Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.10.2024.2.IK

Termin odliczenia podatku naliczonego z faktury korygującej „in minus” i „in plus”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie terminu odliczenia podatku naliczonego z faktury korygującej „in minus” i „in plus” jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie terminu odliczenia podatku naliczonego z faktury korygującej „in minus” i „in plus”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 6 marca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Strony transakcji  H. sp. z o. o. (dalej określana jako „Spółka”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jak czynny podatnik VAT. Pani K.M. (dalej określana jako „Zleceniobiorca”) ma miejsce zamieszkania w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zleceniobiorca jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT. Zleceniobiorca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą K.M. …. Spółka i Zleceniobiorca są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W najbliższym czasie planowane jest zawarcie czterech umów pomiędzy Spółką i Zleceniobiorcą. W ramach każdej z tych umów Spółka będzie usługobiorcą, zaś Zleceniobiorca będzie usługodawcą. Wszystkie usługi nabywane na podstawie tych czterech umów będą przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a w związku z tym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Poniżej zostały przedstawione szczegółowe kwestie związane z zasadami ustalania wynagrodzenia w przypadku każdej z tych umów.

Umowa I

Przedmiotem umowy I będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki kompleksowej usługi obejmującej pozyskiwanie klientów, doradztwo biznesowe i strategiczne oraz udostępnianie know-how. Ceny stosowane we wzajemnych relacjach ustalane są na podstawie aktualnej sytuacji rynkowej, przychodów uzyskiwanych przez Spółkę, sumy kosztów bezpośrednich i pośrednich ponoszonych przez Spółkę, w tym również w związku z zakupem usług od Zleceniobiorcy oraz marży zysku należnego Spółce. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy jest kalkulowane odrębnie dla każdego miesiąca na podstawie poniższego wzoru w oparciu o dane budżetowe: wynagrodzenie Zleceniobiorcy = (1 - marża zysku Spółki) * przychody operacyjne Spółki - koszty operacyjne Spółki Przychody operacyjne oznaczają bilansowe przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi oraz pozostałe przychody operacyjne. Natomiast koszty operacyjne oznaczają bilansowe koszty działalności operacyjnej oraz pozostałe koszty operacyjne. Po zakończeniu danego miesiąca, strony dokonają aktualizacji danych budżetowych na podstawie poniesionych w danym miesiącu kosztów operacyjnych rzeczywistych. Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają kalkulacji marży zysku zrealizowanego przez Spółkę na podstawie poniesionych w danym roku podatkowym kosztów operacyjnych rzeczywistych. Marża zysku będzie kalkulowana zgodnie z poniższym wzorem: marża zysku Spółki = zysk operacyjny Spółki przychody operacyjne Spółki Strony będą dążyły do uzyskania na koniec roku finansowego marży zysku Spółki na poziomie konkretnej stawki procentowej uzgodnionej przez strony, która wynika z posiadanej analizy porównawczej lub analizy zgodności (np. 5%). Jeżeli faktycznie uzyskana przez Spółkę marża zysku kalkulowana za rok podatkowy nie będzie mieścić się w ustalonym przez strony przedziale stawek procentowych (np. przedziale pomiędzy 4,5% a 5,5%, który mieści się w przedziale wynikającym z posiadanej analizy porównawczej lub analizy zgodności), to strony dokonają odpowiedniej korekty wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy: - w przypadku osiągnięcia przez Spółkę marży zysku wyższej niż górna granica uzgodnionego przedziału stawek procentowych (np. wyższy niż 5,5%), Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą, do ostatniej wystawionej faktury lub faktur, tak aby faktycznie osiągnięta przez Spółkę marża zysku za dany rok podatkowy była zgodna z ustaloną stawką procentową (np. wynosiła 5%), - w przypadku osiągnięcia przez Spółkę marży zysku niższej niż dolna granica ustalonego przedziału stawek procentowych (np. niższa niż 4,5%), Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą do ostatniej wystawionej faktury lub faktur, tak aby faktycznie osiągnięta przez Spółkę marża zysku za dany rok podatkowy była zgodna z ustaloną stawką procentową (np. wynosiła 5%). W przypadku osiągnięcia przez Spółkę marży zysku w uzgodnionym przedziale stawek procentowych (np. od 4,5% do 5,5%), wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy nie będzie korygowane. Wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach umowy I będzie określane przez strony indywidualnie dla każdego miesiąca w oparciu o dane budżetowe. Strony będą dążyć, by stosowane ceny oparte na wartościach budżetowych były zgodne z warunkami rynkowymi. W związku z tym strony będą dokonywać przeglądu stosowanych cen każdorazowo po upływie miesiąca. Łączne wynagrodzenie Zleceniobiorcy za dany rok podatkowy będzie stanowiło sumę wynagrodzeń ustalonych indywidualnie dla każdego miesiąca oraz ewentualnego rozliczenia wynikającego z dążenia Stron do stosowania cen zgodnych z warunkami rynkowymi. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT.

