Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.202.2024.3.RM

Uznanie realizowanych świadczeń za dostawę towarów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania świadczeń realizowanych w ramach Scenariusza 5 (pytanie 5) oraz
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania świadczeń realizowanych w ramach Scenariusza 4 i 6 (pytanie 4 i 6).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lutego 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczeń realizowanych w ramach Scenariuszy 1-6. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 marca 2024 r. (wpływ 25 marca 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 17 maja 2024 r. (wpływ 21 maja 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 25 kwietnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (…) Sp. z o.o., dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca” jest polskim rezydentem podatkowym i osiąga przychody podlegające opodatkowaniu na terytorium Polski.

Spółka zajmuje się (…) (dalej: Transakcje towarowe). Spółka specjalizuje się w (…), które są pozyskiwane od plantatorów oraz dystrybutorów m.in. z takich państw jak Brazylia czy Peru.

Spółka świadczy również Usługi w zakresie pośrednictwa w interesach i pozyskiwania klientów (dalej: Usługi pośrednictwa w interesach) na towary dostarczane przez plantatorów czy dystrybutorów.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce jako czynny podatnik VAT (w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwach członkowskich). Spółka nie jest zarejestrowana do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Spółka nabywa w ramach prowadzonej działalności wspomniane wyżej (...) od dostawców mających siedzibę w państwie trzecim (poza Unią Europejską).

W przypadku wszystkich dokonywanych Transakcji towarowych, klientami Spółki są podatnicy podatku od towarów i usług (w Polsce), podatnicy podatku od wartości dodanej (w przypadku klientów z UE lub klientów z państw trzecich). Spółka nie dokonuje transakcji z klientami indywidualnymi (osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej).

W związku z Transakcjami towarowymi dokonywanymi przez Spółkę należy wyróżnić następujące scenariusze transakcji jakie występują w działalności Spółki:

1)Scenariusz 1 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w innym państwie UE i przemieszczeniem w procedurze celnej na terytorium Polski.

W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy).

Przywóz towarów do innego niż Polska państwa członkowskiego UE nie wiąże się z ich dopuszczeniem do obrotu na terytorium Unii Europejskiej z uwagi na zastosowanie w danym kraju członkowskim (np. w Holandii lub Niemczech) odpowiedniej procedury celnej. W takim przypadku towar może być objęty przykładowo procedurą celną unijnego tranzytu zewnętrznego (T1), której zastosowanie powoduje, że przemieszczenie towaru np. z Holandii do Polski nie wiąże się z dopuszczeniem towaru do obrotu na terytorium państwa UE do czasu zakończenia procedury tranzytu do państwa przeznaczenia (tj. do czasu przemieszczenia towarów do polskiego urzędu celnego).

Wobec powyższego, w przypadku zastosowania procedury celnej tranzytu, do dopuszczenia do obrotu towaru w Unii Europejskiej dochodzi dopiero na terytorium Polski, za co odpowiada Spółka jako importer, która składa odpowiednie zgłoszenie celne. Możliwe w takim przypadku jest zastosowanie również innych procedur celnych, jednak każdorazowo w tym Scenariuszu, miejscem importu towarów - w rozumieniu art. 26a ustawy o VAT - będzie Polska.

W takim przypadku, Spółka dokonuje importu towarów, w rozumieniu ustawy o VAT dopiero na terytorium Polski. Po dokonaniu importu towarów w Polsce, następuje sprzedaż tych towarów w Polsce jako dostawy krajowe.

2)Scenariusz 2 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w innym państwie UE i dostawą lokalną w tym państwie lub wewnątrzwspólnotową dostawą towarów do innego państwa członkowskiego UE.

W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy).

Po dokonaniu odprawy celnej w innym państwie UE (np. Holandii lub Niemczech) importowane towary są dopuszczone do obrotu w UE, a Spółka dokonuje dostawy krajowej na terytorium tego państwa lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z tego państwa do innego państwa członkowskiego UE. W sytuacji, gdy państwem przeznaczenia tych towarów jest państwo UE, w którym dokonano odprawy celnej Spółka dokonuje dostawy krajowej w tym państwie. Natomiast, w przypadku dokonania dostawy towarów (przemieszczenia) z terytorium państwa odprawy celnej do innego państwa członkowskiego UE, Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z państwa, w którym dokonano odprawy celnej.

3)Scenariusz 3 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w Polsce.

