Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.24.2024.1.BK

Skutki podatkowe sprzedaży udziałów nabytych w drodze działu spadku.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 29 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W wyniku dziedziczenia ustawowego nabył Pan spadek po swoim ojcu, który zmarł (...) 2017 r. Zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia z (...) 2019 r. dziedziczył Pan po swoim ojcu w udziale wynoszącym 1/3.

W skład masy spadkowej wchodziły udziały w gospodarstwach rolnych składających się z:

-nieruchomości położonej w A, gm. B, powiat. C, woj. D, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami ewidencyjnymi 1, 2, 3, 4, 5 i 6, o łącznym obszarze wynoszącym (...) ha; dla której nie była prowadzona księga wieczysta;

-nieruchomości położonej w E, gm. B, powiat C, woj. D, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami ewidencyjnymi 7, 8, 9 i 10, o obszarze (...) ha, dla których Sąd Rejonowy prowadził księgę wieczystą (...).

Powołane wyżej numery ewidencyjne działek stosowane są konsekwentnie w dalszych fragmentach niniejszego wniosku, tj. powołane w dalszej części wniosku numery działek oznaczają cały czas działki, o których mowa powyżej.

Nieruchomość objęta księgą wieczystą (...) pozostawała zabudowana dwoma budynkami, w tym jednym budynkiem mieszkalnym oraz jednym budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa.

W wyniku dziedziczenia ustawowego po swoim ojcu nabył Pan do swojego majątku osobistego udział wynoszący (...) w opisanych wyżej nieruchomościach. Udział we wskazanych nieruchomościach wynoszący (...), nabyty po ojcu, nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W dniu (...) 2023 r. w formie aktu notarialnego z Pana udziałem zawarto umowę o dział spadku. Przedmiotem działu spadku były także opisane powyżej nieruchomości, w których udział wynoszący (...) nabył Pan po swoim ojcu. Działu spadku dokonano w taki sposób:

-w przypadku nieruchomości objętej księgą wieczystą (...): w wyniku działu spadku działka gruntu nr 7 została przyznana Panu w całości, natomiast pozostałe działki (tj. nr 8, 9 i 10) zostały przyznane Panu w udziale wynoszącym (...) części; działu spadku dokonano bez żadnych spłat i dopłat;

-w przypadku nieruchomości składającej się z działek gruntu o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6: w wyniku działu spadku nieruchomość została Panu przyznana w udziale wynoszącym (...) części; działu spadku dokonano bez żadnych spłat i dopłat.

Wskutek działu spadku nastąpił przyrost Pana udziału we wskazanych nieruchomościach (w stosunku do wartości udziału nabytego w wyniku dziedziczenia po swoim ojcu). Pana udział w nieruchomościach, który nabył Pan w wyniku działu spadku (prowadzący do przyrostu Pana majątku), wyniósł wobec powyższego:

-(...) w przypadku działki gruntu nr 7 (wchodzącej w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą (...));

-(...) w przypadku pozostałych działek gruntu, tj. nr 8, 9 i 10 wchodzących w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą (...) oraz nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 wchodzących w skład nieruchomości, dla której nie była prowadzona księga wieczysta.

Przedmiotem niniejszego wniosku są udziały w opisanych wyżej nieruchomościach nabyte przez Pana w drodze umownego działu spadku w 2023 r., które w dalszej części wniosku określane są jako „Udziały nabyte w drodze działu spadku”.

W akcie notarialnym stanowiącym umowę o dział spadku stawiający (w tym Pan) wnieśli jednocześnie o:

-odłączenie działki gruntu nr 7, wchodzącej w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą (...), założenie dla niej nowej księgi wieczystej, a następnie wpis prawa własności nowo założonej księgi wieczystej na Pana rzecz;

-wpis prawa własności do księgi wieczystej (...) na Pana rzecz w udziale (...);

-założenie księgi wieczystej dla nieruchomości składającej się z działek gruntu o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6, a następnie wpis prawa własności na Pana rzecz w udziale (...).

