Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.83.2024.2.RM
Obowiązek rozliczenie podatku VAT w Polsce z tytułu nabycia towarów.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT w Polsce z tytułu importu towarów w związku z nabyciem towarów opisanym w Scenariuszu 1 oraz w Scenariuszu 3 (pytanie 1 i 3) oraz
- prawidłowe - w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT w Polsce transakcji dokonywanych w ramach Scenariusza 2 (pytanie 2).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczeń realizowanych w ramach Scenariuszy 1-6. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 marca 2024 r. (wpływ 25 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (…) Sp. z o.o., dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca” jest polskim rezydentem podatkowym i osiąga przychody podlegające opodatkowaniu na terytorium Polski.
Spółka zajmuje się hurtową sprzedażą (...) importowanych z państw Ameryki Południowej (dalej: Transakcje towarowe). Spółka specjalizuje się w sprzedaży (...) o wysokiej jakości, które są pozyskiwane od plantatorów oraz dystrybutorów m.in. z takich państw jak Brazylia czy Peru.
Spółka świadczy również Usługi w zakresie pośrednictwa w interesach i pozyskiwania klientów (dalej: Usługi pośrednictwa w interesach) na towary dostarczane przez plantatorów czy dystrybutorów.
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce jako czynny podatnik VAT (w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w VAT w państwach członkowskich). Spółka nie jest zarejestrowana do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Spółka nabywa w ramach prowadzonej działalności wspomniane wyżej (…) od dostawców mających siedzibę w państwie trzecim (poza Unią Europejską).
W przypadku wszystkich dokonywanych Transakcji towarowych, klientami Spółki są podatnicy podatku od towarów i usług (w Polsce), podatnicy podatku od wartości dodanej (w przypadku klientów z UE lub klientów z państw trzecich). Spółka nie dokonuje transakcji z klientami indywidualnymi (osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej).
W związku z Transakcjami towarowymi dokonywanymi przez Spółkę należy wyróżnić następujące scenariusze transakcji jakie występują w działalności Spółki:
1)Scenariusz 1 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w innym państwie UE i przemieszczeniem w procedurze celnej na terytorium Polski.
W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy).
Przywóz towarów do innego niż Polska państwa członkowskiego UE, nie wiąże się z ich dopuszczeniem do obrotu na terytorium Unii Europejskiej z uwagi na zastosowanie w danym kraju członkowskim (np. w Holandii lub Niemczech) odpowiedniej procedury celnej. W takim przypadku towar może być objęty przykładowo procedurą celną unijnego tranzytu zewnętrznego (T1), której zastosowanie powoduje, że przemieszczenie towaru np. z Holandii do Polski nie wiąże się z dopuszczeniem towaru do obrotu na terytorium państwa UE do czasu zakończenia procedury tranzytu do państwa przeznaczenia (tj. do czasu przemieszczenia towarów do polskiego urzędu celnego).
Wobec powyższego, w przypadku zastosowania procedury celnej tranzytu, do dopuszczenia do obrotu towaru w Unii Europejskiej dochodzi dopiero na terytorium Polski, za co odpowiada Spółka jako importer, która składa odpowiednie zgłoszenie celne. Możliwe w takim przypadku jest zastosowanie również innych procedur celnych, jednak każdorazowo w tym Scenariuszu, miejscem importu towarów - w rozumieniu art. 26a ustawy o VAT - będzie Polska.
W takim przypadku, Spółka dokonuje importu towarów, w rozumieniu ustawy o VAT dopiero na terytorium Polski. Po dokonaniu importu towarów w Polsce, następuje sprzedaż tych towarów w Polsce jako dostawy krajowe.
2)Scenariusz 2 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w innym państwie UE i dostawą lokalną w tym państwie lub wewnątrzwspólnotową dostawą towarów do innego państwa członkowskiego UE.
W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy).