Umowa II

Przedmiotem umowy II będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki usług informatycznych oraz udostępniania systemów telekomunikacyjnych. Wynagrodzenie związane z realizacją umowy II kalkulowane będzie odrębnie dla każdego miesiąca w oparciu o dane budżetowane i określone zostanie na podstawie metody ceny transakcyjnej netto według wzoru: CT = (KB + KP + KOZ) * (1 + m) gdzie: CT - cena usługi (cena transferowa), KB - bilansowe koszty bezpośrednie związane ze świadczeniem przez Zleceniobiorcę usług wynikających z umowy II, KP - bilansowe koszty pośrednie związane ze świadczeniem przez Zleceniobiorcę usług wynikających z umowy II, KOZ - bilansowe koszty ogólnego zarządu związane ze świadczeniem przez Zleceniobiorcę usług wynikających z umowy II, m - marża wyrażona procentowo, oparta na wskazaniu zagregowanej marży operacyjnej (benchmark). Podstawą kalkulacji wynagrodzenia Zleceniobiorcy z tytułu umowy II będą budżetowane koszty bezpośrednio i pośrednio związane ze świadczeniem usług informatycznych oraz udostępniania systemów telekomunikacyjnych w danym miesiącu, w tym m.in. koszty wynagrodzeń osób zaangażowanych w świadczenie tych usług, koszty usług obcych niezbędnych do realizacji tych usług, koszty infrastruktury i materiałów wykorzystywanych przy świadczeniu tych usług. Budżetowane koszty pośrednie, w tym koszty ogólnego zarządu, będą kalkulowane na podstawie uzgodnionego przez strony klucza alokacji odpowiednio odzwierciedlającego zasoby wykorzystywane przez Zleceniobiorcę. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT. Wynagrodzenie będzie rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Zleceniobiorca wystawi fakturę VAT do 15 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Wynagrodzenie będzie płatne przez Spółkę przelewem na rachunek bankowy Zleceniobiorcy. Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają weryfikacji poniesionych przez Zleceniobiorcę kosztów bezpośrednich i pośrednich. W celu dokonania korekty wynagrodzenia wypłacanego w trakcie danego roku Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą do ostatniej wystawionej faktury za dany rok podatkowy. Korekta ta będzie dotyczyła całego roku podatkowego.

Umowa III

Przedmiotem umowy III będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki usługi w zakresie udzielenia licencji na korzystanie z bazy danych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia z tytułu umowy III będą bilansowe przychody uzyskiwane przez Spółkę w związku z korzystaniem z bazy danych w określonym miesiącu. Przez przychody uzyskiwane przez Spółkę w związku z korzystaniem z bazy danych rozumie się wartość netto faktur wystawionych przez Spółkę w określonym miesiącu na rzecz klientów pozyskanych w związku z korzystaniem z bazy danych. Wynagrodzenie kalkulowane jest odrębnie dla każdego miesiąca na podstawie wzoru: wynagrodzenie = prowizja * wartość netto faktur wystawionych przez Spółkę w określonym miesiącu na rzecz klientów pozyskanych w związku z korzystaniem z bazy danych Zleceniobiorcy Prowizja ustalona zostanie w wysokości stawki procentowej, opartej na posiadanej analizie porównawczej lub analizie zgodności. Przynajmniej raz w roku strony dokonują weryfikacji wartości wynikającej z wystawionych przez Spółkę faktur na rzecz klientów pozyskanych w związku z korzystaniem z bazy danych przy uwzględnieniu faktur korygujących w danym okresie rocznym. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT.

