Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Wr 743/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Asesor WSA Marta Pawłowska Protokolant: asystent sędziego Sławomir Mirowski po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 października 2023 r. Nr 912/2023 w przedmiocie nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności i robót budowlanych celem doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Trzebnicy nr422/2023 z dnia 19 lipca 2023 r., nałożono na inwestora – M. W. obowiązek wykonania określonych czynności i robót budowlanych celem doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.

Na uzasadnienie organ wskazał, że pismem z dnia 18 kwietnia 2023 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Trzebnicy zawiadomił zainteresowane strony o zaplanowanej kontroli budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego i mieszkalno-gospodarczego wraz z niezbędnymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, realizowanej na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę nr 879/22 wydanej w dniu 12 września 2022 r. Przeprowadzona przez PINB w Trzebnicy w dniu 18 maja 2023 r. kontrola wykazała, że na działce nr [...] AM-[...] w miejscowości Ż. rozpoczęto, na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę nr 879/22 z dnia 12 września 2022 r., budowę budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfrą [...] który jest w stanie surowymi zamkniętym, wykonano przyłącza wody kanalizacyjne i energetyczne, ogrodzono działkę ogrodzeniem systemowym wraz z usytuowaniem bramy i furtki w miejscu wjazdu, utwardzono częściowo teren działki oraz usytuowano dwa wolnostojące kontenery przenośne o funkcji zaplecza budowy. Jeden o funkcji magazynu wyrobów budowlanych (wnętrze jednoprzestrzenne) o wymiarach 12 x 2,36 m od strony ulicy [...] w odległości zmiennej od 0,7 do 1,5 m od ogrodzenia, zaś drugi o funkcji zaplecza socjalno-biurowego budowy (wewnątrz podział na trzy pomieszczenia) o wymiarach 4,6 x 12 m od strony ulicy [...] w odległości 1,1 m od ogrodzenia. W trakcie realizacji budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego i mieszkalno-gospodarczego wraz z niezbędnymi instalacjami i urządzeniami technicznymi przez inwestora M. W. wprowadzono zmiany odstępujące od zatwierdzonego decyzją o pozwoleniu na budowę nr 879/22 z dnia 12 września 2022 r. projektu architektoniczno budowlanego, projektu zagospodarowania działki i przepisów a polegające na: zmianie długości budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfrą [...] z projektowanej 11,42 m na 17,42 m co stanowi przekroczenie o 52.5% w stosunku do projektowanej długości. Od strony ul [...] projektowany budynek wydłużono o 6 m, część ta jest z dachem jednospadowym, funkcjonalnie i konstrukcyjnie połączona z budynkiem projektowanym co spowodowało, że jego ściana frontowa zakończona bramą uchylną przekroczyła nieprzekraczalną linie zabudowy określoną miejscowym planem zagospodarowania uchwalonego uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w Ż. z dnia [...].09.2016 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla północno zachodniej części miasta Ż. i usytuowana jest w bliskim sąsiedztwie z granicą działki. Jak wynika z oświadczenia inwestora powyższe pomieszczenie stanowi zaplecze magazynowe budowy budynku; zmianie powierzchni zabudowy budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfrą [...] z projektowanej 83,41 m2 na 145,1 m2, co stanowi przekroczenie o 55,3% w stosunku do projektowanej powierzchni zabudowy. Zmiana powierzchni zabudowy była konsekwencją zmiany długości budynku. Powyższe przy założeniu realizacji drugiego budynku zgodnie z projektem doprowadzi również do zmiany wskaźników określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w § 20, w zakresie minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej określonej na 0,25; maksymalna intensywność zabudowy określoną na 1,2 i zmianie wysokości budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfra [...] z 7,20 m na 7,46 m co stanowi przekroczenie o 4,2% w stosunku do projektowanej wysokości. Obecna wysokość od strony wnętrza budynku z zamontowaną płytą warstwową ocieploną z wszelkimi obróbkami blacharskimi wynosi 6,85 m po dodaniu kolejnych warstw zaprojektowanej przegrody (rys [...] str. 27 projektu warstwa o nr 1: wiązar kratowy, płyta warstwowa, łaty, kontrłaty, szczelina wentylacyjna i dachówka); wysokość budynku będzie wynosić 7,20 m.- odprowadzeniu wody opadowej z dachu budynku mieszkalna gospodarczego oznaczonego cyfrą [...] i terenu utwardzonego za pomocą kanalizacji deszczowej podziemnej do studni chłonnej na terenie działki; zmianie usytuowania bramy i furtki stanowiących strefę wjazdu na działkę z istniejącego na nowo wykonane; zmiana grubości płyty warstwowej ściany osłonowej budynku z 8 cm na 10 cm; zmiana grubości ocieplenia ścian zewnętrznych z grubości 10 cm na 5 cm, zmiana usytuowania i rodzaju schodów wewnętrznych z prostych zabiegowych usytuowanych przy ścianie w osi 1 na wąskie spiralne usytuowane w naroży pomieszczenia 1/2 na skrzyżowaniu osi 2 i osi A; zmianie podziału wewnętrznego w budynku tj. nie wykonano ściany oddzielającej pomieszczenie 1/2 od 1/4 zmieniono usytuowanie pomieszczenia łazienki nie wykonano pomieszczenia wiatrołapu; zmieniono wymiary i usytuowanie otworów okiennych; poziom