Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.46.2024.2.MS
Podatek akcyzowy, który dotyczy obowiązków podatkowych w zakresie produkcji, zużycia oraz sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej oraz agregatach prądotwórczych
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe(w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 - 4).
Informuję, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 (dotyczącego zdarzenia przyszłego) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego, który dotyczy obowiązków podatkowych w zakresie produkcji, zużycia oraz sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej oraz agregatach prądotwórczych, wpłynął 11 marca 2024 r.
Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 6 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany po uzupełnieniu wniosku)
Zakład X Spółka z o. o. (dalej: „Wnioskodawca” albo „Spółka”) jest spółką prawa handlowego, w której 100% udziałów posiada Gmina A (dalej jako: Gmina). Spółka realizuje zadania własne Gminy A w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Spółka zrealizowała inwestycję polegającą na budowie instalacji fotowoltaicznej, której moc nie przekracza 50 kWp (mikroinstalacja) na terenie Oczyszczalni ścieków B (dalej: „Oczyszczalnia”) w gminie A (…). Inwestycja została zakończona dnia (…) r. Spółka przyłączyła instalację do sieci dystrybucyjnej dnia (…) r., zawarła z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej (dalej „OSD”) umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej oraz zawarła umowę ze Sprzedawcą Zobowiązanym, o którym mowa w art. 40 Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 z późn. zm. - dalej: „Ustawa OZE”).
Instalacja jest wyposażona w licznik dwukierunkowy, mierzący również ilość energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej. Spółka będzie rozliczać się z OSD oraz Sprzedawcą Zobowiązanym jako wytwórca energii elektrycznej z mikroinstalacji (wytwórca niebędący prosumentem). Instalacja fotowoltaiczna będzie produkować energię elektryczną celem częściowego zaspokojenia zapotrzebowania na energię elektryczną Oczyszczalni.
Urządzenia Oczyszczalni działają bez przerw, generując zapotrzebowanie na energię znacznie wyższe niż możliwości produkcyjne oddanej do użytku instalacji fotowoltaicznej. Ewentualne nadwyżki energii elektrycznej będą niewielkie. Jeżeli w czasie eksploatacji instalacji powstaną nadwyżki, zostaną one wprowadzone do sieci dystrybucyjnej, a Spółka wystawi Sprzedawcy Zobowiązanemu fakturę VAT wg. wskazań licznika dwukierunkowego, jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci i średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale, ogłoszonej przez Prezesa URE na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 18a ustawy - Prawo energetyczne.
Dodatkowo, Spółka eksploatuje 5 agregatów prądotwórczych:
1. agregat przewoźny – moc max 60 kW- wykorzystywany do 80%;
2. agregat przewoźny – moc max 24 kW – wykorzystywany do 80%;
3. agregat prądotwórczy mały – moc max 6,2 kW – wykorzystywany do 100%;
4. agregat stacjonarny OŚ – moc max 100 kW – wykorzystywany do 70%;
5. agregat stacjonarny wodociąg – moc max 60 kW – wykorzystywany do 80%.
Agregaty prądotwórcze wykorzystywane są przez Spółkę incydentalnie, w przypadku wystąpienia awarii powodującej przerwy w dostawach prądu.
Spółka, celem zapewnienia ciągłości w dostawach wody, a także utrzymania procesu oczyszczania ścieków użytkuje przedmiotowe agregaty jako awaryjne źródło prądu. Agregaty uruchamiane są 4 - 5 razy w roku.
Przedmiotowe agregaty zasilane są paliwem ciekłym, które jest nabywane przez Spółkę, a które to paliwo stanowi produkt opodatkowany akcyzą na etapie sprzedaży. Od nabywanego przez Spółkę paliwa ciekłego, zużywanego do zasilania agregatów prądotwórczych, zostanie zapłacona akcyza w należnej wysokości. Cała energia elektryczna produkowana w uruchamianych incydentalnie agregatach prądotwórczych wykorzystywana jest jedynie na potrzeby Spółki.
Energia, którą Spółka wyprodukuje w przyszłości z instalacji fotowoltaicznej również będzie konsumowana przez Spółkę. Ewentualne nadwyżki, które potencjalnie mogą zostać wprowadzone do sieci dotyczą jednak wyłącznie instalacji fotowoltaicznej.