Umowa IV

Przedmiotem umowy III będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki usługi w zakresie udzielenia licencji na aplikacje. W celu ustalenia wynagrodzenia z tytułu umowy IV w pierwszej kolejności Spółka określa procentowy udział aplikacji licencjonowanych od Zleceniobiorcy w łącznej wartości aplikacji licencjonowanych oraz posiadanych i wykorzystywanych przez Spółkę. W drugiej kolejności ustalana jest podstawa kalkulacji wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy według wzoru: Pkw = P * U 100,00% gdzie: Pkw - podstawa kalkulacji wynagrodzenia, P - bilansowe przychody operacyjne Spółki U - procentowy udział licencji wyliczony w pierwszym kroku W kalkulacji wynagrodzenia uwzględnia się bilansowe przychody operacyjne Spółki przypadające na aplikacje licencjonowane przez Zleceniobiorcę. Przez przychody operacyjne rozumie się przychody ze sprzedaży netto i przychody zrównane z nimi. Wynagrodzenie jest obliczane na podstawie przychodów operacyjnych Spółki w okresie poprzedzającym rok, którego dotyczy rozliczenie. W trzeciej kolejności ustalane jest wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy według wzoru: W = Pkw * B gdzie: W - wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy, Pkw - podstawa kalkulacji wynagrodzenia, B - wartość stawki procentowej prowizji wynikającej z analizy porównawczej (15%). Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają weryfikacji przychodu operacyjnego Spółki w celu dokonania korekty wynagrodzenia wypłacanego w trakcie danego roku. Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą do ostatniej wystawionej faktury za dany rok podatkowy. Korekta ta będzie dotyczyła całego roku podatkowego. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT.

Korekty

Podstawą kalkulacji wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki na podstawie umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV są przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Spółki. Przychody i koszty bilansowe mogą się zmieniać, ponieważ mogą tutaj występować różnego rodzaju korekty, co w konsekwencji oznacza że zmianie będzie również podlegało wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy od Spółki. Korekty przychodów i kosztów bilansowych mogą być zarówno korektami zwiększającymi, jaki i korektami zmniejszającymi, w związku z czym korekta wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki również może być korektą zwiększającą albo zmniejszającą. Korekty przychodów i kosztów bilansowych mogą wynikać z różnych przyczyn, zarówno z błędów rachunkowych i innych oczywistych omyłek, jak również z nowych okoliczności (np. podwyższenie ceny, rabat).

Ze względu na moment dokonywania korekty przychodów i kosztów bilansowych, a w konsekwencji korekty wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki w praktyce będą występowały trzy rodzaje korekt wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki. Pierwszy rodzaj korekty, to przewidziana w umowie I i umowie II korekta dokonywana po zakończeniu dane roku podatkowego, w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku (dalej określana jako „korekta A”). Korekta ta wynika z faktu, że po zakończeniu roku podatkowego znane są już ostatecznie wszystkie przychody i koszty bilansowe danego roku podatkowego i możliwe jest ustalenie ostatecznej wysokości wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie. Przykładowo w zakresie roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023 korekta A będzie dokonywana do 31/03/2024. Z rachunkowego punktu widzenia korekty przychodów i kosztów bilansowych dotyczące roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023, a dokonane w okresie od 01/01/2024 do 31/03/2024 nadal będą uwzględniane w wyniku bilansowym roku podatkowego 2023, ponieważ będą miały miejsce przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023. Drugi rodzaj korekty, to korekta dokonywana po zakończeniu danego roku podatkowego, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok (dalej określana jako „korekta B”). Korekta ta wynika z faktu, że po zakończeniu roku podatkowego, ale do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego mogą mieć miejsce zdarzenia wpływające na wysokość przychodów i kosztów bilansowych. Korekta B może dotyczyć umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie. Przykładowo w zakresie roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023 korekta B będzie dokonywana do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023. Z rachunkowego punktu widzenia korekty przychodów i kosztów bilansowych dotyczące roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023, a dokonane w okresie od 01/01/2024 do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023 nadal będą uwzględniane w wyniku bilansowym roku podatkowego 2023, ponieważ będą miały miejsce przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023. Trzeci rodzaj korekty, to korekta dokonywana po zakończeniu danego roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok (dalej określana jako „korekta C”). Korekta ta wynika z faktu, że zakończeniu roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego mogą mieć miejsce zdarzenia wpływające na wysokość przychodów i kosztów bilansowych. Korekta B może dotyczyć umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie. Przykładowo w zakresie roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023 korekta C będzie dokonywana po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023. Z rachunkowego punktu widzenia istotne korekty przychodów i kosztów bilansowych dotyczące roku podatkowego 01/01/2023 - 31/12/2023, a dokonane po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok podatkowy 2023 będą ujmowane w bieżącym sprawozdaniu finansowym na kapitałach, jako korekty przychodów z lat ubiegłych. Należy wskazać, że przypadku umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV zarówno sposób ustalania wynagrodzenia, jak również wysokość marż lub prowizji zostały ustalone na warunkach rynkowych, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. W związku z tym, że podstawą ustalania tego wynagrodzenia są przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Spółki, to zaistnienie korekty tych przychodów lub kosztów powoduje konieczność skorygowania wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku wszystkich korekt w momencie ich dokonywania Spółka będzie posiadała oświadczenie Zleceniobiorcy lub dowód księgowy potwierdzający dokonanie przez Zleceniobiorcę korekty w tej samej wysokości co Spółka. Cel wniosku Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest ustalenie czy, a jeśli tak to w którym momencie Spółka powinna ujmować do celów podatku VAT faktury korygujące albo zwiększające wystawione przez Zleceniobiorcę w przypadku dokonania korekty A, korekty B i korekty C dotyczących wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że:

W ramach uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca chciałby wskazać, że zgodnie z tym opisem Zleceniobiorca będzie świadczył usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV. Z tytułu świadczenia tych usług Zleceniobiorcy będzie przysługiwało wynagrodzenie od Wnioskodawcy. Podstawą kalkulacji tego wynagrodzenia będą przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Spółki. Przychody i koszty bilansowe mogą się zmieniać, ponieważ mogą tutaj występować różnego rodzaju korekty, co w konsekwencji oznacza że zmianie będzie również podlegało wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy od Spółki. W takim stanie rzeczy Wnioskodawca uważa, że każda korekta będzie się wiązała ze zmianą pierwotnej transakcji oraz będzie się wiązała ze świadczeniem konkretnych usług. Jednocześnie należy wskazać, że przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego korekty nie będą wiązały się ze zmianą przedmiotu transakcji lub ze zmianą zakresu wykonanych usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca doprecyzowuje opis sprawy poprzez wskazanie, że:

a) w ramach opisanych we wniosku korekt dojdzie do zmiany/korekty pierwotnej transakcji,

b) korekty dotyczą kwot należnych Wnioskodawcy lub od Wnioskodawcy tytułem świadczenia konkretnych usług.

Pytania

1. Czy, a jeśli tak to w którym momencie Spółka będzie:

a) uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy,

b) zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy?

2. Czy, a jeśli tak to w którym momencie Spółka będzie:

a) uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy,

b) zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy?

3. Czy, a jeśli tak to w którym momencie Spółka będzie:

a) uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy,

b) zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawa prawna

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy ustawy z dnia 11 lutego 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej w skrócie u.p.t.u.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega „odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.t.u. „Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.t.u. „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 u.p.t.u. „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 u.p.t.u. „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny”.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 19a u.p.t.u. „W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia”.

Stanowisko

W ocenie Spółki w przypadku wszystkich korekt przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będzie ona uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku korekt zwiększających wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy albo będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku korekt zmniejszających wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy. Zadaniem Spółki wszystkie korekty przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego prawidłowo będą dokumentowane fakturą korygującą, a w konsekwencji będą one wpływały na podatek VAT naliczony po stronie Spółki. Korekta określana na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jako korekta cen transferowych powinna być uwzględniana w rozliczeniach podatku VAT (w zakresie podatku należnego po stronie usługodawcy, a w zakresie podatku naliczonego po stronie usługobiorcy), jeśli odnosi się ona do konkretnych świadczeń realizowanych pomiędzy podmiotami powiązanymi w danym okresie, dotyczy cen określonych towarów i usług, dotyczy konkretnych faktur, a jednocześnie nie odnosi się wyłącznie do zmiany poziomu marży lub zysku.