poddasza stanów antresola jako przestrzeń otwarta bez wydzielenia przestrzennego pomieszczeń; zmieniono wysokość parteru z projektowanej 2,51 m (od posadzki do dolnego pasa dźwigara stalowego stropu) na 2,30 m. Dodatkowo, po analizie materiału dowodowego ustalono, że: nie przedłożono podczas oględzin projektu technicznego oraz brak wpisu kierownika budowy w dzienniku budowy o otrzymaniu od inwestora projektu technicznego (art. 45a ust 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane); nie przedłożono podczas oględzin planu BIOZ (art. 18 ust 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane); tablica budowy umieszczona jest w miejscu niewidocznym, jej treść nie określa wszystkich wymaganych informacji (art. 45b ustawy Prawo budowlane); brak tablicy stanowiącej ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (art. 45a ust 3b ustawy Prawo budowlane). Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo budowlane PINB w Trzebnicy postanowieniem nr 306/2023 z dnia 22 maja 2023 r. wstrzymał prowadzenie robót budowlanych polegających na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i mieszkalno-gospodarczego wraz z niezbędnymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, realizowanych na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę nr 879/22 wydanej w dniu 12 września 2022 r., a także nakazał zabezpieczyć budowę zgodnie z zasadami BHP i sztuką budowlaną oraz nałożył obowiązek przedstawienia w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia inwentaryzacji wykonanych robót w postaci inwentaryzacji geodezyjnej tj. szkicu geodezyjnego, sporządzonego przez uprawnionego geodetę obrazującą: - usytuowanie obiektów na działce w stosunku do granic działki (należy wskazać wartości liczbowe) ich podstawowe parametry techniczne długość, szerokość i wysokość (mierzoną od wskazanego w projekcie poziomu [...]), - rzędną wysokościowy posadzki budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfrą [...], - powierzchnie (wskazać wartość liczbową) i kształt terenu utwardzonego - usytuowanie bramy i furtki (z wskazaniem wartości liczbowych) oraz ogrodzenia (ze wskazaniem wartości liczbowych jeśli nie jest usytuowane w granicy działki). W dniu 12 czerwca 2023 r. inwestor przedłożył w siedzibie PINB szkic geodezyjny, zaś dnia 21 czerwca 2023 r. przedłożono projekt techniczny, rysunki obrazujące wprowadzone zmiany w stosunku do zatwierdzonego projektu architektoniczno budowlanego i projektu zagospodarowania terenu, plan BIOZ, protokół odbioru przyłącza wodociągowego i analizę przesłaniania istniejącego budynku mieszkalnego przez budynek zlokalizowany na działce nr [...]. Analiza tych dokumentów pozwoliła na stwierdzenie przez PINB, że: - budynek mieszkalno-gospodarczy oznaczony literą [...] został usytuowany w odległości 35 cm do 40 cm ścianą dłuższą od granicy z działką drogową dz. nr [...]. [...] Zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu budynek zaprojektowano bezpośrednio w granicy z działką nr [...],- rzędna [...] posadzki bez wierzchniej warstwy wykończeniowej w budynku mieszkalno-gospodarczym oznaczony literą [...] wynosi 90,59 m. n.p.m.,- zmieniono trasę przyłącza wodociągowego; - zmieniono trasę przyłącza energetycznego; - zmieniono trasę przyłącza kanalizacyjnego; - zmieniono kształt utwardzeń; - wody opadowe odprowadzane są częściowo do szczelnego zbiornika w postaci kręgów betonowych o pojemności 1 m2, jako rozwiązanie tymczasowe na czas budowy;-ogrodzenie działki od strony ul. [...] i ul. [...] przesunięte do wnętrza działki; -część wydłużona budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego cyfrą [...] połączona funkcjonalnie i konstrukcyjnie z tym budynkiem stanowiąca wg inwestora zaplecze budowy jako magazyn materiałów budowlanych usytuowana w odległości 10 cm od działki drogowej nr [...] i 70 cm od działki drogowej tj. ul. [...]. Usytuowanie budynku w zakresie tej części narusza zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla północno zachodniej części miasta Ż. (uchwala nr [...] Rady Miejskiej w Ż. z dnia [...] września 2016 r.) § 20 ust 3 w zakresie wyznaczonej nieprzekraczalnej linii zabudowy określonej na rysunku planu 6 m od granicy z działka drogową tj. ul. [...]; -wykonywane ocieplenie budynku mieszkalno-gospodarczego oznaczonego literą [...] warstwą styropianu o gr 5 cm zamiast warstwą o gr 10 cm zgodnie z zatwierdzonym projektem architektonicznobudowlanym jako zmiana w stosunku do rozwiązań projektowych nie spowoduje zmiany powierzchni zabudowy tego budynku, przekraczającej 5% (liczonej bez części rozbudowanej). Rozwiązanie docelowe warstw ścian zewnętrznych okazano w przedłożonym projekcie technicznym -wykonanie drzwi wewnętrznych do pomieszczenia higieniczno-sanitarnego na parterze w budynku mieszkalno-gospodarczym oznaczonym cyfrą [...] o szerokości 70 cm (stan zobrazowany w przedłożonym projekcie technicznym) narusza zapisy § 79 ust 1 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie określające, że drzwi do łazienki, umywalni i wydzielonego ustępu powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczenia, mieć, z zastrzeżeniem § 75 ust. 2. co najmniej szerokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy, a w dolnej części - otwory o sumarycznym przekroju nie mniejszym niż 0,022 m

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00