Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.178.2024.1.AKS
Prawo do zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów udokumentowanych dokumentami, o których mowa w Wariatach A1-C2.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów udokumentowanych dokumentami, o których mowa w Wariatach A1-C2.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
(...) Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) z siedzibą (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (jako podatnik VAT UE).
Spółka jest członkiem międzynarodowej grupy (...) (dalej: Grupa), będącej jednym z czołowych dostawców zintegrowanych rozwiązań do produkcji (...).
Portfolio produktów oferowanych przez grupę (...) obejmuje między innymi takie towary jak: (...).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje dostawy towarów, m.in. w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: WDT) na rzecz nabywców z innych państw członkowskich, posiadających ważny i właściwy numer identyfikacyjny nadany im przez państwo członkowskie właściwe dla tych nabywców dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (dalej: Nabywcy). Wysyłka towarów w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę WDT następuje co do zasady z terytorium Polski (magazynu Spółki) do Nabywcy (lub miejsca przez niego wskazanego), zlokalizowanego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W praktyce, w większości przypadków WDT jest realizowane na rzecz Nabywców będących podmiotami należącymi do tej samej Grupy co Spółka.
W celu zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do powyższych transakcji, Spółka, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gromadzi dokumenty potwierdzające, iż towary zostały wywiezione z Polski i dostarczone do Nabywcy (lub miejsca wskazanego przez Nabywcę) na terytorium państwa członkowskiego, innego niż terytorium Polski. Zasadniczo, na omawianą dokumentację składają się w szczególności: kopia faktury, międzynarodowy list przewozowy CMR, zbiorcze zestawienie faktur dokumentujących dokonanie dostawy oraz potwierdzenie zapłaty za towar.
W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że otrzymał wydaną na jego rzecz interpretację indywidualną nr (…) , w której to interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że zestaw wyżej wskazanych dokumentów jednoznacznie potwierdza wywóz towarów do innego niż Polska kraju Unii Europejskiej i daje Spółce prawo do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę trwające w Spółce procesy skupiające się na digitalizacji dokumentów oraz na zwiększeniu efektywności procedur podatkowych i księgowych (w ramach obowiązujących przepisów) Spółka rozważa wprowadzenie zmian w zakresie gromadzonej dokumentacji potwierdzającej prawo Spółki do stosowania 0% stawki VAT w ramach WDT. Tym samym przedmiotem złożonego wniosku Spółki jest potwierdzenie, czy planowane przez Spółkę zestawy dokumentacji (poszczególne warianty opisano szczegółowo poniżej) będą wystarczające w świetle przepisów ustawy o VAT do uznania, że Spółka odpowiednio dokumentuje takie dostawy.
Warianty dokumentacji, których gromadzenie rozważa Spółka
Dokumentacja gromadzona przez Spółkę dla potrzeb stosowania stawki 0% przy WDT będzie obejmować opisane poniżej przypadki:
Wariant A1
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Faktura posiadana przez Spółkę zawiera/będzie zawierać w szczególności: dane Nabywcy i Spółki, w tym właściwe i ważne numery identyfikacyjne Spółki oraz Nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, numer i datę wystawienia faktury, adres wysyłki, nazwę/opis/kod towaru, ilość sztuk towaru, numer klienta (z wewnętrznego systemu Spółki), warunki i sposób dostawy (zgodnie z zastosowanymi regułami Incoterms). W większości przypadków (jednak nie we wszystkich) na fakturze znajduje się również numer oraz data zamówienia i/lub numer oraz data dokumentu dostawy (tzw. WZ). W praktyce częścią każdej faktury będzie również specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (przy czym może się zdarzyć, że specyfikacja ta będzie stanowić odrębny dokument dołączony do faktury, jako np. załącznik).
2)potwierdzenia zapłaty za towar
W przypadku większości dostaw rozliczenia z Nabywcami odbywają się w ramach funkcjonującego w ramach Grupy systemu nettingu. W praktyce, rozliczenie płatności w ramach nettingu funkcjonuje w ten sposób, że na początku każdego miesiąca wysyłane jest zestawienie faktur do rozliczenia za poprzedni miesiąc (np. na początku lutego wysyłane jest zestawienie faktur za styczeń), a następnie Spółka otrzymuje potwierdzenie przyjęcia do rozliczenia w ramach nettingu faktur z poprzedniego miesiąca, informację o kwocie i wysokości przelewów oraz potwierdzenie przelewu z banku. W przypadku pozostałych dostaw Spółka dysponuje/będzie dysponowała potwierdzeniem przelewu za daną fakturę lub faktury.
3)zbiorczego zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (oświadczenie przesyłane przez Nabywcę)
Spółka po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąca) przygotowuje listę wystawionych przez Spółkę faktur dokumentujących WDT (dalej: Zestawienie) w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego Nabywcy. Zestawienie zawiera m.in. następujące dane: numer faktury dokumentującej dostawę, datę wystawienia faktury, numer VAT Nabywcy oraz kwotę należną z tytułu dokonania dostawy. Ponadto, na dokumencie znajduje się oświadczenie, że towary będące przedmiotem dostaw udokumentowanych fakturami wymienionymi w Zestawieniu przybyły do miejsca przeznaczenia, które to miejsce dla transakcji będących przedmiotem złożonego wniosku znajduje się każdorazowo poza granicami Polski, na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Na dokumencie znajdują się również miejsce na datę, stempel (pieczątkę) oraz podpis osoby reprezentującej Nabywcę (pozycje te uzupełnia Nabywca). Zestawienie jest przesyłane Nabywcy drogą elektroniczną (w korespondencji e-mail). Następnie wypełnione przez Nabywcę Zestawienie (uzupełnione o pieczątkę, datę oraz podpis naniesione elektronicznie na dokument Zestawienia w formie graficznej) jest odsyłane Spółce również drogą mailową.