W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje na terytorium Polski. Po dokonaniu odprawy celnej importowane towary są dopuszczone do obrotu w UE, a Spółka dokonuje dostawy tych towarów na terytorium kraju - wówczas zastosowanie ma stawka krajowa podatku od towarów i usług.

Może się również zdarzyć, że po dokonaniu odprawy celnej towarów w Polsce, Spółka dokonuje ich przemieszczenia na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, wówczas rozpoznaje takie transakcje jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów z Polski do innego państwa członkowskiego UE.

4)Scenariusz 4 - Spółka w charakterze pośrednika w dostawie towaru z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia) pochodzenia do innego państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada).

W takim przypadku, Spółka nie występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) i nie dokonuje dostawy towarów do odbiorcy w innym państwie trzecim poza terytorium Unii Europejskiej, np. do Stanów Zjednoczonych lub do Kanady. Spółka nie dokonuje w tych przypadkach żadnej odprawy importowej. Odprawę importową towarów dostarczonych przez producentów lub dystrybutorów z Peru czy Brazylii, wykonują firmy nabywające towary ze Stanów Zjednoczonych czy z Kanady (dalej: Nabywcy).

W tym Scenariuszu, Spółka rozlicza się z Nabywcami poprzez wynagrodzenie, w ten sposób, że Spółka otrzymuje całkowitą płatność od Nabywców za wartość dostaw, powiększoną o prowizję należną Spółce. Następnie Spółka przekazuje wynagrodzenie należne dostawcy (producentowi lub dystrybutorowi z Peru czy Brazylii), potrącając takie wynagrodzenie o ustalony % wynagrodzenia prowizyjnego. Spółka wystawia w takim przypadku fakturę za usługi pośrednictwa na Nabywcę ze Stanów Zjednoczonych lub z Kanady, uwzględniające wartość dostarczonych towarów, w tym prowizję należną Spółce, którą wykazuje jako świadczenie usług poza terytorium kraju. Z kolei po stronie kosztowej, Spółka otrzymuje fakturę od dostawcy z Peru lub Brazylii, którą rozlicza jako import usług.

Spółka informuje, że na żadnym etapie dostaw w tym scenariuszu, Spółka nie nabywa na własność dostarczanych towarów, jak również nie rozporządza nimi jak właściciel, a jedynie występuje w charakterze pośrednika pomiędzy dostawcą z Peru czy Brazylii a Nabywcą ze Stanów Zjednoczonych czy z Kanady.

5)Scenariusz 5 - Spółka w charakterze pośrednika w zakresie pozyskania klienta dla dostawcy towarów z Peru lub Brazylii.

Osobnym rodzajem sprzedaży jest świadczenie Usług pośrednictwa w interesach przez Spółkę na rzecz plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich (np. z Peru czy z Brazylii). W ramach wykonywanych usług, Spółka świadczy następujące czynności:

  • pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów,
  • zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (online),
  • negocjacje z klientami plantatorów i dystrybutorów w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.

Wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia Usług pośrednictwa w interesach przez Spółkę jest wynagrodzeniem prowizyjnym. W związku ze świadczeniem ww. Usług, Spółka nie nabywa prawa do rozporządzania towarem plantatorów lub dystrybutorów jak właściciel. Spółka nie świadczy ww. Usług na rzecz klientów indywidualnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Świadczone Usługi pośrednictwa w interesach, Spółka rozpoznaje jako świadczenie usług poza terytorium kraju.

6)Scenariusz 6 - Spółka w charakterze pośrednika w dostawie towaru z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia) pochodzenia do innego niż Polska państwa członkowskiego UE przeznaczenia towarów (np. Holandia lub Niemcy).

W takim przypadku, Spółka nie występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) i nie dokonuje dostawy towarów do odbiorcy w innym niż Polska państwie członkowskim UE przeznaczenia towarów, np. do Holandii lub Niemiec. Spółka nie dokonuje w tych przypadkach żadnej odprawy importowej. Odprawę importową towarów dostarczonych przez producentów lub dystrybutorów z Peru czy Brazylii, wykonują firmy nabywające towary, w innych państwach UE, np. w Niemczech lub w Holandii (dalej: Nabywcy).