Po dokonaniu odprawy celnej w innym państwie UE (np. Holandii lub Niemczech) importowane towary są dopuszczone do obrotu w UE, a Spółka dokonuje dostawy krajowej na terytorium tego państwa lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z tego państwa do innego państwa członkowskiego UE. W sytuacji, gdy państwem przeznaczenia tych towarów jest państwo UE, w którym dokonano odprawy celnej Spółka dokonuje dostawy krajowej w tym państwie. Natomiast, w przypadku dokonania dostawy towarów (przemieszczenia) z terytorium państwa odprawy celnej do innego państwa członkowskiego UE, Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z państwa, w którym dokonano odprawy celnej.
3)Scenariusz 3 - Spółka w charakterze importera z państwa trzeciego z odprawą celną w Polsce.
W takim przypadku, Spółka występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) a odprawa celna towarów następuje na terytorium Polski. Po dokonaniu odprawy celnej importowane towary są dopuszczone do obrotu w UE, a Spółka dokonuje dostawy tych towarów na terytorium kraju - wówczas zastosowanie ma stawka krajowa podatku od towarów i usług.
Może się również zdarzyć, że po dokonaniu odprawy celnej towarów w Polsce, Spółka dokonuje ich przemieszczenia na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, wówczas rozpoznaje takie transakcje jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów z Polski do innego państwa członkowskiego UE.
4)Scenariusz 4 - Spółka w charakterze pośrednika w dostawie towaru z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia) pochodzenia do innego państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada).
W takim przypadku, Spółka nie występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) i nie dokonuje dostawy towarów do odbiorcy w innym państwie trzecim poza terytorium Unii Europejskiej, np. do Stanów Zjednoczonych lub do Kanady. Spółka nie dokonuje w tych przypadkach żadnej odprawy importowej. Odprawę importową towarów dostarczonych przez producentów lub dystrybutorów z Peru czy Brazylii, wykonują firmy nabywające towary ze Stanów Zjednoczonych czy z Kanady (dalej: Nabywcy).
W tym Scenariuszu, Spółka rozlicza się z Nabywcami poprzez wynagrodzenie, w ten sposób, że Spółka otrzymuje całkowitą płatność od Nabywców za wartość dostaw, powiększone o prowizję należną Spółce. Następnie Spółka przekazuje wynagrodzenie należne dostawcy (producentowi lub dystrybutorowi z Peru czy Brazylii), potrącając takie wynagrodzenie o ustalony % wynagrodzenia prowizyjnego. Spółka wystawia w takim przypadku fakturę za usługi pośrednictwa na Nabywcę ze Stanów Zjednoczonych lub z Kanady, uwzględniające wartość dostarczonych towarów, w tym prowizję należną Spółce, którą wykazuje jako świadczenie usług poza terytorium kraju. Z kolei po stronie kosztowej, Spółka otrzymuje fakturę od dostawcy z Peru lub Brazylii, którą rozlicza jako import usług.
Spółka informuje, że na żadnym etapie dostaw w tym scenariuszu, Spółka nie nabywa na własność dostarczanych towarów, jak również nie rozporządza nimi jak właściciel, a jedynie występuje w charakterze pośrednika pomiędzy dostawcą z Peru czy Brazylii a Nabywcą ze Stanów Zjednoczonych czy z Kanady.
5)Scenariusz 5 - Spółka w charakterze pośrednika w zakresie pozyskania klienta dla dostawcy towarów z Peru lub Brazylii.
Osobnym rodzajem sprzedaży jest świadczenie Usług pośrednictwa w interesach przez Spółkę na rzecz plantatorów lub dystrybutorów z państw trzecich (np. z Peru czy z Brazylii). W ramach wykonywanych usług, Spółka świadczy następujące czynności:
- pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów,
- zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (online),
- negocjacje z klientami plantatorów i dystrybutorów w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.
Wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia Usług pośrednictwa w interesach przez Spółkę jest wynagrodzeniem prowizyjnym. W związku ze świadczeniem ww. Usług, Spółka nie nabywa prawa do rozporządzania towarem plantatorów lub dystrybutorów jak właściciel. Spółka nie świadczy ww. Usług na rzecz klientów indywidualnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).
Świadczone Usługi pośrednictwa w interesach, Spółka rozpoznaje jako świadczenie usług poza terytorium kraju.
6)Scenariusz 6 - Spółka w charakterze pośrednika w dostawie towaru z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia) pochodzenia do innego niż Polska państwa członkowskiego UE przeznaczenia towarów (np. Holandia lub Niemcy).
W takim przypadku, Spółka nie występuje w charakterze importera towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) i nie dokonuje dostawy towarów do odbiorcy w innym niż Polska państwie członkowskim UE przeznaczenia towarów, np. do Holandii lub Niemiec. Spółka nie dokonuje w tych przypadkach żadnej odprawy importowej. Odprawę importową towarów dostarczonych przez producentów lub dystrybutorów z Peru czy Brazylii, wykonują firmy nabywające towary, w innych państwach UE, np. w Niemczech lub w Holandii (dalej: Nabywcy).
W tym Scenariuszu, Spółka rozlicza się z Nabywcami poprzez wynagrodzenie, w ten sposób, że Spółka otrzymuje całkowitą płatność od Nabywców za wartość dostaw, powiększone o prowizję należną Spółce. Następnie Spółka przekazuje wynagrodzenie należne dostawcy (producentowi lub dystrybutorowi z Peru czy Brazylii), potrącając takie wynagrodzenie o ustalony % wynagrodzenia prowizyjnego. Spółka wystawia w takim przypadku fakturę za usługi pośrednictwa na Nabywcę np. z Holandii lub Niemiec, uwzględniające wartość dostarczonych towarów, w tym prowizję należną Spółce, którą wykazuje jako wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług poza terytorium kraju. Z kolei po stronie kosztowej, Spółka otrzymuje fakturę od dostawcy z Peru lub Brazylii, którą rozlicza jako import usług.
Spółka informuje, że na żadnym etapie dostaw w tym scenariuszu, Spółka nie nabywa na własność dostarczanych towarów, jak również nie rozporządza nimi jak właściciel, a jedynie występuje w charakterze pośrednika pomiędzy dostawcą z Peru czy Brazylii a Nabywcą z innego niż Polska państwa członkowskiego UE.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:
1.Czy w przypadku Scenariusza 1, Scenariusza 2 oraz Scenariusza 3 - towary są transportowane na terytorium Unii Europejskiej (np. Holandia i Niemcy w Scenariuszu 1 i 2, Polska - Scenariusz 3) z kraju trzeciego?
W przypadku Scenariusza 1, Scenariusza 2 oraz Scenariusza 3 towary są transportowane na terytorium Unii Europejskiej z kraju trzeciego, np. z Brazylii lub Peru.
2.Czy w przypadku Scenariusza 1 oraz Scenariusza 3 - na Państwa Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości?
W przypadku Scenariusza 1 oraz Scenariusza 3, na Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości.
3.Prosimy aby przedstawili Państwo okoliczności związane z realizacją świadczenia objętego pytaniem nr 4, w tym wskazali:
a)kto jest faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 4) - dostawca z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia), czy nabywca z państwa trzeciego przeznaczenia towarów (np. USA, Kanada)?
Faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 4) jest firma (podmiot gospodarczy spełniający co do zasady definicję podatnika podatku od wartości dodanej), co do zasady z USA lub Kanady.
b)co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z ww. usługobiorcą?
Przedmiotem umowy jest usługa pośrednictwa z tytułu znalezienia rynku zbytu i odbiorcy towaru dla dostawcy z państwa dostawy, np. z Brazylii lub Peru.
c)do wykonania jakich konkretnie czynności jesteście Państwo zobowiązani w ramach świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów?
Pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (on-line), negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.
d)za wykonanie jakich czynności otrzymują Państwo „wynagrodzenie prowizyjne” od Nabywcy?
Spółka negocjuje w imieniu eksportera warunki sprzedaży importerowi, w szczególności dotyczy to ustalania takich warunków dostawy towarów, jak:
- cena,
- ilość,
- specyfikacja techniczna,
- data dostarczenia,
- zasady płatności.
e)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 4 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, tj. czy są to usługi, do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n)?
W opinii Spółki, usługi, o których mowa w Scenariuszu 4 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), i nie są to usługi, do których stosuje się szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie przepisów szczególnych.
f)czy usługobiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa usługi „pośrednictwa w dostawie towarów”?
Nie posiada.
4.Czy w przypadku Scenariusza 5:
a)plantator oraz dystrybutor z państwa trzeciego (np. z Peru czy z Brazylii), który nabywa od Państwa usługę „pośrednictwa w zakresie pozyskania klienta” posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa ww. usługi?
Nie posiada.
b)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 5 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy?
W opinii Spółki, tak.
5.Prosimy aby przedstawili Państwo okoliczności związane z realizacją świadczenia objętego pytaniem nr 6, w tym wskazali:
a)kto jest faktycznym nabywcą świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz 6) - dostawca z państwa trzeciego (np. z Peru, Brazylia), czy nabywca z innego niż Polska państwa członkowskiego UE (np. z Niemiec lub z Holandii)?
Faktycznym nabywcą świadczonych przez Spółkę usług pośrednictwa w dostawie towarów (Scenariusz б) są firmy (podmioty gospodarcze) spełniające co do zasady definicję podatnika podatku od wartości dodanej, z innego niż Polska państwa członkowskiego UE.
b)co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z ww. usługobiorcą?
Przedmiotem umowy jest usługa pośrednictwa z tytułu pozyskania dostawcy, który dostarcza towary z państwa trzeciego np. z Brazylii lub Peru do innego państwa członkowskiego UE (innego niż UE).
c)do wykonania jakich konkretnie czynności jesteście Państwo zobowiązani w ramach świadczonych przez Państwa usług pośrednictwa w dostawie towarów?
Pozyskanie klientów, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z klientami plantatorów lub dystrybutorów, zapewnianie kontaktu z klientami, organizowanie spotkań biznesowych (online), negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy z klientami, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia towarów oraz ewentualnych rabatów dla klientów.
d)za wykonanie jakich czynności otrzymują Państwo „wynagrodzenie prowizyjne” od Nabywcy?
Spółka negocjuje w imieniu eksportera warunki sprzedaży importerowi, w szczególności dotyczy to ustalania takich warunków dostawy towarów, jak:
- cena,
- ilość,
- specyfikacja techniczna,
- data dostarczenia,
- zasady płatności.
e)czy usługi, o których mowa w Scenariuszu 6 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy?
Usługi, o których mowa w Scenariuszu 6 stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy.
f)czy usługobiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w nabywaniu od Państwa usługi „pośrednictwa w dostawie towarów”?
Nie posiada.
Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
1)Czy w związku z opisanym w ramach Scenariusza 1 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego i ich przywozem do Unii Europejskiej i przemieszczeniem do Polski oraz dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów do Polski?
2)Czy w związku z opisanym w ramach Scenariusza 2 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego, ich przywozem do innego niż Polska państwa członkowskiego UE oraz dopuszczeniem w tym państwie do obrotu w Unii Europejskiej, Spółka będzie obowiązana do rozliczenia ww. transakcji do opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce?
3)Czy w związku z opisanym w ramach Scenariusza 3 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego i ich przywozem do Polski oraz dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów do Polski?
Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Ad 1
W związku z opisanym w ramach Scenariusza 1 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego i ich przywozem do Unii Europejskiej i przemieszczeniem do Polski oraz dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów do Polski.
