Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.333.2023.2.MW
Możliwość opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 77.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 4 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 października 2023 r. (wpływ 9 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W dniu (…) otworzył Pan działalność gospodarczą. Działalność ta obejmuje zarządzanie projektami informatycznymi w ramach usługi określonej w umowie z partnerem biznesowym, jako Project Manager. Na podstawie umowy zawartej z partnerem biznesowym, jest Pan delegowany do jego klientów, gdzie świadczy Pan usługi objęte umową, tj. koordynację (organizację) i nadzór prac zespołów projektowych w zakresie projektów IT. Przez projekty IT należy rozumieć projekty, w ramach których wytwarzane jest oprogramowanie, wdrażane są zmiany do infrastruktury IT, czy tworzone są nowe integracje pomiędzy systemami IT. Odpowiada Pan za prawidłowe i terminowe wdrożenie powierzanych projektów IT przez zespół. Zaznacza Pan przy tym, że sam nie koduje, nie doradza, ani nie tworzy oprogramowania, lecz sprawuje Pan pieczę nad całością wykonania danego projektu, zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami klienta partnera biznesowego.
Opisywaną powyżej działalność traktuje Pan jako działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W chwili obecnej opodatkowuje Pan przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeśli chodzi o klasyfikację statystyczną prowadzonej działalności, to we własnym zakresie klasyfikuje ją Pan pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, biorąc pod uwagę, że obejmują one m.in:
i.usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta lub
ii.usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.
Mając na uwadze powyższe wskazuje Pan, że wobec Pana nie znajdą zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, a w szczególności nie zamierza Pan przekroczyć wskazanego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, limitu 2 mln euro, ani nie zamierza Pan świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Omawiany przychód osiąga Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a czynności wykonywane w ramach usług objętych wskazaną działalnością (w tym ich przedmiot, zakres, warunki świadczenia oraz należne wynagrodzenie) zostały określone w umowie zawartej z partnerem biznesowym.
Zakres czynności wykonanych na rzecz partnera: organizowanie i rozdzielanie prac zespołów lub członków zespołów projektowych, organizowanie spotkań zespołów projektowych, ustalanie planów realizacji projektów, planów budżetowych, harmonogramów, dokumentacji projektowej, wyszukiwanie podwykonawców do współpracy nad projektem, koordynowanie działań podwykonawców, tworzenie raportów podsumowujących wykonanie lub stan projektu, w tym monitoring przebiegu prac, nadzór nad realizacją zadań zleconych podwykonawcom, konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektem/zespołami projektowymi, koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych, w tym współpraca z różnymi działami funkcjonującymi w strukturze kontrahenta, monitorowanie postępów prac, w tym koordynacja pracy zespołów projektowych, celem zapewnienia jak najskuteczniej realizacji określonego projektu, zgodnie z wymogami klienta kontrahenta.
W omawianym zakresie odpowiedzialny jest Pan za wszelkie działania bezpośrednio związane z realizacją projektów, w szczególności za:
-organizowanie i rozdzielanie prac zespołów lub członków zespołów projektowych,
-organizowanie spotkań zespołów projektowych,
-ustalanie planów realizacji projektów, planów budżetowych, harmonogramów, dokumentacji projektowej,
-wyszukiwanie podwykonawców do współpracy nad projektem, koordynowanie działań podwykonawców, tworzenie raportów podsumowujących wykonanie lub stan projektu, w tym monitoring przebiegu prac.
Podkreśla Pan , że usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności nie są związane z jakąkolwiek formą doradztwa w zakresie systemów IT, ani też nie dotyczą wprost wykonywania usług IT związanych z programowaniem, kodowaniem, czy opracowywaniem systemu IT. Działalność w obszarze projektów IT koncentruje się na koordynacji, podziale zadań i dokonywaniu ustaleń w zakresie monitoringu prac i ustalania statusu ich wykonania w ramach danego projektu.
