Postanowienie NSA z dnia 12 września 2023 r., sygn. II GZ 314/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński po rozpoznaniu w dniu 12 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia A. Polska Sp. z o.o. w G. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 212/23 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi A. Polska Sp. z o.o. w G. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] listopada 2022 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłat postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 11 maja 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 212/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odmówił wstrzymania wykonania objętej skargą A. Sp. z o.o. w G. (skarżąca/spółka) decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] listopada 2022 r. w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłat.
Sąd I instancji, wskazując na art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.), stwierdził, że we wniosku skarżącej brak jest szerszego uzasadnienia wskazującego na istnienie przesłanek uzasadniających wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Argumentacja wskazująca na niebezpieczeństwo wystąpienia trudnych do odwrócenia skutków jest bardzo ogólnikowa i nie pozwala na obiektywne określenie sytuacji skarżącej spółki względem orzeczonej kwoty dopłaty. Ponadto nie przedstawiono jakichkolwiek dokumentów obrazujących sytuację finansową Spółki. Do oceny zasadności wniosku konieczne jest dysponowanie aktualnymi danymi o stanie majątkowym strony skarżącej. Zweryfikowanie przez Sąd tego, czy wykonanie decyzji odbędzie się z uszczerbkiem dla jej majątku, prowadząc do powstania znacznej szkody, bądź powodując trudne do odwrócenia skutki musi się bowiem odbywać z uwzględnieniem szczegółowych informacji o jej sytuacji majątkowej, wysokości uzyskiwanych dochodów, posiadanych oszczędnościach, czy ponoszonych wydatkach. Sąd nie podzielił też stanowiska skarżącej, że ewentualna zasadność skargi sama w sobie uzasadnia wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. WSA podkreślił, że twierdzenia wniosku powinny być poparte dokumentami źródłowymi, zwłaszcza dotyczącymi sytuacji finansowej czy też wskazaniem indywidualnych okoliczności uzasadniających wniosek. Brak wyczerpującego uzasadnienia wniosku w kontekście badanych przesłanek uniemożliwia jego merytoryczną ocenę. Natomiast kwestia prawidłowości ustalenia kwoty dopłaty w niniejszej sprawie będzie badana na etapie merytorycznego rozpoznania skargi, ponieważ zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów NSA z 16 kwietnia 2007 r., sygn. akt I GPS 1/07, ustawodawca nie wiąże – choćby w najmniejszym stopniu – wystąpienia podstaw udzielenia ochrony tymczasowej z prawdopodobieństwem uwzględnienia skargi na decyzję. Sąd rozpoznając wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie może badać, czy zaskarżona decyzja dotknięta jest wadą uzasadniającą jej uchylenie lub stwierdzenie nieważności.