Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Ke 111/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Banach, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Asesor WSA Magdalena Stępniak (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi B. P. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 27 grudnia 2023 r. nr UP-970/2023 w przedmiocie odmowy umorzenia należności składkowych uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję z dnia 2 listopada 2023 r. nr 2167/2023.

Uzasadnienie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzją z 27 grudnia 2023 r.

nr UP – 97/2023 r. utrzymał w mocy decyzję z 2 listopada 2023 r. nr 2167/2023 wydaną na wniosek B. P. o odmowie umorzenia należności

z tytułu składek.

W uzasadnieniu wskazano, że wydając decyzję z 2 listopada 2023 r.

nr 2167/2023 zakład odmówił B. P. umorzenia należności

z tytułu składek, ponieważ: nie wystąpiła w sposób bezsporny żadna z przesłanek uzasadniających uznanie należności za całkowicie nieściągalne w myśl art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

(Dz. U. z 2023 r., poz. 1230 ze zm.), dalej "u.s.u.s."; wnioskodawca nie wykazał zgodnie z art. 28 ust. 3a u.s.u.s., że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną spłata należności wiązałaby się z brakiem możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych gospodarstwa domowego wnioskodawcy; zobowiązany nie wykazał, że powstanie zadłużenia było następstwem szczególnych zdarzeń oraz że stan zdrowia lub konieczność sprawowania opieki nad przewlekle chorym członkiem rodziny, pozbawiły zobowiązanego możliwości uzyskiwania dochodu umożliwiającego opłacenie należności.

We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wnioskodawca wskazał, że dodatkowa praca na 1/2 etatu, którą wykonuje jest podyktowana koniecznością pozyskania środków związanych z zakupem leków, które strona musi przyjmować do końca życia oraz że nie wie jak długo będzie jeszcze w stanie pracować. Poinformował, że w decyzji wskazano, że świadczenie emerytalne do wypłaty po potrąceniach komorniczych wynosi 2994,35 zł netto miesięcznie, co jest nieprawdą, ponieważ wynosi ono 2142,79 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00