Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.46.2024.3.MZ
Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty nagród.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty nagród. Uzupełniliście go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 25 marca 2024 r. (data wpływu 26 marca 2024 r.) oraz pismem z 3 kwietnia 2024 r. (data wpływu 8 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…), wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…) podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność agencji reklamowych sklasyfikowana pod PKD 73.11.Z, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność sklasyfikowana pod PKD 63.11.Z, pozostałe drukowanie sklasyfikowane pod PKD 18.12.Z, działalność portali internetowych sklasyfikowana pod PKD 63.12.Z, działalność związana z programowaniem sklasyfikowana pod PKD 62.01.Z, pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych sklasyfikowana pod PKD 62.09.Z oraz działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki 62.02.Z. Zajmujecie się Państwo w ramach prowadzenia kampanii marketingowej opracowaniem materiałów graficznych, opracowaniem i dostosowaniem komunikacji kierowanej w ramach prowadzonej strategii oraz obsługi technicznej, tj. tworzeniem stron internetowych na potrzeby zlecenia, tworzeniem aplikacji na potrzeby zlecenia oraz przygotowaniem do produkcji wszelkich materiałów koniecznych do prawidłowego wykonania umowy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmujecie się Państwo na podstawie odrębnych umów lub umów ramowych i zleceń do tych umów, kompleksowym przygotowaniem: konkursów, programów lojalnościowych, programów motywacyjnych, sprzedaży premiowej, loterii. Jesteście Państwo podmiotem gospodarczym zajmującym się profesjonalnie organizacją oraz zarządzaniem wskazanymi powyżej programami. W programach biorą udział trzy grupy podmiotów:
- organizator programu (konkursu, programu lojalnościowego, programu motywacyjnego, sprzedaży premiowej, loterii), czyli Państwo - zleceniobiorca,
- zleceniodawca (placówka, producent, hurtownia, dystrybutor, kontrahent),
- uczestnik programu - odbiorca nagrody (osoba fizyczna w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, osoba fizyczna w związku z dokonywanymi przez siebie zakupami na własne potrzeby zbierająca punkty, które są następnie wymieniane na nagrody, osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnej zatrudnione na umowę o pracę u kontrahenta dokonujące odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody lub osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnej prowadzące działalność gospodarczą wykonujące zadania np. odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody.
Działalność Państwa polega na tym, że zawieracie umowę ze zleceniodawcą, na podstawie której zobowiązujecie się Państwo do zarządzania: konkursów, programów lojalnościowych, programów motywacyjnych, sprzedaży premiowej, loterii. Za świadczoną usługę wystawiacie Państwo fakturę dokumentującą przysługujące mu wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia może być uzależniona od ilości etapów konkretnego programu (konkurs, program lojalnościowy, program motywacyjny, sprzedaż premiowa, loteria), ilości przewidzianych do wydania nagród oraz elementów koniecznych do przeprowadzenia programu tj. strona internetowa, regulamin itp. Nagrody wydawane są przez Państwa na podstawie protokołu odbioru nagrody w imieniu Państwa. Nagrody nabywane są przez Państwa np.: nabywanie kart przedpłaconych i uzupełnienie ich środkami na podstawie raportów z ilością uzyskanych punktów wymiennych na środki pieniężne przez osoby biorące udział w aktywności nabywanie nagród rzeczowych wydawanych na podstawie raportów konkursowych za potwierdzeniem odbioru nagrody.
Cena usługi (faktura końcowa), czyli organizacji programu (konkursu, programu lojalnościowego, programu motywacyjnego, sprzedaży premiowej, loterii) obejmuje m.in. koszt zakupu np. kart przedpłaconych, wytworzenia strony, zakupienia produktów koniecznych do wydania nagrody, na której punkty będą mogły być wymienione na nagrody, jak również cenę zakupu przekazywanych nagród. Czas trwania programu jest nieograniczony lub ograniczony w zależności od indywidualnej umowy. Realizowanie nagród odbywa się w porozumieniu ze zleceniodawcami. Nadmieniliście Państwo, że właścicielem towarów (nagród rzeczowych) do czasu ich przekazania klientom jest firma Państwa.
Reasumując: Ponosicie Państwo ciężar ekonomiczny zakupu nagród. Przekazujecie Państwo nagrody w swoim imieniu, a zatem jesteście w efekcie świadczeniodawcą dla wskazanej grupy osób odbierających nagrody. Przekazujecie Państwo nagrody bezpośrednio zwycięzcom lub w zależności od przeprowadzonego programu zleceniodawcy - przedsiębiorcy (np. sklepom), którzy następnie wręczają nagrody uczestnikom programu tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmujecie się Państwo na podstawie odrębnych umów lub umów ramowych i zleceń do tych umów, kompleksowym przygotowaniem:
a)konkursów;
b)programów lojalnościowych;
c)programów motywacyjnych;
d)sprzedaży premiowej;
e)loterii.
