Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.97.2023.1.IK
Ujmowanie korekt „in minus” i „in plus” przez nabywcę w rozliczeniach z tytułu polskiego VAT oraz wystawianie faktur korygujących w przypadku podwyższenia i obniżenia ceny
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania korekt „in minus” i „in plus” przez nabywcę w rozliczeniach z tytułu polskiego VAT oraz wystawiania faktur korygujących w przypadku podwyższenia i obniżenia ceny. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania: A. P. Spółka Akcyjna Sprzedający
2)Zainteresowany 1 niebędący stroną postępowania: A. D.Kupujący
3)Zainteresowany 2 niebędący stroną postępowania: A. S. Kupujący
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży technologicznej, w ramach której w szczególności zajmuje się ….
W ramach prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawca sprzedaje towary (dalej: „Produkt”) do A.D. oraz do A.S. (dalej łącznie: „Zainteresowani”). Przedmiotowe dostawy, co do zasady traktowane są jako dostawa krajowa opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
A.D. jest niemiecką spółką nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, która jest czynnym podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług. Natomiast A.S. jest szwedzką spółką nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, która jest czynnym podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług. Zainteresowani nabywają Produkty od A.P. w celu ich wykorzystania w dostarczanych przez siebie towarach lub też w celu bezpośredniej dystrybucji do swoich kontrahentów. Oznacza to, że zarówno A.D., jak i A.S. nabywają i wykorzystują Produkty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.
Przedmiotowe transakcje są uregulowane na podstawie umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a A.D. oraz Wnioskodawcą a A.S. (dalej łącznie: „Umowy”), w ramach których Wnioskodawca produkuje a następnie sprzedaje i dostarcza Zainteresowanym wytworzone przez siebie Produkty (produkcja i sprzedaż odbywa się na terenie kraju). Zgodnie z ustaleniami, Wnioskodawca wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż Produktów na rzecz każdego z Zainteresowanych.
W świetle Umów, jako wynagrodzenie za działalność produkcyjną realizowaną na rzecz każdego z Zainteresowanych, Wnioskodawca otrzyma marżę w wysokości 12,5% powyżej kosztów kwalifikowanych plus zwrot kosztów materiałów. Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania w ciągu roku kalendarzowego wyliczenia międzyokresowego wyrównania, aby ustalić czy otrzymuje on płatności od każdego z Zainteresowanych w odpowiednich wartościach (tj. koszty kwalifikowane, zwrot kosztów materiałów, założona marża). Dodatkowo, zgodnie z ustaleniami, w ciągu dwóch miesięcy od końca roku kalendarzowego, Wnioskodawca dokona ponownych kalkulacji kwot należnych od każdego z Zainteresowanych za dany rok kalendarzowy. W związku z przedmiotowymi kalkulacjami, Wnioskodawca dokona korekt cenowych (dalej: „korekta cenowa” lub „true-up”), w wyniku których Zainteresowani będą zobowiązani zapłacić dodatkową kwotę bądź Wnioskodawca - zwrócić uzyskaną nadpłatę.
Zgodnie z zawartymi Umowami, koszty kwalifikowane, które są podstawą wyliczenia wynagrodzeń należnych Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz Zainteresowanych, są zdefiniowane jako całkowite koszty montażu każdego Produktu. Koszty montażu nie obejmują kosztów materiałów. Koszty montażu dla każdego typu Produktu są wyszczególnione w bazach danych systemu dostępnych dla Zainteresowanych.
W praktyce, w pierwszym kroku Wnioskodawca w ciągu roku kalendarzowego wystawia faktury VAT dokumentujące dokonane w danym okresie rozliczeniowym transakcje sprzedaży krajowej Produktów na rzecz Zainteresowanych. Kwota należna z tytułu dostawy Produktów (na wyżej wymienionych fakturach) jest skalkulowana na bazie założeń budżetowych, tj. na podstawie prognozy w zakresie kosztów kwalifikowanych, kosztów materiałów (np. kosztów miedzi), kosztów logistyki, itp.
Następnie w celu urzeczywistnienia należnego wynagrodzenia (dalej: „rzeczywiste wynagrodzenie”) za wytworzone w ciągu roku kalendarzowego Produkty, Wnioskodawca wystawia faktury korygujące na podstawie kalkulacji sporządzonych zgodnie z zawartymi Umowami - korekty cenowe mają charakter korekt true-up (tj. korekt, których celem jest urealnienie kwoty należnej w związku z aktualizacją wartości poszczególnych elementów kalkulacyjnych pierwotnie zafakturowanej kwoty). Kalkulacja na podstawie której wystawiana jest faktura korygująca z tytułu korekty cenowej jest wyliczana z uwzględnieniem następujących rodzajów kosztów, które są znane dopiero w momencie sporządzania kalkulacji:
1) koszty wytworzenia Produktów - całkowite faktyczne koszty wynagrodzeń zaangażowanych pracowników tzw. pracochłonność, koszty logistyczne, koszty jakości, koszty zakupu oraz amortyzacja;
2)koszty inżynieryjne - całkowite faktyczne koszty zarządzania projektem wykazane przez zakład produkcyjny za dany okres rozliczeniowy i związane z wytworzeniem Produktu;
3) koszty własne sprzedaży i administracji - całkowite faktyczne koszty administracji finansowej, koszty sprzedaży i marketingu, koszty utrzymania systemów informatycznych wykazane przez zakład produkcyjny, pozostałe koszty komercyjne oraz tzw. koszty centralne;
4)pozostałe koszty sprzedaży Produktów - całkowite faktyczne koszty zarządzania zapasami wykazane przez zakład produkcyjny za dany okres rozliczeniowy i związane z wytworzeniem Produktu.