Wariant A2
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominaną fakturę opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
2)potwierdzenia zapłaty za towar
Zestaw dokumentów dotyczący potwierdzenia płatności opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
3)zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (akceptacja mailowa udzielana przez Nabywcę)
Spółka podkreśla, że w wariancie A2, analogicznie jak ma to miejsce w wariancie A1, Spółka będzie przygotowywać Zestawienie, które dostarczy mailowo do Nabywcy. Jednocześnie, w ramach wariantu A2, może zdarzyć się sytuacja, w której Nabywca zaakceptuje Zestawienie (w tym zawarte w nim oświadczenia) jedynie w treści zwrotnej wiadomości mailowej. W praktyce zatem Nabywca nie odsyłałby podpisanego oświadczenia (jak w wariancie A1), a zamiast tego akceptowałby treść Zestawienia w zwrotnej wiadomości mailowej.
Wariant B1
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominaną fakturę opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
2)zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (oświadczenie przesłane przez Nabywcę)
Wspominane Zestawienie oraz sposób jego dostarczenia do Spółki (wysyłka Zestawienia wypełnionego przez Nabywcę) zostało szczegółowo opisane w wariancie A1.
Wariant B2
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominaną fakturę opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
2)zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (akceptacja mailowa)
Wspominane Zestawienie, wraz z rozważaną formą jego akceptacji, zostało szczegółowo opisane w wariancie A2, tj. w wariancie B2 akceptacja obywałaby się w formie przesyłanej przez Nabywcę zwrotnej wiadomości email, bez wypełnionego oświadczenia Nabywcy.
Wariant C1
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominaną fakturę opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
2)potwierdzenia zapłaty za towar
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominany zestaw dokumentów dotyczący potwierdzenia płatności opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
3)zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonanie dostawy, do którego Nabywca nie zgłosił zastrzeżeń
W rozważanym wariancie C1 Zestawienie (szczegółowo opisane w Wariancie A1), podobnie jak w pozostałych będzie przesyłane Nabywcy drogą elektroniczną (zazwyczaj w formie korespondencji e mail), po zakończeniu okresu, którego dotyczy (zazwyczaj będzie to okres miesięczny, a Zestawienie będzie przesyłane na początku następnego miesiąca).
Zgodnie natomiast z ustaleniami z Nabywcą oraz informacją, która będzie zawarta w przedmiotowym Zestawieniu lub np. w treści wiadomości email przy wysyłce Zestawienia, w przypadku braku potwierdzenia od Nabywcy w uzgodnionym przez strony terminie (np. do danego dnia miesiąca lub w ciągu określonej liczby dni nie krótszej niż 10 dni od wysłania przez Spółkę Zestawienia), uznaje się, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska (tj. że Nabywca odebrał towary).
Możliwe są zatem sytuacje, w których Nabywca nie zgłasza zastrzeżeń w odniesieniu do otrzymanego Zestawienia i tym samym nie odsyła do Spółki informacji zwrotnej w tym zakresie.
Wariant C2
Spółka będzie w posiadaniu:
1)kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Wnioskodawca wyjaśnia, iż wspominaną fakturę opisano powyżej, w ramach prezentacji wariantu A1.
2)zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonanie dostawy, do którego Nabywca nie zgłosił zastrzeżeń
W wariancie C2 dokument posiadany przez Spółkę byłby tożsamy do opisanego w ramach wariantu C1.
Pytania
1.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie A1 powyżej, powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
2.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie A2 powyżej, powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
3.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie B1 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
4.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie B2 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
5.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie C1 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
6.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie C2 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie A1 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT,
2)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie A2 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT,
3)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie B1 powyżej powinny również, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT,
4)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie B2 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT,
5)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie C1 powyżej powinny również, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT,
6)dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie C2 powyżej powinny, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, być opodatkowane 0% stawką VAT.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy
1. Uwagi wstępne
1.1. Warunki zastosowania stawki 0% VAT dla WDT
Spółka wskazuje, iż transakcje WDT zasadniczo podlegają opodatkowaniu według 0% stawki VAT.
Niemniej jednak, art. 42 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje warunki, które muszą zostać spełnione, aby podatnik był uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku, tj.: „(…)
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE”.
Należy przy tym zaznaczyć, iż stosowanie 0% stawki VAT z tytułu WDT nie powinno być postrzegane jako wyjątek od reguły, lecz jako reguła, od której wyjątkiem jest stosowanie stawki krajowej.
Jak bowiem zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 stycznia 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1220/11): „dokonanie dostaw skutkować powinno stawką podatkową 0%, która wbrew stanowisku Organów w ramach WDT nie jest żadną stawką preferencyjną, lecz jedyną i podstawową”.
Mając na uwadze powyższe, dostawy wewnątrzwspólnotowe powinny być więc co do zasady opodatkowane stawką 0% VAT, a nie stawką krajową.
Jak zostało podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno warunek wskazany w pkt 1 zacytowanego powyżej przepisu, jak i warunek wskazany w pkt 3, zostaną, w ocenie Spółki, spełnione. Spółka dokonuje/będzie dokonywać bowiem dostaw na rzecz Nabywców posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez właściwe państwo członkowskie, a także jest ona zarejestrowana jako podatnik VAT UE.
Tym samym, warunkiem jaki powinien podlegać analizie w celu stwierdzenia, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do zastosowania 0% stawki VAT w przypadku planowanych dostaw jest warunek posiadania przez nią dokumentacji potwierdzającej, że towary zostały przez Spółkę wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego (stosownie do treści przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).
1.2.Dowody dokumentujące wywóz towarów z terytorium kraju i dostarczenie ich na terytorium innego kraju członkowskiego
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, wskazanymi powyżej dowodami, są:
·dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
·specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
– jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT.
Ponadto, zgodnie z treścią przepisu art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku, gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
·korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
·dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
·dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
·dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jednocześnie Spółka podkreśla, iż konstrukcja przytoczonego przepisu wskazuje, iż wymieniony powyżej katalog tzw. dokumentów pomocniczych ma charakter otwarty, co oznacza, iż podatnik ma prawo potwierdzać fakt dokonania dostawy na rzecz podatnika w innym państwie członkowskim również innymi niż wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT dokumentami.
