funkcje i możliwości produktów (...):
- pojazdy (...) jako pojazdy terenowe zostały zaprojektowane do użytku na nierównym terenie, pustyni, błocie, lesie, solniskach. Duży skok zawieszenia umożliwia pokonywanie przeszkód terenowych, funkcja ta jest dodatkowo wspierana przez duży prześwit między podwoziem a terenem;
- wyposażone w mocny silnik, konstrukcja dostosowana do tego, aby przenosić moment obrotowy silnika przez wały na koła w wymagających warunkach terenowych, wyposażone w tryb napędu 4x4,
- wyposażone w hak holowniczy lub zaczep holowniczy z przodu i z tyłu jednostki, zdolne do przewożenia 1 lub 2 osób o uciąg co najmniej dwukrotności jego suchej masy;
- dostępne różne wersje wyposażenia w zależności od terenu i oczekiwań klienta.
Rozpatrywane pozycje:
Rozdział 87: Pojazdy inne niż tabor kolejowy lub tramwajowy oraz części i akcesoria do nich.
Pozycja 8701: „Traktory (inne niż traktory pozycji 8709)”.
W uwagach prawnych do rozdziału 87 określono, że „ciągniki" oznaczają pojazdy zbudowane głównie do holowania lub pchania innego pojazdu, urządzenia lub ładunku, niezależnie od tego, czy zawierają dodatkowe przewidzenie dla transportu, w związku z głównym zastosowaniem traktora, narzędzi, nasion, nawozów lub innych towarów.
Pozycja 8703: „Samochody osobowe i inne pojazdy silnikowe głównie przeznaczone do przewozu osób (inne niż pozycja 8702), w tym kombi i samochody wyścigowe”.
Jak określono w uwagach prawnych, ta pozycja obejmuje „pojazdy wielozadaniowe”, takie jak pojazdy silnikowe, które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary: (1) typu pick-up; i (2) typu furgon.
Analiza klasyfikacji
Wsparcie prawne dla klasyfikacji w pozycji 8701.
Na podstawie Państwa oceny uważają Państwo za uzasadnione wnioskowanie, że produkty (...) powinny być klasyfikowane w pozycji 8701 jako „pojazdy terenowe”.
Wynika to zarówno ze spełnienia przez te pojazdy poniższych kryteriów wynikających z Not Wyjaśniających przytoczonych wcześniej jak i opisanych powyżej wyroków ETS, Wiążących Informacji Taryfowych jak i ogólnych zasad taryfikacji.
Chociaż kryteria dla takich pojazdów nie są absolutne to biorąc pod uwagę fakt, że klasyfikacja celna musi odbywać się na podstawie obiektywnych cech badanych produktów, wymieniamy poniżej kolejno te kryteria:
- kierownica typu motocyklowego z dwoma uchwytami, w której wbudowano elementy sterujące kierowaniem pojazdu; kierowanie jest osiągane przez (…);
- hamulce działające na wszystkie koła;
- automatyczne sprzęgło i bieg wsteczny (poprzez ciągłą transmisję zmienną);
- silnik specjalnie zaprojektowany do użytku w trudnym terenie i zdolny w niskim przełożeniu do dostarczania wystarczającej mocy do holowania przyłączonego sprzętu;
- przeniesienie napędu na koła wałami, a nie łańcuchem;
- opony o głębokim bieżniku odpowiednim do nierównego terenu;
- urządzenie sprzęgające dowolnego rodzaju, na przykład hak holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotnie jego suchej masy (potwierdzone, z raportem z badań);
- zdolność holowania przyczepy bez hamulców o dwukrotnie większej suchej masie lub większej. Jest to potwierdzone dokumentacją techniczną od producenta określającą dokładnie w kilogramach zdolność holowania pojazdu terenowego i jego suchą masę (masa pojazdu bez jakichkolwiek płynów, pasażerów lub ładunku).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące braku opodatkowania podatkiem akcyzowym pojazdów sklasyfikowanych do kodu CN 8701 93 10, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy:
Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
W myśl art. 100 ust. 1a ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;
2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 100 ust. 2 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Stosownie do art. 100 ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Jak wynika z art. 100 ust. 5 ustawy:
Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:
1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3) wydanie w zamian za wierzytelności;
4) wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6) wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7) przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8) przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9) użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 101 ust. 6 ustawy:
Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-3aa, 4, 4g, 6, 8, 10 i 11, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a, ust. 2, 2b, 2c, 3ba i 4, art. 18 ust. 1‑3, art. 19 ust. 1-3, ust. 6 pkt 1, ust. 7 pkt 1 lit. a i ust. 8-11, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20.