Wszystkie elementy kosztowe wymienione powyżej, mają bezpośredni wpływ na ceny Produktów jakie są dostarczane przez Wnioskodawcę do każdego z Zainteresowanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego, którym co do zasady jest rok kalendarzowy. Wnioskodawca zaznacza, że w wyniku pandemii COVID-19 w ramach ustaleń z Zainteresowanymi kalkulacje wynagrodzeń były dodatkowo aktualizowane o tzw. koszty związane z pandemią COVID-19, tj. m.in. koszty zakupu maseczek/przyłbic oraz koszty utrzymania obiektu związane z aktualnymi obostrzeniami w celu zachowania dystansu społecznego, w tym zakup specjalnych oznaczeń, przegród i sprzętów dezynfekujących (itp.).
W konsekwencji, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca dokonuje kalkulacji należnego wynagrodzenia z tytułu sprzedanych Produktów. Jeżeli:
1) kwota rzeczywistego wynagrodzenia jest wyższa niż kwota należna wykazana na wystawionych w danym okresie rozliczeniowym fakturach VAT z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz A.D./A.S. - Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą zwiększającą podstawę opodatkowania oraz VAT należny (korekta cenowa „in plus”);
2) kwota rzeczywistego wynagrodzenia jest niższa niż kwota należna wykazana na wystawionych w danym okresie rozliczeniowym fakturach VAT z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz A.D. / A.S. - Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania oraz VAT należny (korekta cenowa „in minus”).
W praktyce przedmiotowa korekta cenowa ma na celu urzeczywistnienie wynagrodzeń należnych Wnioskodawcy z tytułu Produktów sprzedanych na rzecz Zainteresowanych. Przedmiotowe urzeczywistnienie jest możliwe dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kiedy to Wnioskodawca posiada informację o faktycznych wartościach poszczególnych elementów kosztów wytworzenia Produktów.
Jak wskazano powyżej, dokonywana korekta cenowa jest bezpośrednio powiązana ze sprzedażą towarów dokonywaną na terytorium kraju, ponieważ koszty kwalifikowane są określane w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów dokonywanych w ramach ustalonego okresu rozliczeniowego. W związku z powyższym, dokonywana korekta ma na celu odpowiednie udokumentowanie rzeczywistych kwot należnych od każdego z Zainteresowanych w związku z dostarczonymi na ich rzecz Produktami. Wnioskodawca zaznacza, że korekty cenowe są obecnie dokumentowane fakturami VAT, na których Wnioskodawca wskazuje okres objęty korektą. Dodatkowo, Wnioskodawca każdorazowo posiada zestawienie faktur pierwotnych objętych daną korektą cenową, w związku z czym możliwe jest przyporządkowanie wartości składowych korekty cenowej do poszczególnych faktur wystawionych na rzecz każdego z Zainteresowanych w korygowanym okresie. Natomiast przedmiotowe zestawienia nie odnoszą się do zmiany wartości pojedynczego Produktu wskazanego na danej fakturze pierwotnej (należy zaznaczyć, że jest to efekt przyjętego modelu kalkulacji kwoty korekty, który zdaniem Wnioskodawcy nie powinien decydować o konsekwencjach podatkowych samej korekty).
Biorąc pod uwagę, że zarówno dostawa Produktów jak i opisana powyżej korekta wykonywane są w ramach czynności opodatkowanych VAT, Zainteresowani wykorzystują nabywane Produkty w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, przedmiotowe korekty co do zasady pozostają - na tym etapie obrotu, neutralne na gruncie rozliczeń podatku VAT (w szczególności, Zainteresowani odpowiednio zwiększają lub obniżają kwotę podatku naliczonego w wyniku otrzymanych korekt cenowych, co jest odpowiednio uwzględnione poprzez zwiększenie, lub obniżenie kwoty podatku należnego po stronie Wnioskodawcy).
Pytania
1. Czy Wnioskodawca powinien dokumentować korektę cenową dokonywaną w oparciu o aktualizację faktycznie poniesionych kosztów wytworzenia Produktów a więc kwoty należnej od A.D. / A.S. fakturą korygującą, nawet jeśli dokonywana zbiorcza korekta odnosi się do zmiany łącznej kwoty należnej od A.D. / A.S. za dany okres rozliczeniowy, nie odnosząc się do zmiany cen pojedynczych towarów wskazanych na fakturach pierwotnych?
2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy A.D./A.S. powinien - na zasadach ogólnych - odpowiednio ująć otrzymaną korektę (in plus albo in minus) w rozliczeniach z tytułu polskiego podatku VAT?
Ad. 1)
W ocenie Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym korekta cenowa jako efekt aktualizacji kwoty należnej od A.D. / A.S. za Produkty dostarczone w danym okresie rozliczeniowym powinna być dokumentowana fakturą korygującą - nawet jeśli dokonywana kalkulacja korekty opierają się na zmianie łącznej kwoty należnej od A.D. / A.S. za dany okres rozliczeniowy, i nie jest “rozbijana” do poziomu zmiany cen pojedynczych towarów wskazanych na fakturach pierwotnych.
Ad. 2)
A.D. / A.S. powinien - na zasadach ogólnych - odpowiednio ująć otrzymaną korekty (in plus albo in minus) w rozliczeniach z tytułu polskiego podatku VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy i Zainteresowanych
Ad. i)
>> podstawa opodatkowania
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosowanie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Dodatkowo, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Natomiast, art. 29a ust. 10 ustawy o VAT stanowi, że podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Przywołane powyżej regulacje wskazują na szeroką definicję podstawy opodatkowania, którą określono jako „wszystko co stanowi zapłatę”. Jednocześnie zgodnie z ustawą o VAT, w podstawie opodatkowania zawierają się zarówno kwoty otrzymane, jak i te które sprzedawca „ma otrzymać”. Ustawodawca, wprowadził również regulacje określające sposób postępowania na wypadek zmian w wymiarze podstawy opodatkowania - przytoczone powyżej regulacje w zakresie korekt związanych z obniżeniem podstawy opodatkowania, jak również regulacja art. 29a ust. 17 dotycząca zwiększenia podstawy opodatkowania. Powyższe oznacza, że ustawa o VAT określa z jednej strony szeroką definicję podstawy opodatkowania a jednocześnie wprowadza mechanizmy jej korygowania zarówno „in minus”, jak i „in plus”.