Jak wskazują bowiem przedstawiciele doktryny prawa podatkowego, w celu udokumentowania WDT podatnik może posłużyć się zupełnie dowolnymi dokumentami. Takie stanowisko zostało również potwierdzone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej jako: „NSA”), w uchwale wydanej przez poszerzony skład siedmiu sędziów, z dnia 11 października 2010 r., sygn. I FPS 1/10, w której stwierdzono m.in., że przepisy wskazane w art. 42 powinny być stosowane z uwzględnieniem normy określonej w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w świetle której „jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”. Co więcej, NSA wskazał wyraźnie, iż dowody określone w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT nie mają charakteru bezwzględnie obligatoryjnych. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik nie dysponuje kompletem dokumentów wskazanych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, bądź posiadane dokumenty zawierają pewne braki formalne, może on posłużyć się innymi dowodami potwierdzającymi dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej.
W tej samej uchwale stwierdzono także, że dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że dla zastosowania stawki 0% VAT w przypadku WDT, nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie razem z innymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (bądź też innymi dowodami, niewymienionymi wprost w tym przepisie), które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.
1.3 Pakiet Quick Fixes
W celu usprawnienia funkcjonowania wspólnego systemu VAT w zakresie transakcji transgranicznych, w Unii Europejskiej (dalej: „UE”) opracowano pakiet zmian nazywanych zbiorczo „Quick Fixes”, które obejmowały m.in. dodanie do Rozporządzenia art. 45a, wprowadzającego domniemanie, że WDT została dokonana w wypadku, gdy podatnik posiadać będzie wskazane w tym przepisie dokumenty. Należy również nadmienić, że regulacje te obowiązują we wszystkich państwach członkowskich UE bezpośrednio (bez konieczności ich implementacji w poszczególnych państwach) od 1 stycznia 2020 r.
Niemniej, zgodnie z obowiązującą interpretacją przepisów przyjmuje się, że brak dokumentacji, o której mowa w Rozporządzeniu, nie powoduje automatycznie, że podatnik nie jest uprawniony do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT.
Spełnione bowiem mogą być stosowne warunki dokumentacyjne zgodnie z przepisami polskiej ustawy o VAT.
Powyższe wynika m.in. z informacji zawartych w:
·objaśnieniach podatkowych z 17 grudnia 2020 r. w sprawie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów podatku od towarów i usług, gdzie wskazano, że: „Niespełnienie przez podatnika warunków domniemania wprowadzonych w art. 45a ust. 1 Rozporządzenia 282/2011 nie oznacza jednocześnie, że zostanie on pozbawiony możliwości zastosowania stawki 0% z tytułu dokonanej WDT. W takiej sytuacji podatnik, będzie musiał udowodnić zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT (art. 42 ust. 3, 5 i 11), że warunek zastosowania stawki 0% polegający na tym, aby towary zostały dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim, został przez niego spełniony. Innymi słowy, jeżeli podatnik nie spełni warunków określonych w art. 45a ust. 1 lit. a) lub b) Rozporządzenia 282/2011 i domniemanie nie znajdzie zastosowania, sytuacja podatnika pozostaje taka sama jak przed wejściem w życie art. 45a Rozporządzenia 282/2011;
·uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wdrażającej postanowienia Dyrektywy „Quick Fixes” (ustawa z dnia 28 maja 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. z 2020 r. poz. 1106): „Niespełnienie warunków domniemania nie oznacza automatycznie, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji na dostawcy ciąży obowiązek udowodnienia w inny sposób, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione. Inaczej mówiąc, jeśli domniemanie nie ma zastosowania, sytuacja pozostaje taka sama, jak obecnie”;
·treści wyjaśnień do tzw. pakietu „Quick Fixes”, które zostały opublikowane przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. opodatkowania i Unii Celnej (DG TAXUD) (dostęp 10.01.2024 r.: https://taxation customs.ec.europa.eu/commission guidelines_pl): „Państwa członkowskie mają obowiązek stosowania art. 45a rozporządzenia wykonawczego. Oznacza to, że jeżeli warunki określone w tym przepisie są spełnione, dostawca będzie mógł skorzystać z odpowiedniego domniemania. Państwa członkowskie mają również możliwość określenia w swoich krajowych przepisach w dziedzinie VAT innych domniemań dotyczących dowodu transportu, które mogą pozostawiać więcej swobody niż domniemanie przewidziane w art . 45a RW. W takim przypadku dostawca mógłby skorzystać z domniemań określonych w art. 45a RW lub domniemań w krajowych przepisach dotyczących VAT, o ile spełnione są odpowiednie warunki. W tym względzie istniejące krajowe przepisy dotyczące VAT, w których określono warunki dotyczące dowodu transportu dające więcej swobody niż warunki przewidziane w art. 45a RW, mogą być nadal stosowane”;
·w wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2020 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.50.2020.1.PJ, w której organ stwierdził m.in.: „(…) Jednocześnie niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza automatycznie, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione (…)”.
·w wydanej na rzecz Spółki interpretacji indywidualnej (...), w której to DKIS stwierdził m.in., że: „w związku z wejściem w życie Rozporządzenia zmieniającego, tj. po 1 stycznia 2020 r. w przypadku WDT, w odniesieniu do którego gromadzona jest dokumentacja w zakresie opisanym w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w świetle art. 42 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy oraz biorąc pod uwagę, że przepisy te zachowały po wejściu w życie ustawy nowelizującej dotychczasowe brzmienie Wnioskodawca może/będzie mógł zastosować stawkę VAT 0%”.
W ocenie Spółki zatem, sposoby udokumentowania dostarczenia towarów w ramach WDT opisane w Wariantach A1-C2 (w celu opodatkowania tych dostaw stawką 0% VAT), nie stoją w sprzeczności z Rozporządzeniem. Zawarte bowiem w Rozporządzeniu regulacje dotyczące dokumentacji WDT ustanawiają jedynie domniemanie, zgodnie z którym w przypadku zgromadzenia określonej dokumentacji uważa się, że doszło do przemieszczenia towarów między państwami członkowskimi, co wiąże się z prawem do zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT. Wspomniane domniemanie nie wyłącza jednak możliwości zastosowania stawki 0% VAT dla transakcji WDT na podstawie dokumentów gromadzonych przez Spółkę, które są zgodne z ustawą o VAT.
