Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.67.2024.1.KL

Możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki) przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki) przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (…) w zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią rzeczy używane (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez portale internetowe (…), bądź bezpośrednio – zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Towary będące przedmiotem zakupu (i dalszej odsprzedaży) stanowią towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym: „przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112)”.

Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób będą podlegać dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo Wnioskodawca nie ma możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), Wnioskodawca nie będzie w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. W konsekwencji, mając na uwadze, iż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej/niebędące podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej – nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, Wnioskodawca nie będzie w stanie uzyskać dokumentów na zakup towarów, a także nie uzyska danych sprzedawcy.

W celu rzetelnego prowadzenia księgi, Wnioskodawca zmierza dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie opis przedmiotu zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku, sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Wnioskodawcę: korespondencji ze sprzedającym, potwierdzenia dokonania płatności, a – w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – również ogłoszenia sprzedaży zawierającego opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu.

W związku z planowaną rejestracją jako podatnika podatku od towarów i usług, wnosi Pan o wydanie wiążącej informacji stawkowej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, w ramach procedury VAT-marża.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2023.1570 t. j. z późn. zm., zwanej dalej „ustawą o VAT”): „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)”.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT: „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112)”.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy o VAT: „W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku”.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT: „Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7”.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT: „Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika”.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT: „Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art.113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach”.

Artykuł 120 ustawy o VAT przewiduje odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi. Ten sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku, przy nabyciu nie wystąpi podatek do odliczenia. Z kolei przy sprzedaży tych przedmiotów, podstawą opodatkowania byłaby cała cena sprzedaży.

Przepisy ustawy o VAT (w tym szeroko przytoczone powyżej) przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Wskazać należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych personalnych osób fizycznych (nie podatników podatku VAT). Gdyby ustawodawca warunkował możliwość stosowania procedury VAT-marża od udokumentowania zakupów od osób fizycznych, wskazałby to wyraźnie w treści art. 120 ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach. Wystarczające powinno być zatem prowadzenie ewidencji zakupu nabywanych towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie której możliwe będzie określenie kwoty marży.

Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlenia w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Ustawa ta wymienia bowiem 5 stanów faktycznych (źródeł zakupu) towarów od podmiotów, od których zakup uprawnia do zastosowania procedury szczególnej opodatkowania.

W tym kontekście zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT), stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT-marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT). W konsekwencji, jedynie pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu.

W związku z powyższym, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, wystarczające powinno być dokumentowanie zakupów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne mogą nie zawierać danych personalnych sprzedającego, a wystarczające powinno być zapewnienie: opisu przedmiotu zakupu, kwoty zakupu, daty zakupu, miejsca zakupu, opisu stanu fizycznego towaru.

Powyższe, w zależności od przypadku, sporządzane powinno być na podstawie posiadanej przez Wnioskodawcę: korespondencji ze sprzedającym, potwierdzenia dokonania płatności, a – w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – ogłoszenia sprzedaży zawierającego opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu.

Podsumowując, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, brak możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, nie stoi na przeszkodzie możliwości skorzystania z procedury szczególnej i opodatkowania sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży. Dokumentowanie zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, będzie uprawniało Wnioskodawcę do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych, w tym:

-interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.362.2023.1.AMA),

-interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.466.2023.2.PRM).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią rzeczy używane (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki). W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez portale internetowe (…), bądź bezpośrednio – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Towary będące przedmiotem zakupu (i dalszej odsprzedaży) stanowią towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym: „przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112)”. Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób będą podlegać dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo Wnioskodawca nie ma możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), w zdecydowanej większości przypadków nie będzie Pan posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. W konsekwencji, mając na uwadze, iż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej/niebędące podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej – nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, nie będzie Pan w stanie uzyskać dokumentów na zakup towarów, a także nie uzyska danych sprzedawcy. W celu rzetelnego prowadzenia księgi, zmierza Pan dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie opis przedmiotu: zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku, sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Pana korespondencji ze sprzedającym, potwierdzenia dokonania płatności, a – w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – również ogłoszenia sprzedaży zawierającego opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, będzie Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, nabywa Pan towary używane spełniające definicję towarów używanych według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Towary zakupione od osób fizycznych będą podlegały dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Wskazać należy, że skoro zamierza Pan nabywać używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to oznacza, że będzie Pan nabywał ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego, co stanowi zapłatę. Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.

Jak Pan wskazał, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, zmierza Pan dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo Wnioskodawca nie ma możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych, w zdecydowanej większości przypadków nie będzie Pan posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. Sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie opis przedmiotu zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku, sporządzane będą na podstawie posiadanej korespondencji ze sprzedającym, potwierdzenia dokonania płatności, a – w przypadku zakupu poprzez portale internetowe – również ogłoszenia sprzedaży zawierającego opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu.

Wobec powyższego, skoro będzie Pan prowadził ewidencję zakupu nabywanych towarów od osób fizycznych, to będzie Pan mógł określić kwotę marży. Tym samym, do sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży, będzie Pan mógł stosować procedurę VAT-marża.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży towarów używanych (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki), stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy w celu ich dalszej odsprzedaży oraz znając cenę nabycia używanych towarów, będzie miał Pan prawo do zastosowania szczególnej procedury zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Podsumowując, w przypadku nabycia przez Pana towarów używanych (markowa odzież i akcesoria odzieżowe, w tym torebki) od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Pana dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, będzie Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy wskazać, że Pana sformułowanie zawarte w opisie sprawy „(…) wnoszę o wydanie wiążącej informacji stawkowej interpretacji indywidualnej (…)”, z uwagi na to, że wniosek dotyczy sprzedaży towarów używanych na zasadach procedury VAT-marża, uznano za oczywistą omyłkę pisarską.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00