Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.64.2024.2.RG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z inwestycją.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 stycznia 2024 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z:
-Zakresem A Inwestycji pn. „…”,
-Zakresem B Inwestycji pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2024 r. (data wpływu 25 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m. in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody , sprawy edukacji publicznej oraz zadania w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
W latach 2024-2025 Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. „...” (dalej: Inwestycja, Zadanie). Planowany termin zakończenia Inwestycji w zakresie termomodernizacji budynku szkoły w ... to marzec 2025 r. a w zakresie termomodernizacji budynku użyteczności publicznej przy ul. ... w ... - grudzień 2025 r.
Celem Inwestycji jest podniesienie wydajności energetycznej budynku Zespołu Szkół ... oraz stanowiącego własność Gminy budynku użyteczności publicznej przy ul. ... w .... Ekonomicznym skutkiem Inwestycji będzie zmniejszenie bieżących wydatków Gminy związanych z ogrzaniem ww. budynków przy ograniczeniu zużycia energii cieplnej i niskiej emisji gazów do atmosfery co stanowi korzyść ekologiczną.
W ramach Inwestycji planowane jest wykonanie następujących prac:
1.w zakresie budynku Zespołu Szkół w ... (dalej: Zakres A Inwestycji): (...)
2.w zakresie budynku użyteczności publicznej przy ul. ... w ... (dalej: Zakres B Inwestycji): (...)
Inwestycję tę Gmina zamierza zrealizować przy udziale dofinansowania w formie pożyczki i dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... (dalej: WFOŚiGW). Do wniosku o dofinansowanie w ramach WFOŚiGW Gmina zobowiązana jest załączyć interpretację indywidualną określającą zakres prawa Gminy do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.
Budynek szkoły w ..., będący przedmiotem Zakresu A Inwestycji, jest przez Gminę poprzez jej jednostkę budżetową (scentralizowaną dla celów VAT z Gminą) - Zespół Szkół w ... wykorzystywany na cele statutowej działalności jednostki w zakresie edukacji publicznej. W budynku tym mieści się sala gimnastyczna, z której poza godzinami lekcyjnymi, nieodpłatnie korzystają również kluby sportowe na cele organizacji treningów i turniejów sportowych.
Gmina poprzez swą jednostkę nie wykorzystuje budynku szkoły do wykonywania jakichkolwiek czynności odpłatnych, z tytułu których Gmina poprzez Zespół Szkół zobowiązana byłaby rozliczać VAT należny. W szczególności Gmina (w tym Zespół Szkół) nie wynajmuje odpłatnie powierzchni w tym budynku, nie udostępnia odpłatnie znajdujących się w nim sal lekcyjnych czy też sali gimnastycznej.
W związku z brakiem wykorzystania przedmiotowego budynku (nawet częściowo) do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z jego utrzymaniem i funkcjonowaniem.
Gmina nie przewiduje również zmiany sposobu użytkowania tego budynku w kolejnych latach, po zakończeniu Zadania. W szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży czy wydzierżawienia tego budynku, jak również nie zamierza odpłatnie udostępniać znajdujących się w nim pomieszczeń. Budynek ten nadal będzie stanowił siedzibę Zespołu Szkół i będzie służył wyłącznie działalności statutowej tej jednostki, niepodlegajacej opodatkowaniu VAT, a ewentualne korzystanie ze znajdującej się w tym budynku sali gimnastycznej przez kluby sportowe będzie nadal nieodpłatne.
Budynek użyteczności publicznej przy ul. ... w ..., będący przedmiotem Zakresu B Inwestycji to budynek po byłym przedszkolu gminnym, który obecnie nie jest przez Gminę wykorzystywany. Niemniej jednak, po zakończeniu Inwestycji Gmina planuje przeznaczyć ten budynek na świetlicę wiejską. Zgodnie z zamiarem Gminy, powstała świetlica wiejska będzie wyłącznie nieodpłatnie udostępniana korzystającym, w szczególności na potrzeby organizacji spotkań gminnych i integracji społeczności lokalnej. Gmina nie będzie pobierała odpłatności również od korzystających z tego obiektu mieszkańców z tytułu ewentualnego udostępnienia im świetlicy wiejskiej na cele organizacji imprez okolicznościowych.