2. Analiza dokumentacji posiadanej przez Spółkę
2.1. Dokumenty otrzymywane drogą elektroniczną
W opinii Spółki, przepisy art. 42 ust. 11 ustawy o VAT nie zawierają wymogu, by dokumentacja potwierdzająca dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów gromadzona była wyłącznie w formie papierowej. Tym samym, zdaniem Spółki, dopuszczalne jest, aby niektóre dokumenty dodatkowe miały formę elektroniczną, bądź też były przesyłane Spółce w formie elektronicznej. Spółka zwraca uwagę, iż do takiego wniosku prowadzi m.in. analiza wyroku WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 1909/08), w którym Sąd stwierdził, iż: „z przywołanych przepisów nie wynika wymóg, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę »papierową«. Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Zgodzić się zatem należy z twierdzeniem, że dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem.
Powyżej wskazane podejście zostało zaprezentowane również przez organy podatkowe przez m.in.:
·Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.117.2017.1.KB), który przyjął za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym gromadzone przez wnioskodawcę w formie elektronicznej wysłane nabywcom zbiorcze zestawienia faktur oraz otrzymane od tych nabywców potwierdzenia stanowiły dokumentację wystarczającą do zastosowania stawki 0% z tytułu WDT.
·Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.293.2019.2.PR), który stwierdził, że: „Przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. (...) Dokumenty przewozowe (listy przewozowe CMR) gromadzone i przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej, bez jednoczesnego przechowywania ich w formie papierowej, będą miały moc dowodową dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy”.
Mając na względzie powyższe uwagi, w ocenie Spółki, dokumenty opisane w ramach Wariantów A1-C2 przesyłane i/lub otrzymywane przez nią drogą elektroniczną, a także wysyłane do Nabywców drogą elektroniczną Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy będą stanowiły dowód, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT.
2.2. Dokumentacja gromadzona przez Spółkę
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka każdorazowo będzie posiadać kopie faktur (w tym specyfikacje towarów objętych fakturą) oraz wysyłane Nabywcom Zestawienie dostaw wewnątrzwspólnotowych, zrealizowanych przez Spółkę w danym okresie.
Mając natomiast na uwadze przywołaną powyżej uchwałę NSA z 11 października 2010 r., sygn. I FPS 1/10, Spółka stoi na stanowisku, że dla zastosowania stawki 0% VAT w przypadku WDT, nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie razem z innymi dokumentami (mogą to być dokumenty wymienione wprost w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub też inne dowody mieszczące się w dyspozycji art. 42 ust. 11 u stawy o VAT), które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.
Wobec tego, zdaniem Spółki, brak w rozważanych wariantach dokumentu przewozowego o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, nie pozbawia Spółki prawa do zastosowania 0% stawki VAT, jeżeli będzie ona dysponowała dodatkową dokumentacją, o której mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, łącznie i jednoznacznie potwierdzającą dostawę towarów do Nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.
2.3. Analiza przypadków przedstawionych w wariantach A1-A2
Oprócz kopii faktury oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (zawartej w fakturze lub stanowiącej osobny załącznik), dokumenty Spółki obejmować będą każdorazowo potwierdzone przez Nabywcę Zestawienie wskazujące, że towary będące przedmiotem WDT zostały dostarczone na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, tzn. dostarczone do zagranicznego Nabywcy. Spółka zwraca uwagę, że w przedmiotowym Zestawieniu Nabywca potwierdza, iż towary (identyfikowalne poprzez podane w Zestawieniu numery faktur) zostały do niego dostarczone. W ocenie Spółki, niezależnie od formy elektronicznego potwierdzenia odbioru towaru przez Nabywcę (tj. czy Nabywca wysyła podpisane Zestawienie czy też potwierdza jego prawidłowość poprzez zwrotną wiadomość mailową), to dokument ten jest dokumentem, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (tj. dowodem potwierdzającym przyjęcie przez Nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju).
Dodatkowo, w wariancie A1 i A2 Spółka planuje gromadzić dokumenty związane z rozliczeniem płatności za towar będący przedmiotem WDT (również w przypadku, gdy zapłata następuje w ramach funkcjonującego w Grupie nettingu). Jak wskazano w stanie faktycznym, w przypadku nettingu dokumentacja ta nie ograniczy się wyłącznie do potwierdzenia zapłaty za towar (wyciąg z banku), a będzie zawierać również pochodzącą z systemu nettingowego listę faktur do opłacenia w związku ze zrealizowanymi dostawami, wykaz faktur zaakceptowanych w systemie nettingowym do opłacenia przez Nabywcę czy też informacje o zleceniu przelewu.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymienione dokumenty mogą być traktowane jako dokumenty potwierdzające zapłatę, które ustawodawca również wymienia w art. 42 ust. 11 u stawy o VAT
W konsekwencji, w ocenie Spółki, przedmiotowe dokumenty, tj. zaakceptowane drogą elektroniczną Zestawienie łącznie z fakturą (i specyfikacją sztuk ładunku) oraz potwierdzeniami zapłaty za towar, potwierdzają jednoznacznie, iż towary będące przedmiotem dostawy zostały (i) wywiezione z terytorium Polski oraz (ii) dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego.
Wnioskodawca zaznacza, że w analizowanych wariantach A1 i A2, będzie on w posiadaniu zarówno dokumentu wymienionego w art. 42 ust. 3 (specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku), jak i dwóch z dokumentów, wymienionych przez ustawodawcę w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (warianty te różnią się jedynie formą akceptacji Zestawienia przez Nabywcę, która, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinna wpływać na ocenę prawa do zastosowania 0% stawki VAT w tym przypadku).
2.4. Analiza przypadków przedstawionych w wariantach B1 i B2
W wariantach B1 i B2, oprócz kopii faktury oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (zawartej w fakturze lub stanowiącej osobny dokument), Spółka będzie dysponować Zestawieniem potwierdzającym odbiór towarów (objętych wykazami faktur przesłanymi przez Spółkę).
