Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 30 maja 2019 r., sygn. II SA/Sz 112/19
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.), Sędzia WSA Maria Mysiak Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 30 maja 2019 r. sprawy ze skargi E. P. reprezentowanej przez opiekuna prawnego M. P.-D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie świadczenia z funduszu alimentacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza B. z dnia [...] r. , nr [...], II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz radcy prawnego K. S. kwotę [...]([...]) złotych, zawierającą należny podatek od towarów i usług, z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r., nr [...] Burmistrz B., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz art. 9 ust. 1 i 2, art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2018 r., poz. 554 z późn. zm.), odmówił świadczenia z funduszu alimentacyjnego wnioskowanego na E. P., pozostającą pod opieką opiekuna prawnego.
W uzasadnieniu decyzji, organ wyjaśnił, że wnioskodawczyni nie spełnia przesłanki określonej w art. 9 ust. 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zgodnie z którym świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł. W ocenie organu, dochody w roku 2017 wyniosły 9.116,80 zł (dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych) wobec czego dochód na jedną osobę w rodzinie wyniósł 759,73 zł (9.116,80 zł : 12). W tej sytuacji kwota przekroczenia dochodu na osobę w rodzinie wyniosła 34,73 zł.
W odwołaniu od powyższej decyzji E. P. reprezentowana przez opiekuna prawnego M. P. - D. podniosła, że wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, wymaga całodobowej opieki, jest osobą leżącą, poruszającą się na wózku inwalidzkim, jest pieluchowana, ma przykurcze czterokończynowe, nie mówi ale rozumie, ma rurkę tracheotomijną, dławi się własną śliną. Musi być często odsysana urządzeniami, które trzeba kupować co parę lat "jak się zepsują", przy czym fundusz nie pokrywa kosztów tego zakupu. Od dwóch miesięcy jest karmiona pegiem dożołądkowo. Ponosi koszty dodatkowych pieluch, podkładów, środków opatrunkowych, maści przeciwodleżynowych, balsamów, kremów, prywatnych wizyt u lekarzy specjalistów, dodatkowej rehabilitacji, usług opiekuńczych - konieczna jest pomoc przy kąpaniu (opiekun wnioskodawczyni jest po operacji kręgosłupa), a także opieka nad wnioskodawczynią w takich sytuacjach gdy jej opiekun udaje się do lekarza bądź po leki. Koszty usług opiekuńczych, leków oraz rehabilitacji wnioskodawczyni wynoszą około 600 zł, niekiedy kwotę tę przekraczają.