Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.163.2024.2.MW

Uznanie, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który zostanie przeniesiony do Nabywcy w ramach Transakcji, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek wspólny z 15 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który zostanie przeniesiony do Nabywcy w ramach Transakcji, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wpłynął 15 kwietnia 2024 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

1. Podstawowe informacje o Wnioskodawcy i Spółce

Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka są spółkami akcyjnymi z siedzibami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które podlegają (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będą podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”).

Wnioskodawca i Spółka są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

2. Przedmiot działalności Wnioskodawcy i Spółki

Wnioskodawca wcześniej (…) dołączył do grupy kapitałowej (…) w 2018 roku poprzez transakcję zakupu jego akcji przez (…).

Następnie, w 2019 roku została zawarta umowa sprzedaży akcji (…), w wyniku której (…) („Spółka holdingowa”) nabyła 100% jej akcji. W 2021 roku doszło do transgranicznego połączenia (…) oraz (…) (ponadto dokonano zmiany nazwy Wnioskodawcy na obecną) i tym samym Wnioskodawca stał się częścią globalnego holdingu technologicznego proponującego rozwiązania technologiczne w oparciu o globalny model funkcjonowania wspierając proces digitalizacji grupy kapitałowej (…) będącej własnością (…) („Grupa”). Od 2021 roku Wnioskodawca funkcjonuje jako międzynarodowe centrum kompetencji IT dla Grupy będącej jedną z największych grup ubezpieczeniowych w Europie, oferującej kompleksowy wachlarz ubezpieczeń, planów emerytalnych i inwestycyjnych oraz innych usług. Jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest Spółka holdingowa. Z kolei właściciel Grupy (…) jest jednym z największych na świecie przedsiębiorstw świadczących usługi reasekuracyjne, ubezpieczeń podstawowych oraz rozwiązań w zakresie ryzyka związanego z ubezpieczeniami.

Spółka jest jednym z wiodących towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce i posiada w swojej ofercie produkty ubezpieczeniowe wchodzące w skład ustawowych grup ubezpieczeń dotyczących majątku. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest niemiecka spółka akcyjna należąca do Grupy tj.(…). Tym samym, zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka należą do tej samej grupy kapitałowej.

Wnioskodawca specjalizuje się w projektowaniu, tworzeniu, utrzymaniu, serwisowaniu i wdrażaniu oraz integrowaniu kompleksowych systemów informatycznych oraz aplikacji dla biznesu ubezpieczeniowego, jak również w zarządzaniu dużymi projektami wdrożeniowymi. Świadczy kompleksową obsługę informatyczną obejmującą następujące obszary: konsulting, analiza procesów biznesowych, wdrażanie i integracja systemów (w tym gotowych systemów dziedzinowych), projektowanie rozwiązań informatycznych, przygotowanie infrastruktury pod rozwiązania informatyczne, ponadto oferuje szkolenia i opiekę informatyczną.

Wnioskodawca proponuje swoje rozwiązania podmiotom należącym do sektora ubezpieczeń (głównie w ramach Grupy). Flagowe specjalności Wnioskodawcy stanowią kompleksowe rozwiązania biznesowe, wspierające działalność ubezpieczeniową. Wnioskodawca osiągnął w tej kwestii trwałą przewagę konkurencyjną, obsługując rynek towarzystw ubezpieczeniowych, dla których istotne jest stałe monitorowanie, optymalizacja oraz dostosowywanie procesów biznesowych do potrzeb zmieniającego się rynku.

Wnioskodawca zarówno od momentu dołączenia formalnie do Grupy (…) w 2018 r. jak i przed tą datą (jako zewnętrzny dostawca dla polskich spółek z Grupy) aktywnie uczestniczył w zmianach, jakie nastąpiły w sektorze ubezpieczeń w ostatnich dwóch dekadach, angażując się w technologiczne wsparcie dla rozwoju biznesu Grupy. Większość projektów realizowanych przez Wnioskodawcę polegających na kompleksowym projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań IT odbywa się na zlecenie Spółki i innych podmiotów z Grupy (także za granicą).

Podstawę współpracy Wnioskodawcy i Spółki stanowią przede wszystkim umowa generalna o świadczenie usług („Umowa rozwojowa”), umowa generalna o świadczenie usług serwisowych („Umowa serwisowa”), porozumienie ustanawiające ogólne warunki umów o udzielenie licencji na oprogramowanie („Porozumienie”) oraz umowa generalna w zakresie dostarczania sprzętu i oprogramowania stron trzecich („Umowa dot. Stron Trzecich”).

W ramach współpracy Wnioskodawca wytwarza oprogramowanie i udziela na nie licencji oraz świadczy usługi wsparcia związane z jego wdrożeniem na rzecz Spółki, w tym m.in.:

- na podstawie Umowy rozwojowej świadczy m.in. następujące usługi:

- wdrożenia oprogramowania;

- analityczne i konsultingowe;

- asysty informatycznej.

