Wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. III SA/Łd 525/22
Dnia 10 listopada 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Paweł Dańczak Sędzia WSA Małgorzata Kowalska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 listopada 2022 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 maja 2022 roku nr KO.480.28.2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 25 maja 2022 r., numer KO.480.28.2022, wydaną na podstawie
art. 127 § 3 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy własną decyzję z 25 marca 2022 r. znak: KO.480.4.2022, stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego znak: WK.5410.3.3909.2018.AN z dnia 23 lutego 2018 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S. G. samochodu marki Mercedes-Benz Sprinter, nr nadwozia [...], nr rej. [...].
Decyzją z 23 lutego 2018 r., wydaną na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm., obecnie t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 988 ze zm. - dopisek Kolegium), dalej w skrócie "p.r.d." lub ustawa, Starosta Powiatu Piotrkowskiego, zarejestrował na rzecz S. G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny seria i numer: [...], tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].
Pismem z dnia 4 stycznia 2022 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z dnia 23 lutego 2018 r. Zdaniem tego organu ww. pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Mercedes Benz Polska Sp. z o.o. pismem nr H/VAN/2483/MZ/20 z dnia 16.11.2020 r. poinformował, że przedmiotowy pojazd był wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 5000 kg. Składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu S. G. przedstawił zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym nr [...] z 12 lutego 2018 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym oraz opisem zmian dokonanych w pojeździe z dnia 12 lutego 2018 r. (m.in. zmiana dopuszczalnej masy całkowitej na 6200 kg, montaż 29 foteli pasażerskich, zmiana rodzaju pojazdu z ciężarowego na autobus), a także oświadczeniem G. A. (opinia techniczna) nr 7/4/02/2018 z dnia 12 lutego 2018 r. wystawionym przez S. G. jako uprawnionego diagnostę, potwierdzające dokonanie zmian, a także świadectwo zdatności do ruchu drogowego i poświadczenie przeprowadzenia badania zdatności do ruchu wystawione przez AY G. Engineering GmbH, wraz z certyfikatem of conformity no. D*730301* wystawionym przez "G. A." S. G. i AY G. Engineering GmbH.