Czy KSeF może zagrażać tajemnicy przedsiębiorstwa
Od 1 lutego 2026 r. KSeF będzie obligatoryjny dla wszystkich podatników - czynnych i zwolnionych z VAT. Przedsiębiorcy już dziś zgłaszają swoje obawy dotyczące funkcjonowania systemu, wskazując że znajdą się w nim informacje stanowiące ściśle strzeżoną tajemnicę handlową każdego przedsiębiorstwa. Czego jeszcze obawiają się przedsiębiorcy?
tajemnica przedsiębiorstwa, dane poufne, KSeF
Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi dotyczące projektowanego centralnego systemu informatycznego służącego do wystawiania i gromadzenia faktur ustrukturyzowanych, tj. Krajowego Systemu e-Faktur. Prace nad wdrożeniem systemu nie zostały zakończone. Audyt Krajowego Systemu e-Faktur wykazał szereg nieprawidłowości, w tym przede wszystkim „źle zaprojektowaną architekturę IT, która wpływała na wydajność, awaryjność, bezpieczeństwo, możliwość utrzymania, dalszy rozwój systemu oraz możliwość jego odtwarzania".
Ministerstwo Finansów zdecydowało o przesunięciu daty wprowadzenia obowiązkowego KSeF z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r. Kolejna propozycja MF ma dotyczyć etapowego wdrażania KSeF, jak zapowiada resort finansów od 1 lutego 2026 r. obowiązek objąłby przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 roku.
Termin wejścia w życie KSeF zostanie przesunięty na 1 lutego 2026 r. – rząd przyjął projekt >>>
Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w KSeF
Obawy przedsiębiorców są związane z szerokim zakresem danych gromadzonych w Krajowym Systemie e-Faktur. Mogą się one odnosić do tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa. Dostęp do danych w systemie jest przewidziany dla „podmiotów korzystających z systemu” oraz „właściwych organów państwowych”.
Wątpliwości przedsiębiorców odnoszą się przede wszystkim do zapewnienia bezpieczeństwa danych centralnego systemu. Jak wynika ze skarg, „do centralnego systemu mają być wysyłane informacje przedsiębiorców o tym co, komu i za ile sprzedają. I to na skalę całego kraju, a to są przecież informacje stanowiące ściśle strzeżoną tajemnicę handlową każdego przedsiębiorstwa. W nowym systemie wszystkie te informacje znajdą się w jednym miejscu".
Zgodnie z ustawową definicją, przez tajemnicę przedsiębiorstwa należy rozumieć informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W wyroku z 3 października 2000 r., sygn. akt I CKN 304/00, Sąd Najwyższy przyjął, że "informacja handlowa obejmuje, najogólniej ujmując, całokształt doświadczeń i wiadomości przydatnych do prowadzenia przedsiębiorstwa, nie związanych bezpośrednio z cyklem produkcyjnym" (w doktrynie wskazuje się przykładowo na wykazy kontrahentów, korespondencję handlową, cenę itd.). W wyroku z 11 października 2011 r. Trybunał Konstytucyjny, sygn. akt P 18/09, wskazał, że „istota tajemnicy handlowej wiąże się z tym, aby do danych o działalności podmiotu gospodarczego nie miały dostępu inne podmioty gospodarcze, konkurujące na tym samym obszarze działalności gospodarczej. Dostęp do takich danych naruszałby zasadę równoprawnej konkurencji, dając przewagę wspomnianym innym podmiotom gospodarczym”.
W piśmie skierowanym do szefa KAS Rzecznik wskazuje na obawy przedsiębiorców w tym zakresie. Jak podkreśla, uwagi przedsiębiorców wydają się istotne z punktu widzenia wolności działalności gospodarczej, która gwarantuje ochronę tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa (art. 20 i 22 Konstytucji).
Przedsiębiorcy zgłaszają również wątpliwości z punktu widzenia prawa do prywatności i ochrony danych osobowych gwarantowanych w art. 47 i 51 Konstytucji, a także przepisami rozporządzenia RODO. Zgodnie z art. 51 ust. 2 Konstytucji oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji, gromadzone przez władze publiczne informacje powinny być ograniczone do niezbędnych danych. Ze standardu konstytucyjnego i europejskiego ochrony danych osobowych wynika konieczność zapewnienia odpowiednich gwarancji ochrony danych osobowych.
Rzecznik zwrócił się do szefa KAS z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości zgłaszanych przez przedsiębiorców.
Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Jak wystawiać faktury za pomocą KSeF >>>