Spółka nie posiada koncesji na sprzedaż wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
Instalacja fotowoltaiczna nie przekracza 50 kWp. Sumaryczna moc wszystkich agregatów prądotwórczych oraz oddanej do użytku instalacji fotowoltaicznej nie przekroczy 1 MW. Spółka nie prowadzi, ani nie będzie prowadziła sprzedaży energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Operator Sieci Dystrybucyjnej posiada koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Jedynie podmiot posiadający wymaganą prawem koncesję może być Operatorem Sieci Dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne. Niezależnie od tego, który podmiot będzie eksploatował sieć dystrybucyjną w czasie eksploatacji przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznej - zawsze będzie to podmiot posiadający koncesję.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 - 4)
1. Czy Spółka będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem akcyzowym:
a) w zakresie energii elektrycznej wykorzystanej na własny użytek?
b) w zakresie ewentualnych nadwyżek wprowadzonych do sieci dystrybucyjnej, które zostaną objęte fakturą VAT wystawioną Sprzedawcy Zobowiązanemu?
2. Czy Spółka będzie zwolniona z obowiązku rejestracji na akcyzę?
3. Czy Spółka będzie zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowych na gruncie podatku akcyzowego od energii eklektycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej oraz agregatów prądotwórczych?
4. Czy Spółka będzie zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej?
Państwa stanowisko w sprawie wraz z uzupełnieniem
1. Spółka będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem akcyzowym zarówno w zakresie energii elektrycznej wykorzystanej na własny użytek jak i w zakresie nadwyżek energii elektrycznej wprowadzonych do sieci dystrybucyjnej, objętych fakturami VAT wystawianymi Sprzedawcy Zobowiązanemu.
2. Spółka będzie zwolniona z obowiązku rejestracji na akcyzę.
3. Spółka będzie zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowych na gruncie podatku akcyzowego od energii eklektycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej oraz agregatów prądotwórczych.
4. Spółką będzie zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
Uzasadnienie stanowiska do pytania 1
Energia elektryczna jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu regulacji Ustawy o podatku akcyzowym (dalej: „u.p.a”), a jej zużycie przez podmiot, który ją wyprodukował, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Modelowo sprzedaż energii elektrycznej powinna być opodatkowana na etapie konsumpcji, tj. sprzedaży na rzecz finalnego odbiorcy.
Zgodnie z art. 9 u.p.a., przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest m.in. sprzedaż na rzecz nabywcy końcowego, ale też zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 u.p.a (tj. koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo energetyczne).
Jednakże, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 1178 z późn. zm.) zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zostało zwolnione z akcyzy.
W opisywanym stanie faktycznym Spółka eksploatuje generatory o mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużyje wyprodukowaną energię elektryczną na własny użytek w przeważającej części. Ta część energii elektrycznej wyprodukowanej, która zostanie skonsumowana przez Spółkę będzie więc zwolniona z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. (odp. na pyt 1a).
W zakresie zaś tej części energii elektrycznej, która zostanie wprowadzona do sieci i sprzedana Sprzedawcy Zobowiązanemu – takie działanie nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym na gruncie art. 9 u.p.a. bowiem opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię.
Czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada (vide: Pismo z dnia 13.02.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-3.4013.17.2023.1.MS). Mając powyższe na uwadze – ta część energii elektrycznej, która będzie stanowiła nadwyżki wprowadzane do sieci i sprzedana Sprzedawcy Zobowiązanemu nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą na etapie jej wprowadzenia do sieci dystrybucyjnej bowiem czynność ta nie mieści się w zakresie przedmiotowym art. 9 u.p.a. Oznacza to, że wprowadzenie nadwyżek energii do sieci dystrybucyjnej nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym (odpowiedź na pyt. 1b).
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 2
Zgodnie z art. 16 ust. 7 pkt 1 u.p.a.: obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jako że:
a) eksploatowane przez Spółkę generatory nie przekraczają 1 MW,
b) od paliwa, służącemu do produkcji energii z agregatów zapłacona jest akcyza na etapie zakupu
Spółka nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej wykorzystanej na własny użytek.
Ta zaś część energii, którą Wnioskodawca wprowadzi do sieci dystrybucyjnej nie podlega opodatkowaniu akcyzą i nie jest objęta obowiązkami wynikającymi z ustawy o podatku akcyzowym, także w zakresie zgłoszenia rejestracyjnego.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 3
Zgodnie z art. 24e u.p.a. – w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy konieczne jest składanie deklaracji podatkowych za kwartalny okres rozliczeniowy.