W ramach planowanego rozwiązania w wariantach B1 i B2, Spółka zrezygnuje z comiesięcznego gromadzenia potwierdzeń zapłaty za towar w ramach zestawu uprawniającego do stosowania stawki 0% przy WDT (jakkolwiek Spółka zakłada, że będzie każdorazowo otrzymywała płatność od Nabywcy za dostarczone towary). Jednocześnie w wariancie B1 Nabywca potwierdzałby otrzymanie towarów odsyłając Zestawienie, a w wariancie B2 poprzez wyrażenie akceptacji w zwrotnej wiadomości email (co zgodnie z powyższymi uwagami, zdaniem Spółki, nie powinno wpływać na ocenę prawa do zastosowania 0% stawki VAT w tym przypadku).
W ocenie Wnioskodawcy, analogicznie jak w opisywanych wariantach A1 i A2, Zestawienie, o którym mowa spełnia definicję dokumentu, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, niezależnie od „elektronicznej formy” akceptacji treści Zestawienia przez Nabywcę.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, przedmiotowe dokumenty, tj. elektroniczne potwierdzenie odbioru towarów, łącznie z fakturą i specyfikacją sztuk ładunku potwierdzają jednoznacznie, iż towary będące przedmiotem dostawy zostały (i) wywiezione z terytorium Polski, a następnie (ii) dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego.
W rozważanych wariantach B1 i B2 Spółka dysponuje bowiem zarówno dowodem, o którym mowa w art. 42 ust. 3 (specyfikacja towarów), jak i Zestawieniem, będącym dokumentem, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT.
2.5. Analiza przypadków przedstawionych w wariancie C1 i C2
W wariantach C1 i C2, oprócz kopii faktury oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (zawartej w fakturze lub stanowiącej osobny dokument), dokumenty Spółki obejmować będą każdorazowo zbiorcze Zestawienie faktur (dokumentujących dostawy dokonane w danym okresie) wysyłane do Nabywców.
W ocenie Spółki, przedmiotowe Zestawienie należy uznać za dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, potwierdzający dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, także w przypadku, gdy Nabywcy nie odsyłają odrębnie do Spółki informacji zwrotnej w zakresie otrzymanego Zestawienia w sytuacji, gdy z ustaleń dokonanych z Nabywcą oraz informacji zawartych w przedmiotowym Zestawieniu będzie wynikać, iż brak przesłania przez Nabywcę w określonym terminie potwierdzenia jest równoznaczny z potwierdzeniem, iż towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.
Biorąc pod uwagę powyższe, dokument taki ma, w ocenie Spółki, jednakową moc dowodową jak zbiorcze potwierdzenie odbioru towarów podpisane przez Nabywcę. Należy bowiem wskazać, iż ustalony przez strony termin na potwierdzenie otrzymania towarów każdorazowo daje Nabywcy możliwość dokonania szczegółowej weryfikacji danych zawartych w tym Zestawieniu oraz przedstawienie ewentualnych uwag co do jego treści. Nie ulega natomiast wątpliwości, iż każdy racjonalny przedsiębiorca zgłosiłby Spółce wszelkie zauważone braki w towarach mających być przedmiotem dostaw dokonywanych na jego rzecz (udokumentowanych fakturami dostarczonymi Nabywcom).
Należy w tym miejscu podkreślić, iż niezgłoszenie przez Nabywcę zastrzeżeń może być, w ocenie Spółki, postrzegane jako jego oświadczenie woli zgodne z ustaleniami stron oraz z informacją zawartą na przedmiotowym Zestawieniu (która będzie stanowić, iż brak przekazania informacji zwrotnej w uzgodnionym przez strony terminie oznacza w istocie dorozumiane potwierdzenie otrzymania towarów udokumentowanych fakturami, których numery wymienione zostały w Zestawieniu).
Jak wskazują bowiem przedstawiciele doktryny prawa cywilnego: „bierne zachowanie podmiotu prawa cywilnego, brak jego aktywności (nazywany w doktrynie milczeniem) może być sposobem złożenia oświadczenia woli, jeżeli istnieją reguły znaczeniowe wiążące z nim sens w postaci woli wywołania skutku prawnego (Gniewek E., Kodeks Cywilny. Komentarz, Legalis 2014). Przykładowo, taką formę złożenia oświadczenia woli dopuszcza uregulowanie przepisu art. 682 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym jeżeli przedsiębiorca otrzymał od osoby, z którą pozostaje w stałych stosunkach gospodarczych, ofertę zawarcia umowy w ramach swej działalności, brak niezwłocznej odpowiedzi poczytuje się za przyjęcie oferty”.
Dodatkowo, w wariancie C1 Spółka będzie gromadziła również potwierdzenia zapłaty za towar, na zasadach wskazanych w wariantach A1 i A2.
W konsekwencji, w analizowanym wariancie C1 Spółka będzie posiadać jeden dowód z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT (specyfikacja towaru) oraz dwa dowody z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (potwierdzenie zapłaty + Zestawienie), a w wariancie C2, jeden dowód z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT (specyfikacja) oraz jeden dowód wymieniony w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (Zestawienie).
W świetle powyższego, w ocenie Spółki, Zestawienie (przesyłane do Nabywcy i niezakwestionowane przez niego w ustalonym terminie), łącznie z fakturą i specyfikacją ładunku (w formie odrębnego dokumentu lub zawartego w treści oraz ewentualnym potwierdzeniem zapłaty za towar w wariancie C1) potwierdzają jednoznacznie, iż towary będące przedmiotem dostawy zostały (i) wywiezione z terytorium Polski i (ii) dostarczone do Kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego.