W wyniku realizacji tych wniosków:

1.w księdze wieczystej (...), prowadzonej dla nieruchomości gruntowej składającej się (po odłączeniu działki nr 7) z działek gruntu o numerach ewidencyjnych 8, 9 i 10, o łącznym obszarze wynoszącym (...) ha, wpisano na Pana rzecz prawo własności w udziale wynoszącym (...);

2.założono księgę wieczystą (...), prowadzoną dla nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 7, o obszarze wynoszącym (...) ha oraz wpisano w niej prawo własności na Pana rzecz;

3.założono księgę wieczystą (...), prowadzoną dla nieruchomości gruntowych o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 11 i 6, o łącznym obszarze (...) ha oraz wpisano w niej prawo własności na Pana rzecz w udziale wynoszącym (...).

W dniu (...) 2024 r. wraz z pozostałymi współwłaścicielami zawarł Pan w formie aktu notarialnego (dalej jako Akt Notarialny) umowę sprzedaży:

-nieruchomości gruntowej objętej księgą wieczystą nr (...), składającej się z działek gruntu o numerach ewidencyjnych 8,9 i 10, o łącznym obszarze wynoszącym (...) ha; o sposobie korzystania oznaczonym jako grunty orne (dalej w niniejszym wniosku jako „Nieruchomość I”);

-nieruchomości gruntowej objętej księgą wieczystą nr (...), składającej się z działek gruntu o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4, 11 i 6, o łącznym obszarze (...) ha; o sposobie korzystania oznaczonym jako łąki trwałe (dalej w niniejszym wniosku jako „Nieruchomość II”);

-nieruchomości gruntowej objętej księgą wieczystą (...), stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 7, o obszarze wynoszącym (...) ha, o sposobie korzystania oznaczonym jako „Br” - grunty rolne zabudowane (dalej w niniejszym wniosku jako „Nieruchomość III”).

Zgodnie z treścią oświadczeń złożonych do Aktu Notarialnego przez Pana i pozostałych współwłaścicieli:

1.przedmiotowe nieruchomości (tj. Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III - w dalszej części wniosku określane łącznie jako „Nieruchomości”) stanowią nieruchomości rolne w rozumieniu ustaw z 11 kwietnia 2013 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, nie są objęte uproszczonym planem urządzania lasu ani decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach, nie zostały podjęte w stosunku do nich uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na podstawie art. 8 ustawy o rewitalizacji, jak również art. 25 ustawy o rewitalizacji w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji, a na ich terenie nie znajdują się śródlądowe wody stojące, ani żadne wody płynące;

2.Nieruchomości nie są przedmiotem umów dzierżawy ani żadnej innej umowy, mocą której zostałyby oddane do korzystania osobom trzecim;

3.Nieruchomość III zabudowana jest budynkami, tj. budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem niemieszkalnym, które to budynki przeznaczone są do rozbiórki;

4.Nieruchomość I i Nieruchomość II są niezabudowane.

Zgodnie z dokumentami załączonymi do Aktu Notarialnego, tj.:

-wypisem z rejestrów gruntów, działki oznaczone numerami ewidencyjnymi 1, 2, 4, 11 i 6 stanowią użytki oznaczone jako łąki trwałe, zaś działka nr 3 stanowi łąki trwałe i pastwiska;

-wypisem z rejestru gruntów, oznaczone numerami ewidencyjnymi 8, 9 i 10 stanowią użytki oznaczone jako grunty orne, zaś działka nr 7 stanowi grunty rolne zabudowane;

-wypisem z kartoteki gruntów, na działce nr 7 usytuowane są dwa budynki, przy czym jednym budynkiem mieszkalnym oraz jednym budynkiem produkcyjnym, usługowym i gospodarczym dla rolnictwa;

-zaświadczeniem wydanym przez właściwego wójta, dla działek o nr 7, 8, 9, 10, 1, 2, 3, 4, 11 i 6 nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, a działki te nie są położone na obszarze zdegradowanym, rewitalizacji czy obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacyjnej, o których mowa w ustawie z 9 października 2015 r. o rewitalizacji;

-zaświadczeniem wydanym przez właściwego starostę, działki 7, 8, 9, 10, 1, 2, 3, 4, 11 i 6 nie są objęte Uproszczonym Planem Urządzania Lasu, ani nie została wydana dla tych działek decyzja w trybie art. 19 ustawy o lasach.