Na wstępie zaznaczyć należy, że dla podatku akcyzowego zasadnicze znaczenie ma klasyfikacja danego wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego, ponieważ ten - jako podatek selektywny - obciąża tylko niektóre rodzaje dóbr (por. Prawo celne i podatek akcyzowy: Kierunki przeobrażeń i zmian T. Nowak, P. Stanisławiszyn, Wolters Kluwer 2014, s. 161-162).
Zatem biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Równocześnie w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, Organ jest związany z opisem sprawy przedstawionym przez zainteresowanego, w tym klasyfikacją wyrobów i samochodów osobowych przedstawioną we wniosku.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że pojazd marki Y posiada cztery koła. Wskazali Państwo również, że tego typu pojazd posiada maksymalną prędkość nie większą niż (…) km/h. Jego silnik jest w stanie uzyskać maksymalną siłę ciągnięcia, np. podczas blokowania mechanizmu różnicowego. Opony tego pojazdu mają głęboki wzór bieżnika dostosowany do celów rolnictwa, ogrodnictwa lub leśnictwa. Pojazd ten posiada cztery hamulce, kierownicę z dwoma uchwytami, zawierającą elementy sterujące do kierowania pojazdem, sterowanie odbywa się poprzez (…) automatyczne sprzęgło i bieg wsteczny, silnik specjalnie zaprojektowany do użytku w trudnym terenie i zdolny przy niskim przełożeniu dostarczyć moc wystarczającą do holowania dołączonego sprzętu, przeniesienie napędu na koła za pomocą wałów, a nie za pomocą łańcucha. Ponadto pojazd posiada owolne urządzenie sprzęgające na przykład zaczep holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy oraz uciąg przyczepy niehamowanej wynoszący dwukrotność lub większą masę suchą. Z opisu sprawy wynika również, że przeznaczeniem tego samochodu nie jest zasadniczo przewóz osób.
Wskazali Państwo również, że pojazd marki X posiadają cztery koła, 3 zaciski i tarcze hamulcowe - 2 na przedniej osi i 1 na tylnej. Pojazd ten posiada kierownicę z dwoma uchwytami, zawierającą elementy sterujące do kierowania pojazdem, sterowanie natomiast odbywa się (…), automatyczne sprzęgło i bieg wsteczny, silnik specjalnie zaprojektowany do użytku w trudnym terenie i zdolny przy niskim przełożeniu dostarczyć moc wystarczającą do holowania dołączonego sprzętu, przeniesienie napędu na koła za pomocą wałów, a nie za pomocą łańcucha. Pojazd posiada również opony posiadające głęboki bieżnik, odpowiednie do jazdy w nierównym terenie. Ponadto pojazd posiada owolne urządzenie sprzęgające na przykład zaczep holowniczy, zaprojektowane tak, aby umożliwić pojazdowi ciągnięcie lub pchanie co najmniej dwukrotności jego suchej masy oraz uciąg przyczepy niehamowanej wynoszący dwukrotność lub większą masę suchą. Z opisu sprawy wynika również, że przeznaczeniem tego samochodu nie jest zasadniczo przewóz osób.
Ponadto wskazali Państwo, że zgodnie z notami wyjaśniającymi do Unijnej Taryfy Celnej pojazdy te spełniają przesłanki Nomenklatury Scalonej 8701 93 10.
Państwa wątpliwości względem przedstawionego we wniosku opisu sprawy dotyczą uznania czy pojazdy Y oraz X podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że pojazdy te są klasyfikowane do kodu CN 8701 93 10, pod którym to kodem sklasyfikowane są „ciągniki rolnicze i stosowane w leśnictwie, kołowe”.
Zdaniem Organu skoro wskazali Państwo w opisie sprawy, że objęte wnioskiem pojazdy klasyfikowane są do kodu CN 8701 93 10, jak również że pojazdy te nie są zasadniczo przeznaczone do przewozu osób, a Organ, w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany opisem stanu faktycznego, to stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Państwa wątpliwości pojazdy Y oraz X nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Państwa stanowisko, ściśle w odpowiedzi na postawione pytania w ramach przedstawionego opisu stanu faktycznego, należy zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazać należy, że kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do oceny i weryfikacji klasyfikacji przedstawionej we wniosku przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji (zdarzeń przyszłych) obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu.
Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny Państwa stanowiska w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, przedmiotem zapytań są pojazdy klasyfikowane do kodu CN 8701 93 10.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right