Wskazuje Pan jednocześnie, że sporadycznie prace nad koordynacją prac projektowych mogą również dotyczyć projektowania architektury rozwiązań systemu IT - rozwiązań technologii sieci lub systemów komputerowych. Działania te nie obejmują jednak systemów informatycznych i oprogramowania. Tego rodzaju aktywności są bowiem zastrzeżone dla poszczególnych członków zespołu koordynowanego przez Pana. Nie podejmuje Pan żadnych działań związanych z oprogramowaniem, tj. działania nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych.
Dopuszcza Pan jednak wystąpienie sytuacji, w których koordynując określone działania projektowe będzie Pan również odpowiedzialny za:
a)wspieranie wiedzą oraz pomoc dla zespołów w celu zrozumienia teorii, praktyk i wartości danego systemu IT,
b)konsultowanie z zespołami inżynierii wymagań biznesowych tak, aby projekt został dopasowany do potrzeb (oczekiwań) klienta kontrahenta,
c)dbanie o prawidłowe wdrożenie systemu IT: oraz
d)zapewnienie odpowiedniej jakości produktu IT oraz jakości jego procesu wytwórczego,
e)zapewnienie pełnej produktywności i efektywności zespołu.
Powyższe działania w pkt a)-e) nie są wykonywane osobno, odrębnie od wyżej wymieniowych (w szczególności nie są wykonywane na osobne zlecenie i nie stanowią celu samego w sobie), lecz uzupełniają/wspomagają realizację czynności związanych z koordynacją projektów IT i organizacją prac zespołów projektowych nad danym projektem, stąd wszystkie wyżej wymienione czynności klasyfikuje Pan łącznie w ww. grupowaniu 70.22.20.0.
Powyższe działania - szczegółowo je prezentując - dzielą się na następujące czynności i ich efekty:
1)praca z klientem, tj. końcowym odbiorcą prac realizowanych w ramach projektu nad ustaleniem wymagań dotyczących zakresu projektu, co oznacza organizację spotkań lub tak zwanych „workshopów”, podczas których zbierane są wymagania biznesowe od klienta dotyczące budowy nowego systemu informatycznego lub zmian do już istniejących systemów. Na bazie spotkań i ustaleń z klientem określany jest zakres projektu, który spisuje Pan w postaci oddzielnego dokumentu;
2)konsultowanie z zespołami inżynierskimi wymagań biznesowych klienta tak, aby projekt został dopasowany do aktualnej architektury informatycznej. Na bazie ogólnych wymagań biznesowych przedstawionych przez klienta, członkowie zespołu projektowego tworzą szczegółową architekturę rozwiązania oraz zakres zadań, jakie należy wykonać, aby dostarczyć klientowi to, czego oczekuje. Jest odpowiedzialny za organizację oraz przebieg tych konsultacji, jak również to, aby wyniki zostały spisane w formie dokumentacji, która później będzie podstawą do opracowania harmonogramu projektu;
3)ustalanie harmonogramów prac - na bazie zadań do wykonania tworzy Pan harmonogramy prac dla poszczególnych zespołów projektowych oraz planuje poszczególne etapy prac. W zależności od rodzaju projektu są to m.in.: programowanie, testowanie, prezentacja wersji demonstracyjnej dla klienta, wdrożenie gotowego rozwiązania informatycznego na środowisko produkcyjne klienta lub własne, planowanie szkoleń dla użytkowników. Ponadto, wyznacza Pan terminy dostarczenia do klienta konkretnych funkcjonalności w systemach, czy poszczególnych komponentów nowego systemu informatycznego. Harmonogram zostaje zatwierdzony przez klienta i następnie jest podstawą do śledzenia postępów w projekcie;
4)pozyskiwanie odpowiednich zasobów do realizacji projektu - określa Pan wymaganą liczbę członków zespołu projektowego wraz z wymaganymi umiejętnościami technicznymi w celu realizacji projektu. W zależność od specyfiki projektu są to albo zasoby klienta, u którego wykonuje Pan zlecenie polegające na zarządzaniu projektem albo zewnętrznego podwykonawcy, który dostarcza całe lub poszczególne elementy rozwiązania zamówionego przez klienta;
