Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.218.2024.2.AM
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących dotyczących Inkubatora Przedsiębiorczości wybudowanego w ramach inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących dotyczących … Inkubatora Przedsiębiorczości wybudowanego w ramach inwestycji pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2024 r. (wpływ 10 maja 2024 r.) oraz pismem z 20 maja 2024 r. – według daty nadania (wpływ 22 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Gmina na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 15 i 17 tej ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, jak również wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Gmina wraz z dwiema sąsiednimi gminami (będącymi Partnerami) zrealizowała przedsięwzięcie pn. „…” (dalej: „Projekt”). Gmina pełni rolę Lidera Projektu. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020, w ramach Osi priorytetowej nr 1 „Przedsiębiorstwa i innowacje”, Działania nr 1.3 „Rozwój przedsiębiorczości”, Poddziałania nr 1.3.1 „….” Całkowita wartość Projektu wyniosła … zł, w tym kwota dofinansowania … zł. Na realizację Inwestycji Gminie zostało przyznane dofinansowanie do wartości netto nakładów inwestycyjnych. W odniesieniu do udziału Gminy wartość Projektu wyniosła ….
W ramach Projektu Gmina w latach 2021-2023 zrealizowała inwestycję w zakresie budowy ... Inkubatora Przedsiębiorczości w ... (dalej: Inwestycja).
Celem Inwestycji jest ułatwienie warunków tworzenia i rozwoju działalności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) oraz pomoc w przetrwaniu wczesnych faz cyklu rozwojowego przedsiębiorstw.
W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniosła wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę jako nabywcę (z danymi Gminy) fakturami VAT z wykazanym podatkiem. Dotychczas Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na Inwestycję. Gmina w pierwszej kolejności zamierzała wystąpić z wnioskiem o potwierdzenie przysługującego jej w tym zakresie prawa do odliczenia VAT.
Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił również wydatki bieżące na utrzymanie budynku Inkubatora Przedsiębiorczości - takie jak sprzątanie, monitoring, media (dalej: „wydatki bieżące”). Na fakturach dokumentujących te wydatki również jako nabywca wskazywana jest/będzie Gmina.
Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wydatków ponoszonych przez Gminę (inwestycyjnych i bieżących) oraz działalności Gminy (nie dotyczy zakresu Projektu realizowanego przez sąsiednie Gminy).
Zakres Inwestycji obejmował:
·…;
·...;
·…;
·…;
·….
W powstałym w efekcie realizacji Inwestycji obiekcie Inkubatora Przedsiębiorczości mieszczą się przeznaczone do wynajmu lokale użytkowo-biurowe, stanowiska biurowe, sala konferencyjna i sala szkoleniowa. Budynek Inkubatora wyposażony jest także w zaplecze socjalne (toalety, klatka schodowa, miejsce dla osób palących) i techniczne (serwerownia) oraz wspólny sekretariat.
Cały obiekt jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością i w jak najlepszy sposób ma umożliwiać prowadzenie działalności gospodarczej.
Obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości w całości ma służyć podmiotom zewnętrznym zainteresowanym prowadzeniem w nim swej działalności gospodarczej. Mają w nim być zlokalizowane siedziby działalności przedsiębiorców z sektora MŚP - biura, sale i inne pomieszczenia ściśle związane z działalnością podmiotów korzystających z budynku Inkubatora oraz części wspólne (winda, korytarze, wejście, sekretariat etc.).
Poszczególne lokale użytkowe (powierzchnie biurowe) będą przez Gminę odpłatnie udostępniane podmiotom gospodarczym na podstawie stosownych pisemnych umów cywilnoprawnych. Zamiarem Gminy jest odpłatne udostępnianie pomieszczeń budynku Inkubatora podmiotom rozpoczynającym lub planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcom działającym na rynku. Stroną poszczególnych umów cywilnoprawnych (umów najmu) zawieranych z przedsiębiorcami będzie każdorazowo Gmina.
Świadczone usługi najmu pomieszczeń w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości Gmina będzie dokumentować wystawianymi na przedsiębiorców fakturami VAT i będzie rozliczać VAT należny z tego tytułu.