- na podstawie Porozumienia oraz umów szczegółowych zawartych na podstawie Porozumienia udziela odpłatnych i niewyłącznych licencji, na których podstawie przyznaje Spółce prawo do wykorzystywania wytworzonego przez siebie oprogramowania przez czas nieokreślony. W ramach umowy licencyjnej strony ustalają rodzaj oprogramowania na jakie udzielana jest licencja, pola eksploatacji, opłaty licencyjne i terminy ich zapłaty;

- na podstawie Umowy serwisowej udziela wsparcia w zakresie utrzymania wytworzonego oprogramowania („Usługi serwisowe”), które obejmuje m.in.:

- obsługę określonych procesów, takich jak: zarządzanie zleceniami usług, procesy testowania aplikacji i infrastruktury IT, zarządzanie ciągłością działania usług IT czy monitorowanie zdarzeń bezpieczeństwa;

- usługi utrzymania opieki stanowiska pracy,

- usługi utrzymania infrastruktury,

- usługi bezpieczeństwa IT,

- usługi utrzymania systemów.

Udzielane licencje i usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu zapewnienie Spółce sprawnie działającego środowiska IT, skrojonego pod indywidualne potrzeby i istotnie wpływającego na bieżącą działalność gospodarczą Spółki.

Wyżej wymienione usługi świadczone są również przez Wnioskodawcę na rzecz spółki (…)., której jedynym akcjonariuszem jest ta sama spółka, która jest jedynym akcjonariuszem Nabywcy tj. (…) („Spółka Siostra Nabywcy”).

Wynagrodzenie pomiędzy spółkami z tytułu powyższych usług jest ustalane na zasadach rynkowych, zgodnie z przepisami ustawy o CIT, a w szczególności przepisami dotyczącymi cen transferowych.

3. Planowane przeniesienie części majątku Wnioskodawcy w postaci zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych do Spółki

Nadrzędnym celem (…) jest maksymalizacja przychodów i zysków z prowadzonej działalności. W związku z powyższym, strategia Grupy odzwierciedla osiągnięcie powyższych celów właściciela m.in. poprzez optymalizację posiadanych zasobów i odpowiednią alokację kompetencji pomiędzy podmiotami Grupy.

Jednym z kroków w ramach realizacji celów Grupy, który został zaproponowany przez (…) jest przeprowadzenie globalnej reorganizacji funkcji technologicznej Grupy mającej na celu, z jednej strony integrację grupowej funkcji technologicznej, a z drugiej funkcjonalny podział działalności w zakresie technologii. Wdrożenie wskazanej globalnej reorganizacji ma na celu efektywne, bezpieczne, zgodne z przepisami oraz optymalne kosztowo wykonywanie w Grupie funkcji technologicznej.

W ramach globalnej reorganizacji zakłada się wyodrębnienie dwóch głównych segmentów funkcji technologicznej: operacje globalne (global operations) oraz dostarczanie rozwiązań (solution delivery). Tego rodzaju podział ma zaadresować coraz większe wyzwania w zakresie synchronizacji inwestycji technologicznych w Grupie, zwiększonego ryzyka operacyjnego i regulacyjnego oraz podniesienia sprawności operacyjnej wobec stale rozwijającej się technologii.

W ramach segmentu operacji globalnych (global operations) zostaną zaalokowane m.in. takie funkcje jak architektura IT, platformy IT czy infrastruktura IT. Natomiast, w ramach segmentu dostarczania rozwiązań (solution delivery) zostanie alokowane m.in. opracowywanie oprogramowania oraz aplikacji. Służyć temu będą również zmiany organizacyjne, zarządcze i raportowe w Grupie, łącznie z wyborem osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary (w ujęciu funkcjonalnym). Wyodrębnienie segmentu dostarczania rozwiązań (solution delivery) ma również przyczynić się do sprawniejszej realizacji potrzeb biznesowych spółek z Grupy w zakresie rozwiązań IT (zbliżenie tej funkcji do biznesu i lokalnych uwarunkowań), z kolei segment operacji globalnych ma adresować wyzwania technologiczne na poziomie Grupy.

Realizacją wskazanej globalnej reorganizacji na poziomie Polski jest rozdzielenie wykonywania funkcji dostarczania rozwiązań (solution delivery) i alokowanie ich do Nabywcy oraz rozwój segmentu operacji globalnych (global operations) u Zbywcy.

Zatem, obecnie, w związku z globalną reorganizacją w Grupie, planowane jest wydzielenie ze struktur Wnioskodawcy jednostki organizacyjnej zajmującej się świadczeniem części wyżej opisanych usług na rzecz Spółki (opisanych w pkt 2), jak również planowane jest wyodrębnienie zespołu ludzi i aktywów oraz innych składników majątku (w tym zobowiązań) służących do świadczenia większości usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki („Działalność Wyodrębniona”) oraz pozostałą działalność na rzecz innych klientów („Działalność Pozostająca”).

Przeniesienie Działalności Wyodrębnionej nastąpi poprzez sprzedaż Działalności Wyodrębnionej Wnioskodawcy do Nabywcy („Transakcja”) za wynagrodzeniem należnym Wnioskodawcy od Nabywcy ustalonym na zasadach rynkowych zgodnie z przepisami ustawy o CIT, a w szczególności przepisami dotyczącymi cen transferowych.