>> dokumentowanie sprzedaży i jej korygowanie
Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego, dostawy realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz każdego z Zainteresowanych są traktowane jako sprzedaż krajowa podlegająca dokumentowaniu fakturą VAT.
Zgodnie bowiem z regulacją art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jednocześnie, zgodnie z regulacją art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, faktura korygująca powinna zawierać:
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowymi Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Dodatkowo, jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
Przenosząc powyższe regulacje na rozpatrywany stan faktyczny należy podkreślić, że Wnioskodawca dokumentuje dostawy dokonywane na rzecz A.D. / A.S. fakturami VAT. Wnioskodawca wystawiając przedmiotowe faktury VAT określa podstawę opodatkowania bazując na prognozie kwot należnych określonych na podstawie założeń budżetowych (w szczególności - szacowanych kosztach wytworzenia Produktów). Jednocześnie, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca posiada informację na temat rzeczywistej wysokości bazy kosztowej a więc też kwot należnych od każdego z Zainteresowanych. Co oznacza, że w zależności od konkretnej sytuacji bazując na faktycznych kosztach, Wnioskodawca wie czy kwoty należne z tytułu sprzedaży w danym okresie były zawyżone (tj. rzeczywiste koszty wytworzenia Produktów były niższe niż koszty prognozowane), czy też zaniżone (tj. rzeczywiste koszty wytworzenia Produktów były wyższe niż koszty prognozowane).
Oznacza to wystąpienie sytuacji, o której wspomina przywołana powyżej regulacja art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT tj. okoliczność gdy po wystawieniu faktury VAT podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie.
Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że powinien wystawić fakturę korygującą w celu udokumentowania rzeczywistych wartości kosztów kwalifikowanych będących podstawą kalkulacji cen należnych z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz A.D. / A.S. Faktura korygująca co do zasady wystawiana jest bowiem w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, w taki sposób aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Powyższe oznacza, że faktury korygujące wystawia się w szczególności w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży dokonanej w danym okresie rozliczeniowym.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ustawa o VAT (art. 106j ust. 3) oraz praktyka dopuszczają wystawianie zbiorczych faktur korygujących. W przypadku takich faktur kluczowe jest wskazanie zakresu korekty m.in. poprzez określenie jakich faktur pierwotnych dotyczy dana korekta (lub wskazanie okresu - art. 106j ust. 3 pkt 1). Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca każdorazowo posiada zestawienie faktur pierwotnych objętych daną korektą cenową, w związku z czym możliwe jest przyporządkowanie wartości składowych korekty cenowej do poszczególnych faktur wystawionych na rzecz A.D. / A.S. w korygowanym okresie. Natomiast przedmiotowe zestawienie nie odnosi się do wartości pojedynczego Produktu wskazanego na danej fakturze pierwotnej. Należy zaznaczyć, że jest to efekt przyjętego modelu kalkulacji kwot korekty, który zdaniem Wnioskodawcy nie powinien decydować o konsekwencjach podatkowych samej korekty.
> > korekty bazy kosztowej a korekty rentowności (tzw. korekty cen transferowych)
Wnioskodawca i Zainteresowani zaznaczają, że kwestia dokumentowania korekt okresowych pomiędzy podmiotami powiązanymi (tak jak w opisywanym stanie faktycznym pomiędzy A.P. i A.D., a także pomiędzy A.P. i A.S.) jest przedmiotem licznych interpretacji indywidualnych.
Przedmiotem wątpliwości podatników jest określenie czy dana korekta ma wyłącznie charakter korekty rentowności (co do zasady pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT) czy też korekty związanej ze zmianą cen konkretnych towarów/usług w danym okresie rozliczeniowym (co do zasady podlegającej opodatkowaniu i dokumentowaniu fakturami korygującymi).
W wydanych interpretacjach indywidualnych prezentowana jest konsekwentnie linia orzecznicza zgodnie z którą „korekta cen transferowych” powinna być uwzględniona w rozliczeniach VAT, jeżeli odnosi się do konkretnych dostaw/świadczeń zrealizowanych pomiędzy podmiotami powiązanymi w danym okresie, tj. dotyczy określonych faktur, cen towarów lub usług i nie odnosi się stricte do zmiany poziomu marży/zysku spółki (np. wyrażonego procentowo w stosunku do wartości transakcji).
Konieczność rozróżnienia tych dwóch rodzajów korekt podniesiono m.in. w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0114-KDIP1-1.4012.260.2020.2.MM z 8 lipca 2020 r., w której wskazano, m.in.: „(...) korekty bazy kosztowej mające wpływ na zmianę ceny (a więc i tym samym na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT) - są objęte przepisem art. 293 ustawy.”, natomiast w zakresie korekt rentowności: „(...) korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (in plus lub in minus) zakładanego poziomu narzutu nie wiąże się z czynnością wzajemną. Wyrównanie poziomu rentowności nie będzie wiązało się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.”