W przypadku korekty A, korekty B i korekty C warunki te są spełnione. Wszystkie korekty przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego odnoszą się do konkretnych świadczeń realizowanych przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki. Korekta zawsze dotyczy świadczeń realizowanych na podstawie umowy I, umowy II, umowy III lub umowy IV w konkretnym okresie rozliczeniowym. Każda z korekt dotyczy ceny usług realizowanych przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki są przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Spółki. Zmiana wysokości tych przychodów lub kosztów bilansowych jest powodem dokonania korekty A, korekty B i korekty C. Tym samym wszystkie te korekty dotyczą ceny (wynagrodzenia) należnego Zleceniobiorcy od Spółki z tytułu wykonania konkretnych usług. Ponadto wszystkie omawiane korekty dotyczą konkretnych faktur. Wszystkie korekty będą bowiem dokumentowane przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie.

Przedstawione stanowisko potwierdza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 listopada 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.567.2021.2.KS), w której stwierdzono: „Wnioskodawca wskazał, że Korekta typu A dotyczy kwot należnych Spółce lub od Spółki tytułem dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług i jest dokumentowana fakturą korygującą wystawianą lub otrzymywaną przez Spółkę, przy czym w zależności od wyniku kalkulacji może to być faktura korygująca podwyższająca wartość wynagrodzenia (korekta in plus) lub faktura korygująca obniżająca wartość tego wynagrodzenia (korekta in minus). W opisanej sytuacji korekta cen transferowych dokonywana w ramach mechanizmu Korekty typu A powoduje zmianę podstawy opodatkowania, gdyż ma ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 5 ustawy, tj. dostawą towarów lub świadczeniem usług. Korekta typu A odnosi się do konkretnych faktur i ma wpływ na cenę konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług, a co za tym idzie ma wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, którą należy dokumentować fakturami korygującymi wystawianymi do pierwotnych faktur. W konsekwencji w przypadku Korekty typu A prawidłowe jest udokumentowanie przez Wnioskodawcę transakcji poprzez wystawianie faktur korygujących, a tym samym ujmowanie tych korekt w rozliczeniach podatku VAT (poprzez zwiększenie lub zmniejszenie podatku należnego lub podatku naliczonego)”.

Przedstawione stanowisko potwierdza również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.97.2023.1.IK), w której stwierdzono: „Jak Państwo wskazali, korekta cenowa ma na celu urzeczywistnienie wynagrodzeń należnych Państwu z tytułu Produktów sprzedanych na rzecz Zainteresowanych. Zgodnie z zawartymi Umowami-korekty cenowe mają charakter korekt true-up tj. korekt, których celem jest urealnienie kwoty należnej w związku z aktualizacją poszczególnych elementów kalkulacyjnych pierwotnie zafakturowanej kwoty. Przedmiotowe urzeczywistnienie jest możliwe dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kiedy to posiadają Państwo informację o faktycznych wartościach poszczególnych elementów kosztów wytworzenia Produktów. Dokonywana korekta cenowa jest bezpośrednio powiązana ze sprzedażą towarów dokonywaną na terytorium kraju. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że korekty cenowe/true-up mają wpływ na zmianę ceny konkretnych Produktów, a więc tym samym na podstawę opodatkowania podatkiem VAT i są objęte przepisem art. 29a ustawy. Tym samym opisane we wniosku korekty cenowe polegające na zwiększeniu bądź zmniejszeniu cen sprzedawanych przez Państwa Produktów wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT wykazaną na pierwotnych fakturach dokumentujących sprzedaż towarów i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Zgodnie z tym co zostało przedstawione w przypadku korekty A, korekty B i korekty C Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur korygujących zwiększających wystawionych przez Zleceniobiorcę. Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur korygujących zwiększających powstaje w momencie w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki. Po pierwsze, w stosunku do nabywanych przez Spółkę usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 u.p.t.u.). Po drugie, Spółka otrzymała fakturę korygującą od Zleceniodawcy (art. 86 ust. 10b pkt 1 u.p.t.u.). W związku z tym, że w omawianych sytuacjach najpierw powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych przez Spółkę usług, a dopiero później Spółka otrzyma fakturę korygującą od Zleceniodawcy, to Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w okresie w którym otrzyma fakturę korygującą od Zleceniobiorcy. Natomiast w przypadku korekty A, korekty B i korekty C, które będą wynikały z faktur korygujących zmniejszających wystawionych przez Zleceniodawcę Spółka będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT. Obowiązek skorygowania odliczonego podatku VAT powstaje w momencie w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki. Warunki te to uzgodnienie okoliczności korekty wynagrodzenia ze Zleceniobiorcą oraz spełnienie się okoliczności od których zależy ta korekta (art. 86 ust. 19a u.p.t.u.). W związku z tym w omawianych sytuacjach Spółka będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w okresie w którym łącznie zostaną uzgodnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą oraz warunki tej korekty zostaną spełnione.