Zgodnie z cennikiem stanowiącym załącznik do regulaminu funkcjonowania Inkubatora Przedsiębiorczości, przyjętym zarządzeniem Burmistrza … nr … z … 2024 r., Gmina będzie świadczyła dla przedsiębiorców następujące usługi w Inkubatorze:
1)Wirtualne Biuro …;
2)wynajem pomieszczeń biurowych oraz stanowisk pracy, a w tym:
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·…;
·….
Miesięczny czynsz za wynajem pomieszczeń/stanowisk biurowych to … zł/1 m2 brutto;
3)wynajem sali konferencyjnej, szkoleniowej ….
Dodatkowo Gmina będzie obciążała najemców za korzystanie z tzw. mediów (dostawa wody i odprowadzenie ścieków, zużycie energii elektrycznej i cieplnej) według stawek ustalonych indywidualnie, w zależności od charakteru prowadzonej działalności, wielkości wynajmowanego biura oraz liczby osób zgłoszonych przez najemcę.
Gmina wskazuje, że wysokość powyższych opłat została przez Gminę skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Kalkulacji wysokości opłat Gmina dokonała na podstawie:
·doświadczenia Gminy w zakresie wynajmu lokali i dzierżaw nieruchomości na terenie Gminy (stawek stosowanych dla podmiotów zewnętrznych),
·analizy cen rynkowych podmiotów oferujących podobne usługi na terenie innych jednostek samorządu terytorialnego.
Obiekt Inkubatora nie będzie służył Gminie do innych celów niż prowadzenie działalności w zakresie odpłatnego udostępniania powierzchni i pomieszczeń przedsiębiorcom. W szczególności w budynku tym nie będą miały swej siedziby jakiekolwiek jednostki organizacyjne Gminy. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał pomieszczeń budynku Inkubatora na własne potrzeby, np. jako siedziba wybranego wydziału Urzędu. Gmina nie będzie organizowała w tym budynku własnych szkoleń czy spotkań z kontrahentami. Budynek ten nie będzie w żadnym stopniu wykorzystywany przez Gminę na potrzeby realizacji zadań Gminy o charakterze publicznoprawnym. Obiekt Inkubatora jest przeznaczony wyłącznie do korzystania z niego przez przedsiębiorców, niezwiązanych z Gminą, wynajmujących poszczególne lokale znajdujące się w tym obiekcie.
Ponadto, Gmina nie przewiduje możliwości nieodpłatnego korzystania z obiektu (wszystkie lokale użytkowe i powierzchnie biurowe oraz infrastruktura mieszczące się w budynku Inkubatora są przeznaczone do odpłatnego udostępniania).
Celem Gminy jest aby obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości nie służył do czynności innych niż opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.
Ponadto w piśmie z 2 maja 2024 r. Gmina wskazała, że:
1)Wartość pełnych nakładów inwestycyjnych Gminy ... poniesionych w ramach realizacji inwestycji „…” wyniosła netto … zł; brutto … zł, natomiast wartość dofinansowania (podatek VAT nie był finansowany ze środków dofinansowania) … zł.
2)Powierzchnia Inkubatora Przedsiębiorczości przeznaczona pod wynajem (lokale biurowo-usługowe oraz sale konferencyjne + wspólny sekretariat) wynosi … m2.
3)Miesięczny czynsz za wynajem pomieszczeń/stanowisk biurowych wynosi … zł/1 m2 brutto, netto … zł/1 m2.
4)Wysokość opłat za wynajem pomieszczeń biurowych została skalkulowana na podstawie rozeznania rynku nieruchomości przeznaczanych do wynajmu na terenie Gminy .... Wysokość opłat za wynajem sali konferencyjnych i szkoleniowych została skalkulowana również na podstawie rozeznania rynku w zakresie sali szkoleniowych i konferencyjnych przeznaczonych do wynajmu na terenie Powiatu ..., a także na podstawie porównania cen wynajmów w innych inkubatorach przedsiębiorczości działających w bliskiej okolicy. Natomiast stawkę za usługę wirtualnego biura Gmina kalkulowała na podstawie średnich cen za tego rodzaju usługi oferowane na terenie kraju przez wirtualne biura oraz inne inkubatory przedsiębiorczości.