Gmina nie przewiduje również zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego budynku po zakończeniu Zadania, w szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży zmodernizowanego budynku czy odpłatnego udostępnienia części lub całości tego budynku w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W budynku tym będzie mieściła się oddział się wyłącznie ww. świetlica wiejska.
W związku z realizacją Zakresu A i B Zadania Gmina będzie ponosić wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Wydatki te będą stanowiły wydatki na ulepszenie nieruchomości.
Dotychczas Gmina nie poniosła wydatków związanych z realizacją Inwestycji (nie otrzymała jeszcze faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji).
Zdaniem Gminy, wydatki poniesione przez nią na realizację Inwestycji - zarówno Zakresu A jak i Zakresu B Inwestycji - będą związane wyłącznie z działalnością, którą Gmina traktuje jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i nie będą służyły Gminie do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu odpowiedzieli Państwo:
1.Pytanie Organu: Czy w ramach realizacji inwestycji pn. „...” zostaną zakupione i zamontowane instalacje fotowoltaiczne na ww. budynkach?
Odpowiedź Gminy: Tak.
W zakresie A Inwestycji (budynku szkoły w ...):
2.Pytanie Organu: Gdzie będzie montowana instalacja fotowoltaiczna (na budynku/poza budynkiem)?
Odpowiedź Gminy: Na budynku dachu.
3.Pytanie Organu: Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27 a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?
Odpowiedź Gminy: Tak.
4.Pytanie Organu: Czy ww. instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź Gminy: Tak.
5.Pytanie Organu: Czy została/ będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym?
Odpowiedź Gminy: Tak.
6.Pytanie Organu: Jakie zostaną określone z przedsiębiorstwem energetycznym zasady rozliczania wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
Odpowiedź Gminy: Ponoszone koszty energii pobranej z sieci energetycznej, pomniejszone o koszt energii wprowadzonej do sieci po potrąceniu kosztów przesyłu.
7.Pytanie Organu: Czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią z instalacji fotowoltaicznej?
Odpowiedź Gminy: Nie, zaplanowana ilość produkowanej energii przez instalację PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektu tj. źródła ciepła w postaci pomp ciepła (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży).
8.Pytanie Organu: Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej, będą korzystali Państwo z rozliczenia:
a)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? lub
b)wartość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź Gminy:
a)tak
b)nie
9.Pytanie Organu: Czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odpowiedź Gminy: Nie
10.Pytanie Organu: Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa za pośrednictwem jednostki budżetowej tj. Zespołu Szkół w ... instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanej inwestycji, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności).
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności)?
Odpowiedź Gminy: Odpowiedź c) zdaniem Gminy instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania tego budynku w kolejnych latach, po zakończeniu Zadania. Gmina nie zamierza dokonać wydzierżawienia tego budynku, jak również nie zamierza odpłatnie udostępniać znajdujących się w nim pomieszczeń. Budynek ten nadal będzie stanowił siedzibę Zespołu Szkół i będzie służył wyłącznie działalności statutowej tej jednostki, niepodlegającej opodatkowaniu VAT, a ewentualne korzystanie ze znajdującej się w tym budynku sali gimnastycznej przez kluby sportowe będzie nadal nieodpłatne.
W związku z brakiem wykorzystania przedmiotowego budynku (nawet częściowo) do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z jego utrzymaniem i funkcjonowaniem.
11.Pytanie Organu: W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa za pośrednictwem ww. jednostki organizacyjnej wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź Gminy: Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej - do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
12.Pytanie Organu: W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa za pośrednictwem ww. jednostki organizacyjnej wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają/będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odpowiedź Gminy: Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej - do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
13.Pytanie Organu: Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeśli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Odpowiedź Gminy:
a)Będzie można wykorzystać nadwyżkę wyprodukowanej, w danym okresie rozliczeniowym, energii w kolejnych okresach rozliczeniowych (jednak generalnie, dobór wielkości instalacji PV w stosunku do ilości zużywanej energii przez pompy ciepła, eliminuje taką sytuację),
b) nie dotyczy.
W zakresie B Inwestycji (budynku użyteczności publicznej przy ul. ...):
14.Pytanie Organu: Gdzie będzie montowana instalacja fotowoltaiczna (na budynku/poza budynkiem)?
