Artykuł
Czynnik ludzki jako główna przyczyna wypadków przy pracy
Pracodawcy ciężko pracują, aby zapobiegać wypadkom przy pracy. O ile zazwyczaj nie mają problemu z wdrożeniem środków zapobiegających, gdy przyczyną wypadku są kwestie techniczne lub organizacyjne, o tyle wątpliwości, jakie kroki podjąć, pojawiają się, gdy przyczyną źródłową jest tzw. czynnik ludzki. Czy pracownik jest winny za każdy razem? Czy istnieją jakieś inne czynniki, które mogą przyczyniać się do niebezpiecznych działań pracowników? Czynnik ludzki to coś więcej, niż się wydaje. Rzucimy światło na tę kluczową kwestię i wskażemy najlepsze kroki, jakie należy podjąć, aby utworzyć bezpieczniejsze środowisko pracy.
Wstępne dane obejmujące okres od stycznia do września 2023 roku zgromadzone przez Główny Urząd Statystyczny wykazały, że liczba osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy w stosunku do tego samego okresu w roku 2022, wzrosła o 7,5%.
Podobnie jak w 2022 roku, główną przyczyną wypadków przy pracy było nieprawidłowe zachowanie się pracownika, które dotyczyło aż 40,7% wszystkich zdarzeń wypadkowych, pozostawiając daleko w tyle niewłaściwą organizację stanowiska pracy, wady techniczne wykorzystywanych narzędzi czy inne zdarzenia niezależne zarówno od pracownika, jak i od pracodawcy.
Wraz z rozwojem technologicznym zachowanie się pracownika w środowisku pracy nabiera coraz większego znaczenia dla kwestii bezpieczeństwa pracy pozostawiając na drugim planie kwestie związane z infrastrukturą techniczną i organizacyjną. Jasne stało się, że bezpieczeństwo pracy zależy nie tyle od nowoczesnych technologii stosowanych w zakładzie pracy, ile raczej od posługujących się nią pracowników.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right