Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.10.2024.2.KFK
Prowadzenie działalności gospodarczej jako czynny podatnik podatku VAT i brak możliwości jednoczesnego korzystania ze zwolnienia podmiotowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT dla usług świadczonych przez czynnego podatnika podatku VAT na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2024 r. (wpływ 2 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Od (…) r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…). Jednocześnie, w celu rozwoju działalności oraz zminimalizowania kosztów, jest Pani również czynnym Vatowcem.
Grono Pani odbiorców to głównie stałe osoby prywatne (stałe). Usługi wykonywane są standardowo co 2 tygodnie. Kontrahenci, którzy są odbiorcami Pani usług, oscylują w ilości (…) w trakcie roku rozliczeniowego. Jednak bilans roczny ukazał, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. poz. 54, poz. 535) uzyskana wysokość dochodu zwalnia Panią z obowiązku uiszczenia podatku od sprzedaży.
Nie może sobie Pani pozwolić na wykreślenie ze statusu czynnego Vatowca z uwagi na ograniczenie rozwoju działalności poprzez utratę kontrahentów (czynnych Vatowców) oraz minimalizację kosztów. Z drugiej strony, obciążanie tym faktem stałych odbiorców pozostawałoby w sprzeczności z dobrymi praktykami społecznymi oraz art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz interpretacją przepisów prawa pod kątem tych działalności, które dopiero się rozwijają.
Za wykonywanie usług nie nalicza Pani VAT-u, ponieważ zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. poz. 535) uzyskany dochód (wartość sprzedaży) zwalnia podatnika z obowiązku uiszczenia podatku od sprzedaży.
Zatem, aby nadal rozwijać działalność oraz korzystać z przywileju rozliczenia podatku od sprzedaży oraz podatku od nabytych towarów, wnosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej, która umożliwi dalszy rozwój działalności, dając możliwość odprowadzenia podatku od sprzedaży tylko dla faktur wystawionych dla czynnych Vatowców, pomniejszyć VAT od nabytych towarów dla celu działalności oraz co istotne, rozliczać prywatnych odbiorców usług jako zwolniony z podatku od sprzedaży.
Zwolnienie z podatku od sprzedaży osób prywatnych, dla których wykonywane są usługi, przyczyni się do wzrostu dobrobytu społecznego, poprawy jakości życia oraz rozwoju działalności. Dodatkowo odprowadzony podatek od faktur dla czynnych Vatowców zasili budżet Państwa.
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej naliczanie podatku od sprzedaży zwiększa koszty usługi dla odbiorców prywatnych, co może mieć negatywny skutek w dalszej współpracy.
Dochód z działalności kształtuje się na poziomie (…) zł w rozliczeniu rocznym.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy jako czynny Vatowiec może się Pani ubiegać o zwolnienie z VAT dla osób prywatnych? (dotyczy wniosku).
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie – jako przedsiębiorcy, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – przepisy prawa nie są jednoznaczne, ponieważ z jednej strony przedsiębiorca jednoosobowej działalności gospodarczej, wykreślając działalność z czynnego VATu straci kontrahentów, a co za tym idzie, szansę na rozwój i minimalizację kosztów, z drugiej strony – jeśli pozostanie czynnym Vatowcem, obciążając swoich stałych prywatnych odbiorców usług z uwagi na zawyżenie cen, może dojść do sytuacji utraty dotychczasowej współpracy, a co za tym idzie, również rozwoju.
Jest to niekorzystne z punktu widzenia przedsiębiorcy dla prowadzenia działalności wg etyki i moralności wobec odbiorców usług (stałych).
Zgodnie z art. 68 Prawo przedsiębiorcy, przy opracowaniu aktu normatywnego dąży się do proporcjonalnego ograniczenia obowiązków administracyjnych wobec mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw, w rozumieniu przedsiębiorstwa zatrudniających pracowników.
W przepisach prawa nie odnajduje Pani jednoznacznych przepisów dla jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zatem, w Pani ocenie – jako przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, skupia się Pani na pracy z konsumentem, Kodeksie Cywilnym, Konstytucji oraz Prawach Konsumenta, co w Pani ocenie – jako przedsiębiorcy, jest logiczne dla powyższej sytuacji.
Zatem, aby rozwijać działalność oraz korzystać z rozliczenia z VAT, wnosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej, która umożliwi Pani dalsze prowadzenie działalności, dając możliwość odprowadzenia podatku od sprzedaży tylko dla faktur wystawionych dla czynnych Vatowców (co wzbogaci Skarb Państwa), pomniejszając VAT związany z zakupem towaru (pozwoli to zminimalizować koszty) w celu prowadzenia działalności oraz, co istotne, rozliczać prywatnych odbiorców usług jako zwolnionych od podatku VAT w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
Zwolnienie z VATu odbiorców prywatnych, dla których wykonywane są usługi, stale przyczynia się do wzrostu dobrobytu społecznego, poprawy jakości życia oraz rozwoju działalności.
