Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 grudnia 2019 r., sygn. III SA/Po 584/19
Transport; Kara administracyjna
Dnia 17 grudnia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Szymon Widłak Sędziowie WSA Walentyna Długaszewska WSA Mirella Ławniczak (spr.) Protokolant: st.sekr.sąd. Agata Tyll-Szeligowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na decyzję Inspektor Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2019r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] grudnia 2018r. na autostradzie [...] punkt poboru opłat zatrzymano do kontroli autokar marki [...] o nr rejestr. [...], którym kierował S. S.. Kierowca realizował transport okazjonalny osób na trasie [...]. Kierowca nie posiadał przy sobie wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego osób. Okazał natomiast formularz przejazdu z którego wynikało, że jest tam wpisany inny kierowca. Ponadto stwierdzono naruszenie polegające na niezgłoszeniu organowi, który udzielił licencji zmiany danych, o których mowa w art. 7a i 8 ustawy o transporcie drogowym. Kierowca złożył pisemne wyjaśnienia, z których wynikało, że nie został zaopatrzony w odpis licencji, a wpisany w formularzu przejazdu inny kierowca miał wsiąść do autokaru kilkanaście kilometrów dalej.
Organ zawiadomił stronę o wszczęciu postępowania i poinformował o możliwości złożenia zastrzeżeń i wyjaśnień.
Strona złożyła takie pismo w dniu [...] stycznia 2019 roku. Podniosła w nim, że kierowca przed wyjazdem otrzymał prawidłowy wypis z licencji, ale z powodu niedopatrzenia nie zabrał go ze sobą. Nie poinformował również o tym fakcie przedsiębiorcy. W związku z powyższym przedsiębiorca wniósł o przesłuchanie kierowcy na te okoliczności. Odnośnie nieprawidłowego wypełnienia formularza wyjaśniono, że z uwagi na konieczność prawidłowego rozplanowania zadania przewozowego na wstępnym etapie podróży autobus prowadzony był przez S. S., a następnie miał dosiąść się w umówionym miejscu kierowca P. T.. Miało to stać się tuż za granicą. Pisanie w formularzu nazwiska kierowcy, który realizowałby jedynie krajowy odcinek drogi powodowałoby w przypadku kontroli służb granicznych uznanie formularza za nieprawidłowy. Również wpisanie dwóch kierowców mogło spotkać się z podważeniem dokumentu przez organy kontrolne innych państw. Stąd na formularzu wpisany był kierowca, który realizował międzynarodowy przewóz z przekroczeniem granicy Polski. Za całkowicie niezasadny przedsiębiorca uznał zarzut niezgłoszenia w formie pisemnej zmiany danych, o których mowa w art. 7a i 8 ustawy o transporcie drogowym.