Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.306.2024.2.DJD

Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług - PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określeniastawki ryczałtu ewidencjonowanego właściwej dla uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2022 r., posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Na podstawie umowy o współpracę, od 1 stycznia 2024 r. (dalej: „Umowa”) świadczy Pan usługi na rzecz głównego kontrahenta - podmiotu …., działającego w formie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w X… (dalej: „Kontrahent”).

Zgodnie z Umową, usługi świadczone przez Pana obejmują:

kontrolę i zarządzanie wieloma projektami IT,

·monitorowanie, koordynację i wsparcie w zakresie organizacji projektów, ustrukturyzowania projektów, rozpoczęcia projektów, raportowania postępów i przygotowania zakończenia projektów,

planowanie harmonogramów prac podwykonawców oraz ich rozliczanie,

planowanie zasobów, ocenę finansową projektów IT, nadzór nad budżetem projektów,

nadzór, analizę oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem, zapobieganie i eliminację ryzyk.

Jeśli chodzi o klasyfikację statystyczną usług świadczonych w ramach Umowy, to we własnym zakresie klasyfikuje Pan je pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Biorąc pod uwagę, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia”), symbol ten obejmuje m.in.: usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta oraz usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp. Zaznacza Pan, że nie jest aktywnym programistą, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Jednocześnie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje Pan także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Nie świadczy Pan także usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jednocześnie nie prowadzi działalności w ramach wolnych zawodów zgodnie z definicją z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Osiąga Pan przychód z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie złożył w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody z działalności gospodarczej nie przekraczają rocznie kwoty 2 000 000 euro. Dodatkowo, w przypadku przedmiotowej działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie był i nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu Kontrahenta, ani nie pełni innych funkcji w jego organach. Przy czym współpracował Pan już uprzednio z Kontrahentem do lipca 2022 r. - był zatrudniony na podstawie umowy o pracę, jako specjalista zastosowań informatyki.

Wskazał Pan, że wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego, tj. 2024 oraz lat przyszłych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów. Zgodnie z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczejzakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej obejmuje kody PKD: 

·70.22.Z, tj. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

·62.01.Z, tj. działalność związaną z oprogramowaniem oraz

·62.02.Z, tj. działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki.

Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan obecnie wyłącznie usługi na rzecz Kontrahenta wskazanego we wniosku. Jednocześnie nie wyklucza Pan możliwości świadczenia w przyszłości usług na rzecz innych podmiotów. Przy tym, przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi opisane we wniosku, świadczone na rzecz wskazanego we wniosku kontrahenta.

Poszczególne czynności wykonywane przez Pana w ramach pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, polegają na:

·kontroli i zarządzaniu wieloma projektami IT - polegają one na nadzorze nad postępem i wynikami różnych projektów IT. Zakresem obejmują monitorowanie harmonogramów, przestrzeganie wyznaczonych terminów, kontrolę prac podwykonawców, zarządzanie zasobami finansowymi oraz identyfikację ewentualnych opóźnień czy problemów, a także koordynację działań między różnymi zespołami projektowymi oraz zapewnienie, że cele każdego projektu są zgodne z ogólnymi celami organizacji. Efektem tego jest sprawniejsze prowadzenie wielu projektów jednocześnie, minimalizacja ryzyka opóźnień, czy przekroczenia budżetu, zapewnienie zgodności z celami i budżetem.

·monitorowaniu, koordynacji i wsparciu w zakresie organizacji projektów, ustrukturyzowaniu projektów, rozpoczęciu projektów, raportowaniu postępów i przygotowaniu zakończenia projektów - polegają m.in. na zapewnieniu, że wszyscy członkowie zespołu są zsynchronizowani i pracują zgodnie z ustalonym planem oraz regularnym informowaniu interesariuszy o tym, jak projekt przebiega, w tym o osiągnięciach, problemach i potrzebach.