5)planowanie oraz zarządzanie budżetem projektu - każdy projekt posiada określony budżet, w ramach którego powinien zostać zrealizowany. Jest on określany na początku projektu na podstawie wymagań i zakresu prac, jakie należy wykonać. Zajmuje się Pan planowaniem budżetu na poszczególne etapy prac, na zakupy potrzebnego sprzętu lub licencji, czy na realizację prac powierzanych podwykonawcom. W dalszym etapie monitoruje Pan zużycie budżetu względem postępu prac w projekcie oraz wnioskuje Pan o zmiany do budżetu, jeżeli jest to wymagane i ma wpływ na realizację projektu;
6)ocena ryzyka oraz jego monitorowanie podczas realizacji projektu - przed rozpoczęciem projektu wykonuje Pan ocenę ryzyk związanych z realizacją danego projektu, w tym prawdopodobieństwo ich wystąpienia i ewentualny wpływ na realizację projektu jak również opracowuje Pan plan łagodzenia skutków tych ryzyk. Podczas realizacji projektu monitoruje Pan, czy dane ryzyka występują i odpowiednio na nie reaguje zgodnie z przyjętym planem;
7)tworzenie dokumentów projektowych – tworzy Pan różnego rodzaju dokumenty potrzebne do realizacji projektu takie jak: wymagania projektu, zakres projektu, prezentację proponowanych dla klienta rozwiązań, wnioski wprowadzające zmiany w projekcie, wnioski dotyczące zmian w budżecie projektu, dokumenty zawierające informacje dotyczące zmian w kolejnych wersjach danego oprogramowania, podsumowanie i ocena projektu po jego zakończeniu;
8)tworzenie raportów z postępów w realizacji projektu - przygotowuje Pan oraz prezentuje raporty dotyczące postępów prac w projekcie dla klienta oraz menadżerów wyższego szczebla. W ramach tej czynności prezentuje Pan aktualny postęp prac względem harmonogramu, aktualne zużycie budżetu projektu, raportuje ewentualne opóźnienia lub zgłasza pojawiające się ryzyka projektowe;
9)bieżące monitorowanie postępów projektu - organizuje Pan cykliczne spotkania z zespołem projektowym, na których omawiany jest aktualny stan prac w projekcie. Omawiane są tez aktualne problemy i ryzyka oraz możliwości ich rozwiązania;
10)dbanie o płynność wszelkich prac projektowych - w przypadku występowania trudności podczas realizacji poszczególnych zadań w projekcie, poszukuje Pan ich rozwiązań wraz z osobami z projektu lub poza nim oraz dba, aby wpływ bieżących problemów na harmonogram prac był jak najmniejszy;
11)wspieranie zespołu wiedzą dotyczącą metodyk prowadzenia projektów - w przypadku wątpliwości wyjaśnia Pan zespołowi projektowemu, jakie etapy prac są wymagane do realizacji i dostarczenia rozwiązania, które zamówił klient. Wyjaśnia też Pan jakie cele biznesowe klient chce osiągnąć poprzez realizację danego projektu.
Powyższe działania, nie są możliwe do cząstkowej realizacji, lecz są nabywane łącznie jako kompletna całość. Stąd usługi będące przedmiotem wniosku, jednolicie nazywane są jako usługi koordynacji (organizacji) i nadzoru nad realizacją prac zespołów projektowych IT. Sporadyczne prace nad architekturą wciąż dotyczą omawianych wyżej działań koordynacyjnych i są osobno sklasyfikowane.
Wykonuje Pan zatem jeden rodzaj świadczeń, tj. usługi koordynacyjne sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.20.0, przy czym koordynacja z zasady dotyczy projektów IT obejmujących całościowy system informatyczny i oprogramowanie, a czasem prace projektowe mogą być zawężone do określenia samej architektury oprogramowania. W obu sytuacjach jednak prace obejmują ww. koordynację, planowanie, spotkania i nadzór, a nie sam efekt w postaci oprogramowania, czy architektury.
