Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.261.2024.1.NM
Uznanie Spółek za zagraniczne jednostki kontrolowane.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania Spółek za zagraniczne jednostki kontrolowane. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
…;
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
·…;
·…;
·…;
·…;
·….
Opis zdarzenia przyszłego
Fundator jest osobą fizyczną posiadającą obecnie centrum interesów życiowych na Malcie. Fundator jest także obecnie maltańskim rezydentem podatkowym.
Pozostali Beneficjenci są polskimi rezydentami podatkowymi.
Fundator zawiązał fundację rodzinną (dalej: „Fundacja”) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm.; dalej: „UFR”).
Fundacja została utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz Beneficjentów.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 UFR.
Beneficjentami Fundacji poza Fundatorem są także inne osoby fizyczne, które w niniejszym wniosku występują jako zainteresowani niebędący stronami postępowania.
Fundacja zamierza stać się jedynym wspólnikiem w spółkach kapitałowych na terytorium Republiki Cypru (dalej: „Spółki”). Spółki będą działać w formie prawnej, która jest odpowiednikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na gruncie polskich regulacji.
Fundacja jako udziałowiec Spółek może otrzymywać dywidendy z tytułu przysługującego jej udziału w zysku.
Ponadto, w przyszłości może dojść do likwidacji Spółek. W tym przypadku Fundacja otrzyma majątek Spółek – głównie w postaci udziałów/akcji w innych podmiotach (dalej: „Pozostałe Spółki”).
Natomiast Fundator ma zamiar zmienić centrum interesów życiowych i zamieszkać na stałe w Polsce. W ten sposób Fundator stanie się polskim rezydentem podatkowym.
W tym miejscy Fundator wyjaśnia, że przedmiotem niniejszego wniosku jest określenie dla Niego skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w sytuacji, w której będzie On już polskim rezydentem podatkowym.
Jednocześnie na potrzeby niniejszego wniosku Wnioskodawcy przyjmują, że Spółki będą spełniały kryteria uznania ich za zagraniczne jednostki kontrolowane w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a)-c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Pytania
1.Czy Spółki będą dla Wnioskodawców stanowić zagraniczne jednostki kontrolowane w rozumieniu art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że Wnioskodawcy będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek?
2.Czy Beneficjenci będą zobowiązani na podstawie art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej z racji tego, że będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek?
3.Czy Beneficjenci będą zobowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek na podstawie art. 30f ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ewidencjonować zdarzenia zaistniałe w zagranicznej jednostce kontrolowanej w odrębnej ewidencji na podstawie art. 30f ust. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Spółki nie będą dla Wnioskodawców stanowić zagranicznych jednostek kontrolowanych w rozumieniu art. 30f ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”), pomimo faktu, że Wnioskodawcy będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek.
Ad 2
Beneficjenci nie będą zobowiązani na podstawie art. 30f ust. 1 ustawy PIT do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej w sytuacji, w której Wnioskodawcy będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek.
Ad 3
W sytuacji, w której Wnioskodawcy będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek, Beneficjenci nie będą zobowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek na podstawie art. 30f ust. 15 ustawy o PIT oraz ewidencjonować zdarzenia zaistniałe w zagranicznej jednostce kontrolowanej w odrębnej ewidencji na podstawie art. 30f ust. 15a ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców
Ad 1
Na wstępnie należy wskazać, iż Fundacja jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zgodnie z przyjętym modelem, opodatkowaniu na poziomie fundacji rodzinnej podlegać będzie tylko dystrybucja zysku. Zasadniczo – poza wyjątkami wskazanymi w ustawie o CIT – Fundacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych tak długo, jak będzie prowadziła działalność gospodarczą dopuszczalną przepisami UFR.
Zakres tej działalności został wskazany w zamkniętym katalogu w art. 5 UFR i obejmuje m.in. działalność w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek: spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje, spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik, beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o PIT wynika, że źródłem przychodów jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o PIT, podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Natomiast w świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, użyte w przedmiotowym artykule określenie zagraniczna jednostka oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g)wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
- nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Stosownie do art. 30f ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, użyte w przedmiotowym artykule określenie jednostka zależna oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
O tym, jakie jednostki są uznawane za zagraniczne jednostki kontrolowane, stanowi art. 30f ust. 3 ustawy o PIT. Przedmiotowy przepis, w punktach 1-5, przewiduje pięć sytuacji, w których jednostka będzie uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. W praktyce możliwe jest, że dana jednostka będzie spełniała warunki określone w więcej niż jednym punkcie art. 30f ust. 3.