5)Wysokość opłat za wynajem finalnie ustalono na podstawie zbadania rynku jako średnia zróżnicowanych stawek czynszu, przy założeniu uzyskania maksymalnego poziomu wynajmu pomieszczeń.
6)Ustalona kwota opłat za czynsz będzie ulegała waloryzacji każdego roku trwania najmu od miesiąca, w którym opublikowany zostanie wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych odpowiedni za ostatni rok kalendarzowy w Monitorze Polskim przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, przy czym podniesiona stawka opłaty w danym roku stanie się kwotą wyjściową do zwiększenia jej w następnym roku. W związku z tym, że media będą rozliczane na podstawie podliczników, ich wysokość będzie zmienna, uzależniona od kształtowania się cen rynkowych.
7)Gmina zakłada możliwość zmiany cennika zawartego w Zarządzeniu Burmistrza … i podniesienie cen opłat za czynsz biorąc pod uwagę zainteresowanie przedsiębiorców Inkubatorem.
8)Inkubator Przedsiębiorczości do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, Gmina zamierza wykorzystywać przez cały okres funkcjonowania tego obiektu, tj. nie zamierza zmieniać jego przeznaczenia i np. udostępniać powierzchni w tym obiekcie nieodpłatnie lub wykorzystywać ten obiekt w jakimkolwiek zakresie na potrzeby własne.
9)Zgodnie z założeniami, planowana roczna wartość wpływów z tytułu wynajmu powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości w bieżącym roku (pierwszy rok funkcjonowania, Gmina jest na etapie podpisywania umów z zainteresowanymi przedsiębiorcami) to … zł netto. W kolejnych latach funkcjonowania Inkubatora, Gmina przewiduje wzrost wpływów rocznych z tytułu wynajmu obiektu. Gmina może przyjąć, że szacowane opłaty za wynajem powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości umożliwią zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji w okresie ok. 40 lat.
10)Biorąc pod uwagę wartość rocznych wpływów Gminy z umów odpłatnego wynajmu Inkubatora Przedsiębiorczości oraz wartość netto inwestycji sfinansowaną zarówno ze środków własnych Gminy jak i otrzymanego dofinansowania, roczne wynagrodzenie będzie stanowiło ponad 2% wartości całkowitej Inwestycji.
11)Biorąc pod uwagę przewidywany wzrost obrotu w kolejnych latach do wysokości … zł, obrót z tytułu wynajmu powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości będzie dość znaczący dla budżetu Gminy ....
12)Na pytanie „Czy w ramach wydatków inwestycyjnych i/lub bieżących dotyczących Inkubatora Przedsiębiorczości ponieśli lub poniosą Państwo wydatki, które nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych? Czy wśród ww. wydatków ponieśli lub będą Państwo ponosić wydatki, które będą służyły czynnościom zwolnionym lub niepodlegającym opodatkowaniu (jakie wydatki)?” Gmina odpowiedziała, że nie poniosła i nie przewiduje poniesienia wydatków, które miałyby być również wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu.
13)Na pytanie: „Jeśli ponoszone przez Państwa wydatki inwestycyjne lub bieżące dotyczące Inkubatora Przedsiębiorczości będą również wykorzystywane do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu, czy potrafią Państwo przyporządkować ponoszone wydatki bezpośrednio do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem)?” Gmina odpowiedziała, że jak wskazano w pkt. 12 Gmina nie poniosła i nie przewiduje poniesienia wydatków, które miałyby być również wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu.