Treść oświadczeń i dokumentów, które powołano powyżej, stanowią element stanu faktycznego niniejszego wniosku.

Nabywcą przedmiotowych Nieruchomości jest osoba fizyczna (dalej jako Nabywca), która do Aktu Notarialnego złożyła oświadczenie, iż:

1.jest rolnikiem indywidualnym w rozumieniu ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, tj.:

2.jest właścicielem nieruchomości rolnych stanowiących gospodarstwo rolne w miejscowości E, gm. B, powiat C, woj. D, którego łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha i od ponad 5 lat osobiście prowadzi to gospodarstwo rolne oraz podejmuje wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia działalności rolniczej w tym gospodarstwie, na dowód czego okazała oświadczenie nabywcy o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego;

3.posiada kwalifikacje rolnicze, bowiem uzyskała wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, na dowód czego okazała odpis ukończenia studiów wyższych;

4.od co najmniej 5 lat mieszka w miejscowości E, gm. B, powiat C, woj. D, na obszarze której położone są nieruchomości rolne wchodzące w skład prowadzonego przez Nabywcę gospodarstwa rolnego, na dowód czego okazała potwierdzenie zameldowania na pobyt stały;

5.Nieruchomości nabywa w celu powiększenia gospodarstwa rodzinnego, przy czym łączna powierzchnia użytków rolnych w wyniku tego powiększenia nie przekroczy 300 ha;

6.zobowiązuje się do prowadzenia tego gospodarstwa przez okres co najmniej 5 lat.

Na podstawie umowy sprzedaży (Aktu Notarialnego):

-Pan wraz z pozostałymi Współwłaścicielami sprzedali Nabywcy całą Nieruchomość I oraz całą Nieruchomość II;

-sprzedał Pan Nabywcy całą Nieruchomość III.

Umowa wskazuje cenę sprzedaży osobną dla każdej z Nieruchomości.

Jednocześnie (w tym samym) Akcie Notarialnym zawarto umowę darowizny, na podstawie której Nabywca darował swojej córce (dalej jako Córka Nabywcy) - do jej majątku osobistego: Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III. W Akcie Notarialnym przy umowie darowizny Córka Nabywcy oświadczyła, iż Nieruchomości nabywa w celu powiększenia prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz będzie je wykorzystywać do prowadzenia działalności rolniczej.

Córka Nabywcy przedłożyła Panu oświadczenie Nabywcy o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego) oraz o łącznej powierzchni użytków rolnych w danej gminie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (art. 7 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 5 ust. 1 tej ustawy). W jego treści Córka Nabywcy oświadczyła, iż osobiście prowadzi gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat położone w miejscowości F, E, B, gm. B, powiecie zawierciańskim, woj. D, o ogólnej powierzchni (...) ha. A powierzchnia użytków rolnych wyżej wymienionego gospodarstwa to (...) ha. Właściwy wójt poświadczył w treści oświadczenia, iż jest ono zgodne ze stanem faktycznym.

Notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż Nieruchomości nabywane były w celu powiększenia gospodarstwa rolnego przez Nabywcę, który jest współwłaścicielem nieruchomości rolnych położonych w gm. B, których powierzchnia wraz z nabywanymi Aktem Notarialnym Nieruchomościami jest nie mniejsza niż 11 ha oraz nie większa niż 300 ha, a Nabywca zobowiązał się do prowadzenia gospodarstwa przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Będące przedmiotem transakcji Nieruchomości stanowiły (w momencie sprzedaży) gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Były przedmiotem decyzji w sprawie wymiaru podatku rolnego. Powierzchnia fizyczna gospodarstwa rolnego (zgodnie z decyzją w sprawie podatku rolnego) to (...) ha, natomiast powierzchnia w ha przeliczeniowych to (...) ha.

Pan oraz pozostali współwłaściciele Nieruchomości z tytułu sprzedaży objętej Aktem Notarialnym nie byli podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nie prowadził Pan w momencie sprzedaży oraz nie prowadził wcześniej - od momentu nabycia udziałów w Nieruchomościach w drodze dziedziczenia od swojego ojca, pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ze sprzedaży Nieruchomości nie stanowił u Pana przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej - stwierdzenie to stanowi element stanu faktycznego wniosku.