Ad 2
W związku z opisanym w ramach Scenariusza 2 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego, ich przywozem do innego niż Polska państwa członkowskiego UE oraz dopuszczeniem w tym państwie do obrotu w Unii Europejskiej, Spółka nie będzie obowiązana do rozliczenia ww. transakcji do opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Ad 3
W związku z opisanym w ramach Scenariusza 3 nabyciem towarów przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego i ich przywozem do Polski oraz dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów do Polski.
Uzasadnienie w zakresie Pytania 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. import towarów na terytorium Polski, przy czym przez import towarów na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o VAT rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Podatnikiem z tytułu importu towarów jest natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, m.in. osoba prawna, na której ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Jak wynika z art. 26a ust. 1 ustawy o VAT, miejscem importu towarów jest zasadniczo terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. W przypadku natomiast, gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z wymienionych w art. 26a ust. 2 procedur (w tym m.in. tranzytu lub składowania celnego) - miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.
Z kolei w myśl art. 19a ust. 9 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje zasadniczo z chwilą powstania długu celnego. Dług celny przy dopuszczeniu towaru do obrotu powstaje natomiast w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, a dłużnikiem jest zgłaszający (zgodnie z art. 77 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. U.UE.L z dnia 10 października 2013 r. z późn. zm.).
Bazując na powyższych przepisach należy stwierdzić, że w opisanym Scenariuszu 1, skoro w wyniku zastosowania odpowiednich procedur celnych miejscem importu towarów będzie Polska, w której dojdzie do dopuszczenia towaru do obrotu w wyniku złożonego przez Spółkę w polskim urzędzie celnym zgłoszenia celnego, to obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu towarów powstanie wobec Spółki dopiero na terytorium Polski. Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego (a więc podatnikiem VAT z tytułu importu towarów) będzie Spółka, gdyż to na niej będzie ciążył dług celny, na skutek złożenia przez nią odpowiedniego zgłoszenia celnego.
W Państwa ocenie, na tle ustawy o VAT obowiązek podatkowy w analizowanym Scenariuszu powstanie wobec Spółki wyłącznie w oparciu o przedstawione powyżej przepisy, czyli jedynie z tytułu importu towarów na terytorium Polski. W przedmiotowym Scenariuszu 1 dojdzie wprawdzie do przemieszczenia towarów z kraju członkowskiego do Polski w związku z nabyciem towaru od dostawcy z państwa trzeciego, niemniej powyższe nie oznacza, iż po stronie Spółki powstanie także obowiązek podatkowy w VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu ustawy o VAT (dalej: „WNT”). Traktowanie takiej transakcji jako WNT skutkowałoby podwójnym obciążeniem podatnika, a biorąc pod uwagę zasadę unikania podwójnego opodatkowania, sytuacje, w których następuje dwukrotne obciążenie podatnika z tytułu tego samego zdarzenia faktycznego powinny być eliminowane.
Jak wynika zatem z powyższego, w przypadku sprowadzenia do Polski z innego kraju Unii Europejskiej towarów sprowadzonych spoza UE (w ramach ich dostawy) objętych procedurą celną pozwalającą na dopuszczenie towarów do obrotu dopiero w Polsce (np. tranzyt), Spółka nie powinna rozpoznawać obowiązku podatkowego z tytułu WNT, a jedynie z tytułu importu towarów.
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że w wyniku nabycia od dostawcy towarów, które zostaną przetransportowane do Polski w ramach procedury umożliwiającej dopuszczenie do obrotu w UE towarów dopiero na terytorium Polski, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie w zakresie importu towarów na terytorium Polski. Spółka nie będzie przy tym zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu WNT na terytorium Polski, gdyż obowiązek podatkowy z tytułu WNT w ogóle w tym przypadku nie powstanie.