W tym Scenariuszu, Spółka rozlicza się z Nabywcami poprzez wynagrodzenie, w ten sposób, że Spółka otrzymuje całkowitą płatność od Nabywców za wartość dostaw, powiększoną o prowizję należną Spółce. Następnie Spółka przekazuje wynagrodzenie należne dostawcy (producentowi lub dystrybutorowi z Peru czy Brazylii), potrącając takie wynagrodzenie o ustalony % wynagrodzenia prowizyjnego. Spółka wystawia w takim przypadku fakturę za usługi pośrednictwa na Nabywcę np. z Holandii lub Niemiec, uwzględniające wartość dostarczonych towarów, w tym prowizję należną Spółce, którą wykazuje jako wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług poza terytorium kraju. Z kolei po stronie kosztowej, Spółka otrzymuje fakturę od dostawcy z Peru lub Brazylii, którą rozlicza jako import usług.

Spółka informuje, że na żadnym etapie dostaw w tym scenariuszu, Spółka nie nabywa na własność dostarczanych towarów, jak również nie rozporządza nimi jak właściciel, a jedynie występuje w charakterze pośrednika pomiędzy dostawcą z Peru czy Brazylii a Nabywcą z innego niż Polska państwa członkowskiego UE.

W uzupełnieniu wniosku z 21 marca 2024 r., w odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:

1.Czy w przypadku Scenariusza 1, Scenariusza 2 oraz Scenariusza 3 - towary są transportowane na terytorium Unii Europejskiej (np. Holandia i Niemcy w Scenariuszu 1 i 2, Polska - Scenariusz 3) z kraju trzeciego?

W przypadku Scenariusza 1, Scenariusza 2 oraz Scenariusza 3 towary są transportowane na terytorium Unii Europejskiej z kraju trzeciego, np. z Brazylii lub Peru.

2.Czy w przypadku Scenariusza 1 oraz Scenariusza 3 - na Państwa Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości?

W przypadku Scenariusza 1 oraz Scenariusza 3, na Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości.

3.Prosimy aby przedstawili Państwo okoliczności związane z realizacją świadczenia objętego pytaniem nr 4, w tym wskazali:

a)kto jest faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 4) - dostawca z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia), czy nabywca z państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada)?

Faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 4) jest firma (podmiot gospodarczy spełniający co do zasady definicję podatnika podatku od wartości dodanej), co do zasady z USA lub Kanady.

b)co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z ww. usługobiorcą?

Przedmiotem umowy jest usługa pośrednictwa z tytułu znalezienia rynku zbytu i odbiorcy towaru dla dostawcy z państwa dostawy, np. z Brazylii lub Peru.

c)do wykonania jakich konkretnie czynności jesteście Państwo zobowiązani w ramach świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów?

Pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (on-line), negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.

d)za wykonanie jakich czynności otrzymują Państwo „wynagrodzenie prowizyjne” od Nabywcy?

Spółka negocjuje w imieniu eksportera warunki sprzedaży importerowi, w szczególności dotyczy to ustalania takich warunków dostawy towarów, jak:

  • cena,
  • ilość,
  • specyfikacja techniczna,
  • data dostarczenia,
  • zasady płatności.

e)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 4 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, tj. czy są to usługi, do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n)?

W opinii Spółki, usługi, o których mowa w Scenariuszu 4 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), i nie są to usługi, do których stosuje się szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie przepisów szczególnych.

f)czy usługobiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa usługi „pośrednictwa w dostawie towarów”?

Nie posiada.

4.Czy w przypadku Scenariusza 5:

a)plantator oraz dystrybutor z państwa trzeciego (np. z Peru czy z Brazylii), który nabywa od Państwa usługę „pośrednictwa w zakresie pozyskania klienta” posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa ww. usługi?

Nie posiada.

b)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 5 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy?

W opinii Spółki, tak.

5.Prosimy aby przedstawili Państwo okoliczności związane z realizacją świadczenia objętego pytaniem nr 6, w tym wskazali:

a)kto jest faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 6) - dostawca z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia), czy nabywca z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (np. z Niemiec lub z Holandii)?

Faktycznym nabywcą świadczonych przez Spółkę usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 6) są firmy (podmioty gospodarcze) spełniające co do zasady definicję podatnika podatku od wartości dodanej, z innego niż Polska państwa członkowskiego UE.

b)co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z ww. usługobiorcą?

Przedmiotem umowy jest usługa pośrednictwa z tytułu pozyskania dostawcy, który dostarcza towary z państwa trzeciego np. z Brazylii lub Peru do innego państwa członkowskiego UE (innego niż UE).

c)do wykonania jakich konkretnie czynności jesteście Państwo zobowiązani w ramach świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów?

Pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (online), negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.

d)za wykonanie jakich czynności otrzymują Państwo „wynagrodzenie prowizyjne” od Nabywcy?

Spółka negocjuje w imieniu eksportera warunki sprzedaży importerowi, w szczególności dotyczy to ustalania takich warunków dostawy towarów, jak:

  • cena,
  • ilość,
  • specyfikacja techniczna,
  • data dostarczenia,
  • zasady płatności.

e)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 6 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy?

Usługi, o których mowa w Scenariuszu 6 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy.

f)czy usługobiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa usługi „pośrednictwa w dostawie towarów”?

Nie posiada.

W uzupełnieniu wniosku z 17 maja 2024 r., w odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:

1)W jaki sposób została zawarta umowa dotycząca dostawy towarów w Scenariuszu 4 oraz w Scenariuszu 6, tj.:

a)czy umowa dotycząca dostawy towarów została zawarta pomiędzy dostawcą z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia) i nabywcą z państwa trzeciego przeznaczenia towarów (Scenariusz 4)/z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6),

b)czy umowa dotycząca dostawy towarów została zawarta pomiędzy dostawcą z państwa trzeciego a Państwa Spółką, a następnie pomiędzy Państwa Spółką a nabywcą z państwa przeznaczenia towarów?

Wnioskodawca zawiera dwa typy umów: 1) z dostawcą towarów z państwa trzeciego, a następnie 2) z nabywcą z państwa przeznaczenia towarów.

2)Czy wykonując czynności w ramach Scenariusza 4 i 6:

a)działają Państwo we własnym imieniu, czy

b)działają Państwo w imieniu dostawcy z państwa trzeciego lub w imieniu nabywcy z państwa trzeciego (Scenariusz 4)/z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6), tj. czy działają Państwo jako pośrednik, który doprowadza do podpisania umowy na sprzedaż towaru bezpośrednio przez dostawcę z nabywcą?

Wnioskodawca działa jako pośrednik dostawcy towarów.

3)Kto ponosi odpowiedzialność za towar względem nabywcy towarów?

Odpowiedzialność za towar względem nabywcy produktów ponosi dostawca towarów. Wnioskodawca nie ponosi takiej odpowiedzialności.

4)W jaki sposób dostawca z państwa trzeciego dokumentuje transakcję będącą przedmiotem zapytania, w tym m.in. jakie dane dostawcy oraz jaki NIP zostały wskazane na fakturze, jakie dane nabywcy (w tym NIP) oraz jaką stawkę podatku VAT zawiera faktura, co wskazuje faktura wystawiona przez dostawcę w polu „nazwa towaru/usługi”?

Dostawca z państwa trzeciego rejestruje sprzedaż dla firmy Wnioskodawcy. NIP dostawcy na fakturze to NIP dostawcy z państwa trzeciego. W dokumentacji sprzedaży, Wnioskodawca jest podmiotem kupującym towar (nabywcą) oraz podmiotem odpowiedzialnym za płatność, tak więc na fakturze jest podany NIP Wnioskodawcy jako NIP nabywcy. Nie jest pobierany żaden podatek VAT ze strony dostawcy z państwa trzeciego, jako że ta sprzedaż nie jest traktowana jako eksport. Podsumowując, nie jest pobierany podatek VAT ze sprzedaży w kraju pochodzenia.

5)Co obejmuje płatność otrzymana przez Państwa od dostawcy z państwa trzeciego, tj. czy płatność otrzymana przez Państwa od dostawcy z państwa trzeciego obejmuje cenę towaru oraz ustaloną prowizję dla Spółki, czy tylko prowizję lub tylko cenę towaru - prosimy szczegółowo opisać zdarzenie?

Wnioskodawca otrzymuje płatność od nabywcy z Unii Europejskiej lub państwa trzeciego. Otrzymana płatność obejmuje kwotę na produkt otrzymany od dostawcy z państwa trzeciego. Następnie Wnioskodawca płaci stawkę (100% - X) dostawcy towarów z państwa trzeciego. X, w tym przypadku, odpowiada prowizji za usługę sprzedaży, którą dokonuje Wnioskodawca. Podsumowując, pieniądze, które są przelewane przez Wnioskodawcę  dostawcy towarów z państwa trzeciego, odpowiadają wartości produktów, a Wnioskodawca zatrzymuje jedynie płatność prowizji.