Podejście to znajduje również potwierdzenie w przywołanych poniżej interpretacjach indywidualnych:
- 0114-KDIP1-1.4012.389.2017.2.RR z 3 listopada 2017 r., w której stwierdzono m.in.: „(...) w przedstawionych okolicznościach sprawy, skoro każda korekta dotyczy konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego, w opisanej sytuacji prawidłowe jest działanie Wnioskodawcy polegające na dokumentowaniu korekty poziomu zysków w ramach stosowanej polityki cen transferowych z podmiotami powiązanymi (...) poprzez wystawianie faktur korygujących, a tym samym ujmowanie tej korekty w podatku VAT (zwiększenie lub zmniejszenie podatku należnego), zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT.
W opisanej sytuacji korekta poziomu zysków spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie podstawy opodatkowania, gdyż ma ona ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT tj. z tytułu dostaw towarów. W konsekwencji zgodnie z przepisami ustawy VAT przedmiotowa korekta poziomu zysków powinna być udokumentowana poprzez wystawienie faktur korygujących.
Zatem w przedmiotowym przypadku, korekta poziomu zysków, która jak wynika z wniosku dotyczy konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego stanowi zdarzenie mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, którą należy dokumentować fakturami korygującymi wystawianymi do pierwotnych faktur. Wskazać przy tym należy, że niezależnie od sposobu wyliczenia wskazanych korekt [podkreślenie Wnioskodawcy] zysków dla określenia cen transferowych możliwe jest wystawianie przez Wnioskodawcę faktur/faktur korygujących za okresy dłuższe niż okresy miesięczne (np. za okresy roczne).”
- 0113-KDIPT1-2.4012.64.2019.3.PRP z 22 maja 2019 r., gdzie Dyrektor KIS stwierdził: „(...) skoro dokonywane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości odnosi się - jak wynika z wniosku - do konkretnych grup towarów, ich cen oraz ilości i stanowi w istocie podwyższenie lub obniżenie cen dostaw zrealizowanych w danym roku pomiędzy Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania a Zainteresowanym będącym stroną postępowania, to w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do udokumentowania podwyższenia lub obniżenia cen towarów sprzedanych na rzecz Zainteresowanego będącego stroną postępowania poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy.”
- 0112-KDIL1-2.4012.286.2019.1.PG z 19 czerwca 2019 r., w której stwierdzono m.in: „(...) skoro dokonywane - zgodnie z zawartą umową w zakresie wyrównywania poziomu dochodowości - płatności z podmiotem powiązanym z Grupy związane są/będą z cenami stosowanymi przy dostawie towarów przez Wnioskodawcę (koniecznym może być obniżenie lub podwyższenie ceny sprzedaży towarów stosowanych w transakcjach z podmiotem z Grupy), dokonywana korekta będzie miała wpływ na ogół rozliczeń dokonanych w danym roku finansowym i w sposób pośredni wpływa na pierwotnie przyjętą cenę towarów i ma tym samym wpływ na każdą dokonaną w trakcie roku transakcję sprzedaży Spółki do podmiotu powiązanego, to w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany do udokumentowania podwyższenia lub obniżenia cen towarów sprzedanych na rzecz danego podmiotu z grupy poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy. (...) Reasumując, (...) stwierdzić należy, że płatności mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości - jako mające wpływ na zmianę ceny (a więc i tym samym na podstawę opodatkowania podatkiem VAT) - są objęte przepisem art. 29a ustawy. Zatem Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie jest/będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących stosownie do art. 106j ustawy”.
we wspomnianej powyżej interpretacji o sygnaturze 0114-KDIP1-1.4012.260.2020.2.MM z 8 lipca 2020 r., stwierdzono również, że: „(...) korekta bazy kosztowej spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie podstawy opodatkowania, gdyż faktura true-up będzie zmieniającą wysokość należnego wynagrodzenia. Korekta dotyczy rozliczeń wynikających ze świadczenia usług w poprzednim roku i tym samym ma wpływ na każdą dokonaną w trakcie tego roku transakcję sprzedaży Spółki do podmiotu powiązanego. (...), skoro występuje bezpośredni związek wystawianych faktur za wykonane usługi a należnym Spółce wynagrodzeniem, prawidłowe jest działanie Wnioskodawcy polegające na dokumentowaniu korekty bazy kosztowej poprzez wystawianie faktur korygujących, a tym samym ujmowanie tej korekty w podatku VAT (zwiększenie lub zmniejszenie podatku należnego), zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. W konsekwencji zgodnie z przepisami ustawy VAT przedmiotowa korekta bazy kosztowej powinna być udokumentowana poprzez wystawienie faktur korygujących. (...)
Reasumując, (...) stwierdzić należy, że korekty bazy kosztowej mające wpływ na zmianę ceny (a więc i tym samym na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT) - są objęte przepisem art. 29a ustawy. Zatem Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie jest/będzie zobowiązany do wystawienia Faktur końcowych true-up (faktur korygujących zarówno „in plus” jak i „in minus”) stosownie do art. 106j ustawy.”
- 0112-KDIL1-2.4012.122.2021.1.ST z 10 maja 2021 r., gdzie Dyrektor KIS stwierdził: „(...) skoro korekty dotyczą/będą dotyczyć konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego, w opisanej sytuacji prawidłowe jest/będzie udokumentowanie przez Wnioskodawcę korekt poziomu rentowności w ramach stosowanej polityki cen transferowych z Dystrybutorem poprzez wystawianie faktur korygujących, a tym samym ujmowanie tych korekt w podatku VAT (zwiększenie lub zmniejszenie podatku należnego).”
- 0112-KDIL1-2.4012.634.2021.3.DS z 30 marca 2022 r., w której stwierdzono m.in.: „(...) w sytuacji gdy korekty mają wpływ na cenę sprzedawanych towarów (może być niższa lub wyższa niż pierwotnie zafakturowana), a więc sposób kalkulacji wyrównania ustalany jest z bezpośrednim odniesieniem do konkretnych towarów i ich cen, to tym samym tego typu korekty nie są wyłączone z dyspozycji art. 293 ustawy. W takiej sytuacji podejmowane czynności - zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami - muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez wystawienie faktur korygujących.