Podsumowanie

W zakresie pytania pierwszego:

a) Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie w którym Spółka otrzyma fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.),

b) Spółka będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (art. 86 ust. 19a u.p.t.u.).

W zakresie pytania drugiego:

a) Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie w którym Spółka otrzyma fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.),

 b) Spółka będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (ar. 86 ust. 19a u.p.t.u.).

W zakresie pytania trzeciego:

a) Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie w którym Spółka otrzyma fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.),

b) Spółka będzie zobowiązana do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (ar. 86 ust. 19a u.p.t.u.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Przytoczona definicja świadczenia usług jest bardzo szeroka i określa zakres przedmiotowy opodatkowania w sposób dopełniający definicję towarów. Tym samym, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają zasadniczo wszystkie czynności wykonywane w ramach odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Według art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, których mowa w ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT,

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na mocy art. 106j ust. 1 ww. ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1) (uchylony)

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) (uchylony)

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

W oparciu o art. 106j ust. 3 ustawy,

W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

W tym miejscu należy stwierdzić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:

- pierwszy rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował podanie nieprawidłowej kwoty należności na fakturze pierwotnej, a który istniał już w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Błędy te polegają w szczególności na nieprawidłowym określeniu ilości sprzedawanego towaru, błędnym określeniu w fakturze ceny towaru niezgodnej z ustaleniami między stronami transakcji, czy też nieprawidłowym ustaleniu stawki podatku VAT w wyniku błędu rachunkowego. Faktura korygująca wystawiona w przypadku „pierwotnej okoliczności”, dokumentuje jedynie prawidłową wielkość zobowiązania podatkowego (podatku należnego) z tytułu danej sprzedaży, odnośnie której obowiązek podatkowy powstał w momencie jej realizacji i wystawienia faktury pierwotnej. Wobec tego sam fakt wystawienia faktury korygującej nie ma wpływu na obiektywną wielkość ukonstytuowanego już zobowiązania (podatku należnego) w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, co do którego doszło jedynie do wadliwego jego udokumentowania i wykazania w rozliczeniu za ten okres. Wówczas korektę należy ująć w okresie rozliczeniowym, w którym ujęto transakcję (w którym powstał obowiązek podatkowy) na podstawie pierwotnie wystawionej faktury;

- drugi rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie wystawienia faktury pierwotnej i których powstanie nie jest uzależnione od błędu popełnionego przez wystawcę. Przyczyny powodujące konieczność wystawienia takich faktur to m.in.: podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, czy następcze udzielenie rabatu, skonta, upustu na zakupiony towar. Przyczyną wtórną może być również zwrot towaru. Jeśli korekta jest spowodowana przyczyną „następczą”, obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty (kreuje nową sytuację która nie jest znana w momencie wystawienia faktury pierwotnej). W takiej sytuacji podatnik nie rozlicza faktury korygującej w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy. Jest on zobowiązany rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty (poznana została ostateczna podstawa opodatkowania – cena sprzedaży towarów).

Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zleceniobiorca, z którym zamierzają Państwo podpisać umowy, jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT.