2.6. Stanowiska organów podatkowych oraz sądów administracyjnych
Spółka podkreśla, iż jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych i wyrokach sądów administracyjnych powołanych poniżej (dotyczących zestawów dokumentów analogicznych jak powołane powyżej wszystkie warianty A1-C2):
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.117.2017.1.KB) przyjął za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane drogą elektroniczną skany zbiorczego potwierdzenia odbioru towarów, zawierające (i) wykaz faktur dokumentujących dostawy dokonane na rzecz nabywcy w danym okresie, (ii) oświadczenie, iż towary zostały otrzymane przez nabywcę na terytorium innego państwa członkowskiego oraz (iii) podpis osoby upoważnionej ze strony nabywcy do potwierdzenia odbioru towarów stanowiły dokumentację wystarczającą do zastosowania stawki 0% z tytułu WDT;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 października 2015 r., sygn. IPPP3/4512-631/15-2/ISZ, gdzie za prawidłowe zostało uznane stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymywane przez niego, za pośrednictwem poczty elektronicznej, zestawienie, na którym znajduje się numer zamówienia, dane nadawcy, nr i data faktury, nazwa odbiorcy i kraj, gdzie ten towar dotarł oraz kwota z faktury,a jednocześnie na zestawieniu znajduje się oświadczenie Dyrektora oraz prokurenta Nabywcy, że towar wykazany na fakturach faktycznie dotarł do miejsca wysyłki uprawnia go do zastosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT;
·interpretacja indywidualna z 13 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-624/11-7/JN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, iż: „(...) Wnioskodawca posiadając oprócz kopii faktury VAT zawierającej szczegółowy asortyment towarów, oświadczenie podpisane przez nabywcę o otrzymaniu towaru, będzie uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku z tytułu przedmiotowej dostawy towarów (...)”;
·oraz innych stanowiskach organów m.in.: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 listopada 2013 r., sygn. IBPP4/443 399/13/LG; oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 lutego 2015 r., sygn. IBPP4/443 627/14/BP; oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 20 stycznia 2010 r. (sygn. I SA/Bd 926/09), Stanowisko WSA w Bydgoszczy zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 18 maja 2011 r. (sygn. I FSK 639/10);
·DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-2. 4012.187.2019.1.WH), w której organ zajął następujące stanowisko: „Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie posiadał zestaw dokumentów, na który składają się dokumenty wymienione w opisie Przypadku I, tj. faktura VAT zawierająca ogólną specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, dokument przewozowy, na którym brak jest potwierdzenia odbioru towaru przez nabywcę oraz co najmniej jeden z następujących dokumentów: elektroniczne (e-mailowe) potwierdzenie przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium innego kraju UE, potwierdzenie zapłaty za dostarczony towar (przy formie płatności po dostawie). Natomiast w Przypadku II Wnioskodawca będzie posiadał zestaw dokumentów, na który składają się: faktura VAT zawierająca ogólną specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz co najmniej jeden z poniższych dokumentów: elektroniczne (e-mailowe) potwierdzenie przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium innego kraju UE, potwierdzenie zapłaty za dostarczony towar (przy formie płatności po dostawie ). Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, iż skoro zestaw dokumentów, na który składają się dokumenty wymienione w opisie Przypadku I oraz Przypadku II potwierdza jednoznacznie, że doszło do wywozu towaru z terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym kraju UE Wnioskodawca na podstawie tych dokumentów może do transakcji stanowiących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 3 w zw. z art. 42 ustawy”;
·DKIS w interpretacji indywidualnej z 13 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012. 94.2017.1.AP), w której potwierdzona została możliwość zastosowania stawki 0% w przypadku posiadania kopii faktury VAT oraz m.in. potwierdzonej przez odbiorcę towaru faktury (skan lub oryginał) lub potwierdzenia zapłaty za dostarczony towar.
·Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2016 r. (sygn. IBPP2/4512-890/15/KO), w której organ zajął następujące stanowisko: „Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca dla potwierdzenia dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiada fakturę zawierającą ogólną specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz jeden z wymienionych dokumentów, tj.: wydruk lub informację z wewnętrznego systemu spedytora (przewoźnika), gdzie można sprawdzić kierunek przesyłki i jej status (potwierdzająca status przesyłki: doręczona), potwierdzenie zapłaty za dostarczony towar (przy formie płatności po dostawie), skan, kserokopię, faks potwierdzonego CMR (dokument przekazany również drogą elektroniczną) lub korespondencję mailową z nabywcą, potwierdzającą dotarcie towaru do nabywcy, przy czym dokumenty te łącznie będą uprawdopodobniać przemieszczenie towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego oraz ich do starczenie do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, wówczas Spółka na podstawie tych dokumentów będzie miała prawo do zastosowania preferencyjnej stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów”;
·interpretacja indywidualna z 23 lutego 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.718. 2020.2.JS), w której organ podatkowy wskazał, że: „w przypadku nr 7, Spółka wskazała, że będzie w posiadaniu kopii faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, faktury od przewoźnika towarów oraz zbiorczego poświadczenia odbioru przez nabywcę w formie e-mail lub w formie skanu podpisanego dokumentu dołączonego do wiadomości e-mail, zawierającego m.in. odniesienie do numeru dostawy, który pozwala na powiązanie z miejscem dostawy i fakturą za towar oraz datę dostawy. (...) Podobnie jak w poprzednim wariancie, zestawienie zrealizowanych dostaw będzie przesyłane Kontrahentowi drogą elektroniczną. Kontrahent będzie odsyłał potwierdzenie dokonanych dostaw również drogą elektroniczną w postaci wiadomości e-mail lub w formie skanu podpisanego dokumentu dołączonego do wiadomości e-mail. (...) Tym samym, w ocenie Organu, opisany zestaw dokumentacji zgromadzonej w przypadku nr 7 potwierdzającej łącznie, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy w UE pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania WDT opisanej w wariancie siódmym stawką VAT w wysokości 0%. Stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 7 należy zatem uznać za prawidłowe”.