Jednocześnie, odnośnie Scenariusza 5 - w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania, czy umowa na dostawę towarów jest zawarta pomiędzy dostawcą i nabywcą, a Państwo otrzymują jedynie prowizję za wykonanie usług, wskazali Państwo, że umowa na dostawę towarów jest zawarta pomiędzy dostawcą, a nabywcą. Wnioskodawca otrzymuje jedynie prowizję za sprzedaż od dostawcy towarów w zamian za dokonanie sprzedaży.

Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, z zachowaniem pierwotnej numeracji

4)Czy czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 4, polegające na pośrednictwie w dostawie towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego do innego państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada), stanowią świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju?

5)Czy czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 5 na rzecz plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich stanowią świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju?

6)Czy czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 6, polegające na pośrednictwie w dostawie towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego do innego niż Polska państwa członkowskiego UE przeznaczenia towarów (np. Holandia, Niemcy), stanowią wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 4

Czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 4, polegające na pośrednictwie w dostawie towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego do innego państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada), stanowią świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju.

Ad 5

Czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 5, na rzecz plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich stanowią świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju.

Ad 6

Czynności wykonywane przez Spółkę, opisane w ramach Scenariusza 6, polegające na pośrednictwie w dostawie towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego do innego niż Polska państwa członkowskiego UE przeznaczenia towarów (np. Holandia, Niemcy), stanowią wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług opodatkowane poza terytorium kraju.

Uzasadnienie w zakresie Pytania 4

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności Scenariusza 4 należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie będą miały zastosowania. Zatem, miejscem świadczenia (opodatkowania) czynności pośrednictwa w dostawie towarów na rzecz Nabywców posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwie trzecim (np. w Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie) będzie - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - państwo, w którym ten usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. np. w Stanach Zjednoczonych lub Kanadzie. Zatem ww. Usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Powyższa transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jednakże powinna zostać wykazana w deklaracji JPK_V7M jako świadczenie usług poza terytorium kraju.

Uzasadnienie w zakresie Pytania 5

W kontekście Scenariusza 5, należy wskazać, że miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy - w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności Scenariusza 5 należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie będą miały zastosowania. Zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) Usług pośrednictwa w interesach, świadczonych przez Państwa na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w państwie trzecim (np. w Peru lub w Brazylii), będzie - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - państwo, w którym ten usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. np. w Peru lub w Brazylii. Zatem ww. Usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Powyższa transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jednakże powinna zostać wykazana w deklaracji JPK_V7M jako dostawę towarów dokonaną poza terytorium kraju.

Uzasadnienie w zakresie Pytania 6

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności Scenariusza 6 należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie będą miały zastosowania. Zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) czynności pośrednictwa w dostawie towarów na rzecz Nabywców posiadających siedzibę działalności gospodarczej w innym niż Polska państwie członkowskim UE (np. w Holandii lub w Niemczech) będzie - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - państwo, w którym ten usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. np. w Holandii lub w Niemczech. Zatem ww. Usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych: (...) usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Powyższa transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jednakże powinna zostać wykazana w deklaracji JPK_V7M oraz informacji podsumowującej (VAT-UE) jako wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług poza terytorium kraju.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie pytania nr 5 oraz jest nieprawidłowe w zakresie pytania 4 i 6.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania transakcji dokonywanych w ramach Scenariuszy 4-6. Natomiast odnośnie transakcji dokonywanych w ramach Scenariuszy 1-3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy, „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tu przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, że aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie musi być odpłatne,
  • miejscem świadczenia musi być terytorium kraju,
  • świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  • świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Według tej regulacji, podatnikiem jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak stanowi art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Według art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem, co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zajmuje się (…) sprzedażą (…) zakupionych uprzednio od dostawców z Ameryki Południowej m.in. z Brazylii i Peru (Transakcje towarowe). Spółka świadczy również usługi pośrednictwa w interesach i pozyskiwania klientów na towary dostarczane przez plantatorów i dystrybutorów.

Spółka jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce jako czynny podatnik VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nie jest zarejestrowana do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Klientami Spółki są podatnicy podatku od towarów i usług (w Polsce) oraz podatnicy podatku od wartości dodanej (w przypadku klientów z UE) lub podatku o podobnym charakterze (klienci z państw trzecich).