W ramach każdej z 4 umów Państwo będą usługobiorcą, zaś Zleceniobiorca będzie usługodawcą. Wszystkie usługi nabywane na podstawie tych czterech umów będą, jak Państwo wskazują, wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a w związku z tym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem umowy I będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na Państwa rzecz kompleksowej usługi obejmującej pozyskiwanie klientów, doradztwo biznesowe i strategiczne oraz udostępnianie know-how. Ceny stosowane we wzajemnych relacjach ustalane są na podstawie aktualnej sytuacji rynkowej, przychodów uzyskiwanych przez Państwa, sumy kosztów bezpośrednich i pośrednich ponoszonych przez Państwa, w tym również w związku z zakupem usług od Zleceniobiorcy oraz marży zysku należnego Państwu. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy jest kalkulowane odrębnie dla każdego miesiąca na podstawie wzoru w oparciu o dane budżetowe. Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają kalkulacji marży zysku zrealizowanego przez Państwa na podstawie poniesionych w danym roku podatkowym kosztów operacyjnych rzeczywistych. Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą.

Przedmiotem umowy II będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na Państwa rzecz usług informatycznych oraz udostępniania systemów telekomunikacyjnych. Wynagrodzenie związane z realizacją umowy II kalkulowane będzie odrębnie dla każdego miesiąca w oparciu o dane budżetowane i określone zostanie na podstawie metody ceny transakcyjnej netto według wzoru. Wynagrodzenie będzie rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Zleceniobiorca wystawi fakturę VAT do 15 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Wynagrodzenie będzie płatne przez Spółkę przelewem na rachunek bankowy Zleceniobiorcy. Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają weryfikacji poniesionych przez Zleceniobiorcę kosztów bezpośrednich i pośrednich. W celu dokonania korekty wynagrodzenia wypłacanego w trakcie danego roku Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą do ostatniej wystawionej faktury za dany rok podatkowy. Korekta ta będzie dotyczyła całego roku podatkowego.

Przedmiotem umowy III będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na Państwa rzecz usługi w zakresie udzielenia licencji na korzystanie z bazy danych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia z tytułu umowy III będą bilansowe przychody uzyskiwane przez Państwa w związku z korzystaniem z bazy danych w określonym miesiącu. Wynagrodzenie kalkulowane jest odrębnie dla każdego miesiąca na podstawie wzoru. Przynajmniej raz w roku strony dokonują weryfikacji wartości wynikającej z wystawionych przez Państwa faktur na rzecz klientów pozyskanych w związku z korzystaniem z bazy danych przy uwzględnieniu faktur korygujących w danym okresie rocznym. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT.

Przedmiotem umowy IV będzie świadczenie przez Zleceniobiorcę na Państwa rzecz usługi w zakresie udzielenia licencji na aplikacje. Wynagrodzenie jest obliczane na podstawie przychodów operacyjnych Państwa w okresie poprzedzającym rok, którego dotyczy rozliczenie. Po zakończeniu danego roku podatkowego, do końca trzeciego miesiąca następnego roku, strony dokonają weryfikacji Państwa przychodu operacyjnego w celu dokonania korekty wynagrodzenia wypłacanego w trakcie danego roku. Zleceniobiorca wystawi fakturę korygującą do ostatniej wystawionej faktury za dany rok podatkowy. Korekta ta będzie dotyczyła całego roku podatkowego. Wyliczone wynagrodzenie stanowi kwotę netto i zostanie podwyższone o podatek VAT.

Podstawą kalkulacji wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Państwa na podstawie umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV są przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Spółki. Przychody i koszty bilansowe mogą się zmieniać, ponieważ mogą tutaj występować różnego rodzaju korekty, co w konsekwencji oznacza że zmianie będzie również podlegało wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy od Spółki. Korekty przychodów i kosztów bilansowych mogą być zarówno korektami zwiększającymi, jaki i korektami zmniejszającymi, w związku z czym korekta wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki również może być korektą zwiększającą albo zmniejszającą. Korekty przychodów i kosztów bilansowych mogą wynikać z różnych przyczyn, zarówno z błędów rachunkowych i innych oczywistych omyłek, jak również z nowych okoliczności (np. podwyższenie ceny, rabat).

Ze względu na moment dokonywania korekty przychodów i kosztów bilansowych, a w konsekwencji korekty wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Państwa w praktyce będą występowały trzy rodzaje korekt wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Państwa.

Pierwszy rodzaj korekty, to przewidziana w umowie I i umowie II korekta dokonywana po zakończeniu dane roku podatkowego, w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku (dalej określana jako „korekta A”). Korekta ta wynika z faktu, że po zakończeniu roku podatkowego znane są już ostatecznie wszystkie przychody i koszty bilansowe danego roku podatkowego i możliwe jest ustalenie ostatecznej wysokości wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Spółki. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie.

