Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.379.2024.1.KF

Obowiązki płatnika w związku z organizacją Konkursów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją Konkursów. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Są Państwo polską spółką kapitałową posiadającą siedzibę statutową oraz siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Głównym przedmiotem Państwa działalności gospodarczej jest (…). Państwa kadra osobowa (Załoga) składa się z osób zatrudnionych przez Państwa na umowę o pracę (Państwa pracownicy) oraz osób zatrudnionych przez podmiot zewnętrzny tj. X (pracownicy X).

Pracownicy X wykonują pracę na Państwa rzecz na podstawie ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych z 9 lipca 2023 r. z tytułu okresowego zwiększonego zapotrzebowania zatrudnienia na podstawie umowy zawartej pomiędzy Państwem a X. W związku z powyższym, nie naliczają Państwo wynagrodzeń dla pracowników X. Płacą Państwo X wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy za usługę polegającą na kierowaniu osób do wykonywania pracy na Państwa rzecz oraz sumę wynagrodzeń brutto tych pracowników. X nie jest podmiotem powiązanym z Państwem a pracownicy X nie są związani z Państwem więzami prawnymi.

Będą Państwo organizować konkursy dla Załogi (Konkursy). Głównym celem Konkursów będzie integracja Załogi, budowanie morale, jak również budowanie wśród Załogi pozytywnego wizerunku Państwa jako miejsca pracy oraz optymalizacja procesów i poprawa efektywności pracy u Państwa, inspirowanie i motywowanie pracowników do dalszych działań optymalizacyjnych, wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących optymalizacji u Państwa.

Nagrody w Konkursach będą różnorodzajowe. Będą to vouchery i innego typu nagrody rzeczowe.

Udział w Konkursach będą mogli wziąć (oraz zostać zwycięzcami) zarówno Państwa pracownicy jak i pracownicy X. W zależności od specyfiki danego Konkursu, konkretna liczba osób uczestniczących w Konkursach może się istotnie różnić. Udział w Konkursach będzie nieodpłatny.

Konkurs nie będzie organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

Konkursy:

-zostaną ogłoszone, wraz z regulaminem określającym m.in. organizatora i uczestników, zasady rywalizacji i wyboru zwycięzców oraz nagrody;

-w ich ramach uczestnicy podejmują określone regulaminem działania, zawierające w sobie element rywalizacji (współzawodnictwa); oraz

-ich zwieńczeniem, będącym wynikiem współzawodnictwa uczestników, będzie ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.

Będą Państwo wyłącznym organizatorem Konkursów. X nie będzie uczestniczyła w organizacji ani nie będzie ponosiła z tego tytułu żadnych kosztów (w szczególności kosztów nagród).

Pytania

1)Czy wygrane w opisanych Konkursach będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% w przypadku uczestnictwa w konkursie zarówno Państwa pracowników jak i pracowników X?

2)Czy będą Państwo płatnikiem zobowiązanym do pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranych (wydanych nagród) w opisanych Konkursach (wypłacanych przez Państwo na rzecz swoich pracowników oraz pracowników X)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 1, wygrane w opisanych Konkursach będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% w przypadku uczestnictwa w konkursie zarówno Państwa pracowników jak i pracowników X.

Państwa zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 2, będą Państwo płatnikiem zobowiązanym do pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranych (wydanych nagród) w opisanych Konkursach (wypłacanych przez Państwo na rzecz swoich pracowników lub pracowników X).

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Opodatkowanie wygranych w konkursach reguluje art 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PIT), zgodnie z którym „od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy (...) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Wykładnia literalna art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że ryczałtowy 10% podatek należny jest w każdym przypadku, gdy osoba fizyczna:

(i)uzyskuje przychód z nagrody,

(ii)tytułem wygranej w konkursie,

(iii)organizowanym na terenie Unii Europejskiej lub EOG.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie uzależnia ryczałtowej formy opodatkowania od tego kim jest zwycięzca, jaka jest jego relacja prawna z organizatorem konkursu, ani do jakiego źródła przychodu należy taką nagrodę konkursową przypisać. Przepis nie zawiera żadnych wyłączeń lub ograniczeń w tym zakresie.

W powyższym kontekście, Państwa zdaniem, nie powinno mieć znaczenia to, że wygrane w organizowanych przez Państwa Konkursach mogą być otrzymywane również przez Państwa własnych pracowników, którzy uzyskują przychody ze stosunku pracy od Państwa. Konkursy będą bowiem kierowane również do osób niebędących Państwa pracownikami (tj. do pracowników X). W takich okolicznościach, zgodnie zarówno z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, jak i interpretacjami podatkowymi wszystkie wygrane, również te uzyskane przez Państwa pracowników, będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%.