Uzasadnienie w zakresie Pytania 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Importem jest przywóz towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu (ma miejsce import towarów) określa powołany art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej, przy czym w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia m.in. procedurą tranzytu, miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze. Zatem tylko import towarów na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Jeżeli więc import towarów i dopuszczenie towarów do obrotu następuje na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, to Spółka nie będzie obowiązana do wykazania ww. transakcji do opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce.
W konsekwencji, w sytuacji gdy państwem przeznaczenia tych towarów jest państwo UE, w którym dokonano odprawy celnej Spółka dokonuje dostawy krajowej w tym państwie. Natomiast, w przypadku dokonania dostawy towarów (przemieszczenia) z terytorium państwa odprawy celnej do innego państwa członkowskiego UE, Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z państwa, w którym dokonano odprawy celnej.
Uzasadnienie w zakresie Pytania 3
Natomiast w sytuacji przedstawionej w opisie Scenariusza 3, z tytułu importu towarów nabytych przez Spółkę od podmiotu z państwa trzeciego i ich przywozem do Polski oraz dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów na terytorium kraju.
Miejscem importu - powołując się na treść art. 26a ustawy o VAT - jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej, chyba że z momentem ich wprowadzenia zostały one objęte procedurą celną m.in. procedurą tranzytu, wówczas miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze. Zatem tylko import towarów na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Jeżeli więc import towarów i dopuszczenie towarów do obrotu następuje na terytorium kraju, to Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania ww. transakcji jako import towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
W sytuacji, gdy po dokonaniu odprawy celnej importowane towary zostały dopuszczone do obrotu w UE na terytorium kraju, a Spółka dokonuje dostawy tych towarów na terytorium kraju - wówczas Spółka opodatkowuje taką transakcję jako dostawa krajowa w Polsce. Natomiast w przypadku, gdy po dokonaniu odprawy celnej towarów w Polsce, Spółka dokonuje ich przemieszczenia na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, wówczas rozpoznaje takie transakcje jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów z Polski do innego państwa członkowskiego UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1, 2 i 3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania transakcji dokonywanych w ramach Scenariuszy 1-3. Natomiast odnośnie transakcji dokonywanych w ramach Scenariuszy 4-6 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Przy czym, jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1)nabywcą towarów jest:
a)podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2)dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy, w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki.
Według art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Jednocześnie, w myśl art. 19a ust. 9 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.
Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.
Według art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Natomiast stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Przy czym, w myśl art. 26a ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:
1.uszlachetniania czynnego,
2.odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
3.składowania celnego,
4.tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,
5.wolnego obszaru celnego
- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.
Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18, 19, 23 i 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) - zwanym dalej UKC:
- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.
Stosownie do art. 77 UKC:
1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:
a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;
b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.
2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.
3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)
Z kolei art. 226 ust. 1 UKC stanowi, że:
Procedura tranzytu zewnętrznego pozwala na przemieszczanie towarów nieunijnych z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze celnym Unii, przy czym towary te nie podlegają:
a)należnościom celnym przywozowym;
b)innym należnościom określonym w innych stosownych obowiązujących przepisach (…).
Z treści wniosku wynika, że Spółka zajmuje się hurtową sprzedażą (...) zakupionych uprzednio od dostawców z Ameryki Południowej m.in. z Brazylii i Peru (Transakcje towarowe).
Spółka jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce jako czynny podatnik VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nie jest zarejestrowana do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Klientami Spółki są podatnicy podatku od towarów i usług (w Polsce) oraz podatnicy podatku od wartości dodanej (w przypadku klientów z UE) lub podatku o podobnym charakterze (klienci z państw trzecich).
Spółka świadczy również usługi pośrednictwa w interesach i pozyskiwania klientów na towary dostarczane przez plantatorów i dystrybutorów.
Transakcje dokonywane są przez Spółkę wg Scenariuszy 1-6.
Ad 1 i 3
Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia czy w przypadku Scenariusza 1 (pytanie 1) oraz Scenariusza 3 (pytanie 3) Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT w Polsce wyłącznie z tytułu importu towarów.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że za import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Definicja ta stanowi implementację art. 30 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), w myśl którego „import towarów” oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie, w rozumieniu art. 24 Traktatu.