Zwraca Pani również uwagę na fakt, iż w sytuacji wykreślenia działalności z czynnego VATu, nie ma możliwości odprowadzenia VATu do Skarbu Państwa, a przedsiębiorca nie ma możliwości rozwoju.
Jak już wcześniej Pani wskazała, jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, skupia się Pani przede wszystkim na pracy z konsumentem, a co za tym idzie, ustaleniu ceny dogodnej dla konsumenta w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 3 ust. 1 pkt 5, art. 4 ust. 1, art. 5 ustawy o cenach usług, Kodeksu Cywilnego oraz Konstytucji i Prawach Konsumenta.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.).
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. Podmiot korzystający ze zwolnienia przedmiotowego jest zwolniony z VAT niezależnie od wysokości osiąganych obrotów.
Jednak z tych regulacji nie wynika, aby usługi (…), które Pani świadczy, mogły korzystać z któregokolwiek zwolnienia przedmiotowego wymienionego w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje również zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.
Jak wynika z art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W oparciu o art. 113 ust. 11a ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.
Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) i dokonała Pani rejestracji jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług. Grono Pani odbiorców to głównie stałe osoby prywatne. Za wykonywanie usług świadczonych na rzecz osób prywatnych nie nalicza Pani podatku VAT. Kontrahenci prowadzący działalność gospodarczą, którzy są odbiorcami Pani usług, oscylują w ilości (…) w trakcie roku rozliczeniowego. Nie może sobie Pani pozwolić na wykreślenie ze statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług z uwagi na ograniczenie rozwoju działalności poprzez utratę kontrahentów (czynnych Vatowców) oraz minimalizację kosztów. Z drugiej strony, obciążanie tym faktem stałych odbiorców pozostawałoby według Pani w sprzeczności z dobrymi praktykami społecznymi, art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz interpretacją przepisów prawa pod kątem tych działalności, które dopiero się rozwijają. Wnosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej, która umożliwi dalszy rozwój działalności, dając możliwość odprowadzenia podatku od sprzedaży tylko dla faktur wystawionych dla czynnych Vatowców, pomniejszając VAT od nabytych towarów dla celu działalności oraz co istotne, rozliczając prywatnych odbiorców usług jako zwolnionych z podatku od sprzedaży.
Pani wątpliwości w przedmiotowej kwestii dotyczą zatem ustalenia, czy będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług może Pani korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz osób prywatnych.
Jak wskazała Pani w opisie sprawy: „w celu rozwoju działalności oraz zminimalizowania kosztów, od czerwca 2022 r. jest Pani również czynnym Vatowcem”, zatem rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług dokonała Pani dobrowolnie, pomimo możliwości prowadzenia działalności jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Wskazać należy, że rejestracja jako czynny podatnik VAT niesie za sobą obowiązki wynikające z faktu posiadania takiego statusu. Do najważniejszych należy zaliczyć:
-dokumentowanie sprzedaży fakturami (zawsze w przypadku transakcji z inną firmą oraz na życzenie nabywcy prywatnego),
-ustalanie stawek VAT przy sprzedaży, a także ich stosowanie na fakturach VAT, paragonach i w rejestrach sprzedaży,
-prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów,
-składanie deklaracji JPK-VAT,
-wpłacanie do urzędu skarbowego podatku VAT wynikającego ze złożonych deklaracji.
Podatnik VAT czynny jest zobowiązany opodatkowywać tym podatkiem wszystkie czynności mieszczące się w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.
Kontrahenci podatników VAT mogą należeć do dwóch różnych kategorii podmiotów:
-podmiotów gospodarczych otrzymujących fakturę VAT jako dokument potwierdzający realizację transakcji na ich rzecz,
-osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Dla poprawności rozliczeń dokonywanych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, znaczenia nie ma status strony nabywającej towary i usługi. Jeżeli świadczenia usług dokonuje Pani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 jest Pani zobowiązana opodatkować wszystkie świadczone usługi, bez względu na status nabywcy usług.
Będąc podatnikiem VAT czynnym, nie ma Pani możliwości nieopodatkowywania usług (…) świadczonych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wybór, którego Pani dokonała, rezygnując ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, pociąga za sobą odpowiednie konsekwencje, tj. obowiązek opodatkowywania usług świadczonych na rzecz wszystkich odbiorców.
Podsumowując, w związku z dokonaniem rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie przysługuje Pani zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz osób prywatnych.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right