14)Pomieszczenia i powierzchnie biurowe są/będą wynajmowane wyłącznie podmiotom zewnętrznym, niezwiązanym z Gminą. Inkubator Przedsiębiorczości jest przeznaczony dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Jak Gmina wskazywała wcześniej, nie przewiduje wykorzystywania powierzchni tego obiektu na potrzeby własne, w tym jej jednostek organizacyjnych, czy też spółek komunalnych.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w pełnych kwotach od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w pełnych kwotach od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, działając we własnym imieniu i na własny rachunek - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Gmina w przypadku odpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości będzie działać na podstawie umów cywilnoprawnych. Tak więc, w ocenie Gminy, mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina będzie działać w charakterze podatnika VAT, gdyż jest to działanie na zasadach analogicznych do działania innych uczestników rynku.
Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA), m.in. w wyroku z 26 sierpnia 2010 r., sygn. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż: „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.”
Podobnie także w orzeczeniu z 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 273/09, NSA uznał, iż: „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina.”
Stanowisko takie prezentowane jest również w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 12 marca 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.98.2019.1.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) wskazał, iż: „organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.”
Zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie pomieszczeń w obiekcie Inkubatora stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w opinii Gminy, czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku. W związku z funkcjonowaniem Inkubatora Przedsiębiorczości Gmina będzie zatem zobowiązana do rozliczania odpowiednich kwot VAT należnego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Zdaniem Gminy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji jak również późniejszych wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem budynku Inkubatora.
Wydatki te dotyczą bowiem wyłącznie usług odpłatnego udostępniania pomieszczeń w obiekcie Inkubatora, a więc czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które zdaniem Gminy, podlegają opodatkowaniu VAT.
Skoro Gmina będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tego tytułu, powinna ona mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W ocenie Gminy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” lub „Trybunał”) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że: „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży.
Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odpłatnego udostępniania pomieszczeń budynku Inkubatora, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
Stanowisko Gminy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.59.2023.1.OS, w której Dyrektor KIS wskazał: „w związku z odpłatnym udostępnianiem biur w ramach działalności inkubatora przedsiębiorczości występują /będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1, gdyż będą Państwo świadczyć odpłatnie usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (...) Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w związku z budowa i utrzymaniem inkubatora przedsiębiorczości są/będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania”.
Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji indywidualnej z 12 sierpnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.210.2020.2.NK, wskazując, iż: „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego Projektu polegającego na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości - jak wynika z przedstawionego opisu sprawy - wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. powstała powierzchnia biurowa oraz szkoleniowo - konferencyjna będą wykorzystywane przez Miasto do świadczenia usług odpłatnego wynajmu (krótko-i długoterminowego) na rzecz lokalnych przedsiębiorców oraz do świadczenia usług szkoleniowo-doradczych zarówno na rzecz przedsiębiorców korzystających z Inkubatora, jak też innych podmiotów zewnętrznych.”
Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.645.2019.2.AZ, w której stwierdził, że: „W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki związane z budową inkubatora przedsiębiorczości będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak podał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub do działalności innej niż działalność gospodarcza.”
W konsekwencji, w opinii Gminy, przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:
1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo‑przedmiotowy,
2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
-ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
Tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wraz z dwiema sąsiednimi gminami (będącymi Partnerami) zrealizowali Państwo przedsięwzięcie pn. „…”. Państwo pełnią rolę Lidera Projektu. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….
W ramach Projektu zrealizowali Państwo w latach 2021-2023 inwestycję w zakresie budowy ... Inkubatora Przedsiębiorczości w .... Celem Inwestycji jest ułatwienie warunków tworzenia i rozwoju działalności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) oraz pomoc w przetrwaniu wczesnych faz cyklu rozwojowego przedsiębiorstw. W związku z realizacją Inwestycji ponieśli Państwo wydatki udokumentowane wystawianymi na Państwa jako nabywcę fakturami VAT z wykazanym podatkiem. Ponoszą i będą Państwo ponosili również wydatki bieżące na utrzymanie budynku Inkubatora Przedsiębiorczości - takie jak sprzątanie, monitoring, media. Na fakturach dokumentujących te wydatki również jako nabywca wskazywani są/będą Państwo.