Jesteście Państwo podmiotem gospodarczym zajmującym się profesjonalnie organizacją oraz zarządzaniem wskazanymi powyżej programami.
W programach biorą udział trzy grupy podmiotów:
1)organizator programu (konkursu, programu lojalnościowego, programu motywacyjnego, sprzedaży premiowej, loterii), czyli Wnioskodawca - zleceniobiorca,
2)zleceniodawca (placówka, producent, hurtownia, dystrybutor, kontrahent),
3)uczestnik programu - odbiorca nagrody (osoba fizyczna w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, osoba fizyczna w związku z dokonywanymi przez siebie zakupami na własne potrzeby zbierająca punkty, które są następnie wymieniane na nagrody, osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnej zatrudnione na umowę o pracę u kontrahenta dokonujące odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody lub osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnej prowadzące działalność gospodarczą wykonujące zadania np. odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody.
Działalność Państwa polega na tym, że zawieracie umowę ze zleceniodawcą, na podstawie której zobowiązuje się do zarządzania:
a)konkursów;
b)programów lojalnościowych;
c)programów motywacyjnych;
d)sprzedaży premiowej;
e)loterii.
Za świadczoną usługę wystawiacie Państwo fakturę dokumentującą przysługujące mu wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia może być uzależniona od ilości etapów konkretnego programu (konkurs, program lojalnościowy, program motywacyjny, sprzedaż premiowa, loteria), ilości przewidzianych do wydania nagród oraz elementów koniecznych do przeprowadzenia programu tj. strona internetowa, regulamin itp. Nagrody wydawane są przez Państwa na podstawie protokołu odbioru nagrody w imieniu Wnioskodawcy. Nagrody nabywane są przez Państwa np.:
a)nabywanie kart przedpłaconych i uzupełnienie ich środkami na podstawie raportów z ilością uzyskanych punktów wymiennych na środki pieniężne przez osoby biorące udział w aktywności
b)nabywanie nagród rzeczowych wydawanych na podstawie raportów konkursowych za potwierdzeniem odbioru nagrody.
Cena usługi (faktura końcowa), czyli organizacji programu (konkursu, programu lojalnościowego, programu motywacyjnego, sprzedaży premiowej, loterii) obejmuje m.in. koszt zakupu np. kart przedpłaconych, wytworzenia strony, zakupienia produktów koniecznych do wydania nagrody, na której punkty będą mogły być wymienione na nagrody, jak również cenę zakupu przekazywanych nagród. Czas trwania programu jest nieograniczony lub ograniczony w zależności od indywidualnej umowy. Realizowanie nagród odbywa się w porozumieniu ze zleceniodawcami. Nadmieniacie Państwo, że właścicielem towarów (nagród rzeczowych) do czasu ich przekazania klientom jest firma Państwa.
Reasumując:
- Ponosicie Państwo ciężar ekonomiczny zakupu nagród;
- Przekazujecie Państwo nagrody w swoim imieniu, a zatem jesteście w efekcie świadczeniodawcą dla wskazanej grupy osób odbierających nagrody;
- Przekazujecie Państwo nagrody bezpośrednio zwycięzcom lub w zależności od przeprowadzonego programu zleceniodawcy - przedsiębiorcy (np. sklepom), którzy następnie wręczają nagrody uczestnikom programu tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Grupą docelową opisanego zdarzenia przyszłego, czyli uczestnikami programów (odbiorcami nagród) może być/będzie kilka grup uczestników (odbiorców nagród). W zależności od przeprowadzonego programu mogą występować pojedynczo lub łącznie.
a)osoby fizyczne w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą;
b)osoby fizyczne w związku z dokonywanymi przez siebie zakupami na własne potrzeby zbierająca punkty, które są następnie wymieniane na nagrody;
c)osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych zatrudnione na umowę o pracę u kontrahenta dokonujące odsprzedaży jego produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody;
d)osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych prowadzące działalność gospodarczą wykonujące zadania np. odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, na zlecenie Zleceniodawców będziecie Państwo występowali w roli Organizatora loterii promocyjnych. Na Państwie, jako podmiocie prawnie zobowiązanym będzie również spoczywał obowiązek wystąpienia z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej oraz jej przeprowadzeniu, czyli:
a)zapewnienia gwarancji bankowej,
b)wydania/wypłaty nagród zwycięzcom loterii,
c)rozpatrywania reklamacji oraz roszczeń Uczestników loterii.
W związku z powyższym nie będzie następowała sytuacja, w której Zleceniodawca będzie występować o gwarancję bankową za zobowiązania osób trzecich.
Pytania
1)Na kim ciąży obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych nagród rzeczowych?
2)Na Spółce (Państwu) czy zleceniodawcy konkretnego programu?