Drugi rodzaj korekty, to korekta dokonywana po zakończeniu danego roku podatkowego, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok (dalej określana jako „korekta B”). Korekta ta wynika z faktu, że po zakończeniu roku podatkowego, ale do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego mogą mieć miejsce zdarzenia wpływające na wysokość przychodów i kosztów bilansowych. Korekta B może dotyczyć umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie.

Trzeci rodzaj korekty, to korekta dokonywana po zakończeniu danego roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok (dalej określana jako „korekta C”). Korekta ta wynika z faktu, że zakończeniu roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego mogą mieć miejsce zdarzenia wpływające na wysokość przychodów i kosztów bilansowych. Korekta B może dotyczyć umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV. Korekta ta jest dokumentowana przez Zleceniobiorcę fakturą korygującą wystawioną do ostatniej faktury dotyczącej roku podatkowego, za który wynagrodzenie podlega korekcie.

Należy wskazać, że przypadku umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV zarówno sposób ustalania wynagrodzenia, jak również wysokość marż lub prowizji zostały ustalone na warunkach rynkowych, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W związku z tym, że podstawą ustalania tego wynagrodzenia są przychody bilansowe lub koszty bilansowe występujące po stronie Zleceniobiorcy albo Państwa, to zaistnienie korekty tych przychodów lub kosztów powoduje konieczność skorygowania wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy od Państwa.

W przypadku wszystkich korekt w momencie ich dokonywania będą Państwo posiadali oświadczenie Zleceniobiorcy lub dowód księgowy potwierdzający dokonanie przez Zleceniobiorcę korekty w tej samej wysokości co Państwo.

W ramach opisanych we wniosku korekt dojdzie do zmiany/korekty pierwotnej transakcji. Korekty dotyczą kwot należnych Państwu lub od Państwa tytułem świadczenia konkretnych usług.

Korekty są dokumentowane fakturami korygującymi, przy czym w zależności od wyniku kalkulacji może to być faktura korygująca podwyższająca wartość wynagrodzenia (korekta in plus) lub faktura korygująca obniżająca wartość tego wynagrodzenia (korekta in minus).

W opisanej sytuacji korekta cen dokonywana w ramach mechanizmu Korekty typu A, B i C spowodują zmianę podstawy opodatkowania, gdyż będą miały ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 5 ustawy, tj. świadczeniem usług. Korekty typu A, B i C odnosi się do konkretnych faktur i ma wpływ na cenę świadczenia konkretnych usług, a co za tym idzie ma wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, którą należy dokumentować fakturami korygującymi wystawianymi do pierwotnych faktur.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zatem nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Jak wynika z opisu sprawy będą Państwo otrzymywali faktury korygujące in plus i in minus.

W konsekwencji należy wskazać, że w przypadku korekty „in minus” będą Państwo zobligowani do zmniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym uzgodnione warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla wykonanych usług zostały spełnione, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT.

Natomiast w sytuacji korekty „in plus” będą Państwo uprawnieni do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymają Państwo faktury.

Zatem będą Państwo:

- uprawnieni do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie, w którym otrzymają Państwo fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.) – pytanie 1a,

- zobowiązani do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty A dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I i umowy II, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie, w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (art. 86 ust. 19a u.p.t.u.) - pytanie 1b,

- uprawnieni do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie, w którym otrzymają Państwo fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.) - pytanie 2a,

- zobowiązani do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty B dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie, w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (ar. 86 ust. 19a u.p.t.u.) - pytanie 2b,

- uprawnieni do odliczenia podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zwiększającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; odliczenia będzie można dokonać w okresie w którym otrzymają Państwo fakturę korygującą od Zleceniobiorcy (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 u.p.t.u.) -pytanie 3a,

- zobowiązani do skorygowania odliczonego podatku VAT w przypadku dokonania korekty C dotyczącej wynagrodzenia z tytułu umowy I, umowy II, umowy III i umowy IV, będącej korektą zmniejszającą wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy; korekty trzeba będzie dokonać w okresie, w którym łącznie zostaną uzgodnione i spełnione warunki korekty ze Zleceniobiorcą (ar. 86 ust. 19a u.p.t.u.) - pytanie 3b.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00