Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.17.2023.1.MS
Zwolnienie z podatku akcyzowego energii elektrycznej oraz obowiązku składania deklaracji kwartalnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 16 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zwolnienia z podatku akcyzowego energii elektrycznej oraz obowiązku składania deklaracji kwartalnych wpłynął 18 stycznia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka A prowadząca działalność pod firmą: (…) z siedzibą w miejscowości (…), zwana dalej Podatnikiem, Stroną, Spółką lub Wnioskodawcą, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu paliwami na stacji paliw w miejscowości (…). (…) Spółka jest podatnikiem czynnym VAT. Spółka, na nieruchomości której jest właścicielem, wybudowała instalację fotowoltaiczną, zwaną dalej instalacją. Strona przewiduje, iż zużycie energii elektrycznej wytwarzanej przez Stronę przez ww. sieć fotowoltaiczną z zużyciem generatora nie przekroczy 1 MW. Energia elektryczna wyprodukowana za pomocą paneli fotowoltaicznych zużywana jest wyłącznie na potrzeby własne Wnioskodawcy. W dniu (…) stycznia 2023 r. Spółka zawarła z (…) S.A. z siedzibą w (…) umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci z tzw. mikroinstalacji, zwanej dalej umową kompleksową. Instalacja ma odrębny licznik dwukierunkowy, który rejestruje ilość energii pobranej i oddanej do sieci. Na tej podstawie prowadzone będą rozliczenia w ramach systemu opustów. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej. W zawartej umowie kompleksowej Spółka określona została jako prosument - odbiorca końcowy dokonujący zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej.
Czy od dnia (…) stycznia 2023 r. wytwarzanie przez Spółkę energii elektrycznej na własne potrzeby ze źródeł odnawialnych, tj. światła słonecznego, odsprzedawanej następnie w ramach umowy kompleksowej jest zwolnione z podatku akcyzowego, co skutkuje, że na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek składania, w zakresie podatku akcyzowego, wyłącznie deklaracji kwartalnych o symbolu AKC-K/Z [winno być AKC – KZ]?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z § 5 rozporządzenia zużycie energii elektrycznej wytwarzanej przy użyciu instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy nie nieprzekraczającej 1 MW, która to energia elektryczna jest odsprzedawana, jest zwolnione z opodatkowania akcyzą. Wskazać należy, że zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją ze źródeł odnawialnych. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż od dnia 9 stycznia 2023 r. wytwarzanie przez Spółkę energii elektrycznej na własne potrzeby ze źródeł odnawialnych, tj. światła słonecznego, odsprzedawanej następnie w ramach umowy kompleksowej, jest zwolnione z podatku akcyzowego, co skutkuje, że na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek składania w zakresie podatku akcyzowego wyłącznie deklaracji kwartalnych o symbolu AKC-K/Z [winno być AKC – KZ].
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),
c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1.W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2.Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3.Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1.W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2.Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą ( ).
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Równocześnie w myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Z kolei art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., nadanym przez art. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 2707; dalej jako: „ustawa zmieniająca”), wskazuje, że:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie – upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
Na mocy art. 1 pkt 7 ustawy zmieniającej, do art. 24 ustawy dodano m.in. ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., który stanowi:
Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., nadanym przez art. 1 pkt 9 lit. a ustawy zmieniającej:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
Na mocy art. 1 pkt 9 lit. b ustawy zmieniającej, do art. 24e ustawy dodano ust. 1b w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., który w stanowi:
Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
W myśl natomiast art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).
W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Natomiast na mocy § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy (Dz.U. z 2022 r., poz. 2851; dalej jako: „rozporządzenie zmieniające”), § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy otrzymał od 1 stycznia 2023 r. następujące brzmienie:
1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i włączeń z obowiązków deklaracyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.
Należy również nadmienić, że nabywcą końcowym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, jest każdy podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (z wyłączeniami wskazanymi w tym przepisie).
Zgodnie z opisem stanu faktycznego, są Państwo podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu paliwami na stacji paliw.
Spółka na nieruchomości, której jest właścicielem, wybudowała instalację fotowoltaiczną. Przewidują Państwo, że zużycie energii elektrycznej wytwarzanej przez sieć fotowoltaiczną nie przekroczy 1 MW. Spółka zawarła umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci z tzw. mikroinstalacji. Instalacja ma odrębny licznik dwukierunkowy, który rejestruje ilość energii pobranej i oddanej do sieci. Na tej podstawie prowadzone będą rozliczenia w ramach systemu opustów. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej. W zawartej umowie kompleksowej Spółka określona została jako prosument - odbiorca końcowy dokonujący zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej.