Oznacza to, że importem jest przywóz towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu (ma miejsce import towarów) określa art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia m.in. procedurą tranzytu miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze.
Zatem, tylko import towarów na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Z kolei, powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów powiązane jest z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. W przypadku, gdy importowany towar nie jest objęty procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów celnych i przywóz towaru nie powoduje powstania długu celnego, ani też nie występują żadne inne należności przywozowe, obowiązek podatkowy dla przedmiotowego importu towarów nie powstaje.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka nabywa (…) od dostawców spoza Unii Europejskiej.
W Scenariuszu 1, towary są transportowane z kraju trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) na terytorium Unii Europejskiej. Odprawa celna towarów następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy). Jednak, z uwagi na zastosowanie w ww. kraju członkowskim UE procedury celnej przesuwającej moment dopuszczenia towaru do obrotu na terytorium UE (np. procedury celnej unijnego tranzytu zewnętrznego (T1) - przywóz towarów z kraju trzeciego na terytorium UE (np. Holandia, Niemcy) nie wiąże się z dopuszczeniem towaru do obrotu w UE. Zastosowanie ww. procedury celnej skutkuje tym, że towar pomimo, że znajduje się na terytorium celnym UE (na terenie innego niż Polska państwa członkowskiego UE), ma charakter niewspólnotowy. Do dopuszczenia towaru do obrotu w Unii Europejskiej dochodzi dopiero w Polsce. Wskazali Państwo, że niezależnie od zastosowanych procedur celnych, w każdym przypadku miejscem importu towarów - stosownie do art. 26a ustawy - jest Polska. Za dopuszczenie towaru do obrotu na terytorium UE odpowiada Spółka. Spółka jest importerem i składa zgłoszenie celne. Jednocześnie, na Spółce ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości. Po dokonaniu importu w Polsce, Spółka sprzedaje towary w ramach dostaw krajowych w Polsce.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że transakcja opisana w Scenariuszu 1 spełnia przesłanki pozwalające uznać nabycie towarów za opodatkowany na terytorium kraju import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.
W związku z przywozem towarów na terytorium kraju powstaje obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, który zgodnie z art. 19 ust. 9 ustawy powstaje z chwilą powstania długu celnego. Dług celny z kolei powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Jednocześnie, skoro na Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, Spółka jest podatnikiem z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Pomimo tego, że towar jest transportowany do Polski z państwa członkowskiego UE, analizowana transakcja (Scenariusz 1) nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika bowiem, że nie doszło do zaimportowania towarów na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (np. Holandia, Niemcy). Jak Państwo wskazali - przed przywozem towaru do Polski z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej towar nie jest dopuszczany do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Wprowadzenie towarów na terytorium Unii Europejskiej ma miejsce dopiero w Polsce. Tym samym, należy zgodzić się z Państwem, że powinni Państwo rozliczyć podatek VAT w Polsce wyłącznie z tytułu importu towarów.
Zatem, stanowisko w zakresie pytania 1, z którego wynika, że w związku z opisanym Scenariuszem 1, Spółka ma obowiązek rozliczyć podatek VAT w Polsce wyłącznie z tytułu importu towarów należy uznać za prawidłowe.
Również w Scenariuszu 3, towary zakupione przez Spółkę są transportowane z kraju trzeciego (np. z Brazylii lub Peru) na terytorium Unii Europejskiej. Odprawa celna towarów następuje na terytorium Polski i tu następuje dopuszczenie towarów do obrotu w UE. W charakterze importera towarów występuje Spółka. Na Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości.
Zatem skoro nastąpił przywóz towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, transakcja opisana w Scenariuszu 3 stanowi import towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. Odprawa celna towarów następuje na terytorium Polski i tu następuje dopuszczenie towarów do obrotu w UE, zatem miejscem importu towarów jest - stosownie do art. 26a ust. 1 ustawy - terytorium Polski.