Odpowiedź Gminy: Na dachu budynku.
15.Pytanie Organu: Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27 a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?
Odpowiedź Gminy: Tak.
16.Pytanie Organu: Czy ww. instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art.2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź Gminy: Tak.
17.Pytanie Organu: Czy została zawarta/ będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym?
Odpowiedź Gminy: Tak.
18.Pytanie Organu: Jakie zostaną określone z przedsiębiorstwem energetycznym zasady rozliczania wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
Odpowiedź Gminy: Ponoszone koszty energii pobranej z sieci energetycznej, pomniejszone o koszt energii wprowadzonej do sieci po potrąceniu kosztów przesyłu.
19.Pytanie Organu: Czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Odpowiedź miny: Nie; zaplanowana ilość produkowanej energii przez instalację PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektu tj. źródła ciepła w postaci pomp ciepła (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży).
20.Pytanie Organu: Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej, będą Państwo korzystali z rozliczenia :
a)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? lub
b)wartość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź Gminy:
a)tak,
b)nie.
21.Pytanie Organu: Czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odpowiedź Gminy: Nie
22.Pytanie Organu: Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwo instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanej inwestycji, o której mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie ty czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności)?
Odpowiedź Gminy: Odpowiedź c) zdaniem Gminy instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego budynku po zakończeniu Zadania, w szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży zmodernizowanego budynku czy odpłatnego udostępnienia części lub całości tego budynku w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W budynku tym będzie mieściła się wyłącznie świetlica wiejska, w celu spotkań społeczności lokalnej nieodpłatnie.
W związku z brakiem wykorzystania przedmiotowego budynku (nawet częściowo) do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z jego utrzymaniem i funkcjonowaniem.
23.Pytanie Organu: W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź Gminy: Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej – do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. Ustawy o podatku od towarów i usług.
24.Pytanie Organu: W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwo wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają/będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odpowiedź Gminy: Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej – do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. Ustawy o podatku od towarów i usług.
25.Pytanie Organu: Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeśli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Odpowiedź Gminy:
a)będzie można wykorzystać nadwyżkę wyprodukowanej, w danym okresie rozliczeniowym, energii w kolejnych okresach rozliczeniowych (jednak generalnie, dobór wielkości instalacji PV w stosunku do ilości zużywanej energii przez pompy ciepła, eliminuje taką sytuację).
b)nie dotyczy.
Pytanie
1.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zakresu A Inwestycji?
2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zakresu B Inwestycji?
Pytanie 1 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.
Pytanie 2 dotyczy drugiego zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
1.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zakresu A Inwestycji.
2.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zakresu B Inwestycji.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
-wydatek musi zostać poniesiony przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT,
-wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
-nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) i jednocześnie nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż w ramach realizacji Inwestycji poniesie ona wydatki na termomodernizację budynków, które nie są i nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania odpłatnych, czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym, w opinii Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków jakie zostaną poniesione na Inwestycję, związanych z zarówno z realizacją Zakresu A jak i Zakresu B Zadania.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.262.2023.1.BS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) wskazał „jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak Państwo wskazali, planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedaż opodatkowaną, nie będą Państwo pobierali opłat z powstałej infrastruktury, ani też nie będą Państwo osiągali z tego tytułu żadnych innych dochodów. Realizacja niniejszego projektu charakteryzuje się ogólnodostępnością i brakiem komercyjnego charakteru.”
Podobne stanowisko Dyrektor KIS wyraził w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.238.2023.1.RMA, wskazując, iż „zadanie realizowane jest w budynku, w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza, tylko statutowa wynikająca z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkoła nie wynajmuje sal lekcyjnych oraz nie posiada mieszkań przeznaczonych na wynajem dla nauczycieli. W związku z powyższym nie generuje przychodów mających wpływ na wystąpienie sprzedaży opodatkowanej.
Tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących termodernizacji budynku Szkolno-Przedszkolnego”.