Transakcje dokonywane są przez Spółkę wg Scenariuszy 1-6.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. opodatkowania czynności przedstawionych w Scenariuszu 4 oraz Scenariuszu 6.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w transakcjach realizowanych wg Scenariusza 4 i 6 Spółka występuje w charakterze pośrednika pomiędzy dostawcą z państwa trzeciego/państwa pochodzenia a nabywcą towarów z innego państwa trzeciego (Scenariusz 4) lub z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6) [Nabywca]. Wskazali Państwo, że na żadnym etapie dostaw, nie nabywają Państwo towarów na własność, nie rozporządzają nimi jak właściciel i nie ponoszą Państwo odpowiedzialności za towar względem nabywcy towarów (dostawca ponosi odpowiedzialność za towar względem nabywcy). Przedmiotem umowy łączącej Państwa z Nabywcą jest usługa pośrednictwa w znalezieniu rynku zbytu i odbiorcy towaru. Spółka zobowiązana jest do pozyskania klientów, nawiązywania i podtrzymywania relacji biznesowych, budowania długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewniania kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (on-line), negocjacji z klientami warunków umowy i współpracy, wstępnego uzgadniania warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów. Spółka negocjuje w imieniu eksportera warunki sprzedaży importerowi (m.in. cena, ilość, specyfikacja techniczna, data dostarczenia oraz zasady płatności), a w zamian otrzymuje od Nabywcy wynagrodzenie prowizyjne.

Państwa zdaniem, czynności polegające na pośrednictwie w dostawie towarów od podmiotu z państwa trzeciego do państwa trzeciego (Scenariusz 4) lub do innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6) stanowią świadczenie usług pośrednictwa w dostawie towarów opodatkowane poza terytorium kraju.

Z powyższym twierdzeniem nie można się zgodzić.

Należy zauważyć, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „pośrednictwo”, a zatem przy określaniu zakresu przedmiotowego tego pojęcia należy odnieść się do wykładni językowej tego określenia.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN), przez pośrednictwo należy rozumieć działalność osoby trzeciej mające na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron. Równorzędnie, przez pośrednictwo rozumie się kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych, a więc załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami, uczestniczenie w zawieraniu takich transakcji. W tym zakresie stwierdzić należy, że wykonywane przez podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema różnymi stronami transakcji handlowych można uznać za pośrednictwo. Przez umowę o pośrednictwo należy więc rozumieć taki stosunek prawny istniejący pomiędzy dwiema stronami, z których jedna (pośrednik) otrzymuje zlecenie od drugiej, aby doprowadzić do wymiany gospodarczej świadczeń z osobą trzecią, przy czym znalezienie kontrahenta ma stanowić bezpośredni i decydujący rezultat starań pośrednika. Bezpośrednim celem aktywności pośrednika jest wywołanie skutku prawnego, polegającego na wprowadzeniu zleceniodawcy (podmiotu zastępowanego) w stosunek umowny z osobą trzecią.

W celu rozstrzygnięcia, co w świetle przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem „pośrednictwa” warto odnieść się do wyroku z 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde, w którym TSUE stwierdził, że „(…) pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową”.

W praktyce, na podstawie orzecznictwa TSUE i polskich sądów administracyjnych ukształtowały się przesłanki jakie powinny zostać spełnione, aby daną usługę zakwalifikować jako usługę pośrednictwa. W tym zakresie, wskazuje się, że usługa pośrednictwa powinna stanowić:

  • usługę świadczoną na rzecz strony transakcji o świadczenie usług, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,
  • z punktu widzenia strony transakcji o świadczenie - usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element tej transakcji,
  • celem jest dążenie do zawarcia umowy (przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),
  • usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji o świadczenie usług).

W konsekwencji, żeby uznać daną działalność za pośrednictwo konieczne jest, aby pośrednik wykonał przynajmniej niektóre z czynności:

  • wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia umowy,
  • uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę,
  • prowadzenie negocjacji polegających na jednoznacznie określonym akcie mediacji,
  • nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w Scenariuszu 4 i Scenariuszu 6 Spółka zawiera dwie umowy dotyczące dostawy towarów, tj. jedną umowę dotyczącą dostawy towarów z dostawcą towarów z państwa trzeciego, a następnie drugą umowę z nabywcą z państwa przeznaczenia towarów. Przy tym, w kwestii dokumentowania transakcji wskazali Państwo, że dostawca z państwa trzeciego rejestruje sprzedaż dla firmy Wnioskodawcy, a na fakturze dokumentującej sprzedaż umieszcza swój NIP (NIP dostawcy towarów) oraz NIP Spółki jako NIP nabywcy towarów. W dokumentacji sprzedaży dostawcy, Spółka jest podmiotem kupującym towar (nabywcą) i podmiotem odpowiedzialnym za płatność. W odpowiedzi na pytanie, co obejmuje płatność otrzymana przez Spółkę od dostawcy z państwa trzeciego, tj. czy ww. płatność obejmuje cenę towaru oraz ustaloną prowizję dla Spółki, czy tylko prowizję lub tylko cenę towaru Spółka wskazała jednoznacznie, że otrzymuje płatność od nabywcy z Unii Europejskiej lub państwa trzeciego, która obejmuje kwotę na produkt otrzymany od dostawcy z państwa trzeciego. Również faktura wystawiona przez Spółkę zawiera cenę towaru. Jak Państwo wskazują, Spółka wystawia fakturę na Nabywcę, w której uwzględnia wartość dostarczonych towarów, w tym należną jej prowizję. Pieniądze, które Spółka przelewa dostawcy towarów z państwa trzeciego, odpowiadają wartości produktów (Spółka zatrzymuje płatność prowizji).

Powyższe pozwala przyjąć, że Spółka nie działa jako pośrednik, który doprowadza do podpisania umowy na sprzedaż towaru bezpośrednio przez dostawcę z nabywcą. Celem działań Spółki nie jest jedynie stworzenie warunków, w których możliwe jest zawarcie umowy sprzedaży towarów z udziałem zainteresowanych stron, tj. pomiędzy dostawcą z państwa trzeciego i nabywcą towarów z innego państwa trzeciego (Scenariusz 4) lub z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6). Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika natomiast, że Spółka nabywa towar od dostawcy, a następnie odsprzedaje ten towar nabywcy z państwa trzeciego (Scenariusz 4) lub nabywcy z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Scenariusz 6). Oznacza to, że czynności realizowane przez Spółkę, opisane w Scenariuszu 4 oraz w Scenariuszu 6 - wbrew Państwa opinii - nie stanowią świadczenia usług lecz dostawę towarów i powinny być opodatkowane wg zasad obowiązujących dla dostawy towarów, w tym zasad dotyczących ustalenia miejsca świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 4 i 6, z którego wynika, że czynności realizowane przez Państwa w ramach Scenariusza 4 i 6 stanowią świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu w Polsce należy uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwości Spółki dotyczą również opodatkowania czynności opisanych w Scenariuszu 5.

Spółka wskazała, że w ramach Scenariusza 5 Spółka działa w charakterze pośrednika w zakresie pozyskania klienta dla plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich np. z Peru lub Brazylii (Usługi pośrednictwa w interesach). Spółka odpowiedzialna jest za pozyskanie klientów, nawiązanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (online). Ponadto, Spółka negocjuje z klientami plantatorów i dystrybutorów warunki umowy i współpracy, uzgadnia wstępnie warunki umowy, terminy dostarczenia towarów oraz ewentualne rabaty dla klientów. Spółka nie nabywa prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

W analizowanym przypadku, Umowa na dostawę towarów jest zawarta pomiędzy dostawcą i nabywcą, a Spółka otrzymuje jedynie prowizję od dostawcy towarów w zamian za dokonanie sprzedaży. Zatem w Scenariuszu 5 Spółka świadczy usługi pośrednictwa, tj. tworzy warunki do zawarcia umowy dotyczącej dostawy towarów pomiędzy dostawcą i nabywcą. Jak Państwo słusznie rozpoznali, Usługi pośrednictwa w interesach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Spółka - czynny podatnik VAT, świadczy Usługi pośrednictwa w interesach na rzecz plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich, którzy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Jak Państwo wskazali, przedmiotowe usługi stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy. Jednocześnie, usługobiorca (plantator oraz dystrybutor z państwa trzeciego) nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu ww. usługi. Tym samym, usługi świadczone przez Państwa w Scenariuszu 5 nie podlegają opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju siedziby usługobiorcy (terytorium państwa trzeciego), na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko w zakresie 5, z którego wynika, że Usługi pośrednictwa w interesach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być -zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczących wykazywania transakcji w JPK_V7M i informacji podsumowującej, gdyż w tym zakresie nie sformułowano pytania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00