Jak wskazał Wnioskodawca, Korekty Końcoworoczne związane są z konkretnymi cenami usług i są korektami cen tych konkretnych usług (tj. „obsługi transakcyjnej”, udostępniania Systemu X oraz Systemu Y i usługi "metasearch"). Są to korekty cen usług w zakresie w jakim ceny pierwotne dotyczyły poszczególnych okresów w trakcie roku kalendarzowego, a korekta Końcoworoczna koryguje je (obniżając/podwyższając) do wynagrodzenia (ceny) należnej za cały rok kalendarzowy. Korekty Końcoworoczne dotyczą usług wyświadczonych w poprzednich okresach rozliczeniowych i odnoszą się łącznie do faktur pierwotnych wystawionych za wszystkie okresy w trakcie roku kalendarzowego.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Korekty Końcoworoczne mają/będą miały wpływ na zmianę ceny konkretnych Usług, a więc tym samym na podstawę opodatkowania podatkiem VAT i są/będą objęte przepisem art. 293 ustawy. Zatem (...) A jest/będzie zobowiązany do udokumentowania podwyższenia lub obniżenia cen usług (...) świadczonych na rzecz B poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy.”
Podsumowując, w aktualnych interpretacjach indywidualnych istnieje wyraźne rozróżnienie na:
- korekty, których celem jest osiągnięcie zakładanego poziomu rentowności zgodnego z danym modelem cen transferowych funkcjonującym pomiędzy danymi podatnikami - takie korekty co do zasady traktowane są jako pozostające poza zakresem opodatkowania VAT,
- korekty, które odnoszą się bezpośrednio do ceny dostaw konkretnych towarów/usług dokonywanych pomiędzy danymi podmiotami powiązanymi - takie korekty powinny być dokumentowane fakturami korygującymi.
W ocenie Spółki, w rozpatrywanym stanie faktycznym korekta cenowa, której podstawą jest urealnienie bazy kosztowej wpływającej na cenę dostarczanych do A.D. / A.S. Produktów, bezspornie pozostaje korektą związaną z konkretnymi dostawami towarów, co oznacza, że jako taka powinna być dokumentowana fakturą korygującą. Powyższe znajduje zastosowanie również w przypadku gdy korekta true-up odnosi się do określonego okresu rozliczeniowego, a sama wartość korekty nie jest „rozbijana” detalicznie do poziomu ceny za każdy pojedynczy produkt dostarczony na rzecz A.D. / A.S. w korygowanym okresie - jest to bowiem skutek sposobu kalkulacji danej korekty, który nie może decydować o sposobie dokumentowania (i opodatkowania) danej korekty. Przyjęcie odmiennego stanowiska, prowadziłoby do wniosku, że podatnicy mogą dokonywać rozliczeń na podstawie zasadniczo dowolnie prognozowanej bazy kosztowej (np. zakładając wyłącznie pozytywne scenariusze w zakresie cen surowców), aby następnie dokonując realnej kalkulacji faktycznie poniesionych kosztów traktować zmianę bazy kosztowej jako pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT wyłącznie na podstawie tego, że skalkulują kwotę korekty łącznie, bez “rozbicia” na ceny pojedynczych towarów/usług.
>> Stanowisko Grupy Ekspertów VAT
Na poparcie zaprezentowanego powyżej stanowiska, Wnioskodawca wskazuje ponadto konkluzje wynikające z dokumentu opracowanego przez Grupę Ekspercką ds. VAT dotyczącego wpływu korekty cen transferowych na rozliczenia VAT (dokument VEG No 071 REV2 z 18 kwietnia 2018 r., dalej: „Dokument”).
Wnioskodawca wskazuje, iż Grupa Ekspertów VAT, jako organ doradczy powołany przez Komisję Europejską, zajmuje się opracowywaniem szczegółowych informacji oraz opinii na temat przygotowywanych przez Komisję Europejską aktów ustawodawczych dotyczących reformy unijnego systemu VAT. Z uwagi na wątpliwości w zakresie rozpoznawania korekt cen transferowych z perspektywy podatku VAT oraz rozbieżności w praktyce organów podatkowych państw członkowskich UE w tym zakresie, Grupa Ekspertów VAT opracowała Dokument, w którym zebrano podsumowanie przepisów, dotychczasowej praktyki podatkowej oraz możliwych rozwiązań, wskazując jednocześnie kluczowe czynniki z perspektywy oceny, czy w określonych okolicznościach dokonana korekta cen transferowych powinna wpływać na rozliczenia VAT czy też pozostawać poza zakresem tego podatku.
W Dokumencie wskazano m.in. że w przypadku braku bezpośredniego związku z dostawą początkową i braku umownego zobowiązania do dokonania korekty ceny transferowej zakłada się, że płatność korygująca ma na celu osiągnięcie uzgodnionej marży zysku, która nie jest transakcją podlegającą opodatkowaniu ani wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu, i jako takie pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT.
Jednocześnie, w Dokumencie wskazano, że przykładowo gdy umowa pomiędzy podatnikami definiuje korektę jako rozliczenie rozbieżności między rzeczywistymi i budżetowymi kosztami wydatków marketingowych lub administracyjnych, dochodzi do korekty podstawy opodatkowania, co powinno być dokumentowane korektą rozliczeń VAT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, skoro w przedmiotowym stanie faktycznym dochodzi do urealnienia bazy kosztowej poprzez aktualizację kosztów kwalifikowanych, korekta true-up powinna podobnie jak pierwotna transakcja pozostawać w zakresie opodatkowania VAT. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien dokumentować korektę fakturą korygującą.
