Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.974.2023.3.LS
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 5 stycznia 2024 r. (wpływ 5 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z planowanym rozpoczęciem przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej (osoba fizyczna -przedsiębiorca) zamierza Pani w najbliższym czasie nawiązać współpracę z kontrahentem(ami) będącymi również przedsiębiorcami (dalej jako: Klient) polegającą na świadczeniu usług z zakresu prowadzenia projektów (project manager) o charakterze informatyczno-wdrożeniowym, transformacyjnym, usprawniającym procesy w przedsiębiorstwie.
Projekty w ramach tej działalności usługowej będzie Pani prowadzić według różnych metod z użyciem różnych narzędzi. W ramach swojego wieloletniego doświadczenia zawodowego pozyskała Pani bowiem kwalifikacje/certyfikacje z wielu metod prowadzenia projektów: (...). Szkoliła się także Pani ze stosowania podejścia projektowego (...) Stąd też posiada Pani wiedzę i doświadczenie zawodowe do prowadzenia tego typu działalności usługowej.
Planowane przez Panią czynności wykonywane na rzecz Klienta to będzie działalność (usługi) w zakresie:
- uzgodnienia z Klientem listy projektów wymagających nadzorowania i koordynacji;
- nadzorowania, koordynacji i wsparcia w zakresie organizacji projektu, ustrukturyzowania projektu, rozpoczęcia projektu, raportowania postępów i przygotowania zakończenia projektów;
- prowadzenia prac obejmujących wdrożenie projektu u Klienta, w szczególności: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, developerów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, nadzorowanie postępów, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, organizowanie i uczestnictwo w warsztatach i spotkaniach projektowych, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego;
- nadzorowania budżetu, planowania czasu pracy i koordynacji prac podwykonawców;
- w ramach projektów usprawniających procesy przedsiębiorstwa (transformacji procesów, reorganizacji, optymalizacji, wdrożeń informatycznych), wykonywanie prac polegających na:
- nadzorowania, koordynacji prac polegających na analizie istniejących procesów, opisaniu obecnych i docelowych procesów przedsiębiorstwa ("AS IS" proces, "TO BE" proces);
- wizytach na stanowiskach pracy w celu zapoznania się z istniejącym procesem, zbieraniu wniosków po spotkaniach w ramach realizowanych projektów
- nadzorowaniu i koordynacji prac nad projektowaniem zasad dla procesów, nad przygotowywaniem procedur/instrukcji wewnętrznych.
- organizowaniu spotkań z firmami zewnętrznymi w celu poszerzania wiedzy osób uczestniczących ze strony Klienta w projektach i na potrzeby projektów.
Na gruncie klasyfikacji PKD przedmiotem Pani jednoosobowej działalności gospodarczej będą zatem "Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" (PKD 70.22.Z), ponieważ podklasa ta obejmuje także pomoc dla podmiotów gospodarczych w zakresie planowania, organizacji, efektywności i kontroli co de facto będę wykonywać. Z kolei na gruncie PKWiU Pani działalność usługowa będzie mieścić się niewątpliwie pod symbolem 70.22.2 ("Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych"). Nie będzie przy tym Pani świadczyć usług w zakresie specjalistycznego projektowania objętych PKWiU 74.1. Zamierza Pani wybrać zryczałtowaną formę opodatkowania podatkiem dochodowym.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
TAK
2.Kiedy osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
26.11.2023 – została wystawiona przez Panią pierwsza faktura.
3.Czy złożyła/złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?
TAK, 24 listopada 2023. Jednoosobową działalność otwierała Pani poprzez Bank (…) i wszystkie dane, w tym dotyczące wyboru formy opodatkowania były wskazywane we wniosku i przez Bank przekazane do Urzędu Skarbowego. Pani wybrała formę ryczałtową.
4.Czy do wykonywanej przez Panią działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Nie, nie będą miały zastosowania) (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.), który wskazuje, że:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; (Nie prowadzi Pani karty podatkowej)
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; (Nie korzysta Pani z okresowych zwolnień od podatku)
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek, (Nie prowadzi Pani apteki)
b)uchylony
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (Nie prowadzi Pani działalności w zakresie kupna i sprzedaży dewiz)
d)– e) uchylony
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; (Nie prowadzi Pani działalność handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych)
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; (Nie prowadzi Pani takiej działalności)
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, (nie dotyczy Pani)
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, (nie dotyczy Pani)
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka (nie dotyczy Pani)
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. (nie dotyczy Pani)
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 3/9
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. (nie dotyczy Pani)
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. (nie dotyczy Pani, nie planuję takiej działalności)
4.– 7. (uchylony)
5.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (nie uzyskuje Pani przychodów z tytułu usług doradztwa związanych z zarządzaniem, prowadzi Pani usługi prowadzenia projektów sklasyfikowanych PKWiU 70.22.2.)
