Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 września 2020 r., sygn. III SA/Gd 160/20
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędziowie: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.), Protokolant: Starszy Asystent Sędziego Robert Daduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2020 r. sprawy ze skargi B. F. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 lipca 2019 r., nr [...] [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, działając na podstawie art. 92a ust. 1 w związku z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 58 ze zm. - dalej jako "u.t.d.") oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli z dnia 21 maja 2019 r. nałożył na B. F. (zwanego również - "stroną") karę pieniężną w wysokości 1 000 zł, za naruszenie polegające na dopuszczeniu do wykonywania drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, którego - dopuszczalna masa całkowita została przekroczona - mniej niż 5%.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w dniu 21 maja 2019 r., około godz. 8:10 w G., na ulicy [...] został zatrzymany do kontroli drogowej zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego marki Mercedes-Benz o nr rej. [...] oraz naczepy marki Schmitz o nr rej. [...]. Wymienionym zespołem pojazdów kierował S. C., wykonując krajowy transport drogowy ziemi na trasie G.-D.. Przewóz był realizowany na podstawie wypisu nr 3 z zezwolenia nr [...] na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego rzeczy wystawionego dla przedsiębiorcy Firma Handlowo-Usługowa [...] B. F. W trakcie kontroli dokonano pomiaru mas i nacisków osi na punkcie kontrolno-wagowym przy [...], kierunek [...], wyposażonym we wnęki, o głębokości dostosowanej do wysokości użytych do pomiarów przenośnych wag do pomiarów dynamicznych typu [...]. Kierowca odmówił, podpisania protokołu kontroli nr [...]. Dokonano dwóch ważeń, które wykazały, że kontrolowany pojazd członowy był nie normatywny, po odjęciu możliwych błędów pomiarowych, masa rzeczywista pojazdu wynosiła 40,5 ton, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 0,5 tony i stanowi naruszenie określone w lp. 10.2.1. załącznika nr 3 do u.t.d.