Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 marca 2024 r., sygn. III SA/Kr 1770/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski Sędziowie Sędzia WSA Jakub Makuch Asesor WSA Magdalena Gawlikowska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 14 marca 2024 roku sprawy ze skargi B. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 2 października 2023 r., nr SKO.ŚR/4111/419/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz B. J. 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Skarżąca B. J. (dalej: skarżąca) wniosła o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką J. J., ur. w 1929 r., legitymującą się orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS o niezdolności do samodzielnej egzystencji od 31 stycznia 2003 r.

Burmistrz Miasta i Gminy Skała decyzją z 18 listopada 2021r. nr ŚR.5211.1.16.2021 odmówił skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia. Po rozpatrzeniu odwołania skarżącej od ww. decyzji, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie decyzją z 31 stycznia 2022 r., Nr SKO.ŚR/4111/1795/2021 utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. Na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie skarżąca złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 8 września 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 479/22 uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu ww. wyroku Sąd wskazał min., że przy ponownie prowadzonym postępowaniu organy uwzględnią, że treść art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych - w tej części, w której Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności tego przepisu z Konstytucją RP - nie stoi na przeszkodzie przyznaniu świadczenia pielęgnacyjnego. Nadto, w kontekście zbadania istnienia związku przyczynowego pomiędzy zaprzestaniem lub niepodejmowaniem zatrudnienia przez skarżąca, a sprawowaniem opieki nad matką, zalecono dokładne ustalenie stanu faktycznego sprawy odnośnie rodzaju i charakteru czynności opiekuńczych wykonywanych przez skarżącą względem matki. Zalecono też ponownie przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, w ramach którego uwaga pracownika socjalnego winna zostać skierowana na ustalenie zakresu, skali charakteru czynności opiekuńczych skarżącej, przy uwzględnieniu i ustaleniu rzeczywistych potrzeb opiekuńczych osoby podlegającej opiece, a wynikających z jej schorzeń, jak też z wszelkich uwarunkowań zdrowotnych. Sąd wskazał też na potrzebę pozyskania do akt dodatkowych dokumentów, np. historii choroby matki skarżącej oraz ustalenia okoliczności, w jakich nastąpiło zaprzestanie pracy przez skarżącą i odniesienia tych ustaleń, w tym daty zaprzestania pracy, do stanu zdrowia niepełnosprawnej i potrzeb opiekuńczych tej osoby. Za celowe uznano ustalenie sytuacji rodzinnej skarżącej i ocenę jak stwierdzona sytuacja rodzinna wpływa na możliwość przyznania żądanego świadczenia pielęgnacyjnego, w kontekście związku przyczynowego jaki musi wystąpić między sprawowaniem opieki, a rezygnacją z pracy. Zalecono też zbadanie okoliczności uzyskiwania przez skarżąca dochodów z gospodarstwa rolnego (k. 22) i opłacania składek emerytalno-rentowych w KRUS (k. 10, k. 20) w kontekście spełnienia przesłanki rezygnacji z zatrudnienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00