Wnioskodawca podjął już kroki mające na celu sprzedaż Działalności Wyodrębnionej na rzecz Spółki i planuje formalnie (tj. na gruncie prawnym) potwierdzić wydzielenie Działalności Wyodrębnionej w sposób pozwalający na jej równoległe prowadzenie wobec Działalności Pozostającej. W związku z wydzieleniem, do Działalności Wyodrębnionej zostaną przypisani pracownicy (w tym również pełniący funkcje wsparcia) oraz zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym należności i zobowiązań) niezbędnych do świadczenia usług w ramach Działalności Wyodrębnionej (patrz: punkt 4). Co istotne, funkcjonalnie Działalność Wyodrębniona już jest identyfikowalna w ramach Zbywcy, a formalne wydzielenie wewnętrzne ma jedynie na celu precyzyjne jej zidentyfikowanie dla potrzeb przeprowadzenia Transakcji. Po formalnym wyodrębnieniu Działalność Wyodrębniona będzie funkcjonowała bezpośrednio przed Transakcją jako wyodrębniona jednostka przez co najmniej jeden okres rozliczeniowy (miesiąc).

4. Zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością Wyodrębnioną

W celu realizacji założonych zadań, do Działalności Wyodrębnionej przypisana będzie część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, związanych z opisanym powyżej zakresem świadczonych usług na rzecz Spółki. Wykorzystując składniki majątkowe (Działalność Wyodrębniona) nabywane w ramach Transakcji, Nabywca będzie kontynuował wykonywanie zadań i funkcji przypisanych do Działalności Wyodrębnionej, w tym będzie brać udział w tworzeniu strategicznych projektów Spółki, w tym nowej platformy sprzedażowej wspomagającej sprzedaż i tworzeniu nowych aplikacji wspierających procesy obsługowe oraz utrzymywać wytwarzane aplikacje, w tym repozytoria polis i szkód, co przyczyni się do redukcji kosztów i usprawnienia procesów w ramach struktur Nabywcy.

Do Działalności Wyodrębnionej przypisane będą między innymi następujące składniki majątkowe:

1) Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne (dalej: WNiP) organizacyjnie i funkcjonalnie związane z Działalnością Wyodrębnioną, w tym m.in. licencje od podmiotów trzecich udzielone Spółce lub Spółce i Spółce Siostrze Nabywcy, telefony komórkowe, komputery czy stacje dokujące.

2) Należności przypisane do Działalności Wyodrębnionej na dzień wskazany w umowie sprzedaży, w szczególności należności publicznoprawne z tytułu PIT i ZUS (związane z rozliczeniami pracowniczymi), należności handlowe od kontrahentów (w tym od Spółki).

3) Zobowiązania przypisane do Działalności Wyodrębnionej na dzień wskazany w umowie sprzedaży, w szczególności zobowiązania pracownicze czy zobowiązania wobec dostawców.

4) Dokumentacja związana z Działalnością Wyodrębnioną, w tym zapisy dotyczące procedur Działalności Wyodrębnionej.

5) Prace w toku - projekty, które Wnioskodawca realizuje na rzecz Spółki lub Spółki i Spółki Siostry Nabywcy na dzień poprzedzający Transakcję.

6) Prawa i obowiązki (w tym wierzytelności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę, które są związane z Działalnością Wyodrębnioną, a w szczególności:

a. Umowy licencyjne (i subskrypcje) z podmiotami trzecimi, jeżeli będą związane z Działalnością Wyodrębnioną na moment zawarcia Transakcji.

b. Umowy związane z niektórymi aktywami, które zostały alokowane do Działalności Wyodrębnionej.

7) Przejście pracowników Działalności Wyodrębnionej na zasadach określonych w art. 231 Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz. U. 2023, poz.1465) jako przejście części zakładu pracy. Wraz z przejściem pracowników zostaną przeniesione umowy o pracę wraz z prawami, obowiązkami, wierzytelnościami i zobowiązaniami wynikającymi z tych umów oraz wraz z niezrealizowanymi zobowiązaniami z tego tytułu oraz części zobowiązań z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przypadających na przenoszonych pracowników.

8) Wszelka wiedza, doświadczenie, renoma, know-how uzyskane w toku wykonywania usług związanych z Działalnością Wyodrębnioną.

9) Środki pieniężne związane z Działalnością Wyodrębnioną (jeśli będą takie istnieć na dzień Transakcji) oraz środki związane z działalnością Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - w części proporcjonalnej do ilości przenoszonych pracowników.

10) Rozliczenia międzyokresowe związane z Działalnością Wyodrębnioną, o ile pozostaną u Wnioskodawcy na dzień wskazany w umowie sprzedaży Działalności Wyodrębnionej.

11) Rezerwy związane z Działalnością Wyodrębnioną (jeśli będą takie istnieć na dzień Transakcji).

Przedmiot Transakcji nie obejmie zespołu składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Działalności Pozostającej, której jednym z głównych zadań będzie świadczenie usług na rzecz innych podmiotów z Grupy. Należy przy tym podkreślić, że wymienione powyżej składniki mają charakter przykładowy, a transferem mogą być objęte także inne składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przypisane do Działalności Wyodrębnionej. Przykładowo, do Działalności Wyodrębnionej może zostać przypisane także wyposażenie centrum danych (obejmujące w szczególności serwery, macierze, biblioteki taśmowe, półki dyskowe, routery), jeśli pozwolą na to warunki techniczne oraz prawne (biorąc pod uwagę wymogi dla działalności regulowanej prowadzonej przez Nabywcę). W przeciwnym razie, Wnioskodawca udostępni Nabywcy centrum danych na mocy odrębnych umów serwisowych, do momentu, gdy Nabywca utworzy własne.

