Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.362.2023.1.AMA

Możliwość zastosowania szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży używanych urządzeń audiowizualnych, których nabycie udokumentowane zostanie dowodami wewnętrznymi bez danych personalnych sprzedających (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży używanych urządzeń audiowizualnych, których nabycie udokumentowane zostanie dowodami wewnętrznymi bez danych personalnych sprzedających (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Niniejszym wnosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, w ramach procedury VAT marża.

Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym do transakcji wewnątrzwspólnotowych). Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej używanego sprzętu audiowizualnego.

Ww. zakupy dokonuje Pan zarówno na terenie kraju, jak i na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Zakupy te dokonywane są między innymi przez giełdy, folamarki. Zakup w każdym wskazanym przypadku następuje od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazany powyżej sprzęt audiowizualny stanowi towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 uptu - przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób podlegają dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo nie ma Pan możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), nie będzie Pan w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby.

Zamierza Pan zakupy od osób fizycznych, o których mowa we wniosku, udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Pan, Pana pracownicy lub osoby działające na Pana zlecenie, nabywając wskazane rzeczy, spisywać będą dokładnie następujące dane:

  • co jest przedmiotem zakupu,
  • kwotę zakupu,
  • datę zakupu,
  • miejsce zakupu,
  • opis stanu fizycznego towaru.

Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego. Zakupiony sprzęt audiowizualny będzie Pan sprzedawał w stanie w jakim go Pan nabył lub po dokonaniu naprawy (w tym refabrykacji/renowacji/odnowieniu).

Zakupione używane urządzenia audiowizualne, nawet po refabrykacji/renowacji/odnowieniu nie są i nie będą sprzedawane jako przedmioty fabrycznie nowe, wskazał Pan bowiem, że sam fakt ich refabrykacji (a więc naprawy połączonej z estetycznym odnowieniem) nie przywraca im waloru towaru nieużywanego.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, braku możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, zgodne z prawem będzie zastosowanie procedury szczególnej i opodatkowanie sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z powyższym opisem, w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem Pana, możliwe będzie dokonywanie sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, których nabycie będzie dokumentowane w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług marży.

W przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, brak możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, nie stoi na przeszkodzie możliwości skorzystania z procedury szczególnej i opodatkowania sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży.

Artykuł 120 uptu przewiduje odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi. Ten sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu nie wystąpi podatek do odliczenia. Z kolei przy sprzedaży tych przedmiotów, podstawą opodatkowania byłaby cała cena sprzedaży.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 uptu, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast wedle art. 20 ust. 10 pkt 1 uptu, opodatkowanie marży stosuje się między innymi do dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osoby fizycznej (osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej) niebędącej podatnikiem, o który mowa w art. 15 lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Sprzęty audiowizualne, których zakupu dokonywać Pan będzie, spełniać będą warunek zakwalifikowania ich do towarów używanych, gdyż będą to rzeczy ruchome, które choć raz były użyte przez pierwszego właściciela, i nie należą do towarów fabrycznie nowych. Jako towary używane, nadają się do dalszego wielokrotnego użycia. Będzie Pan dokonywał zakupu ww. przedmiotów od osób fizycznych, które nie wystawiają żadnych dokumentów sprzedaży, z uwagi na jednostkowość i sporadyczność takich transakcji.

Wskazać należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 uptu nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych personalnych osób fizycznych (nie podatników podatku VAT). Gdyby ustawodawca warunkował możliwość stosowania procedury VAT marża od udokumentowania zakupów od osób fizycznych, wskazałby to wyraźnie w treści art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług.

Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlania w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy. Ustawa wymienia bowiem 5 stanów faktycznych (źródeł zakupu) towarów od podmiotów, od których zakup uprawnia do zastosowania procedury szczególnej opodatkowania. W tym kontekście zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 120 ust. 10 pkt 5 uptu), stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy). Zdaniem Pana, pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu.