W momencie sprzedaży Nieruchomości oraz wcześniej - od momentu nabycia udziałów w Nieruchomościach w drodze dziedziczenia od swojego ojca, Nieruchomości nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pytanie

Czy przychód ze sprzedaży Nieruchomości (udziałów nabytych w drodze działu spadku) objęty jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie uzyskany przychód ze sprzedaży Nieruchomości (udziałów nabytych w drodze działu spadku) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Zwolnienie zgodnie ze wskazanym przepisem wymaga kumulatywnego spełnienia następujących przesłanek (warunków):

1.przychód podatnika powinien być uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach;

2.zbywane nieruchomości powinny wchodzić w skład gospodarstwa rolnego;

3.w związku z ich odpłatnym zbyciem nieruchomości nie mogą utracić swojego rolnego charakteru.

W rozpatrywanym przypadku nie może ulegać wątpliwości, iż przesłanki (warunki) z pkt 1 i 2 zostały spełnione.

Uzyskał Pan przychód na podstawie umowy sprzedaży, a więc z odpłatnego zbycia będących jego własnością udziałów w Nieruchomościach, w tym ze sprzedaży udziałów nabytych w drodze działu spadku, które są przedmiotem niniejszego wniosku.

Zbywane na podstawie umowy sprzedaży (Aktu Notarialnego) Nieruchomości na dzień tej transakcji wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Takie rozumienie gospodarstwa rolnego (a więc zgodne z ustawą o podatku rolnym) dla celów omawianego zwolnienia wynika przy tym z definicji zawartej w art. 2 ust. 4 ustawy o PIT.

Pojęcie gospodarstwa rolnego zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym oznacza obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Z kolei art. 1 ustawy o podatku rolnym wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Jak wynika zaś z rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, do użytków rolnych zalicza się (§9 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia):

a)grunty orne, oznaczone symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

W przypadku Nieruchomości, których współwłaścicielem był Pan, ich powierzchnia przekraczała 1 ha fizyczny oraz 1 ha przeliczeniowy. Wszystkie grunty były zaliczane do użytków rolnych, jako łąki trwałe, łąki trwałe i pastwiska, grunty orne oraz grunty rolne zabudowane. Nieruchomości te nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rozliczania. Okoliczności te wynikają bezpośrednio z opisu stanu faktycznego. Potwierdza je fakt, iż grunty były przedmiotem decyzji wymiarowej w sprawie podatku rolnego.

Z opisu stanu faktycznego wynika również, iż spełniona jest także przesłanka z pkt 3.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie powinien mieć cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości. Innymi słowy, czy nabywca na danej działce będzie kontynuował działalność rolniczą, czy grunt zakupiony został celem powiększenia posiadanego przez nabywcę gospodarstwa rolnego, utworzenie gospodarstwa rolnego, czy też na zupełnie inny cel. Pojęcie utraty charakteru gruntu odnosi się do faktycznego przekształcenia gruntu, ważny jest cel nabycia gruntu, który może wynikać bezpośrednio z treści aktu notarialnego, charakteru prawnego nabywcy, bądź z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Takie rozumienie omawianej przesłanki znajduje potwierdzenie w orzecznictwie oraz w stanowisku organów podatkowych.

„Zgodzić się należy z poglądami, że wśród wymienianych w orzecznictwie okoliczności pomocnych w ustaleniu tego, czy na skutek sprzedaży nieruchomość rolna utraci taki charakter, znajdą takie elementy jak: znane w dniu sprzedaży zamiary nabywcy, co do sposobu wykorzystania kupowanej nieruchomości rolnej, położenie nieruchomości, jej przydatność do działalności rolniczej, rodzaj działalności prowadzonej przez nabywcę, tj. jej zakres i podejmowane w jej ramach czynności faktyczne. Niewątpliwie decydujące znaczenie wśród wymienionych okoliczności winien mieć wyraźny i jednoznaczny zamiar nabywcy, znany w momencie sprzedaży, pozostałe zaś uwarunkowania, o której wyżej mowa, będą wchodzić w rachubę jedynie subsydiarnie, tzn. wówczas, gdy zamiaru tego nie sposób bezsprzecznie ustalić.” (prawomocny wyrok WSA w Rzeszowie z 18 maja 2017 r. o sygn. akt I SA/Rz 188/17).