Ad. 2)
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z otrzymanych faktur oraz z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru.
W świetle regulacji art. 86 ust. 10-10b, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma! fakturę.
Jak wynika z opisu rozpatrywanego stanu faktycznego, A.D. / A.S. nabywa Produkty od Wnioskodawcy w celu ich wykorzystania w dostarczanych przez siebie towarach, lub też w celu ich bezpośredniej dystrybucji do kontrahentów.
Oznacza to, że odpowiednio A.D. / A.S. nabywa i wykorzystuje Produkty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.
Powyższe, w świetle przywołanych regulacji oraz stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr. 1, oznacza że A.D. / A.S. powinien rozliczyć otrzymane od Wnioskodawcy faktury korygujące w rozliczeniach polskiego podatku VAT na zasadach ogólnych.
W praktyce w zależności od danej korekty, po stronie A.D. / A.S. może dojść do konieczności odpowiedniego obniżenia kwoty podatku naliczonego (do ujęcia na zasadach określonych w regulacji art. 86 ust. 19a), lub zwiększenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia (na zasadach przywołanych powyżej - tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych Produktów powstał obowiązek podatkowy nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę - w tym przypadku korektę true-up).
Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 29a ust. 1 ustawy,
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT,
podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lubusługobiorcy.
Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy,
podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, których mowa w ust. 1.
Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy,
w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
W myśl art. 29a ust. 14 ustawy,
przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na mocy art. 106j ust. 1 ww. ustawy,
w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle art. 106j ust. 2 ustawy,
faktura korygująca powinna zawierać:
1) (uchylony)
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie .....fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) (uchylony)
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
W oparciu o art. 106j ust. 3 ustawy,
w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
W tym miejscu należy stwierdzić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.
Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:
- pierwszy rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował podanie nieprawidłowej kwoty należności na fakturze pierwotnej, a który istniał już w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Błędy te polegają w szczególności na nieprawidłowym określeniu ilości sprzedawanego towaru, błędnym określeniu w fakturze ceny towaru niezgodnej z ustaleniami między stronami transakcji, czy też nieprawidłowym ustaleniu stawki podatku VAT w wyniku błędu rachunkowego. Faktura korygująca wystawiona w przypadku „pierwotnej okoliczności”, dokumentuje jedynie prawidłową wielkość zobowiązania podatkowego (podatku należnego) z tytułu danej sprzedaży, odnośnie której obowiązek podatkowy powstał w momencie jej realizacji i wystawienia faktury pierwotnej. Wobec tego sam fakt wystawienia faktury korygującej nie ma wpływu na obiektywną wielkość ukonstytuowanego już zobowiązania (podatku należnego) w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, co do którego doszło jedynie do wadliwego jego udokumentowania i wykazania w rozliczeniu za ten okres. Wówczas korektę należy ująć w okresie rozliczeniowym, w którym ujęto transakcję (w którym powstał obowiązek podatkowy) na podstawie pierwotnie wystawionej faktury;
- drugi rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie wystawienia faktury pierwotnej i których powstanie nie jest uzależnione od błędu popełnionego przez wystawcę. Przyczyny powodujące konieczność wystawienia takich faktur to m.in.: podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, czy następcze udzielenie rabatu, skonta, upustu na zakupiony towar. Przyczyną wtórną może być również zwrot towaru. Jeśli korekta jest spowodowana przyczyną „następczą”, obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty (kreuje nową sytuację która nie jest znana w momencie wystawienia faktury pierwotnej). W takiej sytuacji podatnik nie rozlicza faktury korygującej w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy. Jest on zobowiązany rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty (poznana została ostateczna podstawa opodatkowania – cena sprzedaży towarów).
Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo spółką prawa polskiego zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i prowadzą Państwo działalność gospodarczą w branży technologicznej, w ramach której w szczególności zajmuje się ….
W ramach prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, sprzedają Państwo towary (dalej: „Produkt”) do A.D. oraz do A.S. (dalej łącznie: „Zainteresowani”). Przedmiotowe dostawy, co do zasady traktowane są jako dostawa krajowa opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
A.D. jest niemiecką spółką nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, która jest czynnym podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług. Natomiast A.S. jest szwedzką spółką nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, która jest czynnym podatnikiem polskiego podatku od towarów i usług. Zainteresowani nabywają Produkty od Państwa (A.P.) w celu ich wykorzystania w dostarczanych przez siebie towarach lub też w celu bezpośredniej dystrybucji do swoich kontrahentów. Oznacza to, że zarówno A.D., jak i A.S. nabywają i wykorzystują Produkty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.
Przedmiotowe transakcje są uregulowane na podstawie umów zawartych pomiędzy Państwem a A.D. oraz Państwem a A.S. (dalej łącznie: „Umowy”), w ramach których Państwo produkują a następnie sprzedają i dostarczają Zainteresowanym wytworzone przez siebie Produkty (produkcja i sprzedaż odbywa się na terenie kraju). Zgodnie z ustaleniami, wystawiają Państwo faktury VAT dokumentujące sprzedaż Produktów na rzecz każdego z Zainteresowanych.