Państwa stanowisko w sprawie
Opierając się na wyrokach z 2 września 2020 r. (sygn. akt II FSK 1192/18) i z 21 września 2020 r. (sygn. akt II FSK 1195/18) Naczelnego Sądu Administracyjnego Państwa zdaniem płatnikiem zryczałtowanego podatku (jeżeli w ramach organizowanego programu nie znajdzie miejsca zwolnienie podatkowe lub wartość przyznanej nagrody będzie powyżej zwolnienia) będzie Organizator, czyli Państwo. Z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń. W tym wypadku - jak zauważył WSA - spółka, jako organizator konkursów i programów lojalnościowych, będzie podmiotem przyrzekającym nagrodę oraz wydającym ją z własnego majątku. Będzie więc musiała pobrać zaliczkę na PIT i wystawić PIT- 11. Identycznie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Sytuacja nie zmienia się również kiedy wnioskodawca dostanie od klienta pieniądze na zakup nagród rzeczowych, nie zmienia to faktu, że to Organizator, czyli Państwo będziecie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.
Doprecyzowano własne stanowisko:
Zdaniem Państwa jako podmiot, który przyrzeka oraz wydaje nagrodę we ww. programach, będziecie Państwo zobowiązani do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych nagród rzeczowych dla uczestników programu/odbiorcami nagród (jeżeli nie będą one w odrębnych przepisach korzystały ze zwolniona z obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku) w szczególności dla:
a)osób fizycznych posiadających pełną zdolność do czynności prawnych zatrudnionych na umowę o pracę u kontrahenta dokonujących odsprzedaży jego produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody;
b)osób fizycznych posiadających pełną zdolność do czynności prawnych w związku z dokonywanymi przez nich zakupami na własne potrzeby zbierająca punkty, które są następnie wymieniane na nagrody.
W przypadku grup:
a)osób fizycznych w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą;
b)osób fizycznych posiadających pełną zdolność do czynności prawnych prowadzących działalność gospodarczą wykonujących zadania np. odsprzedaży produktów celem osiągnięcia punktów wymiennych na nagrody.
Państwo, jako organizator i osoba przyrzekająca i wydająca nagrody nie będziecie zobowiązani do obliczenia i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych nagród rzeczowych, ponieważ ww. uczestnicy będą zobowiązani samodzielnie do obliczenia i zapłaty zryczałtowanego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl pkt 9 tego artykułu:
Do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Stosownie do art. 30 ust. 8 tej ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227), określa w art. 1 ust. 1:
Warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”.
Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:
Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy:
Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy:
Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.
Na podstawie art. 32 ust. 4 ww. ustawy:
Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy albo siedziby oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, albo głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej przez przedstawiciela. W innych przypadkach gdy wnioskodawcą jest podmiot, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przypadku gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu, organem właściwym jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
Art. 32 ust. 7 cytowanej ustawy informuje, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań.
Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy:
Podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmujecie się Państwo na podstawie odrębnych umów lub umów ramowych i zleceń do tych umów, kompleksowym przygotowaniem: konkursów, programów lojalnościowych, programów motywacyjnych, sprzedaży premiowej, loterii. Jesteście Państwo podmiotem gospodarczym zajmującym się profesjonalnie organizacją oraz zarządzaniem wskazanymi powyżej programami. Ponosicie Państwo ciężar ekonomiczny zakupu nagród. Przekazujecie Państwo nagrody w swoim imieniu, a zatem jesteście w efekcie świadczeniodawcą dla wskazanej grupy osób odbierających nagrody. W opisanym zdarzeniu przyszłym, na zlecenie Zleceniodawców będziecie Państwo występowali w roli Organizatora loterii promocyjnych. Na Państwie, jako podmiocie prawnie zobowiązanym będzie również spoczywał obowiązek wystąpienia z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej oraz jej przeprowadzeniu, czyli: zapewnienia gwarancji bankowej, wydania/wypłaty nagród zwycięzcom loterii, rozpatrywania reklamacji oraz roszczeń Uczestników loterii.
Wobec powyższego, w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać, że w niniejszej sprawie, uzyskany przychód (otrzymanie nagrody) z tytułu organizowanych przez Państwa konkursów, programów lojalnościowych, programów motywacyjnych, sprzedaży premiowej, loterii- należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
W konsekwencji w odniesieniu do ww. nagród na Państwu będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przechodząc do kwestii nagród otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą wskazuję, że stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłami przychodów jest:
pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jednocześnie, stosownie do art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie zaś do art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Na mocy art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.
W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Państwa nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).
W konsekwencji, na gruncie niniejszej sprawy, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagród związanych z organizowanymi przez Państwa konkursami, programami lojalnościowymi, programami motywacyjnymi, sprzedażami premiowymi, loteriami otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Państwa konkursów, programów lojalnościowych, programów motywacyjnych, sprzedaży premiowej, loterii - jeżeli osoby te będą uczestniczyły w tychże programach w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - będą stanowiły dla tychże osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że dochód (przychód) z tytułu takiej nagrody będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right