Jednocześnie, jak Państwo wskazali, na Spółce ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości. Tym samym, Spółka jako podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem po stronie Spółki, tj. importera towarów, z chwilą powstania długu celnego powstanie w Polsce obowiązek podatkowy w odniesieniu do importowanych towarów.
Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 3, z którego wynika że w związku z opisanym w Scenariuszu 3 nabyciem towarów od podmiotu z państwa trzeciego, ich przywozem do Polski i dokonanym w Polsce dopuszczeniem towarów do obrotu w UE, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w VAT wyłącznie z tytułu importu towarów do Polski również jest prawidłowe.
Ad 2
Wątpliwości przedstawione w pytaniu 2 dotyczą kwestii, czy w związku z nabyciem towarów od podmiotu z państwa trzeciego, ich przywozem do innego niż Polska państwa członkowskiego UE oraz dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej w tym państwie (Scenariusz 2), będą Państwo zobowiązani rozliczyć podatek VAT w Polsce.
Jak wskazano, importem towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy jest przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy jest wyłącznie import towarów dokonany na terytorium kraju.
Spółka wskazała, że w Scenariuszu 2 zakupiony towar transportowany jest z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Spółka występuje w charakterze importera towarów. Przy czym, w tym przypadku, odprawa celna towarów i dopuszczenie towarów do obrotu w UE następuje w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (np. Holandia lub Niemcy). Zatem, skoro, import towarów i dopuszczenie towarów do obrotu w UE następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Holandia, Niemcy), nabycie towarów od dostawcy z państwa trzeciego (np. Brazylia, Peru) nie stanowi dla Spółki importu towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy, ponieważ miejscem, w którym towary te znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej nie jest terytorium Polski.
Jednocześnie dostawa towarów dokonywana przez Spółkę na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (np. Niemcy, Holandia), po dopuszczeniu tych towarów do obrotu w UE, nie stanowi dla Spółki transakcji opodatkowanej w Polsce bowiem z opisu sprawy nie wynika, aby towary były wywożone z terytorium kraju.
Tym samym, zarówno nabycie towarów przez Spółkę od dostawców z państw trzecich (np. Brazylia, Peru), jak i dostawa tych towarów dokonywana na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE - realizowane w ramach Scenariusza 2, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Ani bowiem nabycie towaru przez Spółkę, ani sprzedaż tego towaru dokonywana przez Spółkę na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (np. Holandia, Niemcy), nie wpisują się w dyspozycję art. 5 ustawy. W konsekwencji, Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT na terytorium kraju, w związku z transakcjami realizowanymi w ramach Scenariusza 2.
Tym samym, stanowisko w zakresie braku opodatkowania na terytorium Polski transakcji realizowanych w ramach Scenariusza 2 należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie wskazali Państwo, że po dokonaniu odprawy celnej w innym państwie UE (np. Holandii lub Niemczech) i dopuszczeniu towarów do obrotu w UE, Spółka dokonuje dostawy krajowej na terytorium tego państwa lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z tego państwa do innego państwa członkowskiego UE.
Mając na uwadze terytorialność podatku VAT należy wskazać, że zasady opodatkowania ww. transakcji, dokonanych w Scenariuszu 2, podlegają regulacjom kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia (opodatkowania) importu i dostawy towarów. Powyższe oznacza, że to przepisy tego państwa wskażą, w jaki sposób należy opodatkować transakcje dokonane przez Spółkę.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwalifikacji czynności wykonywanych przez Spółkę na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast nie rozstrzyga, gdzie i w jaki sposób należy opodatkować wykonywane przez Spółkę czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Przepisy ustawy nie regulują kwestii opodatkowania transakcji dokonywanych poza terytorium Polski, gdyż takie transakcje nie podlegają polskim przepisom podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right