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o PIT, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
·z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
·ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
·z wierzytelności,
·z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
·z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
·z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
·z części odsetkowej raty leasingowej,
·z poręczeń i gwarancji,
·z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
·z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
·ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
·z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
·z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 4 ustawy o PIT jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c)przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
–udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
–nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
–wartości niematerialnych i prawnych,
–należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d)aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
–niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
–nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 5 ustawy o PIT jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) x 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c)mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Wyjaśnić należy, że przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a), pkt 4 lit. a) i pkt 5 lit. a) ustawy o PIT, wskazuje, iż w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, powinien samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadać bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawować kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką.
Na gruncie analizowanego zdarzenia przyszłego, Beneficjenci nie będą bezpośrednio posiadali ponad 50% udziałów w kapitale Spółek lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Spółek, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku Spółek. Wnioskodawcy nie będą także sprawowali kontroli faktycznej nad Spółkami, ponieważ ich jedynym wspólnikiem będzie Fundacja. Zatem, to Fundacja będzie posiadać bezpośrednio prawa udziałowe w Spółkach i sprawować nad nimi kontrolę.
Odnosząc się natomiast do przesłanki posiadania przez Beneficjentów praw w Spółkach w sposób pośredni, tj. za pośrednictwem Fundacji, która będzie 100% udziałowcem Spółek, odwołać się należy do treści art. 23m ust. 3 ustawy o PIT, który stosuje się odpowiednio na podstawie art. 30f ust. 17 ustawy o PIT.
Stosownie do art. 23m ust. 3 ustawy o PIT, posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:
1)wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa - w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
2)najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
3)sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.
Brak posiadania kwalifikowanych praw w Fundacji wyklucza więc możliwość posiadania ich w sposób pośredni także w odniesieniu do zagranicznej spółki.
Jednocześnie, jak zostało już podkreślone, zgodnie z art. 30f ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, jednostka zależna oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
W myśl art. 30f ust. 2 pkt 1a ustawy o PIT, prawo do uczestnictwa w zysku - oznacza również prawo do uzyskania środków należących do zagranicznej jednostki w związku z jej likwidacją, prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego, w tym jego ekspektatywy, jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub ekspektatywę uzyskania zysków zagranicznej jednostki wypracowanych lub uzyskanych w przyszłości.
Wskazać zatem należy, że przepis art. 30f ust. 2 pkt 1a w zw. z pkt 3 ustawy o PIT, nie obejmuje swoim zakresem polskiej fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 5a pkt 50 ustawy o PIT.
Beneficjenci Fundacji nie posiadają praw do zysków Fundacji, a tym samym do zysków czy dochodów podmiotów, w które zainwestuje sama Fundacja. Prawa majątkowe wynikające ze statusu beneficjenta są z mocy prawa niezbywalne. Prawa majątkowe Beneficjentów są zatem czymś zupełnie innym niż udziały w spółkach czy certyfikaty inwestycyjne lub jednostki uczestnictwa.
Status Beneficjentów Fundacji nie jest równoznaczny z posiadaniem udziałów w kapitale Spółek ani z udziałem w ich zyskach, jak też prawem głosu w jej organach kontrolnych lub stanowiących. Prawa Beneficjentów Fundacji względem Fundacji jak również samego statusu beneficjenta nie można utożsamiać z posiadaniem udziałów w kapitale Fundacji ani z posiadaniem udziałów związanych z prawem do uczestniczenia w zyskach.
Tylko Fundacja otrzymać bowiem może dochody z tytułu posiadania własności udziałów w zagranicznej jednostce kontrolowanej, a beneficjent może otrzymać wyłącznie świadczenia, które nie wiążą się w żaden sposób z dochodami z dywidend. Beneficjenci nie mają żadnych roszczeń wobec Fundacji związanych z dalszą dystrybucją zysków, jakie Fundacja osiąga ze swoich inwestycji.
Istotne jest również, że w ustawie o PIT i ustawie o CIT uregulowano sposób opodatkowania wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji. Wszystkie wypłaty dokonywane przez Fundację na rzecz Beneficjentów (niezależnie od jego statusu i powiązań z fundatorem) są opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych. Fundacja jest w takiej sytuacji podatnikiem. Podatek w wysokości 15% jest pobierany od przychodu, bez możliwości rozpoznania przez Fundację kosztów z tego tytułu oraz bez względu na status czy rezydencję Beneficjentów. Ustawodawca zabezpieczył więc w ten sposób interes fiskalny, jak również uniemożliwił np. ucieczkę przez opodatkowaniem takich wypłat z uwagi na rezydencję podatkową Beneficjentów. W związku z tym, że Fundacja jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego dochodowym od osób prawnych, a wypłata świadczeń z Fundacji zawsze opodatkowana, nakładanie na Beneficjentów Fundacji dochodu zagranicznej jednostki przeczy istocie wprowadzonych przepisów.
