Wyrok NSA z dnia 6 września 2023 r., sygn. I GSK 2072/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Jarosław Lubryczyński po rozpoznaniu w dniu 6 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej ze skargi kasacyjnej G. [...] w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 13 maja 2019 r. sygn. akt III SA/Gl 226/19 w sprawie ze skargi G. [...] w K. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 4 stycznia 2019 r. nr NPII.4131.1.678.2018 w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w gminnych oraz metropolitalnych regularnych przewozach osób oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 maja 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 226/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę G. [...] z siedzibą w K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 4 stycznia 2019 r., nr NPII.4131.1.678.2018, stwierdzające nieważność uchwały w przedmiocie ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w gminnych oraz metropolitalnych przewozach osób.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 4 stycznia 2018 r. Wojewoda Śląski stwierdził w całości nieważność uchwały Nr [...] Z. [...], zwanego dalej: "Zgromadzeniem [...]", "stroną", "skarżącym") z dnia 30 listopada 2018 r. w sprawie sposobu ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w gminnych oraz metropolitalnych regularnych przewozach osób organizowanych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego w K. jako niezgodnej z przepisem art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe w związku z art. 7 Konstytucji RP. Jako podstawę prawną podjęcia spornej uchwały Z. [...] wskazało przepis art. 20 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim (Dz. U. z 2017 r., poz. 730) oraz przepis art. 34a ust. 2 ustawy Prawo przewozowe. Zdaniem organu nadzoru wskazane w podstawie prawnej przepisy nie dają kompetencji Zgromadzeniu [...] do podjęcia uchwały w przedmiocie sposobu ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w gminnych oraz metropolitalnych regularnych przewozach osób organizowanych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego w K. Powołując się na konstytucyjną zasadę działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa organ stwierdził, że przyjęcie przepisów normujących sposób ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w gminnych oraz metropolitalnych regularnych przewozach osób, przy braku kompetencji do stanowienia przez gromadzenie [...] w tej materii - jest istotnym naruszeniem prawa. Akcentując określoną w art. 7 Konstytucji RP zasadę legalizmu podkreślono, że Zgromadzenie musi posiadać ustawowo określoną kompetencję do działania w danym zakresie, a treść jego postanowienia musi być zgodna z odpowiednimi normami prawa materialnego zawartymi w ustawie