Powyższe wynika, przykładowo, z interpretacji z 1 marca 2022 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ, w której organ podatkowy uznał, że:

w przypadku przedsięwzięcia, które będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku (tj. pracowników własnych i spółek powiązanych – Państwa uwaga) (...) wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy oraz, że – w stosunku do przedsięwzięć skierowanych tylko i wyłącznie do Państwa pracowników należy uznać, że nagrody z takiego przedsięwzięcia będą stanowić przychód ze stosunku pracy (w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz jednocześnie nie będą stanowić nagród z konkursu.

Wyraźnie rozróżniona jest zatem sytuacja, w której w konkursach uczestniczą wyłącznie pracownicy (osoby fizyczne związane umową o pracę z organizatorem oraz uzyskujące od organizatora dochody ze stosunku pracy) od sytuacji – mającej miejsce w opisanym zdarzeniu przyszłym – w której w Konkursach będą uczestniczyć zarówno Państwa pracownicy jak i osoby niebędące Państwa pracownikami (pracownicy X).

To samo wynika z interpretacji z 9 listopada 2018 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ, a mianowicie:

w sytuacji, gdy konkurs będzie kierowany do Pracowników lub Zleceniobiorców oraz do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (pytanie nr 5), wygrana (wartość wygranej) dla uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do Pracownika i Zleceniobiorcy. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podobne wnioski wynikają z wyroku NSA z 27 marca 2015 r. sygn. akt II FSK 1695/14, w którym sąd ten uznał, że wygrane w konkursie stanowią przychód ze stosunku pracy, o ile mogą w nim brać udział jedynie pracownicy jego organizatora, zatem a contrario, wygrane w konkursach adresowanych do szerszego grona uczestników są opodatkowane w sposób zryczałtowany, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W Państwa opinii, z uwagi na fakt, iż ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji wydarzeń w odniesieniu do Państwa pracowników jak i pracowników X będzie obciążał Państwa, będą Państwo również płatnikiem, a zatem winni Państwo pobrać 10% podatek zryczałtowany i uiścić go do organu podatkowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT) oraz uwzględnić go w deklaracji PIT-8AR (zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o PIT) w zakresie każdego zwycięzcy Konkursów, niezależnie od tego czy jest to Państwa pracownik czy pracownik X. Zgodnie z ustawą o PIT jako płatnik powinien być zawsze postrzegany ten podmiot, który organizuje konkurs i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 kwietnia 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.392.2022.4.DJ oraz interpretacji z 25 stycznia 2023 r. 0115-KDIT2.4011.649. 2022.2.AK

W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko co do tego, że wygrane w opisanych Konkursach będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, a obowiązanym do pobrania i wpłacenia tego podatku (płatnikiem) będą Państwo.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że będą Państwo organizować Konkursy dla Załogi. Głównym celem Konkursów będzie integracja Załogi, budowanie morale, jak również budowanie wśród Załogi pozytywnego wizerunku Państwa jako miejsca pracy oraz optymalizacja procesów i poprawa efektywności pracy u Państwa, inspirowanie i motywowanie pracowników do dalszych działań optymalizacyjnych, wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących optymalizacji u Państwa. Udział w Konkursach będą mogli wziąć (oraz zostać zwycięzcami) zarówno Państwa pracownicy jak i pracownicy X, z którymi nie łączy Państwa żaden stosunek prawny. Konkursy zostaną ogłoszone, wraz z regulaminem określającym m.in. organizatora i uczestników, zasady rywalizacji i wyboru zwycięzców oraz nagrody. W ich ramach uczestnicy podejmują określone regulaminem działania, zawierające w sobie element rywalizacji (współzawodnictwa). Ich zwieńczeniem, będącym wynikiem współzawodnictwa uczestników, będzie ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.

Odnosząc się do opisu sprawy w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcia organizowane przez Państwa stanowią konkurs w rozumieniu ustawy.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że:

„(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach organizowanych przez Państwo wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadzić do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania otrzymanej nagrody we wskazanych we wniosku Konkursach należy wziąć pod uwagę okoliczność do kogo adresowany jest dany Konkurs.

Skoro Konkursy, o których mowa we wniosku, będą skierowane zarówno do Państwa pracowników jak i pracowników X, z którymi nie łączy Państwa żaden stosunek prawny, to nagrody uzyskane przez wszystkich laureatów tych przedsięwzięć stanowić będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy i jednocześnie niekwalifikowane do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy.

Do przychodów tych należy zatem zaliczyć również wartość nagrody wydawanej zwycięzcom organizowanych przez Państwa Konkursów, niezależnie od tego czy będą nimi Państwa pracownicy czy pracownicy X.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W świetle powyższego, wartość nagród otrzymywanych w związku z przeprowadzonymi Konkursami podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Ponadto, jak wynika z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na uwadze powyższe, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców (laureatów) Konkursów niezależnie od tego czy będą nimi Państwa pracownicy czy pracownicy X, będzie podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści przywołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu. Zatem, Państwo – jako płatnik – zobowiązani będą pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tego tytułu.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczenia sądu administracyjnego informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00