6.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (nie prowadzi Pani usług reklamowych ani badania rynku i opinii publicznej, nie uzyskuje Pani takich przychodów)
7.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (nie prowadzi Pani usług fotograficznych, nie dotyczy Pani)
8.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (nie prowadzi Pani świadczeń tłumaczenia pism ani tłumaczeń ustnych, nie dotyczy Pani)
9.Czy Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (nie dotyczy Pani)
10.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/uzyska Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Uzyskuje Pani przychody z tytułu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Dodatkowo od listopada 2023 do stycznia 2024 uzyskuje Pani dochody z tytułu Umowy o zakazie konkurencji zawartej z poprzednim pracodawcą.
11.Czy prowadzi/będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany rożnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Jeśli będzie potrzeba rozróżnienia stawek, to jak najbardziej będzie Pani taką ewidencję prowadziła. Warto jednak zaznaczyć, że swoją działalność zarejestrowała Pani wyłącznie z zamiarem prowadzenia projektów (… – project manager). Innej działalności Pani nie prowadzi w ramach zarejestrowanej firmy A. H.B.
12.Jakie dokładnie czynności/zadania Pani wykonuje w ramach świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.2. Prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionej we wniosku usługi, tj.:
- uzgodnienia z Klientem listy projektów wymagających nadzorowania i koordynacji;
W momencie przygotowania ORD IN – nie wiedziała Pani jakie projekty będzie prowadziła. Dzisiaj z klientem omówiła Pani zakres projektów w organizacji, które wymagają koordynacji Project Managera (PM). Pani doświadczenie w prowadzaniu projektów pozwala Pani na wskazanie Klientowi, które projekty wymagają profesjonalnego wsparcia Project Managera (PM) – a z którymi poradzą sobie sami w organizacji. W celu dokonania takiej rekomendacji i analizy musiała Pani odbyć w organizacji szereg spotkań, aby ocenić zakres i poziom skomplikowania projektów. Takie zadania mogą odbywać się w cyklach co 3-6 miesięcy.
- nadzorowania, koordynacji i wsparcia w zakresie organizacji projektu, ustrukturyzowania projektu, rozpoczęcia projektu, raportowania postępów i przygotowania zakończenia projektów;
Prace nad organizacją projektu oraz jego ustrukturyzowaniem polegają na zebraniu wszelkich informacji o tym czego projekt ma dotyczyć, jaki problem jest adresowany w projekcie, określenie z kierownictwem celu projektu (liczbowego i opisowego), opisaniu zakresu projektu. Tak zdefiniowany projekt następnie trzeba ułożyć w strukturę projektową – określić lidera biznesowego, członków zespołu z rożnych działów firmy, przyporządkować im odpowiedzialności w projekcie i zakres zadań. Aby te osoby aktywnie uczestniczyły w projekcie rolą PM jest spotkanie się z każdą z takich osób i wyjaśnienie na czym będzie projekt polegał i jakie oczekiwania będą stały przed uczestnikami projektu. Projekt rozpoczyna się wspólnym spotkaniem (kick off), na którym PM prezentuje przygotowany materiał i przedstawia zakres projektu i jego cel. Omawia przypisane role w projekcie. W celu zapewnienia dobrego monitoringu projektu określa się w jakich terminach odbywać się będą spotkania statusowe oraz co dokładnie będzie na nich omawiane – czyli np. raportowanie postępu prac. Raportowanie postępu prac jest wykonywane na spotkaniach Zespołu projektowego, oraz jest prezentowane na Zarządzie Firmy. Materiały na spotkania statusowe przygotowuje PM. Na koniec projektu PM przygotowuje materiał podsumowujący – szczególnie w odniesieniu do postawionych na początku projektu celów – czyli jest to podsumowanie czy cel projektu został zrealizowany.