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lutego 2020 r. o sygn. 0114-KDIP4-3.4012.80.2020.1.EK, Dyrektor KIS stwierdził, iż „w sytuacji braku czynności opodatkowanych (brak wynajmu sali gimnastycznej) Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dotyczących termomodernizacji Szkoły, gdyż w tej sytuacji nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. ”
W związku z powyższym, jako że budynek Zespołu Szkół w ..., będący przedmiotem Zakresu A Inwestycji oraz budynek użyteczności publicznej przy ul. ... w ..., będący przedmiotem Zakresu B Inwestycji, nie służą i nie będą służyły Gminie w żadnym stopniu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w ocenie Gminy, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zakresu A i Zakresu B Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zauważyć należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.), zwana dalej ustawą o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
3) wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;
W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
1)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;
2)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:
1)prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:
a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,
b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;
3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:
a)wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,
b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, zgłoszonej przez podmioty odpowiedzialne za bilansowanie handlowe tej instalacji odnawialnego źródła energii i sprzedawcy energii prosumenta wirtualnego energii elektrycznej, do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w ramach bilansowania handlowego, o którym mowa w ustawie - Prawo energetyczne. Ilość energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii ustala się jako iloczyn:
-udziału prosumenta wirtualnego energiiodnawialnej w wytwarzaniu energiiodnawialnej w instalacji odnawialnegoźródła energii, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1, oraz
-ilości energii elektrycznej określonej dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t) jako energia planowana do wprowadzenia do sieci z tej instalacji odnawialnego źródła energii – w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają różny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe, albo
-ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej z tej instalacji odnawialnego źródła energii, w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają ten sam podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe i sprzedawca energii wyrazi zgodę na taki sposób ustalania ilości energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a - 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1) sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2) zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm.).
W myśl art. 4 ust. 10a ustawy o OZE:
W zakresie pobranej energii elektrycznej podlegającej rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, nie stosuje się obowiązków, o których mowa w:
1)art. 52 ust. 1;
2)art. 10 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166).
Natomiast art. 4 ust. 11 pkt 1 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku gdy:
prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4.
Zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Należy zauważyć, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2018 r., poz. 1276). Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.
W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:
„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo zrealizować inwestycję pn. „…”. Celem Inwestycji jest podniesienie wydajności energetycznej budynku Zespołu Szkół … oraz stanowiącego własność Gminy budynku użyteczności publicznej przy ul. … w …. W związku z realizacją Zakresu A i B Zadania Gmina będzie ponosić wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT.
-W Zakresie A Inwestycji - budynku Zespołu Szkół w ... - planowane jest wykonanie: docieplenia ścian zewnętrznych (stara szkoła, dobudowana szkoła, zaplecze i sala gimnastyczna z łącznikiem), docieplenie ścian zewnętrznych facjat dobudowanej szkoły, docieplenie stropu poddasza starej szkoły, docieplenie stropodachu pełnego łącznika pomiędzy budynkami szkolnymi, docieplenie stropodachu wentylowanego szkoły dobudowanej, docieplenie stropodachu wentylowanego zaplecza sali gimnastycznej wraz z łącznikiem, docieplenie dachu sali gimnastycznej, docieplenie dachu dobudowanej szkoły, wymiana stolarki okiennej, wymiana stolarki drzwiowej, modernizacja wewnętrznej instalacji c.o. w obiekcie, modernizacja wewnętrznej instalacji c.w.u. w obiekcie, modernizacji źródła ciepła w obiekcie na cele c.o. grzejnikowej (pompa ciepła powietrze-woda wspomagana instalacją PV, szczytowo kocioł olejowy), ogrzewania powietrznego sali gimnastycznej i części zaplecza (pompa ciepła powietrze-woda wspomagana instalacją PV, szczytowo kocioł olejowy) i c.w.u. (pompa ciepła powietrze-woda wspomagana instalacją PV). W odniesieniu do instalacji fotowoltaicznych wykonanych w Zakresie A Inwestycji, będą Państwo korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii. W uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu - czy została/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym – odpowiedzieli Państwo „tak”. Nie będą Państwo otrzymywać wynagrodzenia w związku z wyprodukowaną energią z instalacji fotowoltaicznych. Zaplanowana ilość produkowanej energii przez instalacje PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektu tj. źródła ciepła w postaci pomp ciepła (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży). Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowy budynek nie jest wykorzystywany nawet częściowo do czynności opodatkowanych VAT. Gmina nie przewiduje również zmiany sposobu użytkowania tego budynku w kolejnych latach, po zakończeniu Zadania budynek ten nadal będzie stanowił siedzibę Zespołu Szkół i będzie służył wyłącznie działalności statutowej tej jednostki, niepodlegającej opodatkowaniu VAT, a ewentualne korzystanie ze znajdującej się w tym budynku sali gimnastycznej przez kluby sportowe będzie nadal nieodpłatne.