Jednakże, zgodnie z art. 24e ust 1b pkt. 1 u.p.a: deklaracji nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jako że:
a) Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, bowiem zużywa energię elektryczną wyprodukowaną na własny użytek z generatorów nieprzekraczających 1 MW,
b) od paliwa, służącemu do produkcji energii z agregatów zapłacona jest akcyza na etapie zakupu
Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji kwartalnych w zakresie energii elektrycznej wykorzystanej na własny użytek.
Ta zaś część energii, którą Wnioskodawca wprowadzi do sieci dystrybucyjnej nie podlega opodatkowaniu akcyzą i nie jest objęta obowiązkami wynikającymi z ustawy o podatku akcyzowym, także w zakresie składania deklaracji kwartalnych.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 4
Zgodnie z art. 138h ust. 2 u.p.a. – przepisy dot. ewidencji ilościowej energii nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1. Oznacza to, że nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii podmioty, które eksploatują instalacje o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jako że:
a) Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, bowiem zużywa energię elektryczną wyprodukowaną na własny użytek z generatorów nieprzekraczających 1 MW,
b) od paliwa, służącemu do produkcji energii z agregatów zapłacona jest akcyza na etapie zakupu
Spółka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej wyprodukowanej i zużytej na własny użytek.
Ta zaś część energii, którą Wnioskodawca wprowadzi do sieci dystrybucyjnej nie podlega opodatkowaniu akcyzą i nie jest objęta obowiązkami wynikającymi z ustawy o podatku akcyzowym, także w zakresie prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
W uzupełnieniu wniosku uściślili Państwo własne stanowisko do postawionych pytań:
W ocenie Wnioskodawcy, ta część energii elektrycznej, która będzie stanowiła nadwyżki wprowadzane do sieci i sprzedana Sprzedawcy Zobowiązanemu nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą na etapie jej wprowadzenia do sieci dystrybucyjnej bowiem czynność ta nie mieści się w zakresie przedmiotowym art. 9 u.p.a. Oznacza to, że wprowadzenie nadwyżek energii do sieci dystrybucyjnej nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym.
Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Zgodnie z wskazanym przepisem przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
W związku z powyższym, przekazanie energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do podmiotu niebędącego nabywcą końcowym (posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną) nie podlega opodatkowaniu akcyzą, albowiem dostawa taka nie została wymieniona jako czynność opodatkowana w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Jednocześnie, w związku z brakiem opodatkowania akcyzą czynności przekazania energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję na obrót energią elektryczną, wobec Wnioskodawcy nie powstaną żadne obowiązki akcyzowe, w szczególności obowiązek rejestracyjny, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz obowiązek składania deklaracji podatkowych.
Ponadto Wnioskodawca w zakresie przekazania energii elektrycznej do podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Powyższe stanowisko potwierdza między innymi Pismo z dnia 16.10.2023 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-3.4013.258.2023.1.MPU, Obowiązki akcyzowe w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych o mocy do 1 MW, http://sip.mf.gov.pl.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań oznaczonych we wniosku nr 1-4, dotyczących przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
W art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy wskazano, że:
Użyte w ustawie określenie sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Zgodnie zart. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy:
1. W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru z kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.).
Zgodnie z art. 138h ust. 1, 2 ustawy:
1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy oraz obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia (art. 16 ust. 7a ustawy).
Przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest natomiast wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zrealizowała inwestycję polegającą na budowie instalacji fotowoltaicznej, której moc nie przekracza 50 kWp.
Spółka zawarła z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej oraz zawarła umowę ze Sprzedawcą Zobowiązanym, o którym mowa w art. 40 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja jest wyposażona w licznik dwukierunkowy, mierzący również ilość energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej. Spółka będzie rozliczać się z OSD oraz Sprzedawcą Zobowiązanym jako wytwórca energii elektrycznej z mikroinstalacji (wytwórca niebędący prosumentem). Instalacja fotowoltaiczna będzie produkować energię elektryczną celem częściowego zaspokojenia zapotrzebowania na energię elektryczną Oczyszczalni.