Podkreśla się przy tym znaczenie oświadczeń składanych sprzedającemu przez nabywcę gruntu. Przy ocenie zasadności zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT nie można abstrahować od aspektów formalnych, związanych w szczególności z oświadczeniem nabywcy, zawartym w akcie notarialnym, o zamiarze użytkowania nabytego gruntu. Choć należy podkreślić, że sam brak w akcie notarialnych takiego oświadczenia nie pozwala automatycznie odmówić możliwości zastosowania omawianego zwolnienia, to jednak fakt złożenia lub braku takiego oświadczenia powinien być brany pod uwagę, jako jeden z wielu elementów składających się na ocenę konkretnego przypadku. (tak WSA w Poznaniu w prawomocnym wyroku z 9 czerwca 2009 r. o sygn. akt I SA/Po 1531/08).

„Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 lutego 2024 r. o nr 0113- KDIPT2-2.4011.941.2023.2.EC).

Również w doktrynie wskazano, że utratę rolnego charakteru gruntu należy rozumieć jako stan faktyczny. Ma on miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą albo budownictwo. O utracie charakteru rolnego przekonywać będzie złożenie wniosku przez nabywcę o dokonanie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (por. t. 4 do art. 7 ust. 1 pkt 28 w A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, publ. LEX 2009 r.).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego nie może ulegać wątpliwości, iż w związku ze sprzedażą Nieruchomości do Nabywcy i następującą bezpośrednio potem darowizną Nieruchomości dokonaną przez Nabywcę do Córki Nabywcy - grunty nie utraciły swojego charakter rolnego.

Powyższe znajduje uzasadnienie przede wszystkim w treści oświadczeń Nabywcy oraz Córki Nabywcy zawartych w Akcie Notarialnym. Oświadczyli oni (każde osobno), iż Nieruchomości nabywają w celu powiększenia prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego oraz będą je wykorzystywać do prowadzenia działalności rolniczej.

Przy tym pozostałe okoliczności transakcji potwierdzają, iż grunty w związku z ich odpłatnym zbyciem nie utracą swojego charakteru rolnego. Należy do nich zaliczyć w szczególności:

-sposób oznaczenia poszczególnych działek zgodnie z wypisem z rejestrów gruntów;

-brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego;

-fakt, iż są to nieruchomości rolne w rozumieniu ustawy z 11 kwietnia 2013 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, a więc objęte ograniczeniami wynikającymi z tej ustawy;

-status Nabywcy, jako rolnika indywidualnego w rozumieniu ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, który jest właścicielem nieruchomości rolnych w tej samej gminie co Nieruchomości;

-status córki Nabywcy, jako osoby osobiście prowadzącej gospodarstwo rolne, przez okres co najmniej 5 lat, położone w tej samej gminie co Nieruchomości.

Z okoliczności transakcji nie wynikają natomiast żadne okoliczności, dla których należałoby przyjąć, iż w związku z odpłatnym zbyciem grunty mają utracić swój charakter rolny.

W Pana ocenie dla zastosowania zwolnienia bez znaczenia pozostaje, iż za tym samym Aktem Notarialnym, a więc bezpośrednio po sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę i pozostałych współwłaścicieli do Nabywcy, Nieruchomości były przedmiotem darowizny pomiędzy Nabywcą a Córką Nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy (por. wyrok NSA z 18 grudnia 2013 r. o sygn. akt II FSK 3038/11). Intencją ustawodawcy było umożliwienie nieopodatkowanej sprzedaży gruntów, przy założeniu, że będzie na nich dalej prowadzona działalność rolna lub leśna. Ustawodawca preferuje podatkowo sprzedaż gruntów, których przeznaczenie się nie zmieni względem sprzedaży podobnych gruntów z przeznaczeniem na cele inne niż rolne i leśne (por. prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 9 czerwca 2009 r. o sygn. akt I SA/ Po 1531/08).