Mając na uwadze wyżej opisany zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej (usługowej) działalność gospodarczej ww. świadczenia opodatkowuje Pan 8,5% stawką ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana partnerem biznesowym jest Spółka, natomiast nie jest Pan jej wspólnikiem (w tym nie jest Pan osobą powiązaną w rozumieniu ustawy). Przedmiotem wniosku mają być usługi objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. W tym właśnie grupowaniu klasyfikuje Pan świadczone przez siebie usługi objęte wnioskiem.
Usługi świadczone nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek dotyczy lat podatkowych 2022, 2023 oraz lat przyszłych. Wybrał Pan formę opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu we wniosku o rejestrację działalności w CEIDG. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osiągnął Pan przychody z jednoosobowej działalności w wysokości nie przekraczającej 2 000 000 euro (nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności w formie Spółki). W przyszłości, jak i obecnie nie planuje Pan przekroczyć tego limitu.
Spełnia Pan wszystkie przesłanki określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wszystkie czynności wskazane powyżej traktuje Pan łącznie, jednolicie i klasyfikuje je w grupowaniu właściwym dla podstawowego celu świadczenia jakim jest koordynacja prac projektowych, tj. w grupowaniu PKWIU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które obejmuje w tym (i) usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu (tu projektu branży IT) realizowanego w imieniu klienta lub (ii) usługi zarządzania projektami (tu IT), które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.
Mając na uwadze główny przedmiot działań, wskazuje Pan , że omawiane prace koordynacyjne dotyczące projektów z branży IT mogą również (sporadycznie) obejmować projektowanie architektury rozwiązań systemów IT. Wciąż jednak mówimy o koordynacji projektów a nie o działaniach typowo informatycznych zastrzeżonych dla poszczególnych członków zespołu koordynowanego przez Pana. Innymi słowy chodzi nie tyle o rozróżnienie działań pomiędzy działania koordynacyjne, a działania związane z tworzeniem architektury, co o rozróżnienie koordynowanych projektów. Co do zasady bowiem koordynuje Pan prace nad projektami dotyczącymi kompleksowych rozwiązań IT obejmujących również oprogramowanie IT, zdarza się jednak, że koordynowany projekt dotyczy wyłącznie architektury rozwiązań systemu IT (bez kodowania, programowania, itp.). Wówczas więc prace projektowe, które Pan koordynuje ograniczają się do projektów związanych z opracowaniem wzorca organizacji wszystkich komponentów systemu IT, poszczególnych jego funkcji oraz interakcji pomiędzy nimi wraz z ich opisem i wskazaniem wymagań. Taki projekt nie obejmuje jednak realnej budowy (pisania kodu) takich funkcjonalności. Stąd rozróżnienie prac pod kątem specyfiki projektów, prowadzonych (koordynowanych i nadzorowanych). Jak zatem wskazano powyżej i na wcześniejszym etapie wniosku wykonuje Pan jeden rodzaj świadczeń, tj. usługi koordynacyjne sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.20.0, przy czym koordynacja z zasady dotyczy projektów IT obejmujących całościowy system informatyczny i oprogramowanie, a czasem prace projektowe mogą być zawężone do określenia samej architektury oprogramowania. Umowa obejmuje działania związane z koordynacją projektów informatycznych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i wszystkie realizowane prace zostały szczegółowo opisane na potrzeby wniosku, przy czym łącznie składają się na omawianą klasyfikację (nie stanowią osobnych świadczeń, wymagających odrębnych klasyfikacji).
Zarówno w 2022 r., w 2023 r., jak i w latach przyszłych będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie przekroczy Pan limitu 2 mln euro.
Zarówno w 2022 r., w 2023 r., jak i w latach przyszłych będzie Pan spełniał warunki do opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie będzie podejmował Pan działalności „zakazanej”. W omawianym zakresie podkreśla Pan bowiem, że wszelkie opisywane czynności traktuje Pan jako elementy składowe usługi związanej z koordynacją projektów IT, które występują jedynie pobocznie (akcesoryjnie) dla celów realizacji świadczenia związanego z koordynacją.