Mając na uwadze fakt, iż w skład zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedmiot Transakcji wchodzą pracownicy Wnioskodawcy biorący udział w świadczeniu usług na rzecz Spółki na podstawie Umowy rozwojowej oraz Umowy serwisowej, zajdzie konieczność aneksowania ww. umów, co w istotny sposób ograniczy zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki po Transakcji. Selekcja usług świadczonych po Transakcji wynikać będzie z potrzeb komercyjnych (m.in. tego, że po Transakcji większość dotychczasowych usług będzie mogła zostać zrealizowana przez Nabywcę poprzez Działalność Wyodrębnioną) oraz wymogów globalnej reorganizacji, o której była mowa w pkt 3, wymuszającej funkcjonalny podział działalności informatycznej pomiędzy spółki. Niewykluczone również, że Wnioskodawca zawrze z Nabywcą dodatkową umowę o świadczenie usług, jeśli będzie potrzeba dostarczenia określonych usług do Nabywcy w okresie po Transakcji, które nie należą do Działalności Wyodrębnionej, a wynikają z ustaleń komercyjnych lub wymagań globalnej reorganizacji (jak np. bezpieczeństwo, infrastruktura, stanowiska pracy). Dodatkowo, z uwagi na ograniczenia prawne i komercyjne, licencje wytworzone przez Zbywcę na podstawie Porozumienia oraz umów szczegółowych zawartych na podstawie Porozumienia zostaną w ramach Transakcji rozszerzone dla Nabywcy w zakresie m.in. prawa do modyfikacji kodu i sublicencji, tak aby zapewnić nieprzerwane funkcjonowanie Działalności Wyodrębnionej po Transakcji w przedsiębiorstwie Nabywcy.

W ramach prowadzonej działalności do Działalności Wyodrębnionej przydzielona zostanie odrębna powierzchnia biurowa wraz z wyposażeniem w postaci m.in. biurek, krzeseł czy wyposażenia sal, w budynku biurowym zajmowanym przez Zbywcę na podstawie umowy najmu. W ramach Transakcji może dojść do przekazania do użytkowania tej powierzchni przez Zbywcę Nabywcy np. na podstawie umowy podnajmu, w zależności od ustaleń komercyjnych pomiędzy stronami oraz zgody właściciela budynku biurowego (jeśli będzie wymagana), w którym Zbywca wynajmuje powierzchnię biurową. W przyszłości Nabywca może podjąć decyzję o zmianie lokalizacji w zależności od potrzeb operacyjnych Działalności Wyodrębnionej i jej dalszego rozwoju.

Wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Zbywcy pion związany z Działalnością Wyodrębnioną będzie posiadał własną, hierarchiczną strukturę organizacyjną, kierowaną przez dedykowaną do tego wykwalifikowaną kadrę (w jej skład nie będą wchodzili członkowie zarządu Wnioskodawcy). U Wnioskodawcy funkcjonować będzie dokument organizacyjny przyjęty decyzją zarządu dla Działalności Wyodrębnionej. Dokument określać będzie komórki organizacyjne dedykowane Działalności Wyodrębnionej wraz z funkcjami wspierającymi (takimi jak finanse czy kadry) w ujęciu macierzowym z określonymi liniami raportowania. Dla potrzeb wydzielenia do Działalności Wyodrębnionej przyporządkowani zostaną pracownicy, którzy zajmować się będą nie tylko działalnością w zakresie świadczenia usług na rzecz Nabywcy, ale również pomagać mają w obsłudze administracyjnej, finansowej i kadrowej Działalności Wyodrębnionej. Podkreślić należy, że w zakresie funkcji wspierających Działalność Wyodrębnioną, do tej działalności mogą nie zostać przypisane pewne funkcje centralne u Wnioskodawcy lub w Grupie (np. audyt czy zarządzanie ryzykiem) mające znaczenie także dla Działalności Pozostającej, jak również centralna kadra zarządzająca funkcjami wspierającymi, natomiast Nabywca zapewni wykonywanie tych funkcji u siebie dla Działalności Wyodrębnionej (także w ujęciu kadrowym), co nie zakłóci ciągłości jej funkcjonowania.