W świetle Umów, jako wynagrodzenie za działalność produkcyjną realizowaną na rzecz każdego z Zainteresowanych, otrzymają Państwo marżę w wysokości 12,5% powyżej kosztów kwalifikowanych plus zwrot kosztów materiałów. Zobowiązani są Państwo do dokonania w ciągu roku kalendarzowego wyliczenia międzyokresowego wyrównania, aby ustalić czy otrzymują Państwo płatności od każdego z Zainteresowanych w odpowiednich wartościach (tj. koszty kwalifikowane, zwrot kosztów materiałów, założona marża). Dodatkowo, zgodnie z ustaleniami, w ciągu dwóch miesięcy od końca roku kalendarzowego, dokonają Państwo ponownych kalkulacji kwot należnych od każdego z Zainteresowanych za dany rok kalendarzowy. W związku z przedmiotowymi kalkulacjami, dokonają Państwo korekt cenowych (dalej: „korekta cenowa” lub „true-up”), w wyniku których Zainteresowani będą zobowiązani zapłacić dodatkową kwotę bądź Państwo - zwrócą uzyskaną nadpłatę.
Zgodnie z zawartymi Umowami, koszty kwalifikowane, które są podstawą wyliczenia wynagrodzeń należnych Państwu z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz Zainteresowanych, są zdefiniowane jako całkowite koszty montażu każdego Produktu. Koszty montażu nie obejmują kosztów materiałów. Koszty montażu dla każdego typu Produktu są wyszczególnione w bazach danych systemu dostępnych dla Zainteresowanych.
W praktyce, w pierwszym kroku w ciągu roku kalendarzowego wystawiają Państwo faktury VAT dokumentujące dokonane w danym okresie rozliczeniowym transakcje sprzedaży krajowej Produktów na rzecz Zainteresowanych. Kwota należna z tytułu dostawy Produktów (na wyżej wymienionych fakturach) jest skalkulowana na bazie założeń budżetowych, tj. na podstawie prognozy w zakresie kosztów kwalifikowanych, kosztów materiałów (np. kosztów miedzi), kosztów logistyki, itp.
Następnie w celu urzeczywistnienia należnego wynagrodzenia (dalej: „rzeczywiste wynagrodzenie”) za wytworzone w ciągu roku kalendarzowego Produkty, wystawiają Państwo faktury korygujące na podstawie kalkulacji sporządzonych zgodnie z zawartymi Umowami - korekty cenowe mają charakter korekt true-up (tj. korekt, których celem jest urealnienie kwoty należnej w związku z aktualizacją wartości poszczególnych elementów kalkulacyjnych pierwotnie zafakturowanej kwoty). Kalkulacja na podstawie której wystawiana jest faktura korygująca z tytułu korekty cenowej jest wyliczana z uwzględnieniem następujących rodzajów kosztów, które są znane dopiero w momencie sporządzania kalkulacji:
1) koszty wytworzenia Produktów - całkowite faktyczne koszty wynagrodzeń zaangażowanych pracowników tzw. pracochłonność, koszty logistyczne, koszty jakości, koszty zakupu oraz amortyzacja;
2) koszty inżynieryjne - całkowite faktyczne koszty zarządzania projektem wykazane przez zakład produkcyjny za dany okres rozliczeniowy i związane z wytworzeniem Produktu;
3) koszty własne sprzedaży i administracji - całkowite faktyczne koszty administracji finansowej, koszty sprzedaży i marketingu, koszty utrzymania systemów informatycznych wykazane przez zakład produkcyjny, pozostałe koszty komercyjne oraz tzw. koszty centralne;
4) pozostałe koszty sprzedaży Produktów - całkowite faktyczne koszty zarządzania zapasami wykazane przez zakład produkcyjny za dany okres rozliczeniowy i związane z wytworzeniem Produktu.
Wszystkie elementy kosztowe wymienione powyżej, mają bezpośredni wpływ na ceny Produktów jakie są dostarczane przez Państwa do każdego z Zainteresowanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego, którym co do zasady jest rok kalendarzowy. Ponadto, w wyniku pandemii COVID-19 w ramach ustaleń z Zainteresowanymi kalkulacje wynagrodzeń były dodatkowo aktualizowane o tzw. koszty związane z pandemią COVID-19, tj. m.in. koszty zakupu maseczek/przyłbic oraz koszty utrzymania obiektu związane z aktualnymi obostrzeniami w celu zachowania dystansu społecznego, w tym zakup specjalnych oznaczeń, przegród i sprzętów dezynfekujących (itp.).
W konsekwencji, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, dokonują Państwo kalkulacji należnego wynagrodzenia z tytułu sprzedanych Produktów. Jeżeli:
- kwota rzeczywistego wynagrodzenia jest wyższa niż kwota należna wykazana na wystawionych w danym okresie rozliczeniowym fakturach VAT z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz A.D. / A.S. – wystawiają Państwo fakturę korygującą zwiększającą podstawę opodatkowania oraz VAT należny (korekta cenowa „in plus”);
- kwota rzeczywistego wynagrodzenia jest niższa niż kwota należna wykazana na wystawionych w danym okresie rozliczeniowym fakturach VAT z tytułu sprzedaży Produktów na rzecz A.D. / A.S. – wystawiają Państwo fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania oraz VAT należny (korekta cenowa „in minus”).
W praktyce przedmiotowa korekta cenowa ma na celu urzeczywistnienie wynagrodzeń należnych Państwu z tytułu Produktów sprzedanych na rzecz Zainteresowanych. Przedmiotowe urzeczywistnienie jest możliwe dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kiedy to posiadają Państwo informację o faktycznych wartościach poszczególnych elementów kosztów wytworzenia Produktów.
Dokonywana korekta cenowa jest bezpośrednio powiązana ze sprzedażą towarów dokonywaną na terytorium kraju, ponieważ koszty kwalifikowane są określane w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów dokonywanych w ramach ustalonego okresu rozliczeniowego. W związku z powyższym, dokonywana korekta ma na celu odpowiednie udokumentowanie rzeczywistych kwot należnych od każdego z Zainteresowanych w związku z dostarczonymi na ich rzecz Produktami. Korekty cenowe są obecnie dokumentowane fakturami VAT, na wskazują Państwo okres objęty korektą. Dodatkowo, każdorazowo posiadają Państwo zestawienie faktur pierwotnych objętych daną korektą cenową, w związku z czym możliwe jest przyporządkowanie wartości składowych korekty cenowej do poszczególnych faktur wystawionych na rzecz każdego z Zainteresowanych w korygowanym okresie. Natomiast przedmiotowe zestawienia nie odnoszą się do zmiany wartości pojedynczego Produktu wskazanego na danej fakturze pierwotnej (należy zaznaczyć, że jest to efekt przyjętego modelu kalkulacji kwoty korekty).