W uzupełnieniu wniosku z 9 października 2023 r., doprecyzował Pan, że wniosek dotyczy 1 stanu faktycznego i 1 zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy względem świadczeń opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Odpowiedź na zadane pytanie powinna być twierdząca, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajduje tutaj zastosowanie wprost, albowiem odnosi się do działalności usługowej w ujęciu ogólnym, dla której pozostałe normy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określające odmienne stawki opodatkowania dla ściśle sprecyzowanych świadczeń nie znajdują zastosowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określenie „działalności usługowej" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania.
W efekcie biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a), należy zwrócić uwagę, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.
Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej” 8,5%. Przy tym fakt, że będzie Pan prowadził działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości. Te jednak pojawiają się w przypadku analizy nomenklatury statystycznej i możliwości (zasadności) uznania, że działania objęte są odmiennymi stawkami ryczałtu, aniżeli ww. stawka podstawowa (8,5%).
W Pana ocenie, w szczególności nie znajduje tu zastosowania 15% stawka ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który należy interpretować ściśle, i który odnosi się do precyzyjnie zakreślonych ustawą usług doradczych związanych z zarządzaniem. Wątpliwości pojawiają się na tle usługi z pkt a) i analizy treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z tym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W tym miejscu podnosi Pan jednak, że fakt, że ww. norma prawna odwołuje się do nomenklatury działu 70 wcale nie oznacza, że świadczenia opisane w stanie faktycznym objęte są ww. 15% stawką ryczałtu.
W Pana ocenie racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawką ryczałtu. W omawianym zakresie, warto zwrócić uwagę na trzy okoliczności.
Po pierwsze, racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex”, co oznacza, że dyspozycją danego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę. W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu. Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sformułowania „PKWiU ex dział 70” nie może być bagatelizowane. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu, tu przy symbolu działu 70 PKWiU ma na celu zawężenie stosowania przepisu.
Po drugie zatem, skoro sformułowanie zostało ujęte w nawiasie zaraz po wskazaniu, że ww. stawka ma zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem, oznacza, że ustawodawca doprecyzował i wyjaśnił w jaki sposób należy rozumieć te świadczenia, a przy tym odwołał się wprost do grupowania statystycznego oraz jego nazewnictwa, a kolejno umyślnie zawęził jego stosowanie. Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą działu 70 PKWiU usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupowań tego działu, ale o te i tylko te grupowania, które obejmują (i) „usługi firm centralnych (head office) oraz (ii) usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Po trzecie zatem, koniecznie należy zwrócić uwagę, że świadczenie objęte działem 70 PKWiU obejmują różny katalog świadczeń, wśród których wyłonić można ww. usługi firm centralnych, usługi doradztwa związane z zarządzaniem oraz inne świadczenia, np.:
1) usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, które nie stanowią usług firm centralnych, ani też nie mają związku z zarządzaniem, lecz obejmują doradztwo i bezpośrednią pomoc (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015).
podobnie:
2) pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, które nie stanowią usług firm centralnych, ani też nie mają związku z doradztwem w zakresie zarządzania lecz obejmują doradztwo w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015),
czy też:
3) usługi zarządzania procesami gospodarczymi, które nie stanowią usług firm centralnych, ani też nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa lecz wiążą się z zapewnieniem pakietu usług łączących zaawansowane technologie informatyczne z pracą (manualną lub profesjonalną w zależności od przyjętego rozwiązania) maszynami, obiektami, dostarczaniem infrastruktury dla usług komputerowych (hosting) do zarządzania procesami gospodarczymi (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015), podobnie jak będące przedmiotem zapytania:
4) usługi zarządzania projektami (tu: technologii i architektury systemów IT), które również nie stanowią usług firm centralnych, jak i nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa, lecz koordynację i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015). tj. poprowadzenie danego projektu od początku do końca i zarządzanie jego wykonaniem na każdym etapie.
Mając na względzie powyższe należy zaznaczyć, że wyżej opisywane świadczenia objęte są jednym działem, niemniej mają odmienną nomenklaturę oraz grupowania szczegółowe, których celem jest wyraźne odróżnienie cech i właściwości poszczególnych świadczeń.