- prowadzenia prac obejmujących wdrożenie projektu u Klienta, w szczególności: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów rożnych specjalizacji, testerów, administratorów, nadzorowanie postępów, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, organizowanie i uczestnictwo w warsztatach i spotkaniach projektowych, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego;
W tej części zadań wymieniona jest spora lista różnorodnych zadań, które mogą, ale nie muszą wystąpić w każdym projekcie. Oznaczyła Pani kolorem niebieskim prace, które występują zawsze. Te czynności to codzienność PM. To odpowiedzialność PM, aby projekt miał swój harmonogram – a prace nad harmonogramem są prowadzone w taki sposób, że każdy termin trzeba ustalić z uczestnikami projektu i innymi osobami w organizacji – sporo uzgodnień aby np. uzgodnić jedną datę na którą wszyscy się zgodzą. Po utworzonym harmonogramie z zakresem projektu, rolą PM jest nadzorowanie postępów prac – odbywa się to poprzez spotkania z uczestnikami projektu i odpytywanie ich o wykonanie zadań z harmonogramu, zbieranie dokumentacji i materiałów dotyczących wykonanych zadań. W momentach, kiedy są problemy z wykonaniem zadania - PM pełni role wsparcia w kontakcie z osobami decyzyjnymi – jeśli np. prace zatrzymały się, bo konieczna jest jakakolwiek decyzja. To PM pilnuje, aby prace w projekcie szły sprawnie bez opóźnień i wspiera wszystkich w realizacji zadań. PM organizuje także warsztaty na tematy i zadania projektowe. PM przygotowuje plan warsztatów, określa ich cel, pilnuje porządku warsztatów, przygotowuje materiały na warsztaty. Zaprasza uczestników, organizuje salę itp. PM prowadzi archiwum dokumentacji projektowej i monitoruje prace w zespołach – poprzez wspólne spotkania statusowe. Czynności, które nie są zaznaczone na niebiesko dotyczą projektów, w których rozwiązania wymagają wdrożenia zmian informatycznych. W takich projektach należy koordynować prace związane z opisaniem zmian informatycznych – które wykonują analitycy biznesowi oraz analitycy systemowi. Następnie analitycy i developerzy określają czas na wytworzenie rozwiązania informatycznego – dopiero na tej podstawie powstaje harmonogram. W przypadku wdrażania rozwiązań informatycznych PM musi zaplanować przetestowanie przygotowanych rozwiązań. Do tego trzeba skoordynować w organizacji opisanie scenariuszy testowych oraz zebrać zespół osób, które te testy przeprowadzą. Budżetowanie to czynność wykonywana wewnątrz organizacji. Natomiast po jego przygotowaniu rolą PM jest pilnowaniu jego wykonania, kontrolowaniu wydatków i niewykraczanie poza zaplanowane wydatki. W przypadku zauważenia ryzyka przekroczenia budżetu taka sytuacja jest omawiana z decydentami. Komunikacja z dostawcami – często w projektach zatrudniani są podwykonawcy. Rolą PM jest koordynowanie prac między firmą a podwykonawcą. PM jest mostem kontaktowym pomiędzy firmą a podwykonawcą. Obsługa zmian zakresu projektu – często się zdarza, że w czasie trwania projektu zajdą okoliczności, które wymagają zmian w projekcie. Np. podwyższenie stop procentowych może wpłynąć na budżet projektu i będzie to wymagało okrojenia projektu o kosztowne założenia. Inny przykład – kluczowy pracownik zrezygnuje z pracy – i trzeba jego pracę zastąpić wykonawcą zewnętrznym. Inny przykład – wyniki analizy wstępnej danych wykazały, że cel projektu został przyjęty mało ambitnie – dlatego właściciel chce podnieść cel projektu wyżej. Takie sytuacje powodują, ze w projekcie trzeba na nowa dokonać wielu ustaleń, wprowadzenia zmian – a osobą odpowiedzialną za wykonanie tych zmian jest PM.
- nadzorowania budżetu, planowania czasu pracy i koordynacji prac podwykonawców;
Ta sytuacja dotyczy tylko jeśli w projekcie występuje podwykonawca np. firma informatyczna. Wówczas zakres prac PMa się rozrasta o pilnowanie wykonania zadań przez wykonawcę zewnętrznego. Dotyczy to nadzorowania budżetu, wykonywania prac na czas, wspierania podwykonawcę w kontaktach z zespołem projektowym, planowaniu wspólnych spotkań.