Należy podkreślić, że wydzieleniu mogą nie podlegać niektóre umowy dotyczące Działalności Wyodrębnionej, jeśli druga strony umowy nie wyrazi zgody na cesję umowy na Nabywcę w związku z Transakcją (na podstawie zapisów konkretnej umowy). Niemniej, wyłączenia te będą mieć charakter incydentalny i nie będą wpływać na możliwość kontynuacji działalności przez Działalność Wyodrębnioną po Transakcji, w szczególności Nabywca może sam starać się zawrzeć nową umowę z kontrahentem.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić wewnętrzną politykę ukierunkowaną na monitorowanie funkcjonowania finansowego obydwu wyodrębnionych działalności. Ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy pozwalać będzie na identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach Działalności Wyodrębnionej oraz Działalności Pozostającej. Koszty i przychody związane z działalnością Działalności Wyodrębnionej oraz Działalności Pozostającej, wynikające ze świadczonych usług i realizowanych funkcji, przyporządkowane będą na podstawie prowadzonych ewidencji i stosowanych przez Wnioskodawcę kluczy alokacji. Możliwe więc będzie ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) zarówno dla Działalności Wyodrębnionej, jaki dla Działalności Pozostającej, w formule zarządczego bilansu oraz rachunku zysków i strat. Ponadto, dla Działalności Wyodrębnionej zostanie przyporządkowany odpowiedni budżet oraz prognozy finansowe na kolejne lata.

Sformalizowane wydzielenie Działalności Wyodrębnionej w ramach wewnętrznej struktury Zbywcy zostanie dokonane na podstawie uchwały zarządu podjętej przed przeprowadzeniem Transakcji. Na potrzeby wewnętrznej organizacji uchwała wyodrębni Działalność Wyodrębnioną Wnioskodawcy od Działalności Pozostającej, na którą składać się będą wszelkie zasoby Zbywcy nieprzypisane bezpośrednio do Działalności Wyodrębnionej. Łącznie, Działalność Wyodrębniona oraz Działalność Pozostająca obejmować będą całą strukturę organizacyjną oraz wszystkie aktywności Zbywcy, przy czym żadna z wyżej wskazanych działalności nie będzie stanowić jednostki organizacyjnej posiadającej odrębną podmiotowość prawną czy odrębny od Zbywcy byt lub charakter prawny (w tym w formie oddziału, filii, czy zakładu).

Na potrzeby sprzedaży Działalności Wyodrębnionej przez Zbywcę w celu zapewnienia prawidłowego rozliczenia Transakcji wyspecjalizowany, niepowiązany z Wnioskodawcą oraz Spółką podmiot zewnętrzny sporządzi wycenę zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Działalność Wyodrębnioną.

Z perspektywy Działalności Wyodrębnionej, przypisane i przenoszone składniki majątkowe, zasoby, prawa i obowiązki umożliwią prowadzenie samodzielnej działalności w przedsiębiorstwie Nabywcy. Zbywca po wydzieleniu Działalności Wyodrębnionej do Nabywcy, zaprzestanie prowadzenia działalności alokowanej do Działalności Wyodrębnionej, natomiast Nabywca będzie kontynuował operacje Działalności Wyodrębnionej i udzieli Spółce Siostrze Nabywcy licencji lub sublicencji na oprogramowanie i aplikacje dotyczące Działalności Wyodrębnionej dotychczas wykorzystywane przez Nabywcę i Spółkę Siostrę Nabywcy.

Dla doprecyzowania, Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie przez organ prawidłowości ustalenia ceny sprzedaży Działalności Wyodrębnionej oraz określenia wartości rynkowej Działalności Wyodrębnionej. Jak wspomniano wcześniej, cena sprzedaży będzie korespondowała z wartością rynkową Działalności Wyodrębnionej (uwzględniając korekty ceny sprzedaży, które mogą być ujęte w umowie sprzedaży).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zostanie przeniesiony do Nabywcy w ramach Transakcji, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, i czy w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie w zakresie pytania nr 3

Zainteresowani stoją na stanowisku, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zostanie przeniesiony do Nabywcy w ramach Transakcji, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3

Zgodnie z art. 2 ust. 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W tym zakresie - jako że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w ustawie o VAT jest tożsama z definicją zawartą w Ustawie o CIT - odpowiednie zastosowanie znajduje argumentacja wskazana w uzasadnieniu do Pytania nr 1 niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w ustawie o VAT z definicją zawartą w ustawie o CIT potwierdza orzecznictwo (por. wyrok NSA z dnia 16 marca 2021 r. sygn. II FSK 1311/18, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Po 988/17, interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.741.2023.4.MŻ, interpretacja z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.769.2023.1.KOM).

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 września 2023 r. sygn. I FSK 710/19 z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT wynika, że organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi zachodzić już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa (u zbywcy), w trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Brak zaistnienia którejkolwiek z tych przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu tego przepisu.

Art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zaznaczyć należy, że jest to szeroko zastosowane pojęcie "zbycia", a istota regulacji sprowadza się do tego, że nie należy opodatkowywać VAT czynności przeniesienia zespołu składników majątku, w ramach którego w dalszym ciągu taki zespół będzie jako całość wykorzystywany do wykonywania działalności gospodarczej. Jest to związane w bezpośredni sposób z tym, że na takim etapie działania nie występuje konsumpcja, która byłaby opodatkowana VAT. Co ważne, z istoty takiej regulacji wynika, iż winna ona mieć zastosowanie w każdej sytuacji, w której faktycznie dochodzi do zbycia przedsiębiorstwa bądź zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bez względu na formę.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji, gdy wskutek sprzedaży Działalności Wyodrębnionej przeniesiony zostanie majątek stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa do Nabywcy to Transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Zainteresowani wnoszą o uznanie stanowiska w sprawie za prawidłowe, tj. potwierdzenie, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zostanie zbyty na rzecz Nabywcy, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tj. należy go uznać za organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach Zbywcy zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania i w konsekwencji zbycie wskazanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl przepisu art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca specjalizuje się w projektowaniu, tworzeniu, utrzymaniu, serwisowaniu i wdrażaniu oraz integrowaniu kompleksowych systemów informatycznych oraz aplikacji dla biznesu ubezpieczeniowego, jak również w zarządzaniu dużymi projektami wdrożeniowymi. Świadczy kompleksową obsługę informatyczną obejmującą następujące obszary: konsulting, analiza procesów biznesowych, wdrażanie i integracja systemów (w tym gotowych systemów dziedzinowych), projektowanie rozwiązań informatycznych, przygotowanie infrastruktury pod rozwiązania informatyczne, ponadto oferuje szkolenia i opiekę informatyczną.