Skoro zwolnienie ma charakter przedmiotowy, to nie wyłącza jego stosowania fakt, iż własność Nieruchomości przeszła kolejno (za jednym Aktem Notarialnym) najpierw na Nabywcę a następnie na Córkę Nabywcy. Strona przedmiotowa zwolnienia oraz jego cel są zachowane - biorąc pod uwagę oświadczenia złożone przez Nabywcę i Córkę Nabywcy oraz pozostałe powołane wyżej okoliczności transakcji. Innymi słowy, grunty zachowają charakter rolny pomimo dwukrotnej zmiany własności.

Z orzecznictwa wynika, iż dla zwolnienia istotne są aspekty przedmiotowe a nie podmiotowe transakcji.

W prawomocnym wyroku WSA w Rzeszowie z 18 maja 2017 r. o sygn. akt I SA/Rz 188/17 wskazano, iż decydujące znaczenie dla oceny zasadności zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, przypisać należy kwestii tego, czy następstwem zmiany właściciela nieruchomości będzie wyłączenie jej z produkcji rolnej. Sąd wskazał dalej, iż zastosowanie zwolnienia nie jest natomiast powiązane w sposób bezpośredni z tytułem władania nieruchomością i jego przyszłą zmianą. W konsekwencji Sąd uznał w tym orzeczeniu, iż samo oddanie nieruchomości w posiadanie zależne przez jej nabywcę, bez uwzględnienia sposobu faktycznego jej użytkowania przez podmiot władający nią, na podstawie wiążącego go z nabywcą stosunku zobowiązaniowego, nie może samo przez się świadczyć o tym, że nieruchomość utraciła rolny charakter.

Z wyroku powyższego należy wywieść, iż dla zwolnienia z podatku nie jest istotne kto i na podstawie jakiego tytułu włada nieruchomością, w tym zmiana jej właściciela. Pod warunkiem jednakże, iż nie skutkuje to utratą jej rolnego charakteru (wyłączeniem nieruchomości z produkcji rolnej). W rozpatrywanym przypadku taki skutek nie występuje. Nieruchomości, jakkolwiek były przedmiotem sprzedaży i następnie darowizny, nie utraciły swojego charakteru rolnego.

Zastosowanie zwolnienia z podatku dotyczyć będzie przy tym również przychodu uzyskanego ze sprzedaży Nieruchomości III, która jest zabudowana.

Zwolnieniem objęte są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości. Zabudowania (budynki) stanowią części składowe gruntu (zgodnie z art. 48 z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny). Wobec powyższego przychód ze sprzedaży Nieruchomości III obejmuje także przychód ze sprzedaży części składowych gruntu składającego się na tę nieruchomość.

Również organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały, iż zwolnienie znajduje zastosowanie również w sytuacji sprzedaży działki zabudowanej. Wskazać można na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 listopada 2012 r. o nr IPPB4/415-643/12-5/JK. Zawarto w niej: „(...) w świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości, w części stanowiącej grunt rolny i zabudowane użytki rolne, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.” Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również w interpretacji z 14 kwietnia 2011 r. o nr IPPB1/415-65/11-2/ES a także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 24 lipca 2008 r. o nr ITPB2/415-532/08/BK. W ostatniej z powołanych interpretacji organ podatkowy wprost wskazał: „(.) niezależnie od tego czy przedmiotem sprzedaży będzie gospodarstwo rolne jako całość czy też jego część, składająca się z gruntów ornych oraz działki rolnej wraz z zabudowaniami uzyskany przychód będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko wówczas, gdy w związku z tą sprzedażą grunty nie utracą charakteru rolnego.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 7, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

 Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5, który stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Natomiast sosownie doz art. 10 ust. 7 ww. ustawy:

Nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

Dla celów stosowania art. 10 ust. 5 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjmuje się, że momentem nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, który tę nieruchomość nabył również w drodze spadku, jest moment nabycia tej nieruchomości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), tj. data śmierci jego spadkodawców.

Zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Stosownie do art. 924 tej ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast na mocy art. 925 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W myśl art. 1025 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W myśl art. 1035 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów niniejszego tytułu.

