Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 marca 2024 r., sygn. III SA/Gd 724/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska, Asesor WSA Maja Pietrasik (spr.), Protokolant: Sekretarz sądowy Dagmara Szymańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2024 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 18 września 2023 r. nr BP.501.198.2023.2250.GD11.458964 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 7 lipca 2022 r. na drodze krajowej S7 węzeł Cedry Małe dokonano kontroli zespołu pojazdów składającego się z: 3-osiowego ciągnika samochodowego marki SCANIA o numerze rejestracyjnym [...], 2-osiowej naczepy ciężarowej marki NOOTEBOOM o numerze rejestracyjnym [...] oraz 3-osiowej przyczepy ciężarowej marki NOOTEBOOM o numerze rejestracyjnym [...]. Zespołem pojazdów wykonywany był transport drogowy dwóch kontenerów 20-stopowych (oba zwierające skóry zwierzęce). Kierowca, M. Ś., realizował przewóz w oparciu o wypis nr [...] z zezwolenia nr [...] na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego rzeczy udzielonego przez Prezydenta Miasta Gdyni na rzecz firmy T. Sp. z o.o. sp. k. (zwanej dalej także "skarżącą", "stroną", "spółką"), z siedzibą pod adresem [...] ul. [...].
W związku z uzasadnionym przypuszczeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów kontrolowanego środka transportu wykonano pomiary nacisków osi oraz masy całkowitej w punkcie kontroli i ważenia pojazdów mieszczącym się przy obwodzie Utrzymania Dróg GDDKiA w miejscowości D. Kierowca wniósł o powtórne ważenie. W wyniku przeprowadzonego ważenia kontrolowanego środka transportu z ładunkiem (przyjmując korzystniejsze wyniki pierwszego ważenia) stwierdzono rzeczywistą masę całkowitą 8-osiowego zespołu pojazdów wynoszącą 64,25 tony, zatem przekraczającą wartość dopuszczalną tego parametru (40 ton) o wartość 24,25 tony, tj. o 60,66 %.