Pomijając na tym etapie usługi firm centralnych i odnosząc się do samej nomenklatury statystycznej, zwrócić należy uwagę, że dział 70 PKWIU obejmuje następujące świadczenia stanowiące usługi doradztwa związane z zarządzaniem:
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0).
Stąd w ocenie Pana wyłącznie ww. usługi objęte są dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ zgodnie z ich nomenklaturą statystyczną, wyłącznie te usługi stanowią wprost „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Prezentowana tu wykładnia jest jedyną prawidłową i w pełni odpowiadającą literalnej treści omawianej normy prawa podatkowego.
Dodatkowo, nie bez znaczenia pozostaje użyte przez ustawodawcę zastrzeżenie, zgodnie z którym stawka 15% ryczałtu znajduje zastosowanie do usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
Gdyby zatem przyjmować stanowisko odmienne do wyżej prezentowanego i stosując uproszczenie, że skoro całe nazewnictwo działu 70 PKWiU odnosi się do usług firm centralnych i usług doradztwa związanego z zarządzaniem, to wszelkie usługi objęte tym działem powinny zostać objęte dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej, to:
-po pierwsze - użycie przedrostka „ex" nie miałoby sensu;
-po drugie - odwołanie się przez ustawodawcę do możliwie szczegółowego grupowania PKWiU 70.22.16 stałoby się bezprzedmiotowe.
Wykładnia przepisów prawa, w tym ustaw podatkowych absolutnie nie może prowadzić do takich wniosków i uproszczeń w wykładni. Doprowadziłoby do aberracji przepisów i sztucznej ich wykładni na potrzeby rozszerzenia okoliczności związanych ze stosowaniem wyższej stawki ryczałtu. Tymczasem wyższe stawki ryczałtu, jak wskazano na wstępie traktować należy jako „wyjątki” od zastosowania stawki podstawowej 8,5%, a co za tym idzie wykładnia w tym przedmiocie powinna być możliwe precyzyjna (ścisła). Reasumując, usługi będące przedmiotem wniosku, Pana zdaniem, objęte grupowaniem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, nie są tożsame, ani nawet zbieżne z usługami firm centralnych (head office) oraz usługami doradztwa związanych z zarządzaniem.
Na tym tle usługi będące przedmiotem wniosku, zdaniem Pana, objęte grupowaniem 70.22.20.0 nie mieszczą się w zakresie usług objętych 15% stawką ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej, nie znajduje tu zastosowania. W efekcie, uzyskane w przyszłości przychody z tytułu świadczenia usług mogą być opodatkowane 8.5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Potwierdzeniem powyższego jest jedno z najnowszych stanowisk interpretacyjnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
-z 7 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN;
-z 8 sierpnia 2022 r. Nr 0112-KDWL.4011.541.2022.2.AW;
-z 24 sierpnia 2022 r. Nr 0114-KDIP2-2.4011.454.2022.3.AP;
-z 28 września 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.612.2022.2.MZ;
-z 24 października 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.906.2022.1 MR;
-z 20 lutego 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.13.2023.1.MST;
-z 17 lipca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.248.2023.3.RK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 3 tej ustawy :
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m;
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi firm centralnych (head office) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Zakres świadczonych przez Pana usług obejmuje koordynację (organizację) i nadzór prac zespołów projektowych w zakresie projektów IT. Odpowiada Pan za prawidłowe i terminowe wdrożenie powierzanych projektów IT przez zespół. Opisał Pan, jakie konkretnie czynności Pan wykonuje w ramach tych usług. Wskazał Pan także, że do Pana obowiązków nie należą: kodowanie, doradzanie, ani tworzenie oprogramowania. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności nie są związane z jakąkolwiek formą doradztwa w zakresie systemów IT, ani też nie dotyczą wprost wykonywania usług IT związanych z programowaniem, kodowaniem, czy opracowywaniem systemu IT. Do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Wybrał Pan formę opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu we wniosku o rejestrację działalności w CEIDG.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku uznać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right