Jednocześnie wprowadzenie zwolnienia przedmiotowego dla wypłat z tytułu świadczeń na rzecz Beneficjentów Fundacji stanowiących najbliższą rodzinę fundatora, wprost wskazuje, że zamiarem ustawodawcy było zapewnienie preferencji podatkowej, a nie nakładanie dodatkowych obowiązków na Beneficjentów Fundacji. Osoby fizyczne otrzymujące świadczenia/mienie od fundacji rodzinnej co do zasady osiągają na gruncie ustawy o PIT przychód z tytułu tzw. innych źródeł opodatkowany 15% stawką podatku. Jednak przychody fundatora i członków jego najbliższej rodziny będą zwolnione od opodatkowania podatkiem PIT w proporcji w jakiej na dzień otrzymania pozostaje: wartość mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną. Wolą ustawodawcy było bowiem, aby majątek zgromadzony na poziomie Fundacji był opodatkowany tylko na etapie wypłat z Fundacji, a nie po to, by obciążać Beneficjentów dodatkowym zobowiązaniem. Byłoby to sprzeczne z celem wprowadzonych regulacji. Wniesienie majątku do fundacji rodzinnej zamiast zapewnienia bezpieczeństwa niezakłóconej sukcesji, skutkowałoby w efekcie nałożeniem na dodatkowych obowiązków podatkowych.
Tym samym, skoro fundacja rodzinna nie będzie spełniała definicji jednostki zależnej, to nie można uznać, że Wnioskodawcy posiadają pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku Spółek.
Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a), pkt 4 lit. a) i pkt 5 lit. a) ustawy o PIT, w konsekwencji czego Spółki nie będą dla Beneficjentów stanowić zagranicznej jednostki kontrolowanej.
Podsumowując powyższe, Spółki nie będą dla Wnioskodawców stanowić zagranicznej jednostki kontrolowanej w rozumieniu art. 30f ust. 3 ustawy o PIT w sytuacji, w której Wnioskodawcy będą beneficjentami Fundacji, która będzie udziałowcem Spółek.
Powyższe stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1010.2023.1.EC, wskazując, że: „W opisanej sprawie, nie ulega wątpliwości, że bezpośrednio nie posiada Pan ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku ani nie sprawuje Pan kontroli faktycznej nad zagraniczną jednostką, ponieważ udziały w Spółce zostaną nabyte przez Fundację. Zatem, to Fundacja będzie posiadać bezpośrednio te prawa w Spółce i sprawować nad nią kontrolę. […] Tym samym, skoro fundacja rodzinna nie będzie spełniała definicji jednostki zależnej, to nie można uznać, że posiada Pan pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku. Wobec powyższego, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie dla Pana jako beneficjenta Fundacji zagraniczną jednostką kontrolowaną”.
Ad 2
Wnioskodawcy nie będą także zobowiązani na podstawie art. 30f ust. 1 ustawy PIT do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej. Zgodnie z tym przepisem podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Jak wynika z uzasadnienia do pytania nr 1, Spółki nie będą stanowić dla Wnioskodawców zagranicznej jednostki kontrolowanej. Z tego też powodu nie zostanie spełniona zasadnicza przesłanka opodatkowania, czyli uznanie Spółek za zagraniczne jednostki kontrolowane dla Wnioskodawców.
Pogląd ten potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.999.2023.1.MK1, uznając za prawidłowy pogląd, w myśl którego: „Pan jako beneficjent Fundacji nie będzie zobowiązany na podstawie art. 30f ust. 1 Ustawy PIT do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej. Zgodnie z tym przepisem podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku”.
Ad 3
Stosownie do treści art. 30f ust. 15 ustawy o PIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a), a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3. W stosunku do beneficjentów Fundacji nie będzie spełniona przesłanka kwalifikowanej kontroli. Wobec tego w odniesieniu do nich Spółka nie będzie zagraniczną jednostką zależną.
Natomiast w myśl przepisu art. 30f ust. 15a ustawy o PIT, podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 7, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a albo w art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy obliczenia podatku i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.
Nawiązując do uzasadnienia pytań nr 1 i nr 2, po stronie Beneficjentów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, ani też Spółki nie będą miały dla Wnioskodawców statusu zagranicznej jednostki kontrolowanej. Z tego tez powodu Beneficjenci także nie będą mieli obowiązku wypełnienia obowiązków wskazanych w art. 30f ust. 15 i ust. 15a ustawy o PIT.
Powyższe stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1010.2023.1.EC, wskazując, że: „Nie będzie Pan także zobowiązany do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek na podstawie art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT ani do ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w odrębnej ewidencji na podstawie art. 30f ust. 15a Ustawy PIT. Skoro po stronie beneficjentów Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, ani Spółka nie będzie miała statusu zagranicznej jednostki kontrolowanej, to Pan ani inni beneficjenci także nie będą mieli obowiązku wypełnienia obowiązków wskazanych w art. 30f ust. 15 i ust. 15a ustawy o PIT”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
… (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right