Postanowienie NSA z dnia 18 maja 2023 r., sygn. III OW 243/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy N. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Wójtem Gminy N. a Marszałkiem Województwa [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do wyegzekwowania wykonania przez posiadacza odpadów obowiązku usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich magazynowania oraz usunięcia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku wskazać Marszałka Województwa [...] jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 17 listopada 2022 r. Wójt Gminy N. wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Marszałkiem Województwa [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do wyegzekwowania wykonania przez posiadacza odpadów obowiązku usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich magazynowania oraz usunięcia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał się za niewłaściwy w sprawie i przekazał wniosek tutejszemu Sądowi. We wniosku podano, że Wójt powziął informację o zwożeniu odpadów na działkę nr [...], obręb [...], Gmina N., o czym poinformował Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...], Komendę Powiatową Policji w [...], Starostwo Powiatowe w [...] oraz Marszałka Województwa [...], z prośbą o podjęcie działań, które są w kompetencji owych organów. WIOŚ w [...] przeprowadził kontrolę w/w nieruchomości. Ponadto Wójt zauważył, że w odniesieniu do wspomnianej działki Starosta Powiatu Nowomiejskiego w 2015 r. wydał dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów Spółkom: [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] oraz [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...]. Wójt, powołując się na stanowiska Starosty i Marszałka, stwierdził, że w/w zezwolenia wygasły z mocy prawa wobec niezłożenia nowych wniosków o zmianę owych decyzji – co wynika z art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1592, dalej w skrócie "u.z.u.o."). Pismem z dnia 28 grudnia 2021 r. Wójt zawiadomił Spółkę [...] o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji nakazującej tej Spółce usunięcie odpadów z w/w działki. Jednakże, uznając że nie jest właściwy w sprawie, decyzją z dnia 15 kwietnia 2022 r. umorzył postępowanie administracyjne i przekazał sprawę do załatwienia Staroście Powiatu [...]. Starosta Powiatu [...] również uznał się za organ niewłaściwy, bowiem zauważył, że nie byłby właściwy do orzekania w odniesieniu do odpadów złożonych na tej działce po dacie wygaśnięcia w/w zezwoleń. W związku z powyższym, Wójt wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość pomiędzy nim a Starostą. SKO w [...] w piśmie z dnia 18 lipca 2022 r. poinformowało, że nie jest organem właściwym do rozstrzygnięcia sporu, a podmiotem właściwym jest sąd administracyjny. Powołanym wyżej postanowieniem z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. akt II SO/Ol 18/22 WSA w Olsztynie przekazał wniosek Wójta tutejszemu Sądowi.