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 września 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.298.2017.1.IG), w której organ podatkowy stwierdza: „Zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% podatku VAT, w przypadku dokonywania WDT (…) jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał co najmniej fakturę dokumentującą transakcję, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz otrzyma informację zwrotną od nabywcy w postaci wiadomości e-mail zawierającej potwierdzenie otrzymania towaru zgodnie z wykazem faktur zawartych w tej wiadomości e-mail” (podkreślenie Wnioskodawcy);
·interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 marca 2015 r. (sygn. IPTPP2/443-928/14-2/AJB), w której organ podatkowy stwierdza: „skoro jak wskazała Wnioskodawczyni przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swej dokumentacji dowód w postaci otrzymanej od nabywcy ww. wiadomości e mail zawierającej potwierdzenie otrzymania towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz korespondencję handlową z nabywcą, i w przypadku gdy posiadane dokumenty łącznie potwierdzają otrzymanie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, to Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów”;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 marca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.634.2021.3.PJ), w której Organ stwierdził: „(…) W świetle zatem przedstawionego przez Wnioskodawcę w odniesieniu do Modelu III posiadane przez Wnioskodawcę ww. dokumenty stanowią dowody z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy o VAT, które (jak wynika z opisu sprawy) są gromadzone jako dokumenty potwierdzające, że towary zostały wywiezione z kraju i dostarczone do odbiorcy na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska uprawniają do zastosowania stawki 0%”. Autor powyższego wniosku o interpretację opisał w stanie faktycznym, iż w ramach Modelu III gromadzi: kopię faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku oraz zbiorcze zestawienie faktur dokumentujących dostawy dokonane na rzecz Kontrahenta w danym okresie, do którego nie zostały wniesione zastrzeżenia przez Kontrahenta w ustalonym terminie, przez co dany Kontrahent w sposób milczący potwierdził otrzymanie danych towarów w kraju UE innym niż Polska (akceptacja dorozumiana);
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.304.2021.1.PC), w której Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który uważał, że „Sposób dokumentowania WDT dokonywanych w transakcjach realizowanych w ramach Modelu G (w przypadku uznania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że transakcje te stanowią WDT, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT), przedstawiony w Przypadku 2, w ramach opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, uprawnia Spółkę do stosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 42 ust. 1 w zw. z ust. 3 i ust. 11 ustawy o VAT”. Autor wniosku o interpretację w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w Przypadku 2 jest w posiadaniu przed terminem złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy kopii faktury oraz zbiorczego Zestawienia faktur (wraz z przewodnią wiadomością e-mail wysłaną do Kontrahenta), przy pomocy którego Nabywca potwierdził fakt dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE w drodze tzw. milczącej akceptacji;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 listopada 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.580.2018.1.AK), w której ww. Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który uważał, że posiadane przez niego dokumenty: „W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż posiadane przez nią, wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym dokumenty w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski oraz dostarczone do Nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. W konsekwencji nie ulega wątpliwości, iż warunek zastosowania stawki VAT 0% z tytułu dokonanych przez Wnioskodawcę dostaw wewnątrzwspólnotowych został w analizowanym przypadku spełniony i tym samym Spółka powinna być uprawniona do zastosowania dla tych dostaw stawki VAT 0%”. Autor wniosku interpretacyjnego w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazał, że: „zakres gromadzonej przez Spółkę dokumentacji różni się w zależności od przypadku i obejmuje odpowiednio: (...) w przypadku 2.: kopię faktury (...), specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (...), zbiorcze zestawienie faktur, które dokumentują dokonane na rzecz Nabywcy w okresie, którego dotyczy zestawienie dostawy przy czym uznaje się, że zestawienie to zostało potwierdzone z uwagi na niezgłoszenie przez Nabywcę zastrzeżeń do jego treści do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, do którego dokument ten się odnosi”;
· podobnie wskazano w m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.251. 2018.1.WH), oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.117.2017.1.KB); oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 marca 2016 r., sygn. ILPP4/4512-1-38/16-2/PR; oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 września 2015 r., sygn. ILPP4/4512-1-208/15-2/HW; a także interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 marca 2015 r., sygn. ILPP4/443-646/14-2/BA.
3. Uwagi końcowe
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadane przez nią dokumenty wskazane w Wariantach od A1 do C2 w opisie sprawy jednoznacznie potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski oraz otrzymane przez Nabywców na terytorium innego państwa członkowskiego. Tym samym, w ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, iż warunek zastosowania 0% stawki VAT z tytułu planowanych przez Spółkę dostaw wewnątrzwspólnotowych zostanie zrealizowany w analizowanych Wariantach A1 do C2 i Spółka powinna być uprawniona do zastosowania 0% stawki VAT w oparciu o przedmiotową dokumentację.
Mając na względzie przedstawioną argumentację, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów udokumentowane w sposób wskazany w Wariantach A1-C2 sprawy powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki 0% dla dostaw WDT udokumentowanych przy pomocy dokumentów opisanych w Wariantach A1-C2.
Wskazać należy, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1912. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:
1.Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) pkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b)następujące dokumenty:
(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
W myśl art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.
W myśl art. 42 ust. 1a ustawy:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
–chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylony),
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4)(uchylony),
–z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Jednak w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.
W związku z tym istotne jest to, aby ww. dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.
Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych. Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Dokumenty mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.
Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Przy czym przepisy regulujące prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie określają formy dokumentów potwierdzających wywiezienie i dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, lub jako skan dokumentu załączony do wiadomości e-mail otrzymanej od przewoźnika lub kontrahenta, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy. Należy zatem przyjąć, że każda forma dokumentu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność i integralność z dokumentami źródłowymi została wystarczająco uprawdopodobniona. Dokumenty powinny jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Odnosząc się do powołanych wyżej przepisów zauważyć należy, że prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym państwie członkowskim UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju i zostały dostarczone do ich nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Zasadniczą kwestią jest zatem, aby posiadane przez Państwa dokumenty łącznie, jednoznacznie, potwierdzały, że towary te były przedmiotem WDT.
W analizowanej sprawie Dokumentacja gromadzona przez Spółkę dla potrzeb stosowania stawki 0% przy WDT będzie obejmować opisane poniżej przypadki:
·Wariant A1 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku
Faktura posiadana przez Spółkę zawiera/będzie zawierać w szczególności: dane Nabywcy i Spółki, w tym właściwe i ważne numery identyfikacyjne Spółki oraz Nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, numer i datę wystawienia faktury, adres wysyłki, nazwę/opis/kod towaru, ilość sztuk towaru, numer klienta (z wewnętrznego systemu Spółki), warunki i sposób dostawy (zgodnie z zastosowanymi regułami Incoterms). W większości przypadków (jednak nie we wszystkich) na fakturze znajduje się również numer oraz data zamówienia i/lub numer oraz data dokumentu dostawy (tzw. WZ). W praktyce częścią każdej faktury będzie również specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (przy czym może się zdarzyć, że specyfikacja ta będzie stanowić odrębny dokument dołączony do faktury, jako np. załącznik).
-potwierdzenia zapłaty za towar
W przypadku większości dostaw rozliczenia z Nabywcami odbywają się w ramach funkcjonującego w ramach Grupy systemu nettingu. W praktyce, rozliczenie płatności w ramach nettingu funkcjonuje w ten sposób, że na początku każdego miesiąca wysyłane jest zestawienie faktur do rozliczenia za poprzedni miesiąc (np. na początku lutego wysyłane jest zestawienie faktur za styczeń), a następnie Spółka otrzymuje potwierdzenie przyjęcia do rozliczenia w ramach nettingu faktur z poprzedniego miesiąca, informację o kwocie i wysokości przelewów oraz potwierdzenie przelewu z banku. W przypadku pozostałych dostaw Spółka dysponuje/będzie dysponowała potwierdzeniem przelewu za daną fakturę lub faktury.
-zbiorczego zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (oświadczenie przesyłane przez Nabywcę)
Spółka po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąca) przygotowuje listę wystawionych przez Spółkę faktur dokumentujących WDT (dalej: Zestawienie) w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego Nabywcy. Zestawienie zawiera m.in. następujące dane: numer faktury dokumentującej dostawę, datę wystawienia faktury, numer VAT Nabywcy oraz kwotę należną z tytułu dokonania dostawy. Ponadto, na dokumencie znajduje się oświadczenie, że towary będące przedmiotem dostaw udokumentowanych fakturami wymienionymi w Zestawieniu przybyły do miejsca przeznaczenia, które to miejsce dla transakcji będących przedmiotem złożonego wniosku znajduje się każdorazowo poza granicami Polski, na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Na dokumencie znajdują się również miejsce na datę, stempel (pieczątkę) oraz podpis osoby reprezentującej Nabywcę (pozycje te uzupełnia Nabywca). Zestawienie jest przesyłane Nabywcy drogą elektroniczną (w korespondencji e-mail). Następnie wypełnione przez Nabywcę Zestawienie (uzupełnione o pieczątkę, datę oraz podpis naniesione elektronicznie na dokument Zestawienia w formie graficznej) jest odsyłane Spółce również drogą mailową.
·Wariant A2 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku (jak w wariancie A1),
-potwierdzenia zapłaty za towar (jak w wariancie A1),
-zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (akceptacja mailowa udzielana przez Nabywcę) Analogicznie jak ma to miejsce w wariancie A1, Spółka będzie przygotowywać Zestawienie, które dostarczy mailowo do Nabywcy. Jednocześnie, w ramach wariantu A2, może zdarzyć się sytuacja, w której Nabywca zaakceptuje Zestawienie (w tym zawarte w nim oświadczenia) jedynie w treści zwrotnej wiadomości mailowej. W praktyce zatem Nabywca nie odsyłałby podpisanego oświadczenia (jak w wariancie A1), a zamiast tego akceptowałby treść Zestawienia w zwrotnej wiadomości mailowej.
·Wariant B1 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku (jak w wariancie A1),
-zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu z ostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (oświadczenie przesłane przez Nabywcę)
Wspominane Zestawienie oraz sposób jego dostarczenia do Spółki (wysyłka Zestawienia wypełnionego przez Nabywcę) zostało szczegółowo opisane w wariancie A1.
·Wariant B2 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku (jak w wariancie A1),
-zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy wraz z oświadczeniem, że towary udokumentowane fakturami wymienionymi w zestawieniu zostały przez Nabywcę odebrane w miejscu przeznaczenia (akceptacja mailowa) Wspominane Zestawienie, wraz z rozważaną formą jego akceptacji, zostało szczegółowo opisane w wariancie A2, tj. w wariancie B2 akceptacja obywałaby się w formie przesyłanej przez Nabywcę zwrotnej wiadomości email, bez wypełnionego oświadczenia Nabywcy.
·Wariant C1 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku (jak w wariancie A1),
-potwierdzenia zapłaty za towar (jak w wariancie A1),
-zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonanie dostawy, do którego Nabywca nie zgłosił zastrzeżeń W rozważanym wariancie C1 Zestawienie (szczegółowo opisane w Wariancie A1), podobnie jak w pozostałych będzie przesyłane Nabywcy drogą elektroniczną (zazwyczaj w formie korespondencji e mail), po zakończeniu okresu, którego dotyczy (zazwyczaj będzie to okres miesięczny, a Zestawienie będzie przesyłane na początku następnego miesiąca). Zgodnie natomiast z ustaleniami z Nabywcą oraz informacją, która będzie zawarta w przedmiotowym Zestawieniu lub np. w treści wiadomości email przy wysyłce Zestawienia, w przypadku braku potwierdzenia od Nabywcy w uzgodnionym przez strony terminie (np. do danego dnia miesiąca lub w ciągu określonej liczby dni nie krótszej niż 10 dni od wysłania przez Spółkę Zestawienia), uznaje się, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska (tj. że Nabywca odebrał towary). Możliwe są zatem sytuacje, w których Nabywca nie zgłasza zastrzeżeń w odniesieniu do otrzymanego Zestawienia i tym samym nie odsyła do Spółki informacji zwrotnej w tym zakresie.
·Wariant C2 – Spółka będzie w posiadaniu:
-kopii faktury wraz ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku (jak w wariancie A1),
-zbiorczego Zestawienia faktur dokumentujących dokonanie dostawy, do którego Nabywca nie zgłosił zastrzeżeń (jak w wariancie C1).
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że opisane wyżej dokumenty posiadane przez Państwa w odniesieniu do transakcji WDT realizowanych przez Spółkę w Wariantach A1-C2, stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, łącznie dla każdego z Wariantów, będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, a w konsekwencji będą upoważniały Państwa (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy) do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Podsumowując należy uznać, że:
1.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie A1 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy, opodatkowane 0% stawką VAT.
2.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie A2 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, opodatkowane 0% stawką VAT.
3.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie B1 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, opodatkowane 0% stawką VAT.
4.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie B2 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, opodatkowane 0% stawką VAT.
5.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie C1 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, opodatkowane 0% stawką VAT.
6.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, o których mowa w Wariancie C2 są/będą, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, opodatkowane 0% stawką VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5 i nr 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).