Obejmują swym zakresem:

-regularne sprawdzanie postępu prac, identyfikowanie problemów oraz podejmowanie w razie potrzeby działań zaradczych,

-udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów, zapewnienie potrzebnych zasobów oraz motywowanie zespołu do osiągania celów,

-określenie celów, ustalenie planu działania oraz przydzielenie zasobów,

-finalizację wszystkich działań, raportowanie i prezentację rezultatów oraz przekazanie projektu do użytku lub ewentualne przeniesienie do następnego etapu.

Efektem jest utrzymanie spójności działań, unikanie chaosu w projekcie oraz zapewnienie, że wszyscy zaangażowani są na dobrej drodze do osiągnięcia celów projektu, a także zakończenie projektu zgodnie z założonymi celami, raportowanie przebiegu i prezentacje wyników projektu oraz przekazanie wiedzy i doświadczenia do innych projektów;

·planowaniu harmonogramów prac podwykonawców oraz ich rozliczaniu - polegają na określeniu harmonogramów prac dla podwykonawców, aby zapewnić, że ich zadania są wykonywane zgodnie z potrzebami projektu. Obejmują swym zakresem monitorowanie czasu i kosztów pracy po weryfikację ich adekwatności w odniesieniu do planów. Efektem jest zapewnienie, że prace wykonywane przez podwykonawców są zgodne z harmonogramem projektu i budżetem;

·planowaniu zasobów, ocenie finansowej projektów IT, nadzorze nad budżetem projektów - polega to na szacowaniu kosztów związanych z realizacją projektów, ocenie czasu i kosztów pracy podwykonawców oraz monitorowaniu wydatków w trakcie trwania projektu i – w razie potrzeby – podejmowaniu działań korygujących. Zakresem obejmuje to m.in.: określenie potrzebnych ludzkich, materialnych i zasobów finansowych na realizację projektu. Efektem jest efektywne wykorzystanie zasobów, optymalne zarządzanie finansami projektu oraz minimalizacja ryzyka przekroczenia budżetu;

·nadzorze, analizie oraz raportowaniu ryzyk związanych z projektem, zapobieganiu i eliminacji ryzyk – polega to na identyfikacji potencjalnych zagrożeń dla projektu, ocenie ich wpływu i prawdopodobieństwa wystąpienia, a także ocenie skuteczności działań zapobiegawczych i planowaniu strategii zarządzania ryzykiem oraz informowaniu interesariuszy o zidentyfikowanych zagrożeniach oraz proponowaniu działań zaradczych. Efektem jest minimalizacja negatywnego wpływu ryzyk na projekt poprzez odpowiednie planowanie, monitorowanie i reagowanie na potencjalne zagrożenia.

Nie osiąga i nie przewiduje Pan możliwości osiągania przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Wszystkie świadczone obecnie przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi są objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Usługi świadczone na rzecz Kontrahenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia, za które otrzymuje Pan łączne (jedno) wynagrodzenie. Usługi świadczone przez Pana nie są świadczone w miejscu i czasie jednostronnie wyznaczonym przez Kontrahenta. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Jednocześnie ponosi odpowiedzialność za niewykonanie wynikających z Umowy usług na rzecz Kontrahenta. Zgodnie z Umową, zaistnienie takiej sytuacji skutkować będzie odpowiedzialnością odszkodowawczą wobec Kontrahenta na zasadach ogólnych określonych w odrębnych przepisach, w tym tytułem utraconych korzyści i poniesionych przez Kontrahenta strat. Jednocześnie Umowa nie przewiduje wyłączenia Pana z odpowiedzialności wobec osób trzecich.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju usług z działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistniałaby taka sytuacja).

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje także dochody poza działalnością z tytułu najmu prywatnego oraz – okazjonalnie – z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy, mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W świetle przedstawionego opisu sprawy, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy, mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), dalej: „ustawa o ZPD”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD), pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”). Tym samym, będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in.: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).

Z kolei działalność usługowa, będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, usługi świadczone w ramach Umowy, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pana zdaniem, w odniesieniu do usług świadczonych w ramach Umowy potencjalnie mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ZPD;

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ZPD;

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD.