Na tle powyższego powzięli Państwo wątpliwości, czy od dnia (…) stycznia 2023 r. wytwarzanie przez Spółkę energii elektrycznej na własne potrzeby ze źródeł odnawialnych, odsprzedawanej następnie w ramach umowy kompleksowej jest zwolnione z podatku akcyzowego, co skutkuje, że na Spółce spoczywa obowiązek składania wyłącznie deklaracji kwartalnych.
Odnosząc się do tych wątpliwości należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, że czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada.
W okolicznościach opisanego stanu faktycznego, czynnością podlegającą opodatkowaniu jest natomiast zużycie energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, która nie zostanie sprzedana na podstawie umowy kompleksowej (tzw. autokonsumpcja).
Innymi słowy, przedmiotem opodatkowania akcyzą w tym przypadku jest zużycie energii elektrycznej przez Spółkę, wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej - ponieważ w tej części energia ta nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest zużywana przez Państwa w ramach prowadzonej działalności.
Jednocześnie, co wskazali Państwo we własnym stanowisku, prawodawca wprowadził możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW przez podmiot zużywający tę energię. W przypadku zatem skorzystania z tej możliwości, gdy łączna moc instalacji nie będzie przekraczać 1 MW (z uwagi na rodzaj generatora nie ma zastosowania warunek określony w § 5 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień), nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego.
Niemniej jak wskazano na wstępie, dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się także z obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji jak i obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Przy czym w zakresie również tych obowiązków ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. w przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która była zużywana przez te podmioty, znajdowało zastosowanie wyłączenie z obowiązku rejestracji, wynikające z treści art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy. Równocześnie w tym stanie prawnym, pomimo możliwości zastosowania zwolnienia, podatnicy zużywający energię elektryczną wytwarzaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW byli zobowiązani do złożenia deklaracji miesięcznej na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy lub deklaracji kwartalnej (AKC-KZ) na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 24e ust. 1a, o ile nie byli podatnikami z tytułu innych czynności, skutkujących obowiązkiem złożenia deklaracji miesięcznej.
Na skutek nowelizacji ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2023 r., ustawodawca zmodyfikował treść m.in. art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, art. 24 poprzez dodanie m.in. ust. 3 jak i treść art. 24e, dodając do treści ustawy ust. 1b. Zmianie uległa także treść § 5 rozporządzenia ws. zwolnień.
Powyższe zmiany powieliły zasadniczo dotychczasowy zakres zwolnienia i wprowadziły szersze niż dotychczas wyłączenia m.in. z obowiązku rejestracji i obowiązku składania deklaracji dla podmiotów wytwarzających energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, z pewnymi zastrzeżeniami.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika – co do zasady – z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje art. 24 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (z zastrzeżeniem o którym mowa w art. 24e ust. 1a ustawy). Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje art. 24e ust. 1b ustawy, zgodnie z którym deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Przedstawione okoliczności stanu faktycznego pozwalają stwierdzić, że nie są Państwo podmiotem zobowiązanym do rejestracji w zakresie zużywanej energii elektrycznej, wytwarzanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW – znajduje zastosowanie wyłącznie na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy. Z opisu stanu faktycznego nie wynika także, że są Państwo podatnikiem z tytułu innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.
Skoro nie ciąży na Państwu obowiązek rejestracji dla celów akcyzowych, z uwagi na wyłącznie wynikające z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, to w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. nie są Państwo również zobowiązani do składania deklaracji kwartalnych AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, w zakresie zużycia energii elektrycznej wytwarzanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Nie można zatem zgodzić się w pełni z Państwa stanowiskiem, w myśl którego od dnia (…) stycznia 2023 r. wytwarzanie przez Spółkę energii elektrycznej na własne potrzeby ze źródeł odnawialnych, tj. światła słonecznego, odsprzedawanej następnie w ramach umowy kompleksowej, jest zwolnione z podatku akcyzowego, co skutkuje, że na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek składania w zakresie podatku akcyzowego wyłącznie deklaracji kwartalnych o symbolu AKC-K/Z.
W sprawie, co wyjaśniono wyżej, znaleźć może co prawda zwolnienie, ale będzie ono dotyczyło wyłącznie energii elektrycznej, którą Państwo zużyją (autokonsumpcja). Zwolnieniem nie będzie natomiast objęta nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej, która będzie przedmiotem sprzedaży w ramach opisanej we wniosku umowy kompleksowej (sprzedaż ta nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu). Ponadto z tytuły zużycia energii elektrycznej, nie są Państwo zobowiązani do składnia deklaracji kwartalnej AKC-KZ.
W związku z powyższym Państwa stanowisko należy uznać całościowo za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy – (…). Tym samym nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów wymienionych we wniosku.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanego pytania), w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Państwo, w treści składanego wniosku, kształtujecie jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenia przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.