W Pana opinii, stanowisko zbliżone do Pana stanowiska, zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej w następujących interpretacjach indywidualnych:

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak stanowi art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy m.in. towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze VAT-marży ważne jest – oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą – także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, nabywa Pan sprzęt audiowizualny zarówno na terenie kraju, jak i na terenie innych krajów Unii Europejskiej, w każdym wskazanym przypadku od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób podlegają dalszej odsprzedaży jako towary handlowe, w stanie w jakim je Pan nabył lub po dokonaniu naprawy (w tym refabrykacji/renowacji/odnowieniu). Zakupione używane urządzenia audiowizualne, nawet po refabrykacji/renowacji/odnowieniu nie są i nie będą sprzedawane jako przedmioty fabrycznie nowe, a sam fakt ich refabrykacji (a więc naprawy połączonej z estetycznym odnowieniem) nie przywraca im waloru towaru nieużywanego. Oferowany przez Pana sprzęt audiowizualny spełnia więc definicję towaru używanego, zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania procedury szczególnej i opodatkowania w systemie VAT-marża sprzedaży używanych towarów, nabywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, gdy brak jest możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych.

Odnosząc się do Pana wątpliwości w oparciu o wskazane powyżej przepisy prawa, należy zaznaczyć, że szczególna procedura opodatkowania dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Zatem, aby móc określić, czy może Pan sprzedawać towary używane z zastosowaniem procedury VAT marża, trzeba zbadać m.in. czy przy ich nabyciu przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z okoliczności sprawy nabywa Pan towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT według dwóch schematów, tj. od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie kraju oraz od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie innych krajów Unii Europejskiej.

W pierwszym przypadku, czyli w sytuacji gdy nabywa Pan towary używane na terytorium kraju, należy uznać, że spełnione są warunki do zastosowania przez Pana procedury VAT-marża przy sprzedaży tych towarów. Nabywa Pan bowiem towary używane spełniające definicję towarów używanych zgodnie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Towary te są zakupione przez Pana do dalszej odsprzedaży. Ponadto, nabywa Pan używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co oznacza, że nabywa Pan ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Natomiast w stosunku do towarów używanych nabywanych przez Pana na terenie innych krajów Unii Europejskiej, wskazać należy co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Jednocześnie, jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W tym miejscu podkreślić należy, że towary używane są przez Pana nabywane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej.

Zatem z uwagi na brzmienie art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie tych towarów z terenu UE do Polski nie będzie, po Pana stronie stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie z uwagi na okoliczność, że towary używane, spełniające definicję towarów używanych wskazaną w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabywa Pan od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, z przeznaczeniem do dalszej jego odsprzedaży, to również w drugim przypadku (tj. nabycia tych towarów na terenie innych krajów Unii Europejskiej) zostanie spełniony warunek wynikający z 120 ust. 10 pkt 1 ustawy. Zatem sprzedaż także tych towarów może być opodatkowana według procedury VAT-marża.

Ponadto, zauważyć należy, że od podatnika, który chce i ma możliwość stosować szczególną procedurę opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającą na opodatkowaniu marży, wymagane jest prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, stanowiącej różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nie będzie Pan w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów dotyczących nabycia towarów używanych, sporządzonych i podpisanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zamierza Pan takie zakupy od osób fizycznych, udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Pan, Pana pracownicy lub osoby działające na Pana zlecenie, nabywając wskazane rzeczy, spisywać będą dokładnie dane tj.: przedmiot zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego.

Wobec powyższego, będzie Pan prowadził ewidencję zakupu towarów używanych, nabywanych od osób fizycznych, na których nie ciąży obowiązek wystawienia dokumentów sprzedaży. Z ewidencji tej będzie Pan mógł określić kwotę marży, bez względu na brak danych personalnych osób, od których Pan te towary używane nabył.

Tym samym, w przypadku sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży (czyli niebędących podatnikiem w rozumieniu ustawy, jak również niebędących podatnikiem podatku od wartości dodanej), których nabycie będzie dokumentowane opisanymi dowodami wewnętrznymi, może Pan ustalić podstawę opodatkowania (marżę) tych towarów używanych, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 4 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dokonując sprzedaży używanego sprzętu audiowizualnego, stanowiącego towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytego od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, w celu jego dalszej odsprzedaży, którego nabycie będzie udokumentowane ww. dowodami wewnętrznymi, będzie Pan miał prawo do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (tzw. procedury VAT-marża), określonej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym kwestia wskazana w Pana własnym stanowisku tj. kwestia dokumentowania nabycia towarów używanych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00