-W Zakresie B Inwestycji - budynku użyteczności publicznej przy ul. ... w ... planowane jest wykonanie docieplenia części ścian zewnętrznych, docieplenie ścian poddasza, docieplenie stropu poddasza, ocieplenie podłóg na gruncie, wymiana stolarki okiennej, wymiana stolarki drzwiowej, wykonanie wewnętrznej instalacji c.w.u w budynku, modernizacja wewnętrznej instalacji c.o. w budynku, wykonanie pompy ciepła wspomaganej instalacją PV o mocy 17 kW. W odniesieniu do instalacji fotowoltaicznej wykonanej w Zakresie B Inwestycji, będą Państwo korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii. W uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu - czy została/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym – odpowiedzieli Państwo „tak”. Nie będą Państwo otrzymywać wynagrodzenia w związku z wyprodukowaną energią z instalacji fotowoltaicznych. Zaplanowana ilość produkowanej energii przez instalacje PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektu tj. źródła ciepła w postaci pomp ciepła (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży). Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jest to budynek po byłym przedszkolu gminnym, który obecnie nie jest przez Gminę wykorzystywany. Po zakończeniu Inwestycji Gmina planuje przeznaczyć ten budynek na świetlicę wiejską, która będzie wyłącznie nieodpłatnie udostępniana korzystającym. Gmina nie przewiduje również zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego budynku po zakończeniu Zadania, w szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży zmodernizowanego budynku czy odpłatnego udostępnienia części lub całości tego budynku w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W budynku tym będzie mieściła się wyłącznie świetlica wiejska w celu spotkań społeczności lokalnej nieodpłatnie.
Zdaniem Gminy, wydatki poniesione przez nią na realizację Inwestycji - zarówno Zakresu A jak i Zakresu B Inwestycji - będą związane wyłącznie z działalnością, którą Gmina traktuje jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i nie będą służyły Gminie do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wobec powyższego należy raz jeszcze podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie.
Tym samym, opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie co do zasady energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. Przy czym, wobec funkcjonującego na gruncie ustawy o odnawialnych źródłach energii systemu, o którym mowa w ww. art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii tzw. „net meteringu” należy uznać, że opodatkowaniu podlegać będzie w takim przypadku nadwyżka energii elektrycznej wprowadzonej przez producenta do sieci, nad energią przez niego z sieci pobraną.
Natomiast w przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się takich czynności za opodatkowane VAT.
W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy, w przypadku rozliczenia energii w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii („net metering”), w sytuacji, gdy Państwo za nadwyżki energii elektrycznej wprowadzanej do sieci nie będą otrzymywali wynagrodzenia i nadwyżki te w okresie 12 miesięcy (365 dni) od wprowadzenia jej do sieci przepadną, a wyprodukowana energia przez instalacje PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne ww. obiektów, wskazać należy, że wprowadzanie energii elektrycznej do sieci w ramach ww. instalacji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe uregulowania podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w Zakresie A i Zakresie B Inwestycji pn. „…” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji Zakresu A i Zakresu B opisanej we wniosku Inwestycji. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z:
-Zakresem A Inwestycji pn. „…”,
-Zakresem B Inwestycji pn. „…”,
ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w wyniku realizacji ww. Inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym stanowisko Państwa uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację oparto o okoliczności podane przez Państwa w opisie sprawy, że w odniesieniu do instalacji fotowoltaicznych w Zakresie A Inwestycji oraz w Zakresie B Inwestycji Gmina będzie korzystała z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz że wydatki poniesione przez nią na realizację Inwestycji - zarówno Zakresu A jak i Zakresu B Inwestycji - będą związane wyłącznie z działalnością, którą Gmina traktuje jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i nie będą służyły Gminie do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako ”PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right