W powstałym w efekcie realizacji inwestycji obiekcie Inkubatora Przedsiębiorczości mieszczą się przeznaczone do wynajmu lokale użytkowo-biurowe, stanowiska biurowe, sala konferencyjna i sala szkoleniowa. Budynek Inkubatora wyposażony jest także w zaplecze socjalne (toalety, klatka schodowa, miejsce dla osób palących) i techniczne (serwerownia)oraz wspólny sekretariat. Obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości w całości ma służyć podmiotom zewnętrznym zainteresowanym prowadzeniem w nim swej działalności gospodarczej. Mają w nim być zlokalizowane siedziby działalności przedsiębiorców z sektora MŚP - biura, sale i inne pomieszczenia ściśle związane z działalnością podmiotów korzystających z budynku Inkubatora oraz części wspólne (winda, korytarze, wejście, sekretariat etc.). Poszczególne lokale użytkowe (powierzchnie biurowe) będą przez Państwa odpłatnie udostępniane podmiotom gospodarczym na podstawie stosownych pisemnych umów cywilnoprawnych. Wysokość opłat za wynajem pomieszczeń biurowych została skalkulowana na podstawie rozeznania rynku nieruchomości przeznaczanych do wynajmu na terenie Gminy. Wysokość opłat za wynajem sali konferencyjnych i szkoleniowych została skalkulowana również na podstawie rozeznania rynku w zakresie sali szkoleniowych i konferencyjnych przeznaczonych do wynajmu na terenie Powiatu ..., a także na podstawie porównania cen wynajmów w innych inkubatorach przedsiębiorczości działających w bliskiej okolicy. Natomiast stawkę za usługę wirtualnego biura kalkulowali Państwo na podstawie średnich cen za tego rodzajuusługi oferowane na terenie kraju przez wirtualne biura oraz inne inkubatory przedsiębiorczości. Wysokość opłat za wynajem finalnie ustalono na podstawie zbadania rynku jako średnia zróżnicowanych stawek czynszu, przy założeniu uzyskania maksymalnego poziomu wynajmu pomieszczeń.
Państwa zamiarem jest odpłatne udostępnianie pomieszczeń budynku Inkubatora podmiotom rozpoczynającym lub planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcom działającym na rynku. Stroną poszczególnych umów cywilnoprawnych (umów najmu) zawieranych z przedsiębiorcami będą każdorazowo Państwo. Obiekt Inkubatora nie będzie Państwu służył do innych celów niż prowadzenie działalności w zakresie odpłatnego udostępniania powierzchni i pomieszczeń przedsiębiorcom. W szczególności w budynku tym nie będą miały swej siedziby jakiekolwiek jednostki organizacyjne Gminy. Nie będą Państwo wykorzystywali pomieszczeń budynku Inkubatora na własne potrzeby. Budynek ten nie będzie w żadnym stopniu wykorzystywany przez Państwa na potrzeby realizacji Państwa zadań o charakterze publicznoprawnym. Obiekt Inkubatora jest przeznaczony wyłącznie do korzystania z niego przez przedsiębiorców, niezwiązanych z Gminą, wynajmujących poszczególne lokale znajdujące się w tym obiekcie. Ponadto, nie przewidują Państwo możliwości nieodpłatnego korzystania z obiektu (wszystkie lokale użytkowe i powierzchnie biurowe oraz infrastruktura mieszczące się w budynku Inkubatora są przeznaczone do odpłatnego udostępniania). Państwa celem jest aby obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości nie służył do czynności innych niż opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.
Należy wskazać, że w związku z odpłatnym udostępnianiem wirtualnego biura, pomieszczeń biurowych, stanowisk pracy oraz sali konferencyjnej i szkoleniowej w ramach działalności inkubatora przedsiębiorczości występują/będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1, gdyż będą Państwo świadczyć odpłatnie usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ponadto należy wskazać, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnianiu wirtualnego biura, pomieszczeń biurowych, stanowisk pracy oraz sali konferencyjnej i szkoleniowej w ramach działalności inkubatora przedsiębiorczości, w związku z czym, usługa ta nie korzysta/nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w związku z budową i utrzymaniem inkubatora przedsiębiorczości są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. wydatki.
Wobec powyższego, mają/będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt ... Inkubatora Przedsiębiorczości. Przy czym prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right