Art. 1037 § 1 przywołanej ustawy wskazuje, że:

Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

Jeżeli w wyniku dokonanego działu spadku, przedmiotem którego były nieruchomości lub prawa majątkowe, udział w nich zwiększa się, tj. przekracza wartość udziału dotychczas posiadanego, to data działu spadku będzie również datą nabycia tego udziału, o który uległ powiększeniu udział w nich po dokonaniu tej czynności. Dlatego nabycie w wyniku działu spadku części majątku, który należał do innych spadkobierców (współwłaścicieli), należy więc traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza dotychczasowy udział w spadku, należy przyjąć datę dokonania działu spadku (tj. dzień zawarcia umowy bądź uprawomocnienia się orzeczenia sądu, jeżeli dział spadku dokonany był na drodze postępowania sądowego).

Z treści wniosku wynika, że wartość majątku nabytego w drodze działu spadku po zmarłym ojcu przewyższała wartość majątku, jaki przysługiwał Panu pierwotnie w masie spadkowej.Skoro wskutek działu spadku otrzymał Pan majątek przewyższający wartość Pana udziału w masie spadkowej wystąpiło po Pana stronie przysporzenie majątku ponad udział w spadku posiadany przed dokonaniem tej czynności. Oznacza to, że w dacie dokonanego działu spadku doszło do nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stąd też sprzedaż w 2024 r. wskazanych przez Pana Nieruchomości w części przypadającej na udział nabyty przez Pana ponad pierwotny udział spadkowy, skutkuje dla Pana powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednoczesnie wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła – na mocy art. 2 ust. 4 ww. ustawy – do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 4) .

Zgodnie z art. 1 tej ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy podatku rolnym stanowi, że:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie natomiast do postanowień rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390 ze zm.) w szczególności § 8 użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1)grunty rolne;

2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3)grunty zabudowane i zurbanizowane;

4)grunty pod wodami;

5)tereny różne.

2. W przypadku użytków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ewidencji wykazuje się także klasy bonitacyjne ustalone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy.

Stosownie natomiast do treści § 9 ust. 1 tego rozporządzenia:

grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:

1.użytki rolne, do których zalicza się:

a.grunty orne, oznaczone symbolem R,

b.łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c.pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d.sady, oznaczone symbolem S,

e.grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f.grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g.grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h.grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2.nieużytki, oznaczone symbolem N.

Ponadto z § 9 ust. 2 wskazanego rozporządzenia wynika, że:

Grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, dzielą się na:

1)lasy, oznaczone symbolem Ls;

2)grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem Lz;

3)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Z treści powołanych przepisów wynika, że zastosowanie zwolnienia, którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-zbywane grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,

-muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej) lub jego część składową,

-grunty nie mogą utracić wskutek odpłatnego zbycia rolnego charakteru.

Jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych związanych z transakcją okoliczności. Ich całokształt może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Ponadto utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednak w momencie dokonania zbycia strony umowy powinny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego, podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że :

zbywane na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości opisane we wniosku jako Nieruchomość I, II i III, na dzień tej transakcji wchodziły w sklad gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym,

przedmiotowe grunty stanowią użytki oznaczone jako łąki trwałe i pastwiska, grunty orne i grunty rolne zabudowane budynkami, tj. budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem niemieszakalnym, które to budynki przeznaczone są do rozbiórki,

nie były przedmiotem umów dzierżawy ani żadnej innej umowy, mocą której zostałyby oddane do korzystania osobom trzecim,

sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego – kupujący oświadczyli, nabywają te nieruchomości w celu powiększenia prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego oraz będą je wykorzystywać do prowadzenia działalności rolniczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, uzyskany przez Pana przychód ze sprzedaży Nieruchomości (udziałów nabytych w drodze działu spadku) będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt, iż – jak wskazał Pan we wniosku – „za tym samym aktem notarialnym, a więc bezpośrednio po sprzedaży Nieruchomości przez Pana i pozostałych współwłaścicieli, własność nieruchomości przeszła kolejno najpierw na Nabywcę a następnie w drodze umowy darowizny na Córkę Nabywcy”.

Istotnym jest, że w wyniku tych czynności prawnych grunty nie utraciły swojego charakteru rolnego.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00