- w ramach projektów usprawniających procesy przedsiębiorstwa (transformacji procesów, reorganizacji, optymalizacji, wdrożeń informatycznych), wykonywanie prac polegających na:
a) nadzorowania, koordynacji prac polegających na analizie istniejących procesów, opisaniu obecnych i docelowych procesów przedsiębiorstwa ("AS IS" proces, "TO BE" proces),
b) wizytach na stanowiskach pracy w celu zapoznania się z istniejącym procesem, zbieraniu wniosków po spotkaniach w ramach realizowanych projektów,
c) nadzorowaniu i koordynacji prac nad projektowaniem zasad dla procesów, nad przygotowywaniem procedur/instrukcji wewnętrznych,
d) organizowaniu spotkań z firmami zewnętrznymi w celu poszerzania wiedzy osób uczestniczących ze strony Klienta w projektach i na potrzeby projektów.
Każdy projekt wiąże się docelowo ze zmianami w występujących procesach w organizacji. Czy to wdrożenie nowego systemu, czy automatyzacja pracy, czy rozpoczęcie współpracy z nowym kluczowym klientem, czy otwarcie nowego oddziału, czy opracowanie nowego sposobu obsługi klienta – jakikolwiek projekt nie wymyślimy każdy jest związany ze zmianami w procesach organizacji dotyczących wielu stanowisk pracy.
a)W celu dobrego przygotowania opisu zmian w organizacji PM organizuje, koordynuje i nadzoruje prace polegające na opisaniu procesów obecnych oraz opisaniu procesów docelowych. Najczęściej odbywa się to podczas spotkań warsztatowych. PM przygotowuje na takie spotkania materiały pomocnicze.
Podczas SPOTKANIE 1 (proces AS IS) uczestnicy procesu opisują wykonywane przez nich czynności, oraz w szczególności problemy jakie mają w procesie. PM spisuje to co uczestnicy spotkania mówią i opisują.
Kolejny warsztat SPOTKANIE 2 (proces TO BE) z uczestnikami projektu polega na wypracowaniu zmian do istniejącego procesu i opisaniu docelowego, nowego procesu.
PM dokonuje spisania wszystkich pomysłów z warsztatu oraz pilnuje, aby wszystkie trudności/problemy wskazane na SPOTKANIU 1 zostały zaadresowane.
b)Czasami w celu zweryfikowania niektórych czynności procesowych odbywają się wizyty na stanowiskach pracy w celu dokonania obserwacji w realnych warunkach (poza warsztatami). Takie wizyty organizuje PM oraz spisuje po nich wioski i podsumowania.
c)Wszelkie zmiany w procesach wymagają wypracowania nowych procedur i instrukcji wewnętrznych – PM koordynuje prace w. organizacji w tym zakresie i nadzoruje wykonanie tych prac na czas.
d)W sytuacji, kiedy procesy są skomplikowane a na rynku istnieją już bardziej nowoczesne rozwiązania lub inne firmy, które wdrożyły ciekawe rozwiązania – PM organizuje spotkania z takimi firmami w celu wymiany wiedzy.
Pytanie
Czy przychody osiągane z opisanej przeze mnie w części H. (poz. 61) wniosku działalności usługowej podlegać będą 8,5% stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Przychody jakie będę uzyskiwać z opisanej w części H (poz. 61) działalności usługowej powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: Ustawa).
W myśl tego przepisu Ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 w art. 12 ust. 1 Ustawy.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol "ex" oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem w związku z tym, że moje usługi mieścić się będą w kategorii 70.22.2 do przychodów osiąganych z tych właśnie usług zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, stąd też moje stanowisko wydaje się w prawidłowe.
Za poprawnością mojego stanowiska przemawiają również analogiczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. z dnia 2022-04-14, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR i z dnia 2023-09-19, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
- klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała, Pani że:
- osiągnęła Pani pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku 26 listopada 2023 r. – została wystawiona przez Panią pierwsza faktura.
- złożyła Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
- usługi jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
- nie podlega Pani wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są/nie będą związane z usługami w zakresie specjalistycznego projektowania objętych PKWiU 74.1.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile nie ulegnie zmianie zdarzenie opisane we wniosku i stan prawny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, zauważam, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą indywidualnych spraw innych podmiotów i nie mają mocy wiążącej w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right