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w sytuacji gdy korekty wyrównujące mają wpływ na cenę sprzedawanych towarów (może być niższa lub wyższa niż pierwotnie zafakturowana), a więc sposób kalkulacji wyrównania ustalany jest z bezpośrednim odniesieniem do konkretnych towarów i ich cen, to tym samym tego typu korekty wyrównujące nie są wyłączone z dyspozycji art. 29a ustawy. W takiej sytuacji podejmowane czynności – zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami – muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez wystawienie faktur korygujących.
Jak Państwo wskazali, korekta cenowa ma na celu urzeczywistnienie wynagrodzeń należnych Państwu z tytułu Produktów sprzedanych na rzecz Zainteresowanych. Zgodnie z zawartymi Umowami- korekty cenowe mają charakter korekt true-up tj. korekt, których celem jest urealnienie kwoty należnej w związku z aktualizacją poszczególnych elementów kalkulacyjnych pierwotnie zafakturowanej kwoty. Przedmiotowe urzeczywistnienie jest możliwe dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kiedy to posiadają Państwo informację o faktycznych wartościach poszczególnych elementów kosztów wytworzenia Produktów. Dokonywana korekta cenowa jest bezpośrednio powiązana ze sprzedażą towarów dokonywaną na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że korekty cenowe/true-up mają wpływ na zmianę ceny konkretnych Produktów, a więc tym samym na podstawę opodatkowania podatkiem VAT i są objęte przepisem art. 29a ustawy.
Tym samym opisane we wniosku korekty cenowe polegające na zwiększeniu bądź zmniejszeniu cen sprzedawanych przez Państwa Produktów wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT wykazaną na pierwotnych fakturach dokumentujących sprzedaż towarów i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
W okolicznościach niniejszej sprawy są Państwo zobowiązani do udokumentowania korekty cenowej zmieniającej ceny towarów sprzedawanych przez Państwa poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do ujmowania przez Nabywców otrzymanych korekt w rozliczeniach z tytułu polskiego podatku VAT wskazać należy, że:
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, zgodnie z którym,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy,
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy,
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.
Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy,
jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy,
w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Zatem nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.
W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.
Dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani niebędący stroną postępowania nabywają od Państwa towary (Produkty) w ramach dostawy krajowej opodatkowanej podatkiem VAT.
Państwo produkują, sprzedają i dostarczają Zainteresowanym wytworzone Produkty i wystawiają faktury VAT (produkcja i sprzedaż odbywa się na terenie kraju).
W świetle Umów, jako wynagrodzenie za działalność produkcyjną realizowaną na rzecz każdego z Zainteresowanych, otrzymają Państwo marżę plus zwrot kosztów materiałów. Zobowiązani Państwo są do dokonania w ciągu roku kalendarzowego wyliczenia międzyokresowego wyrównania, aby ustalić czy otrzymują Państwo płatności od każdego z Zainteresowanych w odpowiednich wartościach. Dodatkowo, zgodnie z ustaleniami, w ciągu dwóch miesięcy od końca roku kalendarzowego, dokonują Państwo ponownych kalkulacji kwot należnych od każdego z Zainteresowanych za dany rok kalendarzowy. W związku z przedmiotowymi kalkulacjami, dokonują Państwo korekt cenowych (dalej: „korekta cenowa” lub „true-up”), w wyniku których Zainteresowani będą zobowiązani zapłacić dodatkową kwotę bądź Państwo - zwrócić uzyskaną nadpłatę.
W praktyce, w ciągu roku kalendarzowego wystawiają Państwo faktury VAT dokumentujące dokonane w danym okresie rozliczeniowym transakcje sprzedaży krajowej Produktów na rzecz Zainteresowanych. Kwota należna z tytułu dostawy Produktów (na wyżej wymienionych fakturach) jest skalkulowana na bazie założeń budżetowych, tj. na podstawie prognozy w zakresie kosztów kwalifikowanych, kosztów materiałów (np. kosztów miedzi), kosztów logistyki, itp. Następnie w celu urzeczywistnienia należnego wynagrodzenia (dalej: „rzeczywiste wynagrodzenie”) za wytworzone w ciągu roku kalendarzowego Produkty, wystawiają Państwo faktury korygujące na podstawie kalkulacji sporządzonych zgodnie z zawartymi Umowami - korekty cenowe mają charakter korekt true-up (tj. korekt, których celem jest urealnienie kwoty należnej w związku z aktualizacją wartości poszczególnych elementów kalkulacyjnych pierwotnie zafakturowanej kwoty). Kalkulacja na podstawie której wystawiana jest faktura korygująca z tytułu korekty cenowej jest wyliczana z uwzględnieniem następujących rodzajów kosztów, które są znane dopiero w momencie sporządzania kalkulacji.
Zainteresowani (Nabywcy) są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT i wykorzystują nabywane produkty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.
W konsekwencji należy wskazać, że Nabywcy w przypadku korekty „in minus” są zobligowani do zmniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym uzyskana została dokumentacja uzgadniająca warunki korekty, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT.
Natomiast w sytuacji korekty „in plus” Nabywcy są uprawnieni do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego w rejestrze VAT w miesiącu otrzymania faktury.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wskazujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.