Wnioskodawca proponuje swoje rozwiązania podmiotom należącym do sektora ubezpieczeń (głównie w ramach Grupy). Flagowe specjalności Wnioskodawcy stanowią kompleksowe rozwiązania biznesowe, wspierające działalność ubezpieczeniową.

Większość projektów realizowanych przez Wnioskodawcę polegających na kompleksowym projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań IT odbywa się na zlecenie Spółki i innych podmiotów z Grupy.

Spółka jest jednym z wiodących towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce i posiada w swojej ofercie produkty ubezpieczeniowe wchodzące w skład ustawowych grup ubezpieczeń dotyczących majątku. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest niemiecka spółka akcyjna należąca do Grupy. Tym samym, zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka należą do tej samej grupy kapitałowej.

Podstawę współpracy Wnioskodawcy i Spółki stanowią przede wszystkim umowa generalna o świadczenie usług, umowa generalna o świadczenie usług serwisowych, porozumienie ustanawiające ogólne warunki umów o udzielenie licencji na oprogramowanie oraz umowa generalna w zakresie dostarczania sprzętu i oprogramowania stron trzecich.

W ramach współpracy Wnioskodawca wytwarza oprogramowanie i udziela na nie licencji oraz świadczy usługi wsparcia związane z jego wdrożeniem na rzecz Spółki, w tym m.in.:

- na podstawie Umowy rozwojowej świadczy m.in. następujące usługi:

- wdrożenia oprogramowania;

- analityczne i konsultingowe;

- asysty informatycznej.

- na podstawie Porozumienia oraz umów szczegółowych zawartych na podstawie Porozumienia udziela odpłatnych i niewyłącznych licencji, na których podstawie przyznaje Spółce prawo do wykorzystywania wytworzonego przez siebie oprogramowania przez czas nieokreślony. W ramach umowy licencyjnej strony ustalają rodzaj oprogramowania na jakie udzielana jest licencja, pola eksploatacji, opłaty licencyjne i terminy ich zapłaty;

- na podstawie Umowy serwisowej udziela wsparcia w zakresie utrzymania wytworzonego oprogramowania („Usługi serwisowe”), które obejmuje m.in.:

- obsługę określonych procesów, takich jak: zarządzanie zleceniami usług, procesy testowania aplikacji i infrastruktury IT, zarządzanie ciągłością działania usług IT czy monitorowanie zdarzeń bezpieczeństwa;

- usługi utrzymania opieki stanowiska pracy,

- usługi utrzymania infrastruktury,

- usługi bezpieczeństwa IT,

- usługi utrzymania systemów.

Udzielane licencje i usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu zapewnienie Spółce sprawnie działającego środowiska IT, skrojonego pod indywidualne potrzeby i istotnie wpływającego na bieżącą działalność gospodarczą Spółki.

W związku z globalną reorganizacją w Grupie, planowane jest wydzielenie ze struktur Wnioskodawcy jednostki organizacyjnej zajmującej się świadczeniem części usług na rzecz Spółki, jak również planowane jest wyodrębnienie zespołu ludzi i aktywów oraz innych składników majątku (w tym zobowiązań) służących do świadczenia większości usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki („Działalność Wyodrębniona”) oraz pozostałą działalność na rzecz innych klientów („Działalność Pozostająca”).

Przeniesienie Działalności Wyodrębnionej nastąpi poprzez sprzedaż Działalności Wyodrębnionej Wnioskodawcy do Nabywcy za wynagrodzeniem należnym Wnioskodawcy od Nabywcy ustalonym na zasadach rynkowych zgodnie z przepisami ustawy o CIT, a w szczególności przepisami dotyczącymi cen transferowych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który zostanie przeniesiony do Nabywcy, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czy w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W ramach przeniesienia Działalności Wyodrębnionej (które nastąpi poprzez sprzedaż Działalności Wyodrębnionej Wnioskodawcy do Nabywcy za wynagrodzeniem) przeniesiony zostanie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia Działalności Wyodrębnionej oraz należności i zobowiązania przypisane do Działalności Wyodrębnionej.

