Mechanizm waloryzacji kontraktów GDDKiA odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. Wprowadzony przez GDDKiA w styczniu 2019 r. system bierze pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny i to na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący (waloryzujący) cenę.
GDDKiA wskazała:
sprawdziliśmy wskaźniki waloryzacyjne GUS w kontekście najnowszych danych rynkowych, ceny stali i asfaltów w kwietniu 2024 r. podobnie jak przed miesiącem nieco spadły, wzrosły z kolei ceny części paliw;
jeżeli chodzi o wskaźniki waloryzacyjne w lutym 2024 r. zarówno dla nawierzchni bitumicznej, jak i dla betonu odnotowaliśmy wzrosty;
od stycznia 2019 r. do lutego 2024 r., w oparciu o dostępne dane opublikowane przez GUS, wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 1,2679, natomiast dla nawierzchni betonowej 1,2538;
uwzględniając rynkowe ceny i dane GUS, należy uznać, że wyliczone w oparciu o mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku;
w grudniu 2023 r. podpisaliśmy 97 aneksów waloryzacyjnych +/-15% Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK) netto z 23 wykonawcami;
w przypadku umów dotyczących opracowania dokumentacji przygotowawczej, projektów, a także nadzoru nad realizacją kontraktu obowiązuje 10% limit waloryzacyjny;
JAK DZIAŁA MECHANIZM WALORYZACJI
w skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).;
dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe);
mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych, tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów;
w przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania, w przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli od razu;
w zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy, zdarzały się też sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne, tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy;
jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem/spadkiem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę a zamawiającego;
przyjęto, że 50% wartości kontraktu podlega waloryzacji, takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Redakcja INFORLEX