Potencjalne zastosowanie 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług świadczonych w ramach Umowy, wynika z przywołanego grupowania PKWiU ex dział 70.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem, w tym konkretnym przypadku, stawka 15% została przypisana jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem, tj. usługom sklasyfikowanym m.in.: w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do innych zaś usług objętych tym działem, w tym usług zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, stawka ta nie znajduje zastosowania.

Należy przy tym zaznaczyć, że pod względem językowym usług doradztwa nie można utożsamiać z usługami zarządzania.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), doradztwo to „udzielanie fachowych porad”. Natomiast zarządzanie to „wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu”. Usług zarządzania nie można więc traktować jak usług doradczych. Odrębność usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej od usług zarządzania wynika też wprost w konstrukcji PKWiU 2015. Widać to wyraźnie dla klasy PKWiU 70.22, tj. pozostałych usługi doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania, gdzie doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Podsumowując, usługi będące przedmiotem Umowy, jako usługi niestanowiące usług doradztwa, nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odnosząc się do przywołanych powyżej przepisów dotyczących zastosowania 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w Pana ocenie - w ramach Umowy zdecydowanie nie są świadczone usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jednocześnie opodatkowaniu tą stawką podlegają także: usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), czyli przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.1, które dotyczą usług związanych z oprogramowaniem oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zgodnie z Wyjaśnieniami, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Pana zdaniem, usługi świadczone w ramach Umowy, nie spełniają powyższej definicji i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Tym samym, nie są usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ZPD, które podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%.

Z kolei, w odniesieniu do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to - jak wskazano już wyżej - stoi Pan na stanowisku, że usługi świadczone w ramach Umowy nie mają charakteru usług doradztwa, stanowią natomiast usługi zarządzania. Co więcej, w Wyjaśnieniach wskazano, że usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego dotyczą usług związanych z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy też systemów zabezpieczających. Pana zdaniem, powyższe w praktyce nie odpowiada charakterowi usług świadczonych w ramach Umowy.

Biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD, należy przyjąć, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.

Stąd też, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD, dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, a tym samym także dla usług świadczonych w ramach Umowy, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi właśnie 8,5%.

Stanowisko Pana znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

-z 18 stycznia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.823.2023.2.RK,

-z 18 stycznia 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.804.2023.3.AG,

-z 12 stycznia 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.500.2023.2.JN,

-z 11 stycznia 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.501.2023.2.PSZ,

-z 10 stycznia 2024 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.974.2023.3.LS,

-z 5 stycznia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.454.2023.2.AP,

-z 3 stycznia 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.479.2023.1.BM,

-z 20 grudnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP,

-z 8 grudnia 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.750.2023.1.KP,

-z 7 grudnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK,

-z 1 grudnia 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.411.2023.2.PR,

-z 23 listopada 2023 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.847.2023.1.MR,

-z 21 listopada 2023 r, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP,

-z 17 listopada 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.380.2023.2.PS,

-z 9 listopada 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.381.2023.2.AP,

-z 3 listopada 2023 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.333.2023.2.MW.

Reasumując, Pana zdaniem, należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy, mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head office) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Ponadto, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W myśl bowiem art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie umowy o współpracę, od stycznia 2024 r. świadczy Pan usługi na rzecz głównego kontrahenta sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan obecnie wyłącznie usługi na rzecz kontrahenta obejmujące:

·kontrolę i zarządzanie wieloma projektami IT,

·monitorowanie, koordynację i wsparcie w zakresie organizacji projektów, ustrukturyzowania projektów, rozpoczęcia projektów, raportowania postępów i przygotowania zakończenia projektów,

·planowanie harmonogramów prac podwykonawców oraz ich rozliczanie,

·planowanie zasobów, ocenę finansową projektów IT, nadzór nad budżetem projektów,

·nadzór, analizę oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem, zapobieganie i eliminację ryzyk.

Ponadto, wskazał Pan, że nie świadczy usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie prowadzi również działalności w ramach wolnych zawodów. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju usług z działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistniałaby taka sytuacja).

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia opisanych we wniosku usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. właściwą dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zastrzec przy tym należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00