W skład Działalności Wyodrębnionej wejdą: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne organizacyjnie i funkcjonalnie związane z Działalnością Wyodrębnioną, w tym m.in. licencje od podmiotów trzecich, telefony komórkowe, komputery czy stacje dokujące, należności przypisane do Działalności Wyodrębnionej na dzień wskazany w umowie sprzedaży, w szczególności należności publicznoprawne z tytułu PIT i ZUS (związane z rozliczeniami pracowniczymi), należności handlowe od kontrahentów (w tym od Spółki), zobowiązania przypisane do Działalności Wyodrębnionej na dzień wskazany w umowie sprzedaży, w szczególności zobowiązania pracownicze czy zobowiązania wobec dostawców, Dokumentacja związana z Działalnością Wyodrębnioną, w tym zapisy dotyczące procedur Działalności Wyodrębnionej, Prace w toku - projekty, które Wnioskodawca realizuje na dzień poprzedzający Transakcję, Prawa i obowiązki (w tym wierzytelności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę, które są związane z Działalnością Wyodrębnioną (w szczególności Umowy licencyjne (i subskrypcje) z podmiotami trzecimi, jeżeli będą związane z Działalnością Wyodrębnioną na moment zawarcia Transakcji, Umowy związane z niektórymi aktywami, które zostały alokowane do Działalności Wyodrębnionej), wszelka wiedza, doświadczenie, renoma, know-how uzyskane w toku wykonywania usług związanych z Działalnością Wyodrębnioną, środki pieniężne związane z Działalnością Wyodrębnioną (jeśli będą takie istnieć na dzień Transakcji) oraz środki związane z działalnością Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - w części proporcjonalnej do ilości przenoszonych pracowników, rozliczenia międzyokresowe związane z Działalnością Wyodrębnioną, o ile pozostaną u Wnioskodawcy na dzień wskazany w umowie sprzedaży Działalności Wyodrębnionej, a także rezerwy związane z Działalnością Wyodrębnioną (jeśli będą takie istnieć na dzień Transakcji).

Wskazali Państwo, że wymienione składniki mają charakter przykładowy, a transferem mogą być objęte także inne składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przypisane do Działalności Wyodrębnionej, np. do Działalności Wyodrębnionej może zostać przypisane także wyposażenie centrum danych (obejmujące w szczególności serwery, macierze, biblioteki taśmowe, półki dyskowe, routery), jeśli pozwolą na to warunki techniczne oraz prawne (biorąc pod uwagę wymogi dla działalności regulowanej prowadzonej przez Nabywcę). W przeciwnym razie, Wnioskodawca udostępni Nabywcy centrum danych na mocy odrębnych umów serwisowych, do momentu, gdy Nabywca utworzy własne.

Ponadto wraz z przejściem pracowników zostaną przeniesione umowy o pracę wraz z prawami, obowiązkami, wierzytelnościami i zobowiązaniami wynikającymi z tych umów oraz wraz z niezrealizowanymi zobowiązaniami z tego tytułu oraz części zobowiązań z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przypadających na przenoszonych pracowników.

Wskazali Państwo także, że zajdzie konieczność aneksowania Umowy rozwojowej oraz Umowy serwisowej, na podstawie których pracownicy Wnioskodawcy biorą udział w świadczeniu usług na rzecz Spółki - co w istotny sposób ograniczy zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki po Transakcji. Selekcja usług świadczonych po Transakcji wynikać będzie z potrzeb komercyjnych (m.in. tego, że po Transakcji większość dotychczasowych usług będzie mogła zostać zrealizowana przez Nabywcę poprzez Działalność Wyodrębnioną) oraz wymogów globalnej reorganizacji, wymuszającej funkcjonalny podział działalności informatycznej pomiędzy spółki. Niewykluczone również, że Wnioskodawca zawrze z Nabywcą dodatkową umowę o świadczenie usług, jeśli będzie potrzeba dostarczenia określonych usług do Nabywcy w okresie po Transakcji, które nie należą do Działalności Wyodrębnionej, a wynikają z ustaleń komercyjnych lub wymagań globalnej reorganizacji (jak np. bezpieczeństwo, infrastruktura, stanowiska pracy). Dodatkowo, z uwagi na ograniczenia prawne i komercyjne, licencje wytworzone przez Zbywcę na podstawie Porozumienia oraz umów szczegółowych zawartych na podstawie Porozumienia zostaną w ramach Transakcji rozszerzone dla Nabywcy w zakresie m.in. prawa do modyfikacji kodu i sublicencji, tak aby zapewnić nieprzerwane funkcjonowanie Działalności.

