Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. II GZ 220/20

Wstrzymanie wykonania aktu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Dorota Dąbek po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażaleń: 1) [B.] S.A. w P. 2) [A.] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 maja 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 804/20 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi [B.] S.A. w P. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie określenia warunków dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej postanawia: oddalić zażalenia.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, objętym zażaleniem postanowieniem z 7 maja 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 804/20, działając na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, dalej cyt. jako: p.p.s.a.), odmówił [B.] S.A. w P. (dalej: skarżąca, operator) wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji z [...] stycznia 2020 r. nr [...], którą Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE) określił [B.] S.A. w P. warunki dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej operatora w zakresie kabli telekomunikacyjnych w budynkach wielorodzinnych.

W uzasadnieniu sąd pierwszej instancji wskazał, że skarżąca w skardze na opisaną wyżej decyzję Prezesa UKE wniosła również o wstrzymanie wykonania tej decyzji z uwagi na niebezpieczeństwo wyrządzenia operatorowi znacznej szkody ze względu na potencjalną skalę wpływu decyzji na działalność operatora. Zdaniem skarżącej decyzja istotnie wpływa m.in. na możliwość zmiany (ograniczenia) planów inwestycyjnych operatora z powodu obowiązków ciążących na nowych inwestycjach. Takie zmiany umów mogą też skutkować sytuacją, w której [B.] obowiązana będzie stosować kilka modeli świadczenia usług hurtowych. Poza niejasnością i zróżnicowaniem sytuacji użytkowników usług hurtowych świadczonych przez skarżącą, spowoduje to również znaczące utrudnienia organizacyjne i zwiększenie kosztów po stronie operatora związanych z koniecznością utrzymywania różnorodnych procesów oraz zasad świadczenia usług. Wynikająca z narzędzia formuła kosztowa świadczenia hurtowych usług dostępu do infrastruktury (do której nałożenia Prezes UKE nie był uprawniony) spowodować może istotne szkody dla skarżącej. Skarżąca argumentowała (jak w uzasadnieniu zarzutu 1 skargi), że mechanizmy określone w decyzjach mogą skutkować nadużyciami finansowymi lub wręcz oszustwami związanymi z dostępem do infrastruktury operatora, a warunki określone w decyzjach nie pozwalają skarżącej skutecznie przeciwdziałać tym nadużyciom, co również może prowadzić do nieodwracalnych szkód po jej stronie. We wniosku skarżąca podała, że nawet bez uchylenia decyzji, jej wykonywanie może prowadzić do szkód znacznych rozmiarów po stronie operatora, chociażby poprzez brak możliwości rozwiązania umowy w stosunku do partnerów, którzy nie płacą swoich należności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00