Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Po 44/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Barbara Rennert Protokolant: referent stażysta Adrian Piechota po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 24 listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych i określenia wysokości należności z tytułu niepobranego podatku za maj 2018 roku I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego [...] z dnia 7 września 2023 r. nr [...]; II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę [...]zł [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. zwraca skarżącej kwotę [...]- zł tytułem nadpłaconego wpisu.
Uzasadnienie
J. B. pismem z 18 grudnia 2023 r. wniosła skargę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 24 listopada 2023 r. nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego [...] z dnia 07 września 2023 r. nr [...], orzekającą o jej odpowiedzialności podatkowej jako płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych i określono wysokość należności z tytułu niepobranego podatku za maj 2018 r. w kwocie [...]zł.
Skarga została wywiedziona na tle następującego stanu faktycznego sprawy.
Aktem notarialnym Rep. A nr [...] z 8.05.2018 r., zawarta została między M. i J. G., jako sprzedającymi, a W. i K. K., jako kupującymi, umowa sprzedaży oraz ustanowienia hipoteki dotycząca niezabudowanej nieruchomości rolnej położonej w miejscowości [...], obręb nr [...], gmina [...], stanowiącej działkę oznaczoną numerem [...], o obszarze 7,8711 ha, objętą księgą wieczystą [...], za cenę [...] zł. Z zapisów § 1 lit. h) oraz i) aktu notarialnego wynika, że przedmiotowa nieruchomość stanowi nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a ponadto nieruchomość ta stanowi przedmiot dzierżawy kupującego W. K.. Nabywcy oświadczyli (§ 3), że nabycia przedmiotowej nieruchomości rolnej dokonują na powiększenie gospodarstwa rolnego prowadzonego przez nich w gminie [...], a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu U. E. do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9), przy czym nie została przekroczona maksymalna kwota pomocy i zobowiązują się do prowadzenia gospodarstwa rolnego na nabywanym gruncie przez okres co najmniej 5 lat (art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). W końcowej części ww. aktu, notariusz wskazała, że podatku od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży powyższego gruntu rolnego nie pobrano na podstawie art. 9 pkt 2 u.p.c.c.