W ramach prowadzonej działalności do Działalności Wyodrębnionej przydzielona zostanie odrębna powierzchnia biurowa wraz z wyposażeniem w postaci m.in. biurek, krzeseł czy wyposażenia sal, w budynku biurowym zajmowanym przez Zbywcę na podstawie umowy najmu. W ramach Transakcji może dojść do przekazania do użytkowania tej powierzchni przez Zbywcę Nabywcy np. na podstawie umowy podnajmu, w zależności od ustaleń komercyjnych pomiędzy stronami oraz zgody właściciela budynku biurowego (jeśli będzie wymagana), w którym Zbywca wynajmuje powierzchnię biurową. W przyszłości Nabywca może podjąć decyzję o zmianie lokalizacji w zależności od potrzeb operacyjnych Działalności Wyodrębnionej i jej dalszego rozwoju.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca planuje formalnie (tj. na gruncie prawnym) potwierdzić wydzielenie Działalności Wyodrębnionej w sposób pozwalający na jej równoległe prowadzenie wobec Działalności Pozostającej. W związku z wydzieleniem, do Działalności Wyodrębnionej zostaną przypisani pracownicy (w tym również pełniący funkcje wsparcia) oraz zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym należności i zobowiązań) niezbędnych do świadczenia usług w ramach Działalności Wyodrębnionej. Funkcjonalnie Działalność Wyodrębniona już jest identyfikowalna w ramach Zbywcy, a formalne wydzielenie wewnętrzne ma jedynie na celu precyzyjne jej zidentyfikowanie dla potrzeb przeprowadzenia Transakcji. Po formalnym wyodrębnieniu Działalność Wyodrębniona będzie funkcjonowała bezpośrednio przed Transakcją jako wyodrębniona jednostka przez co najmniej jeden okres rozliczeniowy (miesiąc).

Wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Zbywcy pion związany z Działalnością Wyodrębnioną będzie posiadał własną, hierarchiczną strukturę organizacyjną, kierowaną przez dedykowaną do tego wykwalifikowaną kadrę (w jej skład nie będą wchodzili członkowie zarządu Wnioskodawcy). U Wnioskodawcy funkcjonować będzie dokument organizacyjny przyjęty decyzją zarządu dla Działalności Wyodrębnionej. Dokument określać będzie komórki organizacyjne dedykowane Działalności Wyodrębnionej wraz z funkcjami wspierającymi (takimi jak finanse czy kadry) w ujęciu macierzowym z określonymi liniami raportowania. Dla potrzeb wydzielenia do Działalności Wyodrębnionej przyporządkowani zostaną pracownicy, którzy zajmować się będą nie tylko działalnością w zakresie świadczenia usług na rzecz Nabywcy, ale również pomagać mają w obsłudze administracyjnej, finansowej i kadrowej Działalności Wyodrębnionej.

Sformalizowane wydzielenie Działalności Wyodrębnionej w ramach wewnętrznej struktury Zbywcy zostanie dokonane na podstawie uchwały zarządu podjętej przed przeprowadzeniem Transakcji. Na potrzeby wewnętrznej organizacji uchwała wyodrębni Działalność Wyodrębnioną Wnioskodawcy od Działalności Pozostającej, na którą składać się będą wszelkie zasoby Zbywcy nieprzypisane bezpośrednio do Działalności Wyodrębnionej.

Należy wskazać, że zostaną również spełnione przesłanki wyodrębnienia finansowego dla Działalności Wyodrębnionej: Wnioskodawca zamierza wprowadzić wewnętrzną politykę ukierunkowaną na monitorowanie funkcjonowania finansowego obydwu wyodrębnionych działalności. Ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy pozwalać będzie na identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach Działalności Wyodrębnionej oraz Działalności Pozostającej. Koszty i przychody związane z działalnością Działalności Wyodrębnionej oraz Działalności Pozostającej, wynikające ze świadczonych usług i realizowanych funkcji, przyporządkowane będą na podstawie prowadzonych ewidencji i stosowanych przez Wnioskodawcę kluczy alokacji. Możliwe więc będzie ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) zarówno dla Działalności Wyodrębnionej, jaki dla Działalności Pozostającej, w formule zarządczego bilansu oraz rachunku zysków i strat. Ponadto, dla Działalności Wyodrębnionej zostanie przyporządkowany odpowiedni budżet oraz prognozy finansowe na kolejne lata.

Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczyć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Działalność Wyodrębnioną, który będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach prowadzonej działalności. W celu realizacji założonych zadań, do Działalności Wyodrębnionej przypisana będzie część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, związanych zakresem świadczonych usług na rzecz Spółki. Wykorzystując składniki majątkowe (Działalność Wyodrębniona) nabywane w ramach Transakcji, Nabywca będzie kontynuował wykonywanie zadań i funkcji przypisanych do Działalności Wyodrębnionej, w tym będzie brać udział w tworzeniu strategicznych projektów Spółki, w tym nowej platformy sprzedażowej wspomagającej sprzedaż i tworzeniu nowych aplikacji wspierających procesy obsługowe oraz utrzymywać wytwarzane aplikacje, w tym repozytoria polis i szkód, co przyczyni się do redukcji kosztów i usprawnienia procesów w ramach struktur Nabywcy.

Przypisane i przenoszone składniki majątkowe, zasoby, prawa i obowiązki umożliwią prowadzenie samodzielnej działalności w przedsiębiorstwie Nabywcy. Zbywca po wydzieleniu Działalności Wyodrębnionej do Nabywcy, zaprzestanie prowadzenia działalności alokowanej do Działalności Wyodrębnionej, natomiast Nabywca będzie kontynuował operacje Działalności Wyodrębnionej.

Mając na uwadze przedstawiony sposób wyodrębnienia przedmiotowej Działalności na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej - uznać należy, że zostały spełnione wszystkie przesłanki dla uznania zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część.

Reasumując, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Działalność Wyodrębnioną, który, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zostanie przeniesiony do Nabywcy w ramach Transakcji, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Natomiast w pozostałym zakresie tj. w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00