Urządzenia Oczyszczalni działają bez przerw, generując zapotrzebowanie na energię znacznie wyższe niż możliwości produkcyjne oddanej do użytku instalacji fotowoltaicznej. Ewentualne nadwyżki energii elektrycznej będą niewielkie. Jeżeli w czasie eksploatacji instalacji powstaną nadwyżki, zostaną one wprowadzone do sieci dystrybucyjnej, a Spółka wystawi Sprzedawcy Zobowiązanemu fakturę VAT wg. wskazań licznika dwukierunkowego.
Dodatkowo, Spółka eksploatuje 5 agregatów prądotwórczych:
1. agregat przewoźny – moc max 60 kW- wykorzystywany do 80%;
2. agregat przewoźny – moc max 24 kW – wykorzystywany do 80%;
3. agregat prądotwórczy mały – moc max 6,2 kW – wykorzystywany do 100%;
4. agregat stacjonarny OŚ – moc max 100 kW – wykorzystywany do 70%;
5. agregat stacjonarny wodociąg – moc max 60 kW – wykorzystywany do 80%.
Agregaty prądotwórcze wykorzystywane są przez Spółkę incydentalnie, w przypadku wystąpienia awarii powodującej przerwy w dostawach prądu.
Przedmiotowe agregaty zasilane są paliwem ciekłym, które jest nabywane przez Spółkę, a które to paliwo stanowi produkt opodatkowany akcyzą na etapie sprzedaży. Od nabywanego przez Spółkę paliwa ciekłego, zużywanego do zasilania agregatów prądotwórczych, zostanie zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Spółka nie posiada koncesji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne.
Sumaryczna moc wszystkich agregatów prądotwórczych oraz oddanej do użytku instalacji fotowoltaicznej nie przekroczy 1 MW. Spółka nie prowadzi, ani nie będzie prowadziła sprzedaży energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.
Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej (wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej i agregatach prądotwórczych) przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tego tytułu.
Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Warunkiem zastosowania tego wyłączenia od obowiązku rejestracji jest również, aby od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, łączna moc instalacji fotowoltaicznej oraz agregatów prądotwórczych, nie przekroczy 1 MW, a energia elektryczna będzie wytwarzana i zużywana przez Państwa na potrzeby własne, natomiast jedynie niewielka nadwyżka wytworzonej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych będzie dostarczana do podmiotu posiadającego koncesję.
W przypadku wytwarzania energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej, nie znajdzie zastosowania wymóg, o którym mowa § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Jednocześnie jak wskazali Państwo w opisie sprawy – wykorzystywane przez Państwa agregaty awaryjne zasilane są nabywanym przez Spółkę paliwem ciekłym, opodatkowanym akcyzą na etapie sprzedaży.
W świetle tak przedstawionego opisu stanu faktycznego są Państwo uprawnieni – na podstawie § 5 rozporządzenia – do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla zużywanej energii elektrycznej na własny użytek, wytworzonej w generatorach, których moc nie przekracza 1 MW.
Natomiast nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej, która nie zostanie przez Państwa zużyta, lecz wprowadzona do sieci i odsprzedana podmiotowi posiadającemu koncesję nie podlega opodatkowaniu akcyzą, ponieważ, jak wskazano powyżej, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, które zostało ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.
Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek rejestracji w CRPA z tego tytułu.
Należy przy tym wskazać, że dla obowiązku rejestracji w CRPA, jak i dla wyłączenia z tego obowiązku, nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii (wyprodukowanej przez podmiot nieposiadający koncesji) jest sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
Biorąc pod uwagę fakt, że łączna moc generatorów wytwarzających energię elektryczną nie przekracza 1 MW, to wobec Państwa znajdzie zastosowanie wyłączenie z obowiązku rejestracji w CRPA przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 3 ustawy wyjątek, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy, deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Z przedstawionych okoliczności stanu faktycznego wynika, że łączna moc generatorów nie przekroczy 1 MW, a energia elektryczna będzie wytwarzana i zużywana przez Państwa głównie na potrzeby własne. Dodatkowo na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana jak wykazano powyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest zatem również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Przepisy art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy wynika obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika zużywającego energię elektryczną, który tę energię wyprodukował i nie posiada koncesji.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki również odnoszące się do obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Jak zostało wskazane w art. 138h ust. 2 przepisy ust. 1 (czyli również wyżej wskazanego ust. 1 pkt 2) nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.
Skoro, co zostało wyżej wskazane, są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej, nie są Państwo wobec tego zobowiązani do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5, dotyczącego zdarzenia przyszłego, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.