Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 31 lipca 2023 r., sygn. II SA/Ol 582/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w dniu 31 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A.P. na uchwałę Rady Miejskiej w Mikołajkach z dnia 24 marca 2023 r., Nr XLVIII/64/2023 w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta Mikołajki postanawia 1. Odrzucić skargę; 2. Zwrócić uiszczony wpis od skargi w kwocie 300 zł (trzysta). WSA/post.1 - sentencja postanowienia

Uzasadnienie

W dniu 24 marca 2023 r. Rada Miejska w Mikołajkach podjęła, na podstawie art. 492 § 1 pkt 5 i § 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 – u.s.g.), uchwałę Nr XLVIII/64/2023 w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta Mikołajki.

Pismem z dnia 24 maja 2023 r. A. P. (skarżący), powołując się na art. 3 § 2 pkt. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 259 - p.p.s.a.) w związku z art. 101 ust. 1 u.s.g., zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie powyższą uchwałę Rady Miejskiej w Mikołajkach z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta Mikołajki. Zarzucając jej naruszenie art. 32 w zw. z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP wniósł o stwierdzenie, na podstawie art. 147 p.p.s.a. w zw. z art. 101 ust. 4 w zw. z art. 94 u.s.g., wydania z naruszeniem prawa rzeczonej uchwały w całości. Argumentując legitymację wynikającą z art. 101 ust. 1 u.s.g. wskazał, że ma interes prawny do wniesienia skargi, bowiem wynika on z faktu, że działalność gospodarcza prowadzona przez Burmistrza Miasta Mikołajki polegająca na sprzedaży jego parceli po uprzednim zwiększeniu ich wartości (ich podziałem, wyznaczeniem dróg oraz działaniami planistycznymi i inwestycjami w infrastrukturę), a także na takim działaniu prawnym by uniemożliwić podobną działalność gospodarczą innemu podmiotowi stanowi naruszenie art. 32 Konstytucji RP. Wskazał, że naruszona powyższą uchwałą zasada równości wobec prawa ma również odzwierciedlenie w równości ponoszenia ciężarów podatkowych, bowiem pomimo ogromnych zysków uzyskiwanych z handlu nieruchomościami Burmistrz nie odprowadzał opłaty planistycznej i adiacenckiej. Unikał tych obligatoryjnych danin nie robiąc wymaganych prawem operatów i nie wszczynając stosownych postępowań administracyjnych w swoich sprawach. Podniósł, że jego interes prawny wynika z faktu, że wobec braku wszczęcia procedury administracyjnej w sprawie renty planistycznej, co zmierza do uchylania się przez piastuna organu do uniknięcia uiszczenia opłaty, spowodował brak tej samej procedury w jego sprawie. A skoro na skutek działań planistycznych grunty piastuna organu zyskały na wartości, to renta planistyczna należy się jemu, bowiem jego grunty straciły na wartości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00