Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 maja 2024 r., sygn. III SA/Kr 168/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Marasek-Zybura (spr.) Sędziowie WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Asesor WSA Ewelina Dziuban Protokolant starszy referent Paulina Grojec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2024 r. sprawy ze skargi H. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 22 listopada 2023 r., nr SKO.ŚR/4111/927/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 listopada 2023 r. znak: SKO.ŚR/4111/927/2023, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 2 i art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm., dalej: k.p.a.) oraz art. 17, art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 390, dalej: u.ś.r.), utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa, orzekającą o odmowie przyznania H. P. (dalej: skarżąca) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem – E. P.
Powyższe decyzje zostały wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Postępowanie w niniejszej sprawie zostało wszczęte w związku z wnioskiem skarżącej o przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, który wpłynął do organu w dniu 18.04.2023 r. Organ pierwszej instancji ustalił, że mąż skarżącej legitymuje się orzeczeniem Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie, w myśl którego został zaliczony do znacznego stopnia niepełnosprawności, przy czym orzeczenie wydano na stałe, znaczny stopień niepełnosprawności datuje się od 4 stycznia 2023 r. i nie da się ustalić od kiedy niepełnosprawność istnieje. Ponieważ nie da się ustalić daty, od której niepełnosprawność powstała, organ pierwszej instancji stwierdził, że nie została spełniona przesłanka z art. 17 ust. 1b u.ś.r., który dla celów przyznania świadczenia pielęgnacyjnego wymaga, by niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia. Organ zauważył, że art. 17 ust. 1b u.ś.r. został wprawdzie zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego, który w wyroku z dnia 21 października 2014 r. sygn. K 38/13 orzekł o częściowej niekonstytucyjności wprowadzenia do ustawy o świadczeniach rodzinnych kryterium wieku powstania niepełnosprawności, jako przesłanki uzależniającej uzyskanie świadczenia pielęgnacyjnego. Zdaniem organu pierwszej instancji nie oznacza to jednak usunięcia tego kryterium z ustawy, a niezbędne zmiany nie zostały dotychczas wprowadzone i art. 17 ust. 1b u.ś.r. pozostaje nadal obowiązującym przepisem prawa. Ponieważ zaś organy administracyjne mają obowiązek działania na podstawie przepisów prawa, organ pierwszej instancji jest związany brzmieniem art. 17